Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Re: alac os: Jeg synes også dette er en fin nyhet som Apple helt klart skal ha ros for. Men, hvis de grundlæggende var dedikert til open source (som fx. Intel, ARM, og mange av de andre store os-bidragsytere), så burde de etter min mening inkludere støtte for FLAC i OSX/iOS.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja . Apple tar et skritt i riktig retning nå. Har vel skjedd en liten "åpning" når det gjelder ios5/itunes/aktivering av ny telefon også? Var ihvertfall noen skriblerier om det tidligere. Det er bra.

    Finfin de gamle ipodene foresten. Har bare hatt 1 ipod og det var skikkelig dårlige greier lydmessig - men har hørt de første generasjonene var rimelig bra.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Leser-funksjonen i IOS5 Safari er min nye foretrukne modus for lesing av lengre webartikler på grunn av en fantstisk detalj: Teksten tegnes på en hvit bakgrunn med tekstur som fint bokpapir - uhyre behagelig se på i Retinadisplayet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Føler "rendering" - innlesing av websider går fortere med safari 5.1 for iphone enn tidligere. Men det blir mer formateringsfeil. Dvs. endel sider vises ikke så bra som tidligere. Deriblant HFS...
    Likevel - hastighet foran akkurat det estetiske.
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Bach_Man skrev:
    Leser-funksjonen i IOS5 Safari
    Enig, og synes den er like fin på OSX-versjonen av Safari. Det eneste ankepunkt er at den noen ganger - tilsynelatene tilfeldig - ikke aktiveres.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    bhaagensen skrev:
    Re: alac os: Jeg synes også dette er en fin nyhet som Apple helt klart skal ha ros for. Men, hvis de grundlæggende var dedikert til open source (som fx. Intel, ARM, og mange av de andre store os-bidragsytere), så burde de etter min mening inkludere støtte for FLAC i OSX/iOS.
    FLAC ble jo godtatt som distribusjonsformat mellom EBU-medlemmer, så da kan vel også Apple ta dem inn i varmen, selv om formatet er off ISO-standard.

    Denne rapporten om hva musikkselskapene holder på med kan forklare hvorfor ALAC nå frigis:

    http://www.side-line.com/news_comments.php?id=46980_0_2_0_C
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Ja . Apple tar et skritt i riktig retning nå. Har vel skjedd en liten "åpning" når det gjelder ios5/itunes/aktivering av ny telefon også? Var ihvertfall noen skriblerier om det tidligere. Det er bra.

    Finfin de gamle ipodene foresten. Har bare hatt 1 ipod og det var skikkelig dårlige greier lydmessig - men har hørt de første generasjonene var rimelig bra.
    Spørs om jeg ikke skal begynne å bruke denne gamle iPod'en. Den ble utsatt for utstrakt lytteprøve i går, og ikke noe å utsette på det jeg hørte. Underlig - det ubevisste bestemmer hva man har lyst til å lytte til. Når jeg ser på listen under skjønner jeg hvorfor jeg har lyttet til musikk fra enkelte Apple-enheter, og ikke har likt å gjøre det fra andre.

    De første iPod'ene opp til 5. generasjon brukte Wolfson chips. Senere versjoner bruker Cirrus-chips.

    iPhone 1G og 3G bruker begge Wolfson-chips -- deretter ble det Cirrus. GS og 4 bruker Cirrus.

    iPhone 5 får Wolfson chip, og iPad 2 har det.

    5G iPod serien, med modellnummer A1136, mener man har den beste lyden av alle. (This includes the iPod 5G, iPod U2 5G, iPod 5th Gen enhanced and iPod 5th Gen with video.)



    In summary, if you want the best quality audio, get one of these:

    1. iPod 5G (wolfson WM8758) - denne har jeg to av, og bruker fortsatt som kilde for min Audio-Pro, min mor fikk den andre.

    2. iPod 4G (wolfson WM8975)

    3. iPod nano 1G (wolfson 8975), iPhone 1G, iPod touch 1G (wolfson WM8758), iPod classic 1G 2G 3G (wolfson WM 8721), iPod mini (wolfson 8731), iPhone 4G, iPhone 3G, iPod touch 2G (iPhone 3G has a chip labelled WM6180C, probably a wolfson, so does the iPod touch 2G)


    http://macintoshhowto.com/itunes/which-ipod-has-the-best-audio-quality.html
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Det er godt å se at Apple omsider følger i Microsofts fotspor når det gjelder å inngå et tettere samarbeid med open source miljøet, i stedet for kun å høste godene. Dersom begge disse tradisjonelt sett proprietære gigantene fortsetter i samme fotspor lover det bra for fremtiden for alle platformer.
    Jeg er klar over at jeg kverulerer nå, men..
    Apple har da alltid vært, om ikke akkurat en forkjemper for Open Source, så ihvertfall ikke like proprietære som MS. Men de har vært allikevel vært ganske "selektive".
    Bonjour, Kernelen og hele Darwin uten "OSX" skallet er open source (dog p.g.a FreeBSD-arven), Webkit.
    Jeg tipper at noe av grunnen til at ALAC er open source er at den reverse engineered (hva er dette på norsk?) versjonen av Alac allerede er kompatibel med Apple sin Alac. Den brukes f.eks i FFMPEG. At begge deler er nå open source er selfølgelig bare et gode.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg er fullstendig klar over at mye av teknologien bak Apples programvare er open source, akkurat som Microsoft i sin tid tok BSD's nettverksstack for å få TCP/IP-støtte i operativsystemet før de etterhvert skrev sin egen implementasjon. Alle selskaper med litt sunn fornuft benytter selvsagt eksisterende open source dersom dette løser et problem.

    Det er imidlertid ikke dette det handler om. Det å ta ferdige bolker med open source kode, modifisere den og deretter sy det inn i en proprietær operativsystempakke er ikke å "støtte" open source.

    Det handler om å bruke det som er der ute, gjøre sine forbedringer, jobbe sammen med communityen og bidra tilbake til felleskapet slik at fremdriften kommer alle til gode. Det er først da man kan snakke om noe som helst bidrag til open source.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Når det er sagt så finnes det flere måter å støtte open source miljøet enn å nødvendigvis bidra med programvare.

    Det kan være å tilby dokumentasjon for å gjøre jobben med å få platforminteroperabilitet enklere, det kan være å tilby patcher til eksisterende open source prosjekter som gir mer funksjonalitet og interoperabilitet mot egne systemer, det kan være å inngå samarbeid ala Novell/Microsoft eller Microsoft/Firefox hvor begge får fulgt opp sine interesser.

    Apple skal få ros for å frigi ALAC og at de etter mye kvalm også gjorde WebKit "skikkelig" open source etter mye typisk "Apple-grums" før dette ble gjort:

    Fra historikken til WebKit på wikipedia:
    "At one point KHTML developers said they were unlikely to accept Apple's changes and claimed the relationship between the two groups was a "bitter failure". Apple submitted their changes in large patches that contained a great number of changes with inadequate documentation, often to do with future feature additions. Thus, these patches were difficult for the KDE developers to integrate back into KHTML. Furthermore, Apple had demanded developers to sign nondisclosure agreements before looking at Apple's source code and even then they were unable to access Apple's bug database."

    ...men å si at Apple er nærmest en foregangsfigur for open source og åpne standarder faller totalt på sin egen urimelighet, akkurat som det ville vært å si det samme om Microsoft.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er jo enig i det du sier :) (ps. ingen har sagt at Apple er en foregangsfigur)
    Apple er jo in it for the money de som alle andre. Derfor er det ikke deres beste å gjøre hele OSX open source. De lever jo av å selge macbooks. Er det egentlig noe mer man kunne forvente av Apple? For det meste er det bare selve OSX-skallet med tilhørende programmer som er propriært. Hvem som helst kunne f.eks gjort det samme med utgangspunkt i Linux. Sånn sett er det bare berømme Ubuntu for det arbeidet som har blitt gjort, og at det nye Unity-skallet også er open source.

    Plex har også fått mye motbør på XBMC-forumet etter at de adskilte Plex som en open source client , men at server-delen er propriær.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har jo kjøpt en del filmer, tv-serier, musikk o.a. via Apple-TV gjennom årene. Har lekt litt med mulighetene som Lion og iOS5 gir, og må si det fungerer utrolig godt.

    Alt er enkelt tilgjengelig via iTunes på ulike enheter, og det er virkelig gjennomtenkt.

    Åpnet en film på iMac, som jeg sist hadde kikket på via ATV for minst et år siden. Den begynte der jeg sluttet å se på den dengang. Så dette har de vurdert - du kikker på innhold på en enhet, setter den på pause og reiser/drar på jobb, åpner iPad og ser videre, fra der du pauset på datamaskinen hjemme - før du ev. kikker videre på din iPhone. Dette er mulig fordi enhetene utveksler informasjon.

    Som at jeg nå har like bokmerker overalt - meget praktisk.

    Apple arbeider nå med en TV, og kringkastingsstasjoner som arbeider med tidssekvensiell distribusjon av programmer bør vurdere hva de skal finne på i årene som kommer. Det blir bråvåkning for bransjen.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Dagens Eple news her i gården.
    Skulle vært levert en iPad2 32gig med litt snacks fra Applestore her i dag, så ringer TNT meg å forteller at forsendelsen har blitt stjålet fra varebilen i dag.
    TNT beklager og sier ring Apple for videre saksgang. Nå må det gå minimum 72 timer før ny kan legges i ordre av Apple, pga behandlingstid hos TNT. Ikke helt flaksen med meg der :)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Jada, betre enn mitt 4 år gamle Ixus 80.
    Best av alt er hastighetsforskjellen på iPhone 3G og den nye. Ein del mindre irritasjon i kvardagen, vonar eg :D
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Fikk Steve Jobs biografien i posten i dag fra UK.

    Bladde litt igjennom bildene i den å kom over et bilde av han i sitt umøblerte hjem 1982. Ser ut som en flott stereoanlegg han hadde. Noe som aner hva det er? Gyrodec platespiller? Apogee HT?

    Bildet kan klikkes opp i størrelse:
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Høyttalerne tror jeg er Acoustat Model 3.

    Rettelse: Jeg er helt sikker på at det er Acoustat Model 3
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Fikk Steve Jobs biografien i posten i dag fra UK.

    Bladde litt igjennom bildene i den å kom over et bilde av han i sitt umøblerte hjem 1982. Ser ut som en flott stereoanlegg han hadde. Noe som aner hva det er? Gyrodec platespiller? Apogee HT?
    Vet ikke, men etter å ha lest boken så får jeg inntrykk av at Jobs ikke bare var musikkelsker, men også audiofil (ihvertfall til en viss grad). Ifølge biografien ble det også kjøpt inn et stereoanlegg i lokalene til Apple i 1983. CD-spilleren var en Toshiba (husk at dette var kort tid etter at CD-spilleren kom på markedet i USA), mens høyttalerne var fra Martin Logan (elektrostater?).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Platespilleren ser ut som en Oracle Delphi. Eller en Oracle Alexandria. Fantes Gyrodec rundt 1980?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    otare skrev:
    Platespilleren ser ut som en Oracle Delphi. Eller en Oracle Alexandria. Fantes Gyrodec rundt 1980?
    Googlet litt å ser ut som Gyro dec dukket opp i ca 1985, så du har nok dobbeltreff :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Og LPene?

    ;)



    Her er de siste høyttalerne hans. Ikke hans hus, men samme høyttalere. Ferguson Hill FH001.



    Dvs. han hadde også BeoSound 8 i romslig antall.
     

    Vedlegg

    audiomur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Innlegg
    422
    Antall liker
    6
    digiman skrev:
    audiomur skrev:
    Brasse skrev:
    Nei, det er Wimp sin feil.
    Det forstår jeg ikke. Blir det ikke et nytt operativsystem som ikke er kompatibelt med gammel programvare?
    Normalt er det motsatt. Som Brasse og jeg tidligere i tråden nevner. iOS5 beta har vært tilgjenglig for programutviklere lenge nå.
    Godt mulig wimp kunne vært ute tidligere, men akkurat nå er det en godkjenning fra det onde og grusomme selskapet apple som har skylden for at appen ikke er stabil. ;D
    Wimp håpet på at oppdateringen skulle bli godkjent denne uken.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.148
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    bambadoo skrev:
    Gratulerer. Har også et par i bestilling. Oppdager stadig nye bugs/mangler i ios5 desverre :(
    Plutselig reboot er kanskje det mest irriterende samt mye kortere batterilevetid.

    Kommer sikkert snart en oppdatering. Liker endel av den nye funksjonaliteten.
    Så var det en ios feil som jeg mente. Flere andre nettsider rapporterer om det samme. Merkelig at det kun er et par personer her på HFS som merker slike ting?
    http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10031125

    Kommer heldigvis en oppdatering snart. Da regner jeg med at endel av de andre tingene også blir rettet på.
    Gårsdagens uttalelser var de første fra Apple angående problemet, som dukket opp kort tid etter at iPhone 4S ble lansert den 14. oktober. Kommentaren fra Apples talsperson tyder også på at det skyldes en feil med iOS 5, og ikke iPhone 4S som først antatt.
    http://allthingsd.com/20111102/apple-some-ios5-bugs-prompting-iphone-battery-issues/
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    bambadoo skrev:
    bambadoo skrev:
    Gratulerer. Har også et par i bestilling. Oppdager stadig nye bugs/mangler i ios5 desverre :(
    Plutselig reboot er kanskje det mest irriterende samt mye kortere batterilevetid.

    Kommer sikkert snart en oppdatering. Liker endel av den nye funksjonaliteten.
    Så var det en ios feil som jeg mente. Flere andre nettsider rapporterer om det samme. Merkelig at det kun er et par personer her på HFS som merker slike ting?
    http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10031125

    Kommer heldigvis en oppdatering snart. Da regner jeg med at endel av de andre tingene også blir rettet på.
    Gårsdagens uttalelser var de første fra Apple angående problemet, som dukket opp kort tid etter at iPhone 4S ble lansert den 14. oktober. Kommentaren fra Apples talsperson tyder også på at det skyldes en feil med iOS 5, og ikke iPhone 4S som først antatt.
    http://allthingsd.com/20111102/apple-some-ios5-bugs-prompting-iphone-battery-issues/
    Ser ut som om det er visse konfigurasjoner med apps og bruk som er sårbare. Jeg har ikke 4S, men 4 - og syns jeg har fått bedre batteritid, ikke dårligere. Går lenger mellom hver lading nå.

    Uansett stusser jeg over hvorfor folk har 3G påslått hele tiden, sammen med location finder, push o.a.
    Ikke å undres det tømmer da, mens de samtidig lytter til iPod-funksjonen og har slått på cloud-synkronisering for dokumenter.

    Sjekk forøvrig det siste i settings for iCloud. Default er aktivert, og det er dumt.
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    vredensgnag skrev:
    Uansett stusser jeg over hvorfor folk har 3G påslått hele tiden, sammen med location finder, push o.a.
    Ikke å undres det tømmer da, mens de samtidig lytter til iPod-funksjonen og har slått på cloud-synkronisering for dokumenter.
    Hvorfor stusse over det? Til en viss grad er det vel det som "står på pakken at den kan". Alltid online - film/billeder/dokumenter/musik i skyen kombinert med realtid sted og- sociale tjenester. Misforstå meg ikke - det er klart det bruker strøm. Men Apple har jo vært blandt de få som faktisk har vært i stand til å leve opp til sine egne reklamer.

    Realiteten er kanskje at moderne smart phones reelt er designet til en batteritid på liten dags tid? Kanskje greit nok å avfinne seg med at det er hva som ingår i handelen, funksjonalitet-batteritid?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Har en iphone 3gs som jeg er fornøyd med, men etter jeg oppgraderte til den nyeste OS'et, har telefonen begynt å oppføre seg snodig. Tastaturet henger ikke med. Den registerer ikke alle bokstavene ettersom jeg trykker. En annen ting som jeg synes er mildt sagt merkelig: hvis jeg sitter å kikker på en tråd på ex hifisentralen og trykker på tilbakeknappen, dukker det opp forsider som kan være flere timer gamle. Uansett hvor mye jeg har trykket igjennom tråder, finner den gamle forsider.

    Enkelte sider dukker også opp som utydlige. Som om de er ute av fokus..
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Griffenfeldt skrev:
    En annen ting som jeg synes er mildt sagt merkelig: hvis jeg sitter å kikker på en tråd på ex hifisentralen og trykker på tilbakeknappen, dukker det opp forsider som kan være flere timer gamle. Uansett hvor mye jeg har trykket igjennom tråder, finner den gamle forsider.
    Samme greia på ipad2'en min med ios5.
    Gjelder ikke bare hfs men også f.eks VG så jeg regner med at det er et generisk problem som trigges av ett eller annet buggy i web cachen.

    Så lang er jeg svært lite imponert over kvaliteten på IOS5. Halvfungerende beta-OS har jeg inntil i dag vært ferdig med siden Windows ME ble erstattet med Windows 2000.
    Nå sørger imidlertid Android og IOS5 for at jeg nok en gang må slite med slik elendighet. Funksjonalitet foran pålitelighet er en utvikling jeg liker svært dårlig.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er Safari-bug'en jeg nevnte for noen dager siden. Første jeg la merke til, og irriterende. Tømte cache, og da ble den borte. Tydeligvis en konflikt mellom før/nå cache memory.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.562
    Antall liker
    7.093
    Trenger jeg omformer om jeg handler en Mini fra Statene, eller kommer de like plug&play som Macbookene?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Den har universell strømforsyning. Jeg kjøpte min i Japan. Ingen problemer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja, eller du kan kjøpe en standard strømledning på Elkjøp til 35 kr (eller noe sånt).
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Apropos Flash som ble diskutert her for ikke så lenge siden:

    – Skal droppe Flash Player for mobil

    Dette er gode nyheter, ihvertfall fra mitt ståsted.

    EDIT: Jeg fant forresten Adobes offisielle uttalelse her:

    Flash to Focus on PC Browsing and Mobile Apps; Adobe to More Aggressively Contribute to HTML5

    Utdrag:

    Over the past two years, we’ve delivered Flash Player for mobile browsers and brought the full expressiveness of the web to many mobile devices.

    However, HTML5 is now universally supported on major mobile devices, in some cases exclusively. This makes HTML5 the best solution for creating and deploying content in the browser across mobile platforms. We are excited about this, and will continue our work with key players in the HTML community, including Google, Apple, Microsoft and RIM, to drive HTML5 innovation they can use to advance their mobile browsers.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.562
    Antall liker
    7.093
    I påvente av en Mini så testet jeg i går ut Plex på MBPen ut til TVen via HDMI (bruker Apple sin overgangskabel).

    Bildekvaliteten er det ingen ting å si på, men hvordan får jeg skrudd av bilde og lyd på MBPen?
     
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    22
    Antall liker
    0
    noruego skrev:
    I påvente av en Mini så testet jeg i går ut Plex på MBPen ut til TVen via HDMI (bruker Apple sin overgangskabel).

    Bildekvaliteten er det ingen ting å si på, men hvordan får jeg skrudd av bilde og lyd på MBPen?
    Jeg holder på med akkurat det samme. Dette med å skru av bilde/lyd på MBP varierer nok litt med utgavene. På min kan jeg bare klappe ned lokket, så går den over i en slags "ekstern skjerm"-modus. Da slås skjermen av, og forblir av selv om jeg åpner lokket igjen. Tror den må vekkes til live med et eksternt tastatur eller mus.

    Tror du kan disable lyden ganske enkelt, i et slags kontrollpanel for lyd.

    Har hatt en del tull med "hvilemodus" på MBP og ekstern skjerm. Jeg vil gjerne at MBPen skal ligge og sove, og så våkne når noen (fjernkontroll over wifi) prøver å få kontakt med den. Litt tungvint så langt. Tips tas imot med takk.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Kan vel gå inn i system valg å velge lyd og bilde utgang der. Valgene kommer opp når enheter er kobblet til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn