Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Nå har jeg lest 5 artikler om nye Apple Beats. Ingen av dem nevner noe om lydkvalitet. Noen som vet om det er søplekvalitet, eller om det er mulighet for ukomprimerte varianter?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Apple Beat? eller Apple Music?

    Jeg likte det med familieabonnement:
    Uansett dreier det seg om en Spotify-lignende tjeneste som lar deg strømme all musikk som er tilgjengelig i iTunes mot en månedlig avgift.

    Prisen i USA er på $9.99 (altså det samme som Spotify), men Apple har også et attraktivt familieabonnement til $14.99 der inntil seks personer kan få hver sin konto for én pris.

    Artister kan også publisere bilder, sangtekster, videoer, remixer og annet til de som velger å følge dem på Apples musikktjeneste. Dessuten vil radiokanalen Beat One sende live radio døgnet rundt globalt
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Død sejler,- vis ikke de får formatet op på 16/44.

    Fremtiden ser ut til at bli: TIDAL & DEEZER Rising.

    Æblet fald av træet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spotify Permium gir streaming i 320kbps, Ogg Vorbis format, sammenlignbart i lydkvalitet med 256kbps AAC.

    Jeg kan forstå at Apple ikke hiver seg på høyere oppløsning, da folk flest faktisk ikke hører forskjell.
    Hifi er en nisje, det er ikke der Apple sikter i første omgang. Men vi kan jo håpe.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Hverken Tidal eller Spotify tjener penger, så jeg ser ikke helt hvordan Tidal skal hamle opp med Apple og bli fremtidens streamingtjeneste. Apple kommer med lossless den dagen en stor andel av brukerne krever det. Foreløpig er det vel en meget knapp brøkdel av de 800 millioner kontoinnehaverne som i det hele tatt vet hva oppløsning og bitrate er.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Det der er jo mer lik en Mac Mini (som også kan kjøre Windows, uten at jeg skjønner hvorfor noen skulle ønske å gjøre det).
     
    • Liker
    Reaksjoner: ...

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det der er jo mer lik en Mac Mini (som også kan kjøre Windows, uten at jeg skjønner hvorfor noen skulle ønske å gjøre det).
    Greit med Windows for de som vil ha det litt brukervennlig og ikke er vant med å bruke Mac til vanlig
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    22.930
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Er det noen som vet noe mer om når den nye Apple TV kommer?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Problemløsning må til igjen. Her kastes det vekk mye tid på fine sommerdager, og adrenalinet stiger.

    Jeg har flere ganger forsøkt å oppdatere min SuperUniti til siste programvare, for å kunne spille Spotify direkte.
    -Laster ned og installerer Naim Streamer Updater, alt etter boka.
    softwaren har versjon 1.1(17) og hentes fra: https://www.naimaudio.com/updates
    -Kobler opp USB fra maskin til miniUSB på SuperUniti
    -Starter Streamer Update, den finner ikke USBporten. Bluetooth og iPad wifi dukker opp som enheter, uten at jeg skjønner. Det er visst normalt.
    -Sjekker systemrapport på maskinen, den finner USB og den har samme navn som oppgitt i manualen for Streamer Update
    den kalles; CP2102 USB to UART Bridge Controller -akkurat som den skal
    -Laster ned nye drivere etter instruks fra manualen, og installerer
    -Prøver begge USB-protene på maskinen, ingen forskjell.
    -Restarter både maskin og Naim flere ganger, samme resultat. Ikke faen om den dukker opp!

    Jeg bruker en oppgradert Macbook Pro med OSX 10.9.5
    Både Macbook og SuperUniti er koblet med kabel til samme router.

    Siste drivere jeg prøvde å instllallere fant jeg her;
    USB to UART Bridge VCP Drivers | Silicon Labs

    Noen som har opplevd liknende, eller har tips?
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Man får hjelpe seg selv som best man kan. Om ikke annet så lærer man litt.
    Det viste seg at jeg ikke installerte drivere riktig. Det er ikke nok å dobbelklikke på en dmg-fil, slik jeg er vant med. Den må åpnes med Disk Utility og dukker opp som en disk-enhet, og installasjonen starter ikke før jeg klikker på denne. Ikke helt selvforklarende.
    Deretter gikk oppdateringen av SuperUniti knirkefritt.

    Neste skuffelse er å oppdage at Spotify ganske enkelt ikke støtter Connect på Mac. Altså bare bærbare enheter. Min datter kommer innpå med sin nye Motorola før jeg får rettet ryggen etter dagens strabaser, og ut fra Spendorene strømmer Chopin og fyller stua med levende flott lyd.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Apple Music nå tilgjengelig gjennom siste software Ios 8.4

    Dette må jo testes ut :)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    3 mnd. prøvetid for Apple Music bør være tilstrekkelig nok tid på å finne ut om det er dugende også, bra Apple! :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei.
    Hva er den beste 30-pins Airplay adapteren? Skal brukes på en Apple Music boks. (Den gamle hvite)
    Kom den Auris Skye noengang på markedet?
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Hei.
    Hva er den beste 30-pins Airplay adapteren? Skal brukes på en Apple Music boks. (Den gamle hvite)
    Kom den Auris Skye noengang på markedet?
    Ingen?
    Hva er en Airplay adapter?
    En hvit Apple Music boks, mener du en MacBook som skal kjøre iTunes?
    Ja, jeg har holdt på med Apple/Mac siden 1990, men her kom det tre Apple-relaterte spørsmål jeg skjønte null og niks av. Nå har jeg heller ingen erfaring med Airplay, da, og det er vel hovedsaken her. Lurer likevel på hva en 'Apple Music boks' er også, da ... :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei.
    Hva er den beste 30-pins Airplay adapteren? Skal brukes på en Apple Music boks. (Den gamle hvite)
    Kom den Auris Skye noengang på markedet?
    Ingen?
    Hva er en Airplay adapter?
    En hvit Apple Music boks, mener du en MacBook som skal kjøre iTunes?
    Ja, jeg har holdt på med Apple/Mac siden 1990, men her kom det tre Apple-relaterte spørsmål jeg skjønte null og niks av. Nå har jeg heller ingen erfaring med Airplay, da, og det er vel hovedsaken her. Lurer likevel på hva en 'Apple Music boks' er også, da ... :)
    Ja, ser at den var upresis. Produktet finner du her:
    FINN.no - Mulighetenes marked (Apple iPod Music tror jeg de kalte den)
    Produktet jeg søker er en "dongle" som kan ta imot AirPlay signaler og sende dette ut gjennom en 30-pins Apple kontakt. Auris Skye er lett googlebart.
    Let me google that for you
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det der er bare en docking og har ikke noe med AirPlay å gjøre.

    AirPlay er tråløst, det virker som du tenker i motsatt retning.
    Er det bare en AirPort Express lignende sak du ser etter tro? iDings m/AirPlay -> AP Express -> DAC/forsterker.

    Forklar hva du tenker å gjøre så blir det kanskje lettere å hjelpe deg.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Har en Apple dock som jeg vil overføre musikk til. Det er mange adaptere som du kan plugge ned i 30 pins kontakten og overføre musikk via Bluetooth. (F. Eks. Denne: iWantit Bluetooth-30-pin-adapter I30BTRE12X - Kabler og adaptere - Elkj?p

    Den senere tid er det også kommet adaptere som er dnla kompatible. Skye skulle være AirPlay kompatibel i tillegg. Dvs at du skal kunne velge den son avspillingsenhet via din idings. (Altså via AirPlay ikonet i f.eks Spotify og Apple Music. )
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Så du har f.eks. en forsterker med en 30-pins iPod dock. I denne vil du ikke sette en iPod, men en AirPlay/Bluetooth adapter/mottaker slik at du kan bruke denne trådløst?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.569
    Antall liker
    7.101
    Har en Airport Extreme og tre Expresser fra 2009 som har begynt å krangle litt. Problemet er at selv om jeg følger anvisning på Apple sine sider så får jeg ikke til å resette de tilbake til fabrikkinstillingene. Når de starter opp igjen så ligger fortsatt den siste profilen inne. Noen som har vært bort i tilsvarende?
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jorwed:

    1) du spør etter "auris skye" , om den i det hele tatt ble lansert.
    2) du skriver tom. at det er lett "googlebart"
    3) klarer likevel å overse det første søkeresultatet er en link til komplett.no hvor du kan bestille den?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jorwed:

    1) du spør etter "auris skye" , om den i det hele tatt ble lansert.
    2) du skriver tom. at det er lett "googlebart"
    3) klarer likevel å overse det første søkeresultatet er en link til komplett.no hvor du kan bestille den?
    4) Når du trykker på linken kommer du til følgende side:Denne varen finnes ikke lenger i vårt sortiment,

    Edit: Den store utfordringen med disse produktene er at de ikke tar strøm fra produktet de er docket til. Jeg løser nå dette problemet med en Airport Express jeg hadde liggende. Denne har jeg festet med en borrelås på baksiden og koblet inn i RCA inngangen på baksiden :)

    jorwed

    edit II: De hadde den på komplett, men ikke i sort.....men i hvit :)
    edit III: Og den får strøm fra docken....

    Paddeflat...
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Bruker du prisjakt.no ser det ut til Siba har den på lager....

    tror jeg må oppgradere min iMac fra Mountain Lion til Yosemite, Safari får badeball hele tiden og fungerer dårligt, Spotify vil ikke lukke seg men må tvinges, Safari kan ikke brukes til nettbank og jeg får beskjed om at der er en annen maskin på nettverket med samme ip, det stemmer ikke.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    tror jeg må oppgradere min iMac fra Mountain Lion til Yosemite, Safari får badeball hele tiden og fungerer dårligt, Spotify vil ikke lukke seg men må tvinges, Safari kan ikke brukes til nettbank og jeg får beskjed om at der er en annen maskin på nettverket med samme ip, det stemmer ikke.
    Har du forsøkt å lage en ny bruker og logge inn og teste denne?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har kjøpt DVD Audio Extractor?
    Erfaringer?
    Ser siste oppdatering kom 20.2.2014...

    Oppdaget at jeg hadde lagt det inn, glemt å test ila av de 30 tilgjengelige dagene, og er nå for sent å teste det :(
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har kjøpt DVD Audio Extractor?
    Erfaringer?
    Ser siste oppdatering kom 20.2.2014...

    Oppdaget at jeg hadde lagt det inn, glemt å test ila av de 30 tilgjengelige dagene, og er nå for sent å teste det :(
    Slett den med AppCleaner og prøv å legge den inn igjen?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Safari er så jævla treg å laste inn noen sider… (og det hender den ikke laster inn i det hele tatt.)


    Jeg har rensket casher - bl.a. med OnyX - både i brukerkonto og system. Tømt logg og nettdata. Sletta alle extensions. Om jeg skifter bruker, så er det samme problematikken, så det må være noe globalt og ikke lokalt (kontoavhengig) Det merkverdige er at Opera funker helt fint! Jeg kan ha begge nettleserne åpne, og hive inn samme URL; Safari står og stanger mens Opera er rask og fin. Det skulle vel bety at DNS er ok.

    Det hender at jeg stopper innlastingen som har hengt seg opp, og så foretar en «last inn nåværende side på nytt». Da kommer den!

    Forslag til hva som kan være problemet?

    OSX 10.10.4
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn