Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Da kan jeg melde meg inn i klubben med mere epleutstyr, en macbook air... tar nok en stund før jeg føler meg komfortabel med denne, etter ett liv med windows :) Har fått til mail, synkronisering med icloud og nå forhåpentligvis posting på nettet, så er i gang ;)
    Grattis med nytt utstyr :)
     

    Smurfs

    Medlem
    Ble medlem
    15.12.2013
    Innlegg
    14
    Antall liker
    2
    Tenkte på en Air jeg også men leser om stusselige hastigheter og hakking igjennom wi-fi- ac protokollen. Skal visstnok være mulig å løse med en software oppdatering men den lar Apple vente ser jeg.
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Hei,

    Jeg fikk IPad mini til jul.
    Også lurer jeg på om det er mye å hente på å kjøpe den nye?
    Da må den sendes inn osv, derfor spør jeg her først.

    Mvh
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte på en Air jeg også men leser om stusselige hastigheter og hakking igjennom wi-fi- ac protokollen. Skal visstnok være mulig å løse med en software oppdatering men den lar Apple vente ser jeg.
    Hei, dette ble fikset fullstendig med Mavericks som kom i høst. Det ble også laget en oppdatering til Mountain Lion som fikset dette i høst. Så dette er ikke et problem lengre. Det hakket heller aldri, det var bare slik at man ikke fikk full hastighet på filoverføring med SAMBA.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.692
    Antall liker
    5.125
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er det noen lure måter å gjøre slik at mac-en logger seg automatisk på nas når jeg skrur den på? Har pr.nå to nas i hjemmenettverket, med blant annet musikk og bilder - hadde vært kjekt hvis jeg slipper å måtte logge på manuelt før jeg kan spille musikk i audirvana f.eks.
     

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Er det noen lure måter å gjøre slik at mac-en logger seg automatisk på nas når jeg skrur den på? Har pr.nå to nas i hjemmenettverket, med blant annet musikk og bilder - hadde vært kjekt hvis jeg slipper å måtte logge på manuelt før jeg kan spille musikk i audirvana f.eks.
    Systeminställningar->Användare, Grupper
    Där kan du lägga till 'Startobjekt'

    //Janne
     

    Bob_Marleys

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.09.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    10
    Er det noen lure måter å gjøre slik at mac-en logger seg automatisk på nas når jeg skrur den på? Har pr.nå to nas i hjemmenettverket, med blant annet musikk og bilder - hadde vært kjekt hvis jeg slipper å måtte logge på manuelt før jeg kan spille musikk i audirvana f.eks.
    Logg på Naset som vanlig. Legg så til Naset til i Påloggingobjekter på din bruker.
    Det finner du under Systemvalg - Brukere og grupper og klikk på fanen Påloggingobjekter. Der finner du en pluss og minus tegn. Legg til roten på Naset der og den starter opp automatisk med din bruker.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.692
    Antall liker
    5.125
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Apple Magic Trackpad - har den samme funksjonalitet "touch plata" på macbook air? Vurderer å kjøpe en slik, selv om jeg kun bruker macbook air hadde det vært behageligere for håndleddet å ha en ekstern plate, tror jeg.Eller anbefaler folket en vanlig mus, eller magic mouse?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Apple Magic Trackpad - har den samme funksjonalitet "touch plata" på macbook air? Vurderer å kjøpe en slik, selv om jeg kun bruker macbook air hadde det vært behageligere for håndleddet å ha en ekstern plate, tror jeg.Eller anbefaler folket en vanlig mus, eller magic mouse?
    Trackpad er det samme som touch plata ja. Fungerer ypperlig hos meg
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Hvor godt er wifi-mottaket på Macbook Air? Spør da iPad Mini er noe under pari her og konas nye bærbare PC heller ikke er så voldsomt god.
     
    Sist redigert av en moderator:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jeg testet nettopp en Macbook Air siste versjon igjennom ac protokollen mot en ASUS ruter og klokket inn overføringen til 16MB/s. Dette er egentlig overraskende dårlig da jeg minst hadde forventet over det dobbelte når jeg sammenlignet med N-standaren fra min Macbook 2008 som ligger jevnt på 11-12MB/s. Maskinen sto 4-5 meter unna med fri sikt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Takker, har en dyr Acer idag som omtrent faller fra hverandre (!), men trådløs dekningen er faktisk utrolig god. Er redd jeg skal få dårlig dekning om jeg er går i fella og kjøper Apple. :)
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Er det langt fra ruter til der pc`en brukes ? Med ASUS sin monsterruter har jeg faktisk dekning med Macbooken i hele huset, det klarte jeg ikke med gamleruteren - er vel ofte ruteren som setter begrensninger. Jeg skrudde min opp til 100Mw sendestyrke pga leieboere tilkoplet samme ruter.
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg testet nettopp en Macbook Air siste versjon igjennom ac protokollen mot en ASUS ruter og klokket inn overføringen til 16MB/s. Dette er egentlig overraskende dårlig da jeg minst hadde forventet over det dobbelte når jeg sammenlignet med N-standaren fra min Macbook 2008 som ligger jevnt på 11-12MB/s. Maskinen sto 4-5 meter unna med fri sikt.
    Pass på å ha Mavericks installert. Det er en bug med Mountain Lion som gir lav overføring over AC. Pass også på å ha siste firmware på Asus routeren. Overføringa på nye MBA skal være god for kanskje rundt 80MB/s med god dekning mot Apples egen AirPort Extreme/TimeCapsule med AC-støtte. Merk at dersom du overfører data direkte fra routeren via eksterndisk med USB 2/3.0, så får du ganske dårlig hastighet. Her topper det på 12MB/s på USB 2.0 og på 20MB/s på USB 3.0.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jeg testet nettopp en Macbook Air siste versjon igjennom ac protokollen mot en ASUS ruter og klokket inn overføringen til 16MB/s. Dette er egentlig overraskende dårlig da jeg minst hadde forventet over det dobbelte når jeg sammenlignet med N-standaren fra min Macbook 2008 som ligger jevnt på 11-12MB/s. Maskinen sto 4-5 meter unna med fri sikt.
    Pass på å ha Mavericks installert. Det er en bug med Mountain Lion som gir lav overføring over AC. Pass også på å ha siste firmware på Asus routeren. Overføringa på nye MBA skal være god for kanskje rundt 80MB/s med god dekning mot Apples egen AirPort Extreme/TimeCapsule med AC-støtte. Merk at dersom du overfører data direkte fra routeren via eksterndisk med USB 2/3.0, så får du ganske dårlig hastighet. Her topper det på 12MB/s på USB 2.0 og på 20MB/s på USB 3.0.
    Takk for tips!

    Jeg overførte fra serveren direkte til MBA sin SSD disk så ingen flaskehals der, serveren er kompatibel til å pushe ut 100MB/s + så der er det også headroom nok. Det eneste jeg vet er at jeg har nest siste FW på ASUS`en og MBA kjørte Maverick under testingen. Protokollen er den samme for 5GHz sambandet regner jeg med da jeg opprettet ett eget for å teste mot MBA`en ?
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips!

    Jeg overførte fra serveren direkte til MBA sin SSD disk så ingen flaskehals der, serveren er kompatibel til å pushe ut 100MB/s + så der er det også headroom nok. Det eneste jeg vet er at jeg har nest siste FW på ASUS`en og MBA kjørte Maverick under testingen. Protokollen er den samme for 5GHz sambandet regner jeg med da jeg opprettet ett eget for å teste mot MBA`en ?
    Nå har jeg ikke testet selv, da jeg har en 2011-modell, men det kan også være at Asus routeren ikke er helt kompatibel med Apple sine maskiner. Dersom det ikke går noe raskere etter firmware oppdatering av Asus routeren, så går det an å ta en prat med Asus support.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er det langt fra ruter til der pc`en brukes ? Med ASUS sin monsterruter har jeg faktisk dekning med Macbooken i hele huset, det klarte jeg ikke med gamleruteren - er vel ofte ruteren som setter begrensninger. Jeg skrudde min opp til 100Mw sendestyrke pga leieboere tilkoplet samme ruter.
    Har ikke monster-Asusen, men den rett under. Huset er stort og signalet går gjennom mur og 3 etasjer så det er vel ikke annet å forvente. Holder på å legge om det hele slik at routeren kommer nær områdene vi er mest i.
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dersom det er ASUS RT-AC66U du har, så er det nok å forvente at du får dårlig overføring med så mange etasjer og mur ja. Det opplever jeg også. Forsøk overføringa i samme rom, så får du se om det endrer noe.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    3.753
    Jeg har en 13" Macbook air fra sent 2010 med 2 g hukommelse og 128 g ssd.

    Den fungerer upåklagelig, brukes mye og dras med over alt. Kunne imidlertid tenke meg å utvide både internminne og ssd. Apple leverer jo 256g ssd, og fra 3.parts leverandører får man 456g, ettersom jeg har forstått.

    Nå er jo ikke eple kjent for sin velvillige innstilling til oppgradering. Men jeg spør ekspertene her:

    - Kan min maskin oppgraderes, enten av apple-forhandler, eller av noen andre?
    - I tilfelle jeg må utenfor det offisielle apple nettverket, er det noen i Oslo som gjør dette?
    - Kunne tenke meg å fornye batteriet også. Har det noe for seg?
    - Noen som kan anslå omtrent hva en slik oppgradering kan koste?

    Jeg har ikke kunnskapene til å gjøre dette selv, så jeg er avhengig av noen andre her. Og ja, jeg vet at garantien ryker, dersom jeg må få gjort dette utenfor Apple, men det bryr jeg meg ikke så mye om.

    Altrnativet er jo å kjøpe ny - det koster nå litt over 10.000.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Er det langt fra ruter til der pc`en brukes ? Med ASUS sin monsterruter har jeg faktisk dekning med Macbooken i hele huset, det klarte jeg ikke med gamleruteren - er vel ofte ruteren som setter begrensninger. Jeg skrudde min opp til 100Mw sendestyrke pga leieboere tilkoplet samme ruter.
    Har ikke monster-Asusen, men den rett under. Huset er stort og signalet går gjennom mur og 3 etasjer så det er vel ikke annet å forvente. Holder på å legge om det hele slik at routeren kommer nær områdene vi er mest i.
    Vær også oppmerksom på at 2,4gHz båndet har bedre rekkevidde enn 5gHz båndet.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ser iPhone 4s selges for 2-2700 nå for tiden. Hvis man får den for ned mot 2 lapper, det er en grei tlf enda?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Helt klart. Jeg føler slett ikke for å bytte ut min 32GB. Nå er jeg kanskje særere enn de fleste men jeg vil ikke ha større telefon.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.876
    Antall liker
    17.470
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Enig.her i huset har vi både 4s og 5s. Jeg foretrekker fortsatt 4s...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Gadd ikke gå for 5. Min 4S gjør fortsatt en kjempejobb, og er også mer motstandsdyktig overfor påkjenninger.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ga nettopp mor min gamle 5. Nå har NSA fått mine fingeravtrykk gjennom 5s :)
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.692
    Antall liker
    5.125
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har hatt min 4s i 2,5 år og er fortsatt meget fornøyd. Ser ingen grunn til å bytte før den dør.
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    Jeg har store dropoutproblemer med min trådløse løsning hjemme i stuen for avspilling av Wimp hifi via iphone. Oppsettet er som følger:

    Internett-uttak > ethernet kabel > Get router > ethernet kabel > Apple Airport Extreme, hvor Apple Airport Extreme har ethernet-tilkobling til Imac og AppleTV. AppleTV har optisk utgang til Rega DAC som igjen er koblet til NAIM 552 forforterker. Når jeg spiller Wimp hifi via Apple TV (og velger AppleTV på Iphone) får jeg regelmessige dropouts (hvert 15 sekund kanskje), og etter noen sanger stopper gjerne avspillingen av Wimp hifi på min Iphone (slår seg gjerne over fra Apple TV til airplay). Når jeg spiller Wimp hifi på Iphone (innstilt på airplay) via hodetelefoner fungerer det perfekt. Jeg har målt internetthastighet både på Imac og Iphone, og den ligger på rundt 65 Mbit, så det burde jo være topp.

    Dette er skikkelig irriterende da jeg kunne tenkt meg en høykvalitetsløsning for å spille Wimp hifi hjemme over Naim-anlegget. Deponerte Linn Klimax hjemme forrige helg og hadde samme problemer når jeg spilte over Klimax som når jeg nå spiller over AppleTV. Da brukte jeg samme oppsett minus Apple Airport Extreme, men så sa de på Kontrapunkt at Get-routeren var kjent for å være notorisk problematisk og at det ville løses med Apple Airport Extreme. Derfor kjøpte jeg og satt inn Airport Extreme i går, men kan ikke si at det ble noe særlig bedre (benyttet standardinnstillinger på Airport Extreme).

    Nei, takke meg til kabling fremfor trådløst, men dessverre finnes ikke Wimp hifi til Imac foreløpig. Innspill for å løse dette ønskes sterkt velkommen! :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Kommer egen software for wimp hifi til osx i slutten av feb/ starten av mars. Fikk mail i går fra wimp
     
    X

    X186841

    Gjest
    GET routeren er fortsatt i kjeden ser jeg.

    Her med Telenor Fiber måtte jeg kaste ut deres router og sette inn en ASUS istedet for å få alt på skinner.

    Vet ikke om du kan droppe GET routeren , men du kan kanskje sette den i bridge og la AE ta over jobben som router ?
     

    kibsgard

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    818
    Antall liker
    1
    GET routeren er fortsatt i kjeden ser jeg.

    Her med Telenor Fiber måtte jeg kaste ut deres router og sette inn en ASUS istedet for å få alt på skinner.

    Vet ikke om du kan droppe GET routeren , men du kan kanskje sette den i bridge og la AE ta over jobben som router ?
    Hei, hvordan lar jeg AE ta over jobben som router rent praktisk? Hvordan settes Get routeren i bridge? Fikk faktisk nevnt på Kontrapunkt at jeg kanskje måtte deaktivere Get routeren på noe slags vis. Men jeg har ingen anelse om hvordan dette gjøres. Er ikke spesielt datakyndig for å si det slik...
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har ikke GET selv og de har visst ørten forskjellige bokser , så jeg aner ikke.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det er et eller annet pøk med Facebook/iOS.
    Den siste tiden har lyden begynt å falle ut når jeg spiller musikk fra iPad til ATV og jeg får en melding i Facebook appen. Kan se på AirPlay ikonet på iPad at den kobler fra ATV umiddelbart når det kommer meldinger.
    Andre som har samme problem?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er generelt endel ustabilitet med ios 7.0.x. Kjent sak som apple jobber med. Om det er samme problem som skisseres over her er usikkert

    fb appen har tidlogere vært en batterityv
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg husker ikke nøyaktig hva det stod nå men på et forum ble Facebook 'directplay' funksjonen eller hva det nå heter som kom før jul en gang(?) utpekt som synderen. Vet ikke om dette stemmer.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Okkesom, ny iPad mini kom i hus idag. Kjekkeste gadgeten i manns minne. Fjernkontroll til Naimen, og alt det andre.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Dere som er i gamet, er dette en god pris på maskinen? B?rbar PC - MACBOOK PRO MD212H/A 13" RETINA - expert

    Jeg har egentlig suglet på en MacBook Air 13.3 en stund, men ser Proen med Retina skjerm dippet under 10 lapper nå. Er det er lurt kjøp i disse dager? Ser Macrumors lyser gult på neutral.

    Jeg ønsker en maskin som kan vare mange år og ser at man fort må opp på 4500+ for å få en god PC.

    Trenger man egentlig en pro i disse dager hvis man ikke driver med grafisk redigering i stor stil?
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du vil ha Retina er det bare Po som har den. Pro uten Retina er meningsløs på dette tidspunktet. Air er nok en litt mer hendig maskin som er god nok for de fleste, men jeg ville personlig ikke investert i noen ny Air heller før den kommer med Retinaskjerm.
     

    winkel

    Medlem
    Ble medlem
    04.05.2012
    Innlegg
    44
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Bach_Man , har både MacBook Air og MacBook Pro( uten retina) i heimen:Neste inkjøp blir Med retina skjem.Retina er så mye bedre skjerm.
     

    tomkver

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    200
    Antall liker
    245
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    jeg tror at denne maskinen som ekspert selger her er en eldre modell av MacBook pro Retina. De nyeste maskinene selges med et annet grafikkort. I tillegg så bruker Apple prosessorer som enten starter med 2.4 eller 2.6 GHz , avhengig av modell man ønsker å kjøpe. Det er fullt mulig jeg at jeg tar feil, men det er ihvertfall slik jeg tolker infoen fra applestore.

    Mvh

    Tom


    p.s registrer deg på studenttorget.no og så får du den nye modell for nesten samme pris, som det expert skal ha for denne modellen de selger.




    Dere som er i gamet, er dette en god pris på maskinen? B�rbar PC - MACBOOK PRO MD212H/A 13" RETINA - expert

    Jeg har egentlig suglet på en MacBook Air 13.3 en stund, men ser Proen med Retina skjerm dippet under 10 lapper nå. Er det er lurt kjøp i disse dager? Ser Macrumors lyser gult på neutral.

    Jeg ønsker en maskin som kan vare mange år og ser at man fort må opp på 4500+ for å få en god PC.

    Trenger man egentlig en pro i disse dager hvis man ikke driver med grafisk redigering i stor stil?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn