Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Mange som har bygget en PC på gutterommet og nå er eksperter på cutting edge arbeidsstasjoner. Finnes egentlig utrolig mye ekspertise i slike forumer, Apple burde tenke på å rekruttere derifra.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Real time editing av 8k video har jo red holdt på med en stund. Nå kan man jo også gjøre det på nvidia, også uten quadrokort.
    Skal bli spennende å se hva en Mac pro koster med afterburner. Jeg tipper det blir en god del mer enn $5990.
    The Verge spekulerer på $35000 fullspeccet basert på deleprisene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Jeg aner egentlig ikke hva arbeidsstasjoner for profesjonell video- og musikkredigering koster, det er ikke innenfor mitt interesse- eller kunnskapsområde, men jeg ser at videofolk som uttaler seg er rimelig imponert og slett ikke skremt av prisen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Nå er det en stund siden jeg fulgt med, men det fantes spesialskjermer brukt til redigering og dets like som kostet over 100k. De var ofte ikke spesielt store en gang, men de hadde ekstremt nøyaktig fargegjengivelse osv.

    Man har jo slikt som dette:
    25 tommers skjerm fra Sony til 6200 pund, eller nesten 70.000 kroner.
    https://www.hpreston.co.uk/sony-pvm...MI7dH5xebP4gIVTuaaCh3DtQBtEAQYASABEgL7IfD_BwE

    Eller denne på 17 tommer til 10.800 dollar
    https://www.ebay.com/itm/New-Sony-B...572353?hash=item5b2fa82401:g:UuUAAOSwGvhT9Mlf

    Dette er ikke skjermer for noen som skal surfe på nett eller spille dataspill. Så at skjermen fra Apple er direkte billig skal du ikke se bortfra.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Man vet jo ikke så mye om prisen enda annet enn på skjermen og innstegsprisen på proen. Innstegsmodellen har dog ikke spesielt imponerende spec..Topspeccet så blir den jo hårete, men spørsmålet er til hvilken pris. Red sitt rocket x kort koster til sammenligning snaut $7000.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Jeg har i hvertfall ikke hørt om noen andre maskiner som kan redigere 8K videostreamer i real-time. Det er en del annen teknologi inni der som gjør det maskinen gjør mulig og som ikke er tilgjengelig andre steder. Jeg kan selvfølgelig ta feil.
    Når det gjelder skjermen snakker de jo om HDR-skjermer - altså skjermer som støtter direkte arbeid i HDR. De viser til en SONY-skjerm som de sier er en av de få på markedet som støtter dette. Den koster $43000. Da virker ikke $5000 for den Apple-skjermen som har flere egenskaper enn den SONY-skjermen spesielt dyrt.

    Men igjen - dette er ikke mitt fagområde, så det er godt mulig jeg tar feil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Skjermen kan fort, som jeg sa, være rasende billig. Og kanskje unik i sitt slag - det er utenfor mitt felt også.

    CPU, disker, minne, PSU osv er ikke noe spesielt. Man kan eksempelvis få hovedkort med plass til to slike CPUer (MACen har kun plass til en) og man kan, om man absolutt vil også få 3TB RAM på et hovedkort (mot maks 1.5TB i Mac Pro). 2x 10GB lan er ikke spesielt originalt i pro-verdenen. Og som alltid kan man bygge seg et cluster om det ikke skulle holde. GPUen er lansert sammen med maskinen og det virker som det er litt uvisst om/når den kommer i ordinært salg. Hvordan den ligger sammenlignet med NVIDIA sine toppmodeller aner jeg ikke. Den støtter maks fire av sorten, men jeg har sett maskiner med mye mer enn 4 GPUer.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg har i hvertfall ikke hørt om noen andre maskiner som kan redigere 8K videostreamer i real-time. Det er en del annen teknologi inni der som gjør det maskinen gjør mulig og som ikke er tilgjengelig andre steder. Jeg kan selvfølgelig ta feil.
    Når det gjelder skjermen snakker de jo om HDR-skjermer - altså skjermer som støtter direkte arbeid i HDR. De viser til en SONY-skjerm som de sier er en av de få på markedet som støtter dette. Den koster $43000. Da virker ikke $5000 for den Apple-skjermen som har flere egenskaper enn den SONY-skjermen spesielt dyrt.

    Men igjen - dette er ikke mitt fagområde, så det er godt mulig jeg tar feil.
    Her tar du feil :) Nå er riktignok ikke alternativene heller spesielt billig. Man har altså red og quadro kort som gjør jobben idag sammen med cpuer med nok spor.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kan tenke meg at Apple i denne omgang sikter seg inn på lav til mid pro nivå. Man kan jo alltid finne større og kraftigere maskiner til høyere pris om man leter, men dette er et passe stort kabinett med begrenset kortplass. Jeg kan tenke meg at innstegsmodellen er relativt gunstig priset sett i forhold til kvalitetene i Mac Pro-systemet, mens oppgraderinger er kostbare på sedvanlig Applevis. De har ikke bare skrudd sammen noe hyllevare i et towerkabinett. Bare T2 chipen som kontrollerer minne og SSD er en løsning som ingen andre har.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Som sagt:
    https://www.tek.no/artikler/kommentar-derfor-er-apples-nye-skjerm-billig/466903

    Det du må sammenligne den nye Apple-skjermen med er ikke markedsledende spillskjermer eller store kontorskjermer, men profesjonelle referansemonitorer. Og dem finnes det ikke fryktelig mange av, og sannsynligvis har du ikke hørt om en eneste av dem. Felles for dem er at de er mange ganger dyrere enn Apples skjerm – slik en hoppende glad amerikansk dame også sa fra Apple-scenen i går. Hun visste nok godt hva hun hadde å selge og hvor unikt produktet var.

    ...

    Så kan du alltids ta med avansert fot og en design enkelte vil like også. Men målgruppen hadde nok nesten kjøpt hva som helst, såfremt ytelsen var god nok. Verdens beste skjerm i et kabinett av hard papp? Kunne nok blitt en salgssuksess det også. Om noe kan Apple-designen være negativ i noen sammenhenger, siden blanke, lysreflekterende ting gjerne er fy-fy i studiosammenheng.

    Men la oss se etter tilsvarende skjermer der ute. Den første som melder seg i Prisjakt er en referansemonitor fra TVLogic. Den er 31 tommer, basert på OLED og strekker seg til 2000 NITs lysstyrke i perioder. Den blir neppe billig den heller, eller?

    Du får utsette bilkjøpet. Den koster 470 000 kroner.

    Lettversjon for 23 000 kroner
    EIZO er et annet selskap det er naturlig å titte på for monitorer som dette. Der finner du ColorEdge Prominence CG3145 som første gang ble vist frem i 2017 og propert lansert i år. Igjen snakker vi referansemonitor med HDR, 1000 NIT lysstyrke og én million til én i kontrast. Formodentlig er kontrasttallene for disse skjermene hakket mer reelle enn for din jevne gamingskjerm i dynamisk modus.

    Prisen for moroa hos EIZO? Veiledende 30 000 dollar, eller 260 000 kroner. Noe sparer man tross alt på å velge bort OLED-panelet i TVLogic-monitoren
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.005
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ingenting å si på prisen for de nye skjermene fra Apple.
    Ikke aktuelt for meg privat, og jeg slipper å sette meg inn i detaljer siden jeg ikke skal kjøpe.
    Men i arbeidslivet er det tildels vanlig med skjermer i dennne prisklassen og oppover.
    Selv sitter jeg med en toppspekket laptop verd 65k med docking til to 30" skjermer som kostet sekssifret butikkpris da de var nye.
    Et eksempel på noe liknende er HP Z31x Studio som koster over 50k.pr stk. Vi jobber alltid med 2, 3 eller 4 skjermer.

    Og litt mer OT, husker fra min første jobb da vi fikk Sun Sparc arbeidsstasjoner og fargeskjermene kom.
    Jeg fikk to 24" fargeskjermer som kostet 100k pr stk. Det regulerbare bordet som måtte til kostet 50k.
    Hardware på kontoret kostet mer enn årslønna, det var ikke uvanlig.
    De som jobbet på grafisk/tegning hadde mac i tillegg, og hadde bedre skjermer enn oss. Spurte ikke om prisen.

    Fremdeles ser vi at der det stilles krav til optimal grafikk er det ofte Mac skjermer som velges.
    Hvis jeg skulle startet firma, eller pensjonist/konsulent, hadde det blitt Mac skjerm på kontoret.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Frittstående Apple-monitorer har vært et savn siden Thunderbolt Display forsvant. Nå slo de på stortrommen denne gangen, men skulle ønske de hadde hatt noe til å erstatte LG-monitorene som de selger. Det virker som om resten av bransjen ikke er interessert i monitorer med 5k/Thunderbolt/usb-c så man må enten gå for en iMac eller disse LGene som har simpelt industridesign og også dårlig pålitelighet etter det jeg hører. 5k-monitoren støtter heller ikke iPad Pro. Så jeg håper Apple i neste omgang kan ta noe av teknologien fra 32-tommeren ned i et mindre format.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror deg på det. Men det har vært litt misnøye med disse skjermene. Ikke på bildekvalitet, men på at Apple outsourcet designet til LG når de burde gjøre selv.

    De har jo allerede iMac 5k innomhus, hvorfor ikke pakke den skjermen i huset til Thunderbolt Display og selge den?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Joda, det hadde vært greit om det var en Apple-skjerm og ikke LG. LG-skjermen er ikke pen. Apple outsourcer jo ting de mener ikke er i dere fokusområde. De gjorde det med printere etter at de lagde den første PostScript-printeren, og nå gjør de jo det innen nettverk også. Felles for disse er imidlertid at det ikke er elementer som er synlige i det daglige. Det kan man jo ikke akkurat si om en skjerm. Det hadde vært greit om den LG-skjermen hadde vært en Apple-skjerm, men akkurat det bryr jeg meg ikke så mye om.
    Den nye skjermen er jo imidlertid en prisbombe - fantastisk skjerm med fantastisk ytelse til langt under det prisen konkurrentene tar. Mac Pro og den nye skjermen er jo et kraftig signal om at Apple satser på pro-segmentet innen mediaproduksjon.
     
    S

    svk

    Gjest
    hvordan sjekker en status på ipad batteri? føles litt slappt ut. snart 5år gammel air2
     
    S

    svk

    Gjest
    dattera mi har knust skjermen på air 2'n hun arvet fra meg.
    2500 for å bytte skjerm. er jo mer en ipad'n er verd
     
    S

    svk

    Gjest
    fortsatt dyrt. kjøpte den ny i des 2014 for kr 4290.
    dette er jo nesten 50% av ny pris etter 5år. tenker det blir noe nytt heller
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Frittstående Apple-monitorer har vært et savn siden Thunderbolt Display forsvant. Nå slo de på stortrommen denne gangen, men skulle ønske de hadde hatt noe til å erstatte LG-monitorene som de selger. Det virker som om resten av bransjen ikke er interessert i monitorer med 5k/Thunderbolt/usb-c så man må enten gå for en iMac eller disse LGene som har simpelt industridesign og også dårlig pålitelighet etter det jeg hører. 5k-monitoren støtter heller ikke iPad Pro. Så jeg håper Apple i neste omgang kan ta noe av teknologien fra 32-tommeren ned i et mindre format.
    Hvis man er villig til å bla opp så kan jeg anbefale iMac Pro. Fantastisk maskin! Vanskelig å fremprovosere viftestøy (det verste jeg vet) og fantastisk skjem. 5k på 27" er bra!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    ^enig, I hverfall i forhold til Mac pro innstegsmodellen, vanskelig å se hvorfor noen skulle betale 60k for den når man får eksakt samme maskinvare i iMac proen til omtrent samme pris INKLUDERT 5k skjerm.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har en eldre iMac med 27" skjerm, som er moden for å byttes ut. Bare så helv... synd at imacen ikke kan kjøpes med 27" skjerm uten retina. 21k innstegspris er i heftigste laget, kjenner jeg.

    Johan-Kr
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Hvis man er villig til å bla opp så kan jeg anbefale iMac Pro. Fantastisk maskin! Vanskelig å fremprovosere viftestøy (det verste jeg vet) og fantastisk skjem. 5k på 27" er bra!
    Skal ikke krangle på det. Mye tyder på at iMac Pro var Apple sin proffstrategi frem til 2017, da klagestrømmen i etterkant av ‘trash can’ og senere Macbook Pro førte til en fornyet satsing på proffmarkedet. Nå er det mange som klager over at Mac Pro med display har gått for langt for langt inn i high end-territoriet, men for dem er det jo iMac Pro som gjelder.

    Man så er det slike som meg som har en Macbook Pro eller Mac Mini som bare vil ha en separat skjerm som passer 100% inn med resten av utstyret uten at det skal koste 50 tusen.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    iMac Pro var et plaster på såret/ventepølse etter fadesen med søppelbøtta. (Selvom søppelbøtta er en kul maskin!)

    Jeg hadde selv en iMac (Max spec) fra 2009 før jeg oppgraderte nå. (I tillegg til MacBook Air 2010, MacBook pro 2008 og 2015) Jeg håper Apple kommer med en skjerm som er 5k beregnet på Mac Mini eller ekstra skjerm for iMac. Jeg har ikke lyst på Dell eller LG og vil ha noe som blir en mer integrert løsning. Da tenker jeg på styring av lysstyrke, web cam etc.

    Edit: Forøvrig er maskinen jeg er minst fornøyd med er MB pro 2015. Viftestøy, varmgang og byttet hovedkort en gang.

    Edit 2: iMac Pro kan jeg nå oppgradert til maks minne for rundt 13k. 128GB med RAM er ganske vilt :)
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg får til stadighet opp meldinger om at dette tilbehøret støttes ikke. nå har det seg slik at intet tilbehør er koblet til og meldingen kommer ofte bare jeg skfter side i nettleseren event. program. det dreier seg om ipad med 12.3.1

    fins det et program for ipad slik som aktivitetsmonitor for osx?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nei, ikke med samme funksjonalitet, ios tillater ikke tredjepartsapper tilgang på systemnivå
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    jeg får til stadighet opp meldinger om at dette tilbehøret støttes ikke. nå har det seg slik at intet tilbehør er koblet til og meldingen kommer ofte bare jeg skfter side i nettleseren event. program. det dreier seg om ipad med 12.3.1

    fins det et program for ipad slik som aktivitetsmonitor for osx?
    Ta en backup og gjør en "Hard Reset" for å se om det hjelper.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Prøv og rens lightning porten med luft, kan være den tror noe er tilkobla viss det er støvete
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    jeg får til stadighet opp meldinger om at dette tilbehøret støttes ikke. nå har det seg slik at intet tilbehør er koblet til og meldingen kommer ofte bare jeg skfter side i nettleseren event. program. det dreier seg om ipad med 12.3.1

    fins det et program for ipad slik som aktivitetsmonitor for osx?
    Ta en backup og gjør en "Hard Reset" for å se om det hjelper.
    Går an å forsøke en ordinær omstart før "Hard Reset".
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    «Tilbehøret støttes ikke» er typisk noe som kommer med tredjeparts ladere/kabler, og har ofte sammenheng med dårlig kontakt i ladeporten.

    Johan-Kr
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Han får jo opp feilmeldingen selv om intet utstyr er tilkoblet.

    Utenom det så er de nyere versjonene av iOS ofte er slik at phone/PAD ikke godtar kontakt med "fremmed" eksternt utstyr vis kabel før en er logget inn på ens phone/PAD.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Godt og høre Dong!
    Som gårdbruker har jeg alltid en slik boks stående, renser lightning-porten månedlig....minst.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Litt info 4 the wannabes...



    "It's a miserable Friday night;
    I'm so lonely
    And nobody'll give me a ride
    To the Grateful Dead concert... Oh rats!"


    Kunne lagt til: Know Nothing...


    "YES, WE WANT TO BE FREE
    AND WE'RE GONNA BE FREE... did you know that
    FREE IS WHEN YOU DON'T HAVE TO PAY FOR NOTHING OR DO NOTHING
    WE WANT TO BE FREE FREE AS THE WIND"


    Nevnte tidligere at man i 1995 kunne sette opp sin egen webshop på MACen, Todays The Day....

    Verktøy: Applemodem. something.

    Filemaker PRO 3: Dec 1995 FileMaker Pro 3 Relational architecture, TCP/IP networking introduced


    Modem1:

    IMG_4821.jpg


    IMG_4820.jpg


    IMG_4805.jpg



     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    Har gått gjennom noen kasser med DVDer som har stått lagret de siste årene. En del å kassere men også en god del filmer jeg også vil ønske å se igjen og som jeg ikke ser for meg vil bli tilgjengelig for streaming med det første. Dette er typiske smalere art house-filmer, opera etc.

    Kommer uansett til å kjøpe meg en større NAS med det første for å overføre min musikksamling og madammens voksende fotosamling.

    Litt mer usikker på det tekniske siden det er over ti år siden jeg sist syslet med å digitalisere.

    Har en 2017 iMac 27", en SuperDrive og to Apple TV 4K. Kablet nettverk i huset.

    Hva er i 2019 beste fremgangsmåte for rippe disse filmene til NAS og gjøre dem tilgjengelig på en brukervennlig måte via Apple TV for avspilling?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn