Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Installerte Yosemite Pucblic Beta 1 på mac mini 2010 og 2011. 2010-maskinen (som er en nesten helt ren installasjon, en surfe/video-maskin tilkoblet TVen) gikk helt fint. Install, reboot , og bang oppgradert.

    2011-maskinen (arbeidsmaskin) var det litt mer trøbbel med. Installasjon, reboot, frys. Men det gikk endelig etter 4-5 manuelle reboots. Alt er litt tregere enn mavericks foreløpig, spesielt trådløst nett er dødstregt nå. 3MB/s vs 20MB/s.

    Liker den nye looken i OSX, for meg virker det som om OSX endelig fant seg selv. Apple sin flate look er penere, mer funksjonelt og gjennomtenkt enn Microsoft sitt Metro-grensesnitt, og man slipper disse jævla kjønnsløse fliseplatene..

    Safari har meget mulig blitt en program som faktisk er brukende.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Yosemite fungerer utmerket på min MacBook Pro fra 2008. Ytelsesmessig merker jeg ikke store endringene fra Mavericks. Hadde litt problemer med forrige versjon av developer preview, men de forsvant etter siste oppdatering. Liker det meste jeg har sett, men trenger nok en liten tilvenning til iTunes 12.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.448
    Antall liker
    2.636
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Gleder meg til 10.10, men jeg avventer til den er ferdig.
    Sikkert ikke dumt med public beta.. kanskje større sjangs for at flest mulig bugs blir tatt hånd om før den slippes.. såfremt de får tilbakemelding fra brukerna da selvsagt..

    mvh
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    OPS!!! Jeg har klart å "rote vekk" flere av orginal ikonene nede på verktøylinjen på macen min.

    Hvordan fikser jeg disse frem igjen, på letteste & raskeste måte? :confused:
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Når et program kjører kan du høyreklikke på ikonet i docken og velge å beholde det der.
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Når et program kjører kan du høyreklikke på ikonet i docken og velge å beholde det der.
    Beklager, men det sier meg ingenting :confused:

    Jeg må nok ha det inn med teskje. Jeg er også litt usikker på hvilke program/ikoner som har forsvunnet fra skrivebordet mitt. Jeg holdt på dem, "slapp dem løst" på skrivebordet, men de bare forsvant? Jeg trodde jo de ville bli lagt på fremsiden, sånn som programmer jeg har lastet ned fra nettet, men nei - de forsvant.
     

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Når du åpner et program blir programikonet liggende nede på verktøylinjen. Høyreklikk på det ikonet du ønsker å pinne (feste til verktøylinjen), og velg behold.
    Alternativt kan du åpne programmermappen i finder, og bare dra de ønskede programmene ned til verktøylinjen :)
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er også litt usikker på hvilke program/ikoner som har forsvunnet fra skrivebordet mitt. Jeg holdt på dem, "slapp dem løst" på skrivebordet, men de bare forsvant? Jeg trodde jo de ville bli lagt på fremsiden, sånn som programmer jeg har lastet ned fra nettet, men nei - de forsvant.
    Når du drar vekk fra dock og slipper så fjerner du ikoner.

    Finn programmer du vil ha i Launchpad, start dem, høyreklikk ikonet deres i Dock:
    dock2.png
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    iTunes har jo muligheten til å sette inn «år» når vi ripper en CD. Problemet med dette er at det ikke alltid er like greit; skal en sette det året den versjonen av CD-en kom ut, eller det året den først/opprinnelig ble utgitt.

    Nå viser det seg at det fins et eget valg for «utgitt» som løser denne floken, men jeg har er problem her:

    Hvor i all verden setter en inn årstall for «utgitt»?

    Visningsvalg_and_iTunes.jpg
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Hvor i all verden setter en inn årstall for «utgitt»?
    Jeg tror ikke det er mulig uten videre i iTunes. Du trenger muligens et annet program for å tagge.

    Selv begynte jeg med å tagge rip med det året den aktuelle utgivelsen kom men siden har jeg gått over til å tagge med det opprinnelige utgivelsesåret med "2008 blah remaster" i kommentarfeltet.

    Dette gjør det raskt for meg å finne 'hard rock fra 1974' og slikt. Også grunnen til å jeg leverte tilbake Sonos men det er en annen historie :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Håper på en ny en ja, for mine fingre synes 5S er noe liten når det skal skrives. Håper dog de klarer å besinne seg, rundt 4.5" synes jeg er optimalt.
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ligger vel an til to str, en 4,7" og en 5,5".
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.678
    Antall liker
    85.198
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Er det i dag (tirsdag) det er så utrolig mange iPhones går i stykker? :rolleyes:
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    5.139
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har trua for en iPhone 6 - blir spennende å se prisen. Usikker på om 5,5" blir for stor eller ikke. Hvilke mål blir det sånn bxh?

    Edit: fant det ut

    iPhone 6 HxBD - 13,81x6,70x6.9
    iPhone 6 pluss - 15,81x7,78x7,1
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Telefonen så fin ut, men kjente ikke noe veldig begjær overfor klokka.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.697
    Antall liker
    5.139
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Prisen var vel ca som forventet. 6ern koster 5790 og 6pluss 6690. 16GB

    Hva kostet 5s når den kom?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Ble det ikke sagt at disse dataene lagres i klokka i en egen chip som ikke har et interface for å sende data ut? Så disse dataene er ikke tilgjengelig for andre. Eller har jeg lest feil?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Den skal vel kommunisere med helseapper på iphone, så dataene må vel ut av klokken på en eller annen måte.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Telefonen så fin ut, men kjente ikke noe veldig begjær overfor klokka.
    Det er litt creepy at NSA nå kan gå inn og sjekke puls og helsedata. Men ellers er det jo en fin treningsgadget.
    Jau, men jeg har ikke så mye hemmelig puls-data. Om folk vil vite om en hvilepuls på 62 så kan jeg leve med det.

    Det største problemet med den for min del var "sprutsikker" biten. Vanntett, da hadde jeg nok kanskje bitt på. Skal jeg trene med den vil jeg kunne løpe i regnvær også.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ellers var jo filmen som demonstrerte Apple Pay rimelig "noldus". Det er jo ingen i denne verden som bruker så lang tid på å betale med kort, vel, ingen som bruker kort regelmessig.. Hadde både jeg og iPhone brukeren hatt tlf/kort i lomma og startet på likt hadde det ikke vært store forskjellen i tid brukt.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Tiden vil vise, men jeg ser ikke bort fra at Apple med Watch kan notere seg for sin femte "game-changer" etter Mac, iPod, iPhone og iPad. Ellers er jeg glad for at Apple ikke tok hensyn til Jobs, som for en gangs skyld tok feil da han insisterte på at "ingen" trenger en større telefon enn iPhone 4.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    klokka blir en braksuksess. de svære telefonene vil ikke jeg ha. telefon skal man kunne ha i bukselomma
     
    C

    Cyber

    Gjest
    4,7" er ikke så galt, 5s er litt liten til syltelabbene mine. Jeg håpte på noe rundt 4,3".
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    For min del og til mitt bruk er eneste begrensning hva gjelder størrelse at den må gå greit ned i høyre innerlomme på dressjakken. Når jobbhverdagen består av å lese gjennom et førtitalls Word og PDF-vedlegg til epost mens man er på farten, så blir fire tommer litt lite. I påvente av større iPhone innledet jeg derfor et utenomekteskapelig forhold til Samsung som jeg nå ser frem til snart å avslutte.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg trodde en stund at Apple Watch ville bli en slags smartphone til å ha på armen, istedetfor i lomma.
    Men da ville jeg jo ikke trenge en smarthphone, og det ønsker de selvfølgelig ikke.
    Fra video og rapportet på nettet ser det hele litt stusselig ut.
    Ser ikke ut som Watch kjører iOs. Kan man surfe/søke på nettet med Watch? Spille musikk? -ser ingen hodetelefonutgang......
    Kunne f.eks. vært kjekt med Naim nStream for Apple Watch?
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Vedrørende klokken synes jeg det virker som en gimmick og ser vanskelig for meg at det som produkt kommer til å bli en stor suksess.

    Sett bort fra ARM prosessoren så var det lite nytt eller som frister med Iphone 6. Prosessoren har Nvidia saksøkt Apple for fordi den har for mange likheter med den virkelig revolusjonerende kodenavn "Denver" prosessoren som kommer ganske snart.

    Har man allerede investert tungt i "Apple" økosystemet og må ha en smarttelefon med IOS brukergrensesnitt så er Iphone 6 eneste alternativ. Xiaomi Mi4, eller Oneplus One har det meste av det Iphone 6 kan friste med og en god del saker du ikke får med Apple, og når de koster en tredel av prisen med samme lagringskapasitet synes jeg helt ærlig Iphone 6 er et dårlig kjøp. 64bit A8 GPUen til Apple er trolig overlegen alt som finnes på markedet hvis den er stjålet fra Nvidia.

    64bit ARM prosessoren er et høydepunkt og jeg må si det kribler litt i magen bare av å tenke på den, men det gjenstår å se hvor lik "Denver" den virkelig er. Uansett kan det fort være en tap-tap situasjon for Apple. Er det en dårlig rip-off ender forbrukeren opp med en dårlig 2-kjernes prosessor som hører hjemme i 2012. Og er det en blåkopi av "Denver" kommer Apple til å bli idømt et vanvittig stort erstatningsansvar overfor Nvidia, men dette er politikk bak fasaden og vil trolig ikke påvirke salgstallene nevneverdig til å begynne med. Iphone 6 kommer sikkert til å selge som varmt hvetebrød på lik linje med 5, 4, 3 osv. før den, omtalene blir gode og journalister kommer til å elske den nye prosessoren.

    Det det overrasker meg ikke dersom A8 er en blåkopi av "Denver". Det ville vært helt i tråd med hvordan Apple opp gjennom hele sin historie tidligere har bygget sin suksess, ved å stjele andre firmaers innovative løsninger, modifisere GUI marginalt slik at det fungerer og markedsføre dritten ut av det. De genererer så mye profitt på salgstallene for sine hardt prisede produkter sammenholdt med en lojal kundegruppe at de kan begrave saksøkerne under svære fjell med penger for å få de til å slutte å mase om at Apple stjeler. Jeg liker mange av Apples produkter, men de har en motbydelig forretningsstrategi og jeg kommer aldri til å omtale de med gode ordelag.

    "Denver" prosessoren var Steve Jobs våte drøm gjennom en årrekke og han lobbyet Intel i årevis for å få de til å lage en slik prosessor. Intel lot seg ikke presse og Jobs ble rasende og truet med å trekke Intel fra kommende Ipad generasjoner. Ryktene sier mange av Ipad prototypene inneholdt AMD prosessorer, men det endte ikke slik.

    Apple ville nok likt å markedsført dritten ut av A8 prosessoren, og at de ikke gjør nettopp det får meg til å tenke at det som finnes under panseret på Iphone 6 er nettopp tyvgods. "One more thing". "Look at what we have invented" også viser det seg i ettertid å være tyvgods. Skal godt gjøres og ro seg uskadet ut av den situasjonen og kritikerne ville lagd et herremåltid ut av noe som aldri ville blitt glemt. Det er ikke like imponerende dersom alt Apple har gjort er å endre designet på klistremerket på toppen.
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Vedrørende klokken synes jeg det virker som en gimmick og ser vanskelig for meg at det som produkt kommer til å bli en stor suksess.

    Sett bort fra ARM prosessoren så var det lite nytt eller som frister med Iphone 6. Prosessoren har Nvidia saksøkt Apple for fordi den har for mange likheter med den virkelig revolusjonerende kodenavn "Denver" prosessoren som kommer ganske snart.

    Har man allerede investert tungt i "Apple" økosystemet og må ha en smarttelefon med IOS brukergrensesnitt så er Iphone 6 eneste alternativ. Xiaomi Mi4, eller Oneplus One har det meste av det Iphone 6 kan friste med og en god del saker du ikke får med Apple, og når de koster en tredel av prisen med samme lagringskapasitet synes jeg helt ærlig Iphone 6 er et dårlig kjøp. 64bit A8 GPUen til Apple er trolig overlegen alt som finnes på markedet hvis den er stjålet fra Nvidia.

    64bit ARM prosessoren er et høydepunkt og jeg må si det kribler litt i magen bare av å tenke på den, men det gjenstår å se hvor lik "Denver" den virkelig er. Uansett kan det fort være en tap-tap situasjon for Apple. Er det en dårlig rip-off ender forbrukeren opp med en dårlig 2-kjernes prosessor som hører hjemme i 2012. Og er det en blåkopi av "Denver" kommer Apple til å bli idømt et vanvittig stort erstatningsansvar overfor Nvidia, men dette er politikk bak fasaden og vil trolig ikke påvirke salgstallene nevneverdig til å begynne med. Iphone 6 kommer sikkert til å selge som varmt hvetebrød på lik linje med 5, 4, 3 osv. før den, omtalene blir gode og journalister kommer til å elske den nye prosessoren.

    Det det overrasker meg ikke dersom A8 er en blåkopi av "Denver". Det ville vært helt i tråd med hvordan Apple opp gjennom hele sin historie tidligere har bygget sin suksess, ved å stjele andre firmaers innovative løsninger, modifisere GUI marginalt slik at det fungerer og markedsføre dritten ut av det. De genererer så mye profitt på salgstallene for sine hardt prisede produkter sammenholdt med en lojal kundegruppe at de kan begrave saksøkerne under svære fjell med penger for å få de til å slutte å mase om at Apple stjeler. Jeg liker mange av Apples produkter, men de har en motbydelig forretningsstrategi og jeg kommer aldri til å omtale de med gode ordelag.

    "Denver" prosessoren var Steve Jobs våte drøm gjennom en årrekke og han lobbyet Intel i årevis for å få de til å lage en slik prosessor. Intel lot seg ikke presse og Jobs ble rasende og truet med å trekke Intel fra kommende Ipad generasjoner. Ryktene sier mange av Ipad prototypene inneholdt AMD prosessorer, men det endte ikke slik.

    Apple ville nok likt å markedsført dritten ut av A8 prosessoren, og at de ikke gjør nettopp det får meg til å tenke at det som finnes under panseret på Iphone 6 er nettopp tyvgods. "One more thing". "Look at what we have invented" også viser det seg i ettertid å være tyvgods. Skal godt gjøres og ro seg uskadet ut av den situasjonen. Det er ikke like imponerende dersom alt Apple har gjort er å endre designet på klistremerket på toppen.
    Er du høy? Apple kom med 64bits cpu allerede i fjor med A7.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Det er vel ikke veldig stor diskusjon omkring det faktum at ARM lager de kraftigste og mest energieffektive chipene på markedet. I og med at Apple var en av grunnleggerne av ARM og de allerede i fjor introduserte den 64 bits A7-prosessoren, virker det svært lite sannsynlig at deres 2. generasjons 64bits chip skal ha noe behov for å kopiere en NVIDIA-chip som enda ikke er lansert.
    Underlig kommentar MatsGyver.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.763
    Antall liker
    9.407
    Sted
    Trondheim
    Og hvordan du kan si at de stjeler andre firmaers løsninger og så "markedsfører dritten ut av det" er jo også litt underlig. Teknologi eksisterer ikke i et vakuum, men utvikles av flere firma over tid. Det Apple gjør er å ta disse teknologiene og sette dem sammen slik at de får ny funksjon. De kopierer ingen ting, men tar utgangspunkt i eksisterende teknologi og forbedrer den - gir den tilleggsverdi. Når Steve Jobs sa "Good artists copy, great artists steal" siterte han Picasso, som igjen hadde sitatet fra T.S. Elliott. I dette ligger ikke at man stjeler noe eksisterende, men man "stjeler" en idé og legger til sin egen tolkning av det. Alle kan male en okse (kopiere virkeligheten), men bare Picasso kan male den slik at man ser at den er malt av Picasso - altså ta en eksisterende idé (oksen) og legge til sitt eget uttrykk.
    Det var det Apple gjorde da de lagde det første GUI til sine maskiner. Idéen var opprinnelig Douglas Engelbarts (som sikkert fikk den fra andre igjen), men den ble videreført ved Xerox PARC, og så igjen raffinert av Apple. Hvis du sammeligner GUIet på en Alto eller Star og den første Macen (eller Lisa for den del) vil du se en del likheter, men også svært mange forskjeller. Star og Alto måtte f.eks. ha 3-knapps mus og funksjonstaster, mens Macen bare brukte en-knapps mus og ingen funksjonstaster.
    Og det er det Apple har gjort med sin AppleWatch. Alle andre som har lagd en smartklokke har bare skalert ned GUIet fra en smarttelefon, mens Apple har tenkt nytt og integrert en analog klokkes "crown" som en del av et nytt GUI - altså kombinert idéen av en mobiltelefon og en analog klokke til en ny måte å bruke en smartklokke på. Begge to er kjente teknologier, men de har aldri vært satt sammen på den måten.
    De har forøvrig også utviklet nye ting, som fingeravtrykkleseren på iPhone 5s. Andre hadde lagd fingeravtrykklesere før, men ikke som fungerte på den måten og som faktisk fungerte (vet ikke om det er andre som har lagd slike enda?) i praksis. Og jeg vet heller ikke om andre som har lagd skjermer som skiller mellom et "tap" og et trykk?
    Dette kan vi se igjen og igjen i Apples produkter. Den opprinnelige iPoden hadde et skrollehjul som aldri var brukt på den måten tidligere. En digital avspiller fantes og slike skrollehjul også, men de hadde aldri blitt satt sammen på den måten før. Osv, osv..
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.296
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    iOS8 ser veldig bra ut. Mye lovende nytt.
    Men jeg gleder meg ikke til den nedlastingen og installasjonen.
    Ryktene sier at det lett kan gå med en dag på den jobben.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    iOS8 ser veldig bra ut. Mye lovende nytt.
    Men jeg gleder meg ikke til den nedlastingen og installasjonen.
    Ryktene sier at det lett kan gå med en dag på den jobben.
    Tok vel ca en time fra start til ferdig på mine enheter
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn