Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Mac Mini tar også 16GB RAM.

    Min plan er å kjøpe en Eizo 23" LED Foris FS2332 til og bruke dem med en Mini. Jeg har alltid foretrukket to mindre skjermer fremfor én stor. Denne skjermen er suveren til prisen.
    Jeg skal også kjøpe en arm til to skjermer.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke du skal bekymre deg for at 27" blir for stor. Den økte oppløsningen fører til at skrift etc blir mindre, men skarpere, det er ikke slik at ting blir blåst opp! Det er bare området "Skrivebord" som blir større, med dertil plass for flere skjermbilder samtidig! Jeg hadde ikke vært i tvil, sitter selv med nesen rett inn i iMac 27" og koser meg hver dag.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Jeg har tatt opp en stor fil (4.5gb) på photobooth. men får ikke åpnet den. den ligger i noe som kaller seg quicktime container. Har surra med ulike endelser . mov . mp4 vlc osv, men får det ikke til.

    Vikrig opptak for meg. Er det noe jeg kan gjøre for å få sett/savet materialet?
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    "Får ikke åpnet den" er litt vagt. Hva skjer? Det skal ikke være nødvendig å fikle med filendingen.
    Normalt skal det bare være å dra fila fra FB "strip" til desktop eller slikt og åpne den som vanlig.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Elcomsoft har et ord med i den overgangen. Ha et klokt passord.

    ElcomSoft Co. Ltd. discovers yet another way to access information stored in Apple iOS devices by retrieving online backups from Apple iCloud storage. The company updates Elcomsoft Phone Password Breaker, a tool to retrieve user content from password-protected backups created by Apple iOS devices and BlackBerry smartphones, with the ability to retrieve iPhones’ user data from iCloud. No lengthy attacks and no physical access to an iPhone device are required: the data is downloaded directly onto investigators’ computers from Apple remote storage facilities in plain, unencrypted form. Backups to multiple devices registered with the same Apple ID can be effortlessly retrieved. Investigators need to know user’s original Apple ID and password in order to gain access to online backups.

    ElcomSoft Discovers an Alternative Way of Accessing iPhone User Data, Provides Forensic Access to iCloud Backups
     

    anywhere

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    349
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Elcomsoft har et ord med i den overgangen. Ha et klokt passord.

    ElcomSoft Co. Ltd. discovers yet another way to access information stored in Apple iOS devices by retrieving online backups from Apple iCloud storage. The company updates Elcomsoft Phone Password Breaker, a tool to retrieve user content from password-protected backups created by Apple iOS devices and BlackBerry smartphones, with the ability to retrieve iPhones’ user data from iCloud. No lengthy attacks and no physical access to an iPhone device are required: the data is downloaded directly onto investigators’ computers from Apple remote storage facilities in plain, unencrypted form. Backups to multiple devices registered with the same Apple ID can be effortlessly retrieved. Investigators need to know user’s original Apple ID and password in order to gain access to online backups.

    ElcomSoft Discovers an Alternative Way of Accessing iPhone User Data, Provides Forensic Access to iCloud Backups
    Takk for info.

    Jeg er uansett av den paranoide typen og legger aldri noe i skyen uten kraftig kryptering :) Alt annet har jeg syncet mot min egen lille sky som består av to stk NAS. En på jobb og den andre i kjellern her hjemme.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    fia ligger på desktop, men åpnes ikke når jeg klikker på den. fikk beskjed om at quicktime ikke kunne spille den. Men siden jeg får info om at den er på 4.5 gb, må det jo være innhol der :)

    Takk for hjelp!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Har du prøvd med vlc? Høyreklikk på fila og velg Åpne med->vlc (hvis du har vlc installert)
    Alternativt kan du prøve å konvertere den toil et annet format med handbrake.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Eller MplayerX.

    Men den skal altså la seg åpne i QuickTime.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Den ligger i en Quicktime container, men den kan vel ha forskjellige codecer fordi om containeren er QuickTime? QickTime Player kan vel ikke, som default, åpne mpeg2 f.eks? Den kunne ihvertfall ikke det før mener jeg å huske.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan skal Photo Booth ha encodet med et ikke-standard codec sånn uten videre?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Nei, det kan du si. La ikke merke til at det var Photo Booth som hadde generert filen.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Noen som har ett tips til hvorfor jeg alltid må logge meg inn på nytt på nettsider via iPad. F eks hifisentralen eller Avforum? Selv om der bare er to min siden jeg var pålogget sist.

    Via iPhone er det ikke slik...
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg har også det problem, men ikke med alle nettsider. Info ligger i keychain men likevel må jeg logge inn på noen sider, er dog ikke noe problem for meg siden jeg sjeldent bruker de sider likevel.
    Har idag investert i en TimeCapsule 2TB så det er mitt første skritt mot en komplett Mac verden, skal bytte ut min billige D-Link router.
    Snakket med Eplehuset og hun trodde kanskje Apple kom med den nye iMac på mandag, blir spennende og se. Kunne tenke meg en skjerm der er like god men litt mindre som et speil.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Noen som har ett tips til hvorfor jeg alltid må logge meg inn på nytt på nettsider via iPad. F eks hifisentralen eller Avforum? Selv om der bare er to min siden jeg var pålogget sist.

    Via iPhone er det ikke slik...
    Info til en som hadde samme problem med sin iPad, og som måtte skrive det inn på nytt på skolens intranett.
    Kjør clear, ev., dersom du har krysset av for at passordet ikke skal legges inn automatisk på visse nettsteder.
    Skjermbilde 2012-06-09 kl. 11.19.39.jpg
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    iPad spm: kan man kjøre flere faner samtidig? Tenkte på YouTube i bakgrunnen og ha safari oppe likt....
     

    Reima

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    89
    Antall liker
    0
    Hei,

    Jeg har en Macbook som er kryptert med FileVault. En dag når den skulle slås på, ville den ikke gjenkjenne passordet.. Jeg er sikker på at jeg ikke har endret det.

    Finnes det noe program eller metode for å komme seg rundt FileVault? Aller viktigst ville det være å hente ut bildene som er på den krypterte disken..
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Lekre nye maskiner de presenterte idag, men de må snart gjøre noe med tilvalg's prisene sine +4000,- for å oppgrader fra 500 GB hdd til 256 SSD??
    Det du sparer 1000,- på å kjøpe maskinen med retina display og får i tillegg 8GB ram...
     

    anywhere

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    349
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Mye nytt ja. Ny MacBook Air, Pro og ikke minst Mac Pro. Ser at MacBook Pro ikke lenger kommer i 17" men det er kanskje like greit. Det var litt av en kladeis.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Fin standardkonfigurasjon på Pro med Retina, og bare 1600 ekstra for dobling av RAM til 16Gb. Standard 15-tommers Pro velger jeg å overse. Macbook Air blir jo også stadig mer troverdig som en allroundmaskin.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du bruker Lion er hele disken kryptert. Bruker du Snow Leopard eller Leopard, tror jeg man skal kunne få ut ting...
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Med disse har Apple tatt grep for å hindre man kan gjøre noe selv. Skjermen er sveiset fast, batteriet er også limt og man ødelegger kablen til styreflaten om man tar det ut, minnebrikker er loddet fast så man kan ikke skifte selv men må ta til takke med Apple sine priser på minne, harddisk kan ikke skiftes heller.
    Vi får se hva der skjer ellers....
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Vurderer å bytte laptop og frister litt med en Air eller Pro :) Men blir ikke helt klok på dette eple greiene... En kompis har ipad og apple tv koblet sammen, og måten dette fungerte med "mirror" funksjon av skjerm opp på tv er akkurat hva jeg er ute etter, men virker dette systemet sammen med en air eller pro? Virker ikke slik utifra det jeg leser...

    Hvilken laptok anbefaler dere evt? Skal ha ca 13" skjerm og kan bruke rundt 11.000,- Stort sett ganske lett bruk (surfing, film, og litt spill/bilder).

    A.J.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En Apple TV kan lese iPhoto-biblioteket fra en hvilken som helst Mac, men speiling er vel forbeholdt iOS inntil videre (kanskje kommer det i Mountain Lion?).
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Kjipern... Utrolig kjekk funksjon hvis man streamer endel serier og filmer. Får evt utsette kjøp litt og se om det kan komme.

    A.J.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger i operativsystemet i så fall, så neppe noen vits å vente på ny maskinvare. Du kan forresten lett streame film (og foto) fra en Mac til en ATV allikevel, ikke via speiling av skjermer men via regelrett streaming, imo en bedre funksjon i ATV/OSX det, så ingen grunn til å fortvile.

    Forresten så burde du vel ha en stasjonær og ikke en laptop dersom streaming av film/serier er en prioritert oppgave.
     
    Sist redigert:

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Mulig dumt spørsmål....
    Men vil dette si at hvis jeg f. eks. bare surfer på nettet, og vil ha pc-bildet over på tv så skal dette være ganske enkelt?
    Trådløst mellom laptop og apple tv, lyd optisk til anlegg, hdmi bilde til tv? Airplay er vel kanskje det jeg må ha?

    A.J.
     
    Sist redigert:

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Om du vil ha pc-bildet på TV'en, streame film via HDMI, optisk til hifi etc så burde du vel ha en MacMini til ca 5k istedet for en MacBook til 11k?
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Har vurdert det, men foretrekker å ha en pc jeg kan surfe på når madammen ser på tv o.l. Kjekt å kunne ta den med også:)

    A.J.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Begge deler kanskje. Man bruker jo computere så mye at det koster vel en bagatell ift bruksmengde, imo iallefall. Dessuten kjekt med flere computere, fint med Apples delingsfunksjon med stasjonære computere, også ift iCloud osv. Nuvel. Lykke til med valget! Selv har jeg MB Air og MB Pro, begge er fine tretten-tommere. Air er jo klart mest portabel, og ble jo plutselig en anvendelig computer etter siste oppgradering ifjor sommer/høst.
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Hmm, begge deler sa du. Er jo selvfølgelig en mulighet. Skal faktisk til USA i sommer også:)
    Kan jeg bruke Air eller Pro som "fjernkontroll" på mini? Slik at jeg slipper løs mus og tastatur til den også... Igjen, at det jeg gjør og ser på laptop vises på tv. Slipper ihvertfall ekstern hardisk med dette systemet.

    A.J.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det du gjør på laptop kan jo gjerne vises på TV, men pr idag kun via kabel (HDMI-HDMI eller MiniDispayPort-HDMI) såvidt jeg vet. Må ta det med forbehold dog, kjenner ikke alle tredjeparts programmer/apper. Men det spørs hva det nye OSX Mountain Lion vil gi da? Det vet jeg ikke, men det sies jo at det skal nærme seg iOS, og da er vel speiling en av tingene man bør vente med det første kanskje?

    Men uansett, er det ikke kjeitete å sitte å kakke på en finfin laptop med super skjerm, bare for å se det hele på en TV som nødvendigvis ligger lengre unna synsinnfallet til tastaturet enn laptopens egen skjerm? Jeg kan ikke se for meg at jeg ville bruke TV'en som skjerm med en laptop; har muligheten for speiling med new iPad og iPhone 4s selv, men bruker det kun til å vise bilder egentlig.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ellers har du jo skjermdeling via trådløs, men det er sikkert ikke det du spør om.

    Skjermbilde 2012-06-16 kl. 22.00.12.jpg
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Takker for tålmodige svar:)

    Tv muligheten blir bare brukt hvis vi er flere, ikke så ofte, men kjekk å ha.
    Når vil man få vite om denne funksjonen kommer i Mountain Lion? Regner med at dette er et nytt operativ system eller....

    A.J.
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Ellers har du jo skjermdeling via trådløs, men det er sikkert ikke det du spør om.

    Vis vedlegget 141488
    Hvis skjermdeling er en mulighet for Air eller Pro med Mini eller TV så hadde det absolutt virket. Da vil jo det samme synes på begge skjermene (tv og laptop).

    A.J.
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Ser at Airplay kommer i Mountain Lion, det er jo helt genialt! :)
    Noen bakdeler ved å handle i statene? Kan tastatur endres?

    A.J.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn