Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Du kan jo bare velge hvilken lydutgang plex skal bruke i systeminnstillingene til plex
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.108
    Muligens er det noen innstillinger jeg har oversett inne i Plex, men i de generelle systeminnstillingene (som jeg antar jeg uansett må bruke for NetFlix) for skjermvisning så ser det ut som jeg ikke kan velge bort MBPen, bare legge til en skjerm til, dvs TVen. For lyd så ser det ut som jeg bare kan velge mellom MBPs innebygde høyttalere eller 2 og 5ch digital utgang via SPDIF, altså ikke sammen med bildesignalet som går ut til HDMI.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Macbook Pro har ikkje HDMI, du tar kun bildet fra skjermporten.
    Må bruke optisk i tillegg. På Mac Mini går lyd og bilde via HDMI.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.108
    Brasse skrev:
    Macbook Pro har ikkje HDMI, du tar kun bildet fra skjermporten.
    Må bruke optisk i tillegg. På Mac Mini går lyd og bilde via HDMI.
    ok, da var det oppklart
     

    harhau

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    15.07.2007
    Innlegg
    72
    Antall liker
    1
    Brasse skrev:
    Macbook Pro har ikkje HDMI, du tar kun bildet fra skjermporten.
    Må bruke optisk i tillegg. På Mac Mini går lyd og bilde via HDMI.
    Ikke helt riktig. Med en nyere MacBook Pro tar en både lyd og bilde ut fra Mini Displayporten. På eldre bruker en enten optisk eller USB i tillegg for digital lyd ut.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    ingen antivirus her.
    om eg får virus så skal eg formatere med glede.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    1) Eg får ein hissig mail av en mailmottaker med PC som seier eg har virus.
    2) Mac'en oppfører seg rart.
    3) Viruset gjer seg synleg.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men det er jo litt naivt da. Little Snitch er jo bare en brannmur. Du bør ha antivirus i tillegg.

    "virus gjør seg ikke alltid synlig"
    "macen oppfører seg ofte rart ;) "
    "virus kan komme fra overalt. Også gjemt i et bilde, applikasjon, mail,facebook, nettsurfing, minnepenner, itunes etc." -

    http://www.geckoandfly.com/4003/apple-imac-trojan-horse-and-virus/

    Det er bare gode råd.

    Vi bør også beskytte våre håndholdte enheter.

    Noen låner vekk utstyr til barn/venner etc. Man har ikke full kontroll alltid.

    http://mac1.no/artikkel/10122/nok-en-ny-trojaner-til-os-x

    Mye interessant info om man er våken og interessert i slikt.

    Antivirusselskapet Intego rapporterer at trojaneren også slår av programmet Little Snitch som brukes til å overvåke inngående/utgående oppkoblinger mot internett. I tillegg skal programmet også stikke av med dine keychain-filer. Intego hevder også at trojaneren har blitt distribuert med annen programvare enn Graphic Converterer på BitTorrent-sider.
    Ikke tro det ikke kan hende deg.
    Selv arbeider jeg med data og sikkerhet hver dag.
    Iflg. mastercard var jeg for 1.5 år siden i USA og brukte 40000 kr i apple stor bl.a.... Dvs. kortet mitt var skimmet en eller annen plass (mistenker London) og kopiert/solgt videre.

    Forskjellige ting kan skje alle. Datainnbrudd hører vi sjelden om men det skjer 1000 talls hver eneste dag.
    Bedre føre var.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Jeg bruker gratisversjonen av Sophos http://www.sophos.com/en-us/. Denne har en "on-access" scanner som er kjekk å ha, - ikke det at jeg har hatt bruk for den noen gang, men det kan som sagt være greit å ha. Bruker i tillegg svært lite maskinresurser så du merker ikke at den kjører. Little Snitch i tillegg er en selvfølge.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har akkurat solgt PC'n min.
    Nå skal jeg prøve Mac.
    Jeg har prøvd Macbook Air et par ganger og den er lekker.
    Jeg har sett, men ikke prøvd iMac og Macbook Pro, så jeg vet ikke hvordan de er.
    Jeg har W7 laptop fra jobb, som kan tas med hjem og brukes som jeg vil, så jeg vet ikke helt om behovet for enda en bærbar er her. Hvilke tanker har dere gjort dere før dere tok det valget dere tok? :)
    Jeg regner med å bruke ca. 10000 kr på en ny maskin, så alle tre førnevnte maskiner passer inn her.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hva slags behov har du? Hva skal du bruke den til. Kanskje greiest å begynne der. ?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du må jo bestemme deg; vil du ha (eller trenger du) en ultraportabel, en laptop eller en stasjonær. Det er jo de tre du nevner. Så blir ytelse og denslags i en slags omvendt proposjon med størrelse, gitt samme pris.

    Selv er jeg så konservativ at jeg mener ethvert hus bør ha en stasjonær (iMac). Uvurderlig imo. Alt ifra serving av film, musikk etc via Plex, Airplay og annet som bare virker uten videre, til vedvarende nedlastninger, konverteringer etc  om man driver med slikt. Dropbox-funksjonalitet, fildeling, hjemmedeling, eksterne disker i massevis, lett med printere, scannere etc etc. Deilig å kunne sette seg på "kontoret" med stor flott skjerm, deilig Magic Mouse osv når man skal sette seg vekk for en liten arbeidsøkt også. Stasjonær maskin er basisbehov her iallefall.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke sånn at jeg virkelig _trenger_ en ny maskin, men nå vil jeg prøve dette. Som skrevet har jeg en laptop fra før. Jeg har en iPad og en Windows Phone 7-telefon. Det er ikke fordi jeg _trenger_ en ny bærbar enhet. Som ViderP skriver kunne det være greit å ha kontor med maskin, men det har man vel også med laptop + mus, tastatur og ekstern skjerm. En bonus er jo at man kan ta maskinen med, hvis man får behov for det.
    Mac Mini kunne være et alternativ, men estetisk er en Mini + ekstern skjerm ikke på høyde med en iMac. Dog, prisen er jo også meget lavere.
    Det jeg prøver på her er, å lese andre folks erfaringer, hva de vurderte, for og imot, før de gikk til innkjøp av deres maskin. Få tips og idéer jeg kanskje ikke har tenkt selv.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noe av det fine med en stasjonær iMac, om jeg var uklar på det, er i mitt syn at den er alltid på og tilgjengelig. Fra andre maskiner og klienter mener jeg. Selv fra dvale våkner den når den kontaktes fra LAN. Det er samme med Mini, men det er ikke på lang nær samme nivå datakraft som en iMac. Jeg har begge deler (og MacBook'er av ymse slag) og gudbedre hvor mye mer power det er i en iMac!
    Og prisen for Mini blir ikke så mye lavere når man regner med mus, tastatur, skjerm, kabler etc.

    Nå er riktignok min hjemme-iMac en 3 ghz 27" i7/16GB firekjerner mens Mini er 2.3ghz i5/8GB tokjerner, men allikevel.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg får vondt inni meg av alle de som på død og liv skal ha laptop, helst minst mulig, som sitter i alskens forkrøplede og anstrengte posisjoner med håndleddene vinklet 30 grader på grunn av hakket for lite tastatur, feil oppløsning på skjermen og heftig leddmanipulasjon på knølete mousepads i håp om å få utrettet noe som helst effektivt.

    Dessverre virker det som om mange i dag ikke vet hvordan det egentlig er å sette seg i godstolen foran et skikkelig plassert moderne stasjonært kontoroppsett med et par 24" høyoppløste skjermer, et skikkelig ergonomisk tastatur, ordentlig presis mus og en fet maskin under bordet med mengder av egnet maskinvare uten at denne tar opp halve bordplassen med et ledningsreir av en laptop med eksterne halvveis løsninger over hele fjøla (dvs ekstern mus av for liten type, ekstern USB-disk, en skjerm som er en slags sekundærskjærmløsning med hovedbildet på laptopen osv).

    Min følelse er at mange har gått rett fra 17" CRT plassert ved en bråkete beige alt for treig maskin med kulemus og fettete bråketastatur på et bord som knapt hadde plass til tastaturet foran skjermen og hvor musa gjerne sto på et annet høydenivå enn tastaturet, til laptop på fanget i sofaen eller på kjøkkenbordet, og nå vet de ikke hva de egentlig går glipp av i potensielt økt produksjonsevne og mentalt og kroppslig behag foran et skikkelig datamaskinoppsett tilpasset akkurat deg med ordentlig stol, bordfasiliteter og I/O enheter.

    Jeg bruker så godt som alt det råeste på markedet på alle formfaktorer daglig, det vil si Galaxy S2 som mobil, ipad2 som pad, moderne laptoper med SSD-disk, flerkjerne CPUer og nok RAM i både 12", 14" og 17" varianter og samtidig har jeg et skikkelig robust stasjonært oppsett stående fullstendig tilpasset meg. For det første er den stasjonære likevel raskere enn alle de mobile enhetene, både fordi maskinvaren er custom valgt for mitt behov uten at dette drar opp prisen og spesielt fordi den har fast kablet gigabit nett, noe jeg aldri gidder å styre med på en mobil maskin hvor jeg da må lide meg gjennom den begredelige tilværelsen man får med trådløst tilkobling som ikke er brukbart til noe annet enn helt enkel oppdatering på mail og vg. For det andre så har jeg mye mer skjermareal. For det tredje så merker jeg på hele kroppen at den har langt bedre arbeidsvilkår foran den stasjonære med dertil høyere effektivitet på det som skal gjøres med langt bedre stamina. Hver gang jeg skal gjøre noe "ordentlig" er det derfor den stasjonære som brukes.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hva er dette ???
    Melding på min mobil :-\

    Your cell no has been awarded 1 350 000 GBP in the ongoing APPLE iPhone Award.
    REF AP2FH2. For claim email Cell No 6 REF No.to: applephonelinks@gmail.com


    Mvh.KW
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    marsboer skrev:
    Hver gang jeg skal gjøre noe "ordentlig" er det derfor den stasjonære som brukes.
    Jobber med laptop (og trackpad) 99% av tiden. Men når eg er på besøk i "hovedkvarteret" er den sinnsjukt digg å bruke stasjonær Mac Pro.

    Merka det og hjå ein fotografkompis, då eg skulle låne hans iMac for litt sidan. Sjølv om den var fire år eldre enn min MBP så var den så mykje finere å jobbe på.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Jepp. Da ble det 27" iMac :)
    Har ikke behov for enda en bærbar enhet, så jeg gikk for den stasjonære varianten.
    Gleder meg!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Godt valg. iMac er direkte nedstammet fra den originale MacIntosh fra 1984, den første computeren med rullegardiner, mus og et brukervennlig grensesnitt. Og dagens generasjon er en verdig bærer av denne historiske arven. Ingen andre Mac'er idag er så nært i slekt med den originale MacIntosh. For ikke å si den originale iMac som ble lansert da Steve Jobs kom tilbake til Apple etter Next og Pixar-affærene.

    Du kan forresten enkelt oppgradere RAM for rundt kr.700,- (komplett.no) fra de originale 4GB til 16GB (max). Tok meg to minutter.

    http://support.apple.com/kb/ht1423
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    marsboer skrev:
    Dessverre virker det som om mange i dag ikke vet hvordan det egentlig er å sette seg i godstolen foran et skikkelig plassert moderne stasjonært kontoroppsett med et par 24" høyoppløste skjermer, et skikkelig ergonomisk tastatur, ordentlig presis mus og en fet maskin under bordet med mengder av egnet maskinvare uten at denne tar opp halve bordplassen med et ledningsreir av en laptop med eksterne halvveis løsninger over hele fjøla (dvs ekstern mus av for liten type, ekstern USB-disk, en skjerm som er en slags sekundærskjærmløsning med hovedbildet på laptopen osv).
    Skjerm, mus, og PCer, har bare blitt bedre og bedre, men jeg synes tastaturene har blitt dårligere. Dette henger kanskje sammen med prisnivået på disse nå til dags. En gang i tiden kostet et IBM PS2 tastatur over 3000,- hvis du kjøpte det "løst". Dette er vel det siste av de virkelig gode tastaturene jeg har brukt. På begynnelsen av 80-tallet var det IBMs skrivemaskiner som satte standarden for ergonomiske tastatur og dette smittet selvfølgelig over til PC markedet.

    Tar gjerne i mot forslag til nye tastatur til Mac som er i denne kvalitetsklassen (bruker samme tastatur til både Mac og PC).
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har fremdeles det IBM ps2 tastaturet (var vel med din plugg?) - et hærlig et. Men var ikke egnet for kontorfelleskap da det lagde litt lyd ved tasting..
    Tandberg lagde også et nydelig tastatur.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes Apple's løse tastatur er glimrende jeg, etter en kjapp tilvenningsperiode er det for meg mye bedre å skrive på enn alskens andre jeg også kan velge blant; herunder de beste fra IBM/Lenova, Dell, Logitech etc.

    Jeg velger meg Apples trådløse uten numerisk som favoritt; med rett skrivehøyde er det for meg glitrende. Jeg skriver mye, hele dagene i jobben faktisk, og er veldig opptatt av at det skal være "second nature" å bruke et tastatur. Apple's trådløse gjør jobben for meg; jeg kan ikke klare å se hvor mye bedre et tastatur skal kunne være å skrive på dersom man får dette i rett høyde og avstand.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Har ikke tenkt så mye over saken, men når det nevnes så er jeg enig. Trådløs tastatur fra Apple er veldig ergonomisk riktig for meg, særlig er den begrensede størrelsen et gode, der hender og fingre ikke flyttes mer enn nødvendig.

    Siden jobb PC er Windows basert har jeg ikke helt vent meg til å bruke Mini annet enn for musikksaker.iPad derimot blir flittig brukt.
    Nå har jeg hatt en iPhone 4S et par uker og den falt i smak idet jeg gjorde de første skjermtrykkene. En super telefon så langt. Batteriproblemer er så langt ikke noe problem eller tema. Har oppgradert til IOS5.01.
    Bluetooth handsfree i bilen og 4S fant hverandre umiddelbart. Den er så utrolig presis i alt jeg ber den om og hurtig. Jeg trenger nesten ikke å nevne HTC Desire som jobben kan tilby. Det er en annen verden tiltross for at HTC Android er blitt bedre enn de Windows baserte. Har litt språkproblemer med Siri, men det finner jeg nok ut, dessuten så har jeg strengt tatt ikke bruk for funksjonen :)

    Min utfordring for julen eller så er å samkjøre bruken mellom Mini, iPad og iPhone. Kopiere, skrive ut osv.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Stover skrev:
    Det er en annen verden tiltross for at HTC Android er blitt bedre enn de Windows baserte..
    Ååååhhhh nei nei nei og atter nei. Windows Phone 7(.5) er noe HELT annet enn Android og iOS. Android er er levn ved siden av WP. Tidligere ville jeg bytte min Samsung Omnia 7 for en iPhone 4, men etter Mango-oppdateringen er opplevelsen en HELT annen.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Windows 7 er sikkert bra saker, men tidligere versjoner jeg har hatt trenger vi ikke bruke tid på. Rett og slett ubrukelig.

    Nolfi skrev:
    Stover skrev:
    Det er en annen verden tiltross for at HTC Android er blitt bedre enn de Windows baserte..
    Ååååhhhh nei nei nei og atter nei. Windows Phone 7(.5) er noe HELT annet enn Android og iOS. Android er er levn ved siden av WP. Tidligere ville jeg bytte min Samsung Omnia 7 for en iPhone 4, men etter Mango-oppdateringen er opplevelsen en HELT annen.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    ayaboh skrev:
    marsboer skrev:
    Dessverre virker det som om mange i dag ikke vet hvordan det egentlig er å sette seg i godstolen foran et skikkelig plassert moderne stasjonært kontoroppsett med et par 24" høyoppløste skjermer, et skikkelig ergonomisk tastatur, ordentlig presis mus og en fet maskin under bordet med mengder av egnet maskinvare uten at denne tar opp halve bordplassen med et ledningsreir av en laptop med eksterne halvveis løsninger over hele fjøla (dvs ekstern mus av for liten type, ekstern USB-disk, en skjerm som er en slags sekundærskjærmløsning med hovedbildet på laptopen osv).
    Skjerm, mus, og PCer, har bare blitt bedre og bedre, men jeg synes tastaturene har blitt dårligere. Dette henger kanskje sammen med prisnivået på disse nå til dags. En gang i tiden kostet et IBM PS2 tastatur over 3000,- hvis du kjøpte det "løst". Dette er vel det siste av de virkelig gode tastaturene jeg har brukt. På begynnelsen av 80-tallet var det IBMs skrivemaskiner som satte standarden for ergonomiske tastatur og dette smittet selvfølgelig over til PC markedet.

    Tar gjerne i mot forslag til nye tastatur til Mac som er i denne kvalitetsklassen (bruker samme tastatur til både Mac og PC).
    Det beste tastaturet jeg har vært borti er Microsoft Natural Keyboard 4000 med "braketten" i underkant foran som gjør at tastaturet heller bakover i stedet for fremover, noe som er mye mer naturlig for håndledd og fingre.

    Hvis du forestiller deg at du tar frem armene med avslappet håndledd og bare legger det ned på tastaturet så er dette tastaturet slik at du ikke trenger å korrigere håndleddets vinkel hverken i horisontal eller vertikal akse. I tillegg gir tastaturet skikkelig og myk støtte for håndleddet og dets splittede design gjør at man naturlig lærer seg å skrive touch uten å tenke over det og skriving går ekstremt fort etter tilvenning.

    Med dette tastaturet kan man fint produsere mange titalls dokumentsider om dagen uten å føle noen form for anstrengthet i fingre og spesielt sener i hånd/håndledd.

    Tastaturet er ekstremt uvant i begynnelsen, spesielt med bakoverhelling, men det er verdt den første uken med tilvenning!



    Kvalitetsfølelsen kunne imidlertid vært bedre, men det er nå så.
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.363
    Sted
    Trondheim
    Det blir forøvrig spennende med MSs satsning på Win 8 på nettbrett nå når de fleste store (bl.a. Acer, Asus, Dell, HP) har sagt at de ikke vil lage nettbrett framover. De ser ikke noe marked - iPaden har tatt det generelle markedet, og Amazon og B&N har markedet for nettbrett knyttet til innholdstjenester.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En annen fin ting med Microsoft Natural Keyboard er at det knekker opp mot hver hånd, i stedet for at hendene skal vris innover for å komme ned på et flatt tastatursett. Når man senker hendene mot tastaturet treffer lillefingrene først, og så må man vri hånden på plass - det slipper man med denne løsningen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.497
    Antall liker
    3.619
    Sted
    Sunnmøre
    vredensgnag skrev:
    En annen fin ting med Microsoft Natural Keyboard er at det knekker opp mot hver hånd, i stedet for at hendene skal vris innover for å komme ned på et flatt tastatursett. Når man senker hendene mot tastaturet treffer lillefingrene først, og så må man vri hånden på plass - det slipper man med denne løsningen.
    Hm. Eg lurer på om dette fyrst og fremst er eit problem for dei som bruker rigid "touch". Sjølv bruker eg moderne tastatur (særleg små Apple-tastatur) med veldig liten knekk i handleddet, men utgangsstillinga mi er på ingen måte ASDF/HJKL.

    Eg prøvde ein gong eit "Natural Keyboard", og konkluderte med at det ville vera om lag lite stor tilvenning å skriva på det som å læra seg Dvorak: Det pressa fingerstillinga til slik ho skal vera om ein skriv "touch", og gjorde meta-tastane (Eple/Alt/Ctrl) tungt tilgjengeleg.

    Elles har eg i fleire år tenkt at Happy Hacking Keyboard verkar interessant, men det kan jo til forveksling minna om eit lite Apple-tastatur.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Beste keyboardet by far: originalversjonen av MS Natural Keyboard. (før noen oppfant dumme mediaknapper og håpløs rånestyling av keyboard)


    Det er selvsagt mulig at det er nostalgifølelsen som spiller meg et puss. Men slik jeg husker det, føltes dette keyboardet mer eller mindre som en integrert del av hendene mine :D
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Man skrev:
    Beste keyboardet by far: originalversjonen av MS Natural Keyboard. (før noen oppfant dumme mediaknapper og håpløs rånestyling av keyboard)


    Det er selvsagt mulig at det er nostalgifølelsen som spiller meg et puss. Men slik jeg husker det, føltes dette keyboardet mer eller mindre som en integrert del av hendene mine :D
    Absolutt et glimrende tastatur, men den mangler den essensielle bakoverhellingen for maksimal comfort. Natural Keyboard 4000 har desverre de latterlige mediatastene, men den øvrige "stylingen" er der av ergonomiske årsaker, ikke av visuelle.

    Ctrl, Alt, Shift osv er overhodet ikke vanskelig tilgjengelig på Natural Keyboard. De sitter på samme plass som før. Men om man "synder" mot touch, dvs at man f.eks alltid bruker høyre shift ved stor bokstav i stedet for å skifte shift-tast avhengig av hvilken hånd bokstaven man skal skrive "ligger" på så vil man oppleve at reiselengden blir større.

    Å si at det er som å lære seg Dvorak er vel litt drøyt. Man skriver jo slik som før. Det som er uvant er den naturlige håndposisjonen, noe som gjør at man bommer litt på taster i begynnelsen, samt at det bare føles helt uvant. Dette er tilvent etter noen dagers bruk. Dvorak må pugges inn over lang tid.
    Det er også en ergonomisk fordel i å lære seg å skrive touch. Hendene dine må reise langt mindre og skrivehastigheten øker betraktelig. Fordelen med et splittet tastatur er at du slipper å gå inn for å lære deg det. Det bare kommer naturlig over tid.
    Den største fordelen med touch er jo at man ikke ser på tastaturet lenger. Man har derfor fullt fokus på det man skriver på skjermen og man kan enkelt også gjøre avskrift av f.eks en bok siden man kan holde blikket på boka og skrive uten å se ned i det hele tatt.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.497
    Antall liker
    3.619
    Sted
    Sunnmøre
    marsboer skrev:
    Å si at det er som å lære seg Dvorak er vel litt drøyt. Man skriver jo slik som før. Det som er uvant er den naturlige håndposisjonen, noe som gjør at man bommer litt på taster i begynnelsen, samt at det bare føles helt uvant. Dette er tilvent etter noen dagers bruk. Dvorak må pugges inn over lang tid.

    Det er også en ergonomisk fordel i å lære seg å skrive touch. Hendene dine må reise langt mindre og skrivehastigheten øker betraktelig. Fordelen med et splittet tastatur er at du slipper å gå inn for å lære deg det. Det bare kommer naturlig over tid.
    Den største fordelen med touch er jo at man ikke ser på tastaturet lenger. Man har derfor fullt fokus på det man skriver på skjermen og man kan enkelt også gjøre avskrift av f.eks en bok siden man kan holde blikket på boka og skrive uten å se ned i det hele tatt.
    Ja, det er sjølvsagt drøyt. Men eg opplevde same verken i hendene då eg prøvde "naturleg" keyboard som dei gongane(!) eg har prøvd å læra med Dvorak, eller for den del, dei gongane eg har prøvd å læra meg touch slik det skal vera. Dvorak utan touch er jo forresten lite vits.

    For å utbrodera: Eg skriv ikkje "touch", slik vi lærte det i valfag maskinskriving på ungdomsskulen. Hendene mine har annan utgangsposisjon, og eg kan ikkje lova at eg treffer same bokstaven med same fingeren kvar gong. Men eg skriv med alle ti fingrane, utan å tenkja og sjølvsagt utan å sjå på tastaturet.

    Det kan òg forklara at motivasjonen har svikta litt for å læra "natural keyboard", Dvorak og touch. Det funkar godt nok utan, og eg får ikkje vondt sjølv av svært lange skriveøkter. Dessutan opplever eg at det er vanskelegare å bruka ctrl, alt og meta når eg må leggja hendene i ein annan posisjon enn det eg er vane med.

    Eg skal ikkje avvisa at det er mogleg å auka cps, men eg kan ikkje skjøna at det skal gjera meg så mykje meir effektiv. Det er bestemt ikkje bandbreidda tanke-skrift som hindrar meg, det er sjølve produksjonen av tekst - tankar og komposisjon. Eg meiner, kona produserer meir tekst raskare enn meg, og ho skriv med LFT.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har kanskje vært oppe før, men jeg har en D-Link DI524 router, en billig sak, men den fungerer perfekt sammen med mitt trådløse Linksys nettverkskort på windows pc`en. Med MBP`en er det litt knotete til tider, noen sider laster ikke, tregt osv.
    Har oppdatert firmware på D-Linken, men etter at noen kalder firmaet for Dead Link blir jeg litt tvivlsom til D-Link sammen med Mac.
    Hvilke routere anbefaler dere sammen med Mac? Linksys skal være veldig gode eller? Denne f.eks. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=613713#extra Mac`en kan vel bruke 5 GHz eller?
    Ellers har jeg bare en trådløs skriver på nettverket.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn