Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    Cyber

    Gjest
    da hopper jeg heller på chromebook eller nettbrett med tastatur.

    tenker kanskje dell sin chromebook til 2-3000 kan være verd å prøve. takk for tipset ang surface :)
    Jeg hadde kjøpt en bærbar PC til ca 5K. Da har du mulighet til å få noe med nok hestekrefter og mulighet til å installere programmer du trenger.

    Nettbrett med tastatur er kronglete. Har det selv via jobb, men drar alltid med meg PCen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har vært lysten på Mac selv i det siste og har avventet ny innstegsmodell som ryktene vil ha det til kommer om 2 dager, men nå er det kommet nye rykter om en pris på 1200$, typisk 12 tusen. Ikke akkurat budsjettmodell uansett dersom det viser seg å stemme.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Egentlig ikke, men retningen de har tatt i senere år med lodda ram, ssd, dongler, thermal throttling osv skjønner ikke jeg at kunder finner seg i.
    Og til tross for alt dette er det bedre på denne siden av gjerdet. Windows er en søppelhaug og Google en hallik. De fleste PCer er enten dritstygge eller åpenbare mac-kopier, bortsett fra alle klistremerkene de kommer med. Folk prostituerer identiteten sin hos Google for å spare noen kroner og tror de fremdeles har integritet i behold til å fremsette kritikk mot den ene aktøren i bransjen som ikke kaster annonser, bloatware og upsells i trynet på kundene sine. Ikke engang "Intel inside"-stickeren har noengang vært klistret på en mac. Verdt å betale ekstra bare for det.

    https://www.howtogeek.com/318892/why-dont-macs-have-intel-inside-stickers/
     
    Sist redigert:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Har vært lysten på Mac selv i det siste og har avventet ny innstegsmodell som ryktene vil ha det til kommer om 2 dager,
    Det er høyst usikkert om det kommer noen ny mac på iPhone-eventet på onsdag, det kan bli veldig mye på en gang hvis iPad Pro skal oppdateres i tillegg til Watch og tre iPhonemodeller. Jeg tipper på en mer stillferdig lansering i løpet av en eller to måneder. Det som er klart er at Intel har lansert nye CPUer som vil passe til en slik innstegsmodell.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Mulig det.. motstandere av "right to repair act" får ikke fem flate øre av meg, men det passer jo med å lodde alle komponentene til logicboardet og ikke konstruere tilstrekkelig kjøling.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Mulig det.. motstandere av "right to repair act" får ikke fem flate øre av meg, men det passer jo med å lodde alle komponentene til logicboardet og ikke konstruere tilstrekkelig kjøling.
    Kjølingen er stort sett helt tilstrekkelig for tiltenkt bruk og på linje med tilsvarende maskiner. De har jo også bevisst prioritert stille gange. i9-episoden var en softwarefeil som ble rettet opp etter kort tid. Men alle disse tech-douchebagene på Youtube fikk seg jo en gavepakke.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    i9 kjører vel fortsatt på oppimot 100 celsius etter oppdatering. Men det er nok riktig det at de kjører tilsvarende med andre maskiner som følger form før funksjon prinsippet. Det skuffende er at også Lenovo henger seg på trenden med sin nye proffmaskin, velger å forholde meg skeptisk til p1 også.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror nok problemet i hovedsak ligger hos Intel som velger å tyne i overkant mye ut av den aldrende prosessorarkitekturen. Apple burde kanskje valgt å ikke selge i9 i dette chassiset, men det ville nok også medført kritikk.
     
    S

    svk

    Gjest
    finner ingen pc på max 11" og i5 eller lign. har prøvd win10 og celeron. går tregt
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Da er du vel i tab s4 eller iPad pro land. Tror ikke du finner noe pc i den størrelsen, hvertfall ikke med den type prosessor
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.505
    Sted
    Trondheim
    Alt Apple gjør medfører kritikk. Så roer det seg og de andre kopierer. Da de innførte USB i iMacen var det ikke måte på så fælt det var. Da iPhone kom uten mulighet for å kjøre annen programvare enn web-baserte program ble det kritisert. Nå har vi Chromebooks som plutselig er kjempebra. Listen er lang.

    Så til cruiser som sier at Apple tracker deg. Hvor har du det fra? Hvilken grunn skulle Apple ha til å gjøre det? Selvfølgelig vet de mye om kundene sine - de vet hva de har kjøpt, de vet hva de lytter på på iTunes og de vet hvilke apper de har kjøpt i App-store. Akkurat som Obs! vet hva du kjøper, REMA100 vet det, Elkjøp vet det. Og de vet hva slags kunder de har. Om de har kunder som ønsker å åpne maskinene sine og bytte ut deler. Det gjør Apples kunder i svært liten grad. En Mac er en utility, ikke en hobby. Apple lager maskiner som er brukbare i 10 år. Deretter kjøper kundene en ny maskin. De oppgraderer ikke eksisterende maskiner.

    Men hvor har du det fra at de tracker deg? Hvilke trackerne installerer Apple i sine maskiner og hvordan utnytter de det til å tjene penger? Hvis noen slike hadde fantes ville det blitt krigsoverskrifter i avisene. Apple lever av sitt rykte som en leverandør som lager kvalitetsprodukter som man kan stole på. Noe slikt ville ødelagt det rykte og være fullstendig ødeleggende for Apple som firma.

    Vi husker oppstyret det ble da man oppdaget en lokal log-fil på en iPhone for noen år siden. Denne log-filen registrerte hvilke mobiltårn iPhonen hadde vært i kontakt med og ut fra den kunne man finne ut ca hvor du hadde vært i en periode - var det en uke den lagret data for? Det viste seg at dette var en funksjon som ble brukt under testing og funksjonen skulle vært avskrudd i releaseversjonen. Dette var en lokal fil som aldri forlot telefonen. I dag bruker man Google maps som kommuniserer med Google og forteller Google hvor du er. Slik at du kan bombarderes av lokal reklame fra bedrifter i nærheten av der du befinner deg. Om Google lagrer denne informasjonen er det ingen som vet. Det er visst helt greit.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ser etter en funksjon som blokkerer alle SMS/anrop fra alle andre enn personer i kontaktlisten. Dette trodde jeg var en helt innlysende feature, men det ser ikke ut til at dette er mulig på en enkel måte. Eneste jeg finner er å sette telefonen i "ikke forstyrr", men tillate fra kontaktlisten. https://www.macworld.com/article/32...ll-calls-except-those-from-your-contacts.html

    Noen her som har noe annet forslag? Er det i så fall en fullgod workaround å gjøre det på denne måten, eller er det andre uforutsette ulemper ved denne "ikke forstyrr"?
    Anrop blokkering har jeg via gule sider appen.
    Mye utenlands som ringer..sikkert blokkert 30 nr.
    Der kan du også få melding f.eks brukes til salg når det ringer.. du kan markere nr som salg, svindel osv..
     
    S

    svk

    Gjest
    Da er du vel i tab s4 eller iPad pro land. Tror ikke du finner noe pc i den størrelsen, hvertfall ikke med den type prosessor
    hadde noen syltynne hp 2 in 1 i min forrige jobb. kunne nok fungert. tror de var relativtt dyre. var intel m og win 10
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Alt Apple gjør medfører kritikk. Så roer det seg og de andre kopierer. Da de innførte USB i iMacen var det ikke måte på så fælt det var. Da iPhone kom uten mulighet for å kjøre annen programvare enn web-baserte program ble det kritisert. Nå har vi Chromebooks som plutselig er kjempebra. Listen er lang.

    Så til cruiser som sier at Apple tracker deg. Hvor har du det fra? Hvilken grunn skulle Apple ha til å gjøre det? Selvfølgelig vet de mye om kundene sine - de vet hva de har kjøpt, de vet hva de lytter på på iTunes og de vet hvilke apper de har kjøpt i App-store. Akkurat som Obs! vet hva du kjøper, REMA100 vet det, Elkjøp vet det. Og de vet hva slags kunder de har. Om de har kunder som ønsker å åpne maskinene sine og bytte ut deler. Det gjør Apples kunder i svært liten grad. En Mac er en utility, ikke en hobby. Apple lager maskiner som er brukbare i 10 år. Deretter kjøper kundene en ny maskin. De oppgraderer ikke eksisterende maskiner.

    Men hvor har du det fra at de tracker deg? Hvilke trackerne installerer Apple i sine maskiner og hvordan utnytter de det til å tjene penger? Hvis noen slike hadde fantes ville det blitt krigsoverskrifter i avisene. Apple lever av sitt rykte som en leverandør som lager kvalitetsprodukter som man kan stole på. Noe slikt ville ødelagt det rykte og være fullstendig ødeleggende for Apple som firma.

    Vi husker oppstyret det ble da man oppdaget en lokal log-fil på en iPhone for noen år siden. Denne log-filen registrerte hvilke mobiltårn iPhonen hadde vært i kontakt med og ut fra den kunne man finne ut ca hvor du hadde vært i en periode - var det en uke den lagret data for? Det viste seg at dette var en funksjon som ble brukt under testing og funksjonen skulle vært avskrudd i releaseversjonen. Dette var en lokal fil som aldri forlot telefonen. I dag bruker man Google maps som kommuniserer med Google og forteller Google hvor du er. Slik at du kan bombarderes av lokal reklame fra bedrifter i nærheten av der du befinner deg. Om Google lagrer denne informasjonen er det ingen som vet. Det er visst helt greit.
    Chromebook begynner jo nå å bli ok nettopp fordi man nå kan kjøre Android apper og snart nå også Linux applikasjoner virtuelt. Inntil nå har det jo vært crap. Ellers så er det jo lov å være bevisst på hvilke apper og data man gir fra seg uansett hvilken telefon man har, utover det er det ganske naivt å tro at Apple ikke samler inn bra med data. Det er også naivt å tro at en pc ikke trenger et batteri eller en ny rambrikke og eller/ssd i løpet av 10 år med mindre man bare har den til pynt. Så hvorfor man skal lime fast batteriet og lodde resterende til hovedkortet er et mysterium for meg, eller det er det jo egentlig ikke, sikkert en ypperlig forretningsstrategi men særlig forbrukervenlig er det ikke.

    Min kone har hatt 2 macr de siste par årene, den ene har jeg reflowet ram'n på den andre har jeg byttet smc på.. Så at byggekvaliteten skal være så kjempe stiller jeg meg tvilende til.
     
    S

    svk

    Gjest
    ser pixelbook leveres med i5/i7 og 8gb ram og større ssd.
    hvordan fungerer egentlig chromebook med 4gb og atom/celeron? ser proshop har litt forskjellig.
    kunne jo kjøpt en brukt x220 og kjørt linux mint eller lign. chrome os lar seg vel ikke etter installere?
     
    S

    svk

    Gjest
    Da er du vel i tab s4 eller iPad pro land. Tror ikke du finner noe pc i den størrelsen, hvertfall ikke med den type prosessor
    har snust litt på tab s2 og s3, samt nye til huawei. siste eco brette til apple med pencil støtte er vel også et bra brett.
    men utelukker apple litt da jeg ikke ønsker 3 økosystemer.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    siste eco brette til apple med pencil støtte er vel også et bra brett.
    men utelukker apple litt da jeg ikke ønsker 3 økosystemer.
    Kan skjønne at 3 økosystemer kanskje er litt mye, men iPad Pro 10.5 er seriøst bra med iOS12 og med litt organisering og riktige apper har den potensiale til å være hovedmaskin, det finnes masse skjulte muligheter om man er villig til å utforske litt. Jeg holder den for å være mitt favorittprodukt fra Apple.

    https://www.macstories.net/ios/11-tips-for-working-on-the-ipad

    Affinity Photo er av desktop-klasse, og Adobe holder på med en fullversjon av photoshop. Workflow som snart skifter navn til Shortcuts og blir integrert iOS lar deg lage makroer for å automatisere en haug med oppgaver (tilsvarende automator i MacOS), du kan programmere med Pythonista etc.

    Standard iPad har mange av de samme mulighetene og er nesten like kraftig, men føles litt simplere.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Får du tilgang til system events eller må man fortsatt belage seg på "omveier" i shortcut? Er hvertfall veldig glad i android root og tasker kombinasjonen. Kult om man får et like kraftig verktøy på ios
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    iOS er selvfølgelig veldig beskyttende, men forskjellige apper kan gjøre tjenester tilgjengelige for shortcuts, og så kan man gruppere oppgaver etter evne. Det er mulig å definere variabler og bruke if/then osv. Det skal også være mulig å lage shortcuts som består av andre shortcuts. Og de skal kunne aktiveres av egendefinerte Sirikommandoer. Shortcuts er jo en videreutvikling av Workflow, som eksisterte en stund som tredjepartsapp før den ble kjøpt opp av Apple.
     
    S

    svk

    Gjest
    siste eco brette til apple med pencil støtte er vel også et bra brett.
    men utelukker apple litt da jeg ikke ønsker 3 økosystemer.
    Kan skjønne at 3 økosystemer kanskje er litt mye, men iPad Pro 10.5 er seriøst bra med iOS12 og med litt organisering og riktige apper har den potensiale til å være hovedmaskin, det finnes masse skjulte muligheter om man er villig til å utforske litt. Jeg holder den for å være mitt favorittprodukt fra Apple.

    https://www.macstories.net/ios/11-tips-for-working-on-the-ipad

    Affinity Photo er av desktop-klasse, og Adobe holder på med en fullversjon av photoshop. Workflow som snart skifter navn til Shortcuts og blir integrert iOS lar deg lage makroer for å automatisere en haug med oppgaver (tilsvarende automator i MacOS), du kan programmere med Pythonista etc.

    Standard iPad har mange av de samme mulighetene og er nesten like kraftig, men føles litt simplere.
    har sansen for ipad. veldig fornøyd med min air2. kjøpt 2014.
    denne har dattera mi stukket av med. mulig apple lanserer noe gøy imorgen. en superbillig macbook er vel ikke feil. for min del heller det mest mot en dell chromebook. har jo thinkpad hjemme og pc på jobb. så klarer meg om jeg trenger noe til mer avansert bruk
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Mulig det går an med tredjeparts software, men antagelig er dekoding og koding, i hvert fall av video så krevende at det fungerer dårlig uten hardwaresupport. Man må vel også minst ha en 7. generasjons Intel CPU (Kaby Lake) for å få hardware-enkoding av HEVC. Jeg prøvde å rippe noen filmer til H265 på min 6. generasjon, og det gikk svært langsomt. (edit: Kaby lake støtter 4k/10 bit, mens skylake stopper på 1080p)

    Når det gjelder OS må man ha High Sierra eller senere for å ha støtte for disse formatene.
    Har en MacBook Pro Retina fra Early 2015 (13 tommern), og den klarer fint å spille av HEVC-filer, selv om CPUen ikke har maskinvarestøtte for det. Husker ikke om jeg har testa typ 4K UHD BD filmer, da de stort sett går via ATVen.
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Alt Apple gjør medfører kritikk. Så roer det seg og de andre kopierer. Da de innførte USB i iMacen var det ikke måte på så fælt det var. Da iPhone kom uten mulighet for å kjøre annen programvare enn web-baserte program ble det kritisert. Nå har vi Chromebooks som plutselig er kjempebra. Listen er lang.

    Så til cruiser som sier at Apple tracker deg. Hvor har du det fra? Hvilken grunn skulle Apple ha til å gjøre det? Selvfølgelig vet de mye om kundene sine - de vet hva de har kjøpt, de vet hva de lytter på på iTunes og de vet hvilke apper de har kjøpt i App-store. Akkurat som Obs! vet hva du kjøper, REMA100 vet det, Elkjøp vet det. Og de vet hva slags kunder de har. Om de har kunder som ønsker å åpne maskinene sine og bytte ut deler. Det gjør Apples kunder i svært liten grad. En Mac er en utility, ikke en hobby. Apple lager maskiner som er brukbare i 10 år. Deretter kjøper kundene en ny maskin. De oppgraderer ikke eksisterende maskiner.

    Men hvor har du det fra at de tracker deg? Hvilke trackerne installerer Apple i sine maskiner og hvordan utnytter de det til å tjene penger? Hvis noen slike hadde fantes ville det blitt krigsoverskrifter i avisene. Apple lever av sitt rykte som en leverandør som lager kvalitetsprodukter som man kan stole på. Noe slikt ville ødelagt det rykte og være fullstendig ødeleggende for Apple som firma.

    Vi husker oppstyret det ble da man oppdaget en lokal log-fil på en iPhone for noen år siden. Denne log-filen registrerte hvilke mobiltårn iPhonen hadde vært i kontakt med og ut fra den kunne man finne ut ca hvor du hadde vært i en periode - var det en uke den lagret data for? Det viste seg at dette var en funksjon som ble brukt under testing og funksjonen skulle vært avskrudd i releaseversjonen. Dette var en lokal fil som aldri forlot telefonen. I dag bruker man Google maps som kommuniserer med Google og forteller Google hvor du er. Slik at du kan bombarderes av lokal reklame fra bedrifter i nærheten av der du befinner deg. Om Google lagrer denne informasjonen er det ingen som vet. Det er visst helt greit.
    Chromebook begynner jo nå å bli ok nettopp fordi man nå kan kjøre Android apper og snart nå også Linux applikasjoner virtuelt. Inntil nå har det jo vært crap. Ellers så er det jo lov å være bevisst på hvilke apper og data man gir fra seg uansett hvilken telefon man har, utover det er det ganske naivt å tro at Apple ikke samler inn bra med data. Det er også naivt å tro at en pc ikke trenger et batteri eller en ny rambrikke og eller/ssd i løpet av 10 år med mindre man bare har den til pynt. Så hvorfor man skal lime fast batteriet og lodde resterende til hovedkortet er et mysterium for meg, eller det er det jo egentlig ikke, sikkert en ypperlig forretningsstrategi men særlig forbrukervenlig er det ikke.

    Min kone har hatt 2 macr de siste par årene, den ene har jeg reflowet ram'n på den andre har jeg byttet smc på.. Så at byggekvaliteten skal være så kjempe stiller jeg meg tvilende til.
    Hvorfor ikke bare få de reparert på reklamasjon? Eller var de over 5 år gamle?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Alt Apple gjør medfører kritikk. Så roer det seg og de andre kopierer. Da de innførte USB i iMacen var det ikke måte på så fælt det var. Da iPhone kom uten mulighet for å kjøre annen programvare enn web-baserte program ble det kritisert. Nå har vi Chromebooks som plutselig er kjempebra. Listen er lang.

    Så til cruiser som sier at Apple tracker deg. Hvor har du det fra? Hvilken grunn skulle Apple ha til å gjøre det? Selvfølgelig vet de mye om kundene sine - de vet hva de har kjøpt, de vet hva de lytter på på iTunes og de vet hvilke apper de har kjøpt i App-store. Akkurat som Obs! vet hva du kjøper, REMA100 vet det, Elkjøp vet det. Og de vet hva slags kunder de har. Om de har kunder som ønsker å åpne maskinene sine og bytte ut deler. Det gjør Apples kunder i svært liten grad. En Mac er en utility, ikke en hobby. Apple lager maskiner som er brukbare i 10 år. Deretter kjøper kundene en ny maskin. De oppgraderer ikke eksisterende maskiner.

    Men hvor har du det fra at de tracker deg? Hvilke trackerne installerer Apple i sine maskiner og hvordan utnytter de det til å tjene penger? Hvis noen slike hadde fantes ville det blitt krigsoverskrifter i avisene. Apple lever av sitt rykte som en leverandør som lager kvalitetsprodukter som man kan stole på. Noe slikt ville ødelagt det rykte og være fullstendig ødeleggende for Apple som firma.

    Vi husker oppstyret det ble da man oppdaget en lokal log-fil på en iPhone for noen år siden. Denne log-filen registrerte hvilke mobiltårn iPhonen hadde vært i kontakt med og ut fra den kunne man finne ut ca hvor du hadde vært i en periode - var det en uke den lagret data for? Det viste seg at dette var en funksjon som ble brukt under testing og funksjonen skulle vært avskrudd i releaseversjonen. Dette var en lokal fil som aldri forlot telefonen. I dag bruker man Google maps som kommuniserer med Google og forteller Google hvor du er. Slik at du kan bombarderes av lokal reklame fra bedrifter i nærheten av der du befinner deg. Om Google lagrer denne informasjonen er det ingen som vet. Det er visst helt greit.
    Chromebook begynner jo nå å bli ok nettopp fordi man nå kan kjøre Android apper og snart nå også Linux applikasjoner virtuelt. Inntil nå har det jo vært crap. Ellers så er det jo lov å være bevisst på hvilke apper og data man gir fra seg uansett hvilken telefon man har, utover det er det ganske naivt å tro at Apple ikke samler inn bra med data. Det er også naivt å tro at en pc ikke trenger et batteri eller en ny rambrikke og eller/ssd i løpet av 10 år med mindre man bare har den til pynt. Så hvorfor man skal lime fast batteriet og lodde resterende til hovedkortet er et mysterium for meg, eller det er det jo egentlig ikke, sikkert en ypperlig forretningsstrategi men særlig forbrukervenlig er det ikke.

    Min kone har hatt 2 macr de siste par årene, den ene har jeg reflowet ram'n på den andre har jeg byttet smc på.. Så at byggekvaliteten skal være så kjempe stiller jeg meg tvilende til.
    Hvorfor ikke bare få de reparert på reklamasjon? Eller var de over 5 år gamle?
    Da blir man uten maskin i en god stund, beskjeden fra eplehuset var at man ikke fikk bestillt nytt logicboard før maskinen var levert inn. Noe med Apples strenge regler for deledistribusjon, ikke vet jeg. Den ene lot seg fikse med en reflow så det var fort gjort.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.505
    Sted
    Trondheim
    Som jeg har sagt tidligere, cruiser, så får Apple selvfølgelig data i forbindelse med kjøp av hardware, kjøp fra appstore og iTunes store. Selvfølgelig får de det. Akkurat som Elkjøp vet hva deres kunder kjøper. Og REMA. Kitch'n. Obs! etc...

    Men vis meg gjerne dokumentasjon på at Apple tracker deg gjennom din bruk av de appene du bruker. Jeg har aldri sett noen dokumentasjon på noe slikt. Og jeg kan love deg at hvis noe slikt blir oppdaget vil det bli krigstyper i avisene over hele verden.

    I motsetning til Google hvis hele businessmodell baserer seg på at de skal tracke deg så mye som mulig og samle inn så mye data som mulig.

    Ellers er vel eventet i morgen et rent iPhone-event. Det er vel liten grunn til å tro at det snakkes om noe annet.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Ok, jeg velger å forholde meg skeptisk. Drøyer fortsatt å installere en haug med mikrofoner i kåken, enten det står homepod, alexa eller whatnot på :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.830
    Antall liker
    9.505
    Sted
    Trondheim
    Akkurat der er vi helt enige. Jeg har aldri skjønt fascinasjonen med å skulle snakke til dingser, men jeg ser jo at det finnes spesielle situasjoner der det kan være nyttig, spesielt for eldre og for funksjonshemmede.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat der er vi helt enige. Jeg har aldri skjønt fascinasjonen med å skulle snakke til dingser, men jeg ser jo at det finnes spesielle situasjoner der det kan være nyttig, spesielt for eldre og for funksjonshemmede.
    Echo er nok mer nyttig i USA hvor Amazon sitt distribusjonsnettverk er langt mer utbygd. Slik jeg forstår det kan man be Alexa om å bestille nesten hva som helst av varer, og så blir de levert etter ganske kort tid, gjerne innen noen timer i storbyer.

    Men det er jo litt creepy også, kanskje særlig den gangen Alexa begynte å le helt uprovosert midt på natten. Det har jo hender jo også at folk på tv eller podcastrer har snakket om Alexa, og så blir det plutselig levert toalettpapir og bleier hjemme hos folk. Enda godt at Siri er talentløs og handlinglammet.

    https://mashable.com/2018/03/07/why-amazon-alexa-laughing/#EYOaMtEApmq5
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Sikkert gøy å ha papegøye i kombinasjon med Alexa. Er det ingen av disse dingsene som har voice match?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn