Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Brasse skrev:
    Jobbes det med tunge filer (Photoshop over 2gb, 1080p filmredigering) kan ein aldri få nok ram. Jobber ein derimot ikkje, men sysler med dagligdagse ting på mac, så er 8 greit.
    Jeg jobber med Mac'ene mine hele dagen. Og redigerer på fritiden gladelig HD-film fra kameraene med min iMac 8GB (i7), ser ikke at det er noen som helst problem. Hvor ligger begrensningene Brasse? I praksis i din erfaring mener jeg? I min er det prosessorkapasitet som er svia for mitt bruk. Det er ikke problem med disse maskinene.

    Jeg klarer ikke leve lykkelig med en stusselig prosessorkraft tror jeg; MB Air (nyeste) med 4GB er betydelig treigere for mitt bruk enn ditto MB Pro med samme 4GB; det er prosessorene (og dertil hovedkort?) som er flaskehals vil jeg tro.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Final Cut og After Effects sluker fort tilgjengelig minne om prosjektene er komplekse. Samme med Photoshopfiler med mange lag eller drøye størrelser (20.000 px+ bredde). Hjelper også å ha meir enn 70% harddiskkapasitet ledig :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bruker også Final Cut nå og da, gjerne mens andre ting kjører, har aldri merket noen treghet eller problem med kapasitet med iMac27 i7 8GB. Gjør du virkelig det altså? Hvordan arter det seg på din iMac da?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Går ikkje tregt, har ingen problemer, men det går raskere med 16 ;)
    (2010 Quad Core 2,8Ghz Mac Pro)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Øh. Kan iMac 27" virkelig teknisk utnytte 16GB RAM?

    Har en MacMini som teknisk kan utnytte 8GB RAM, så derfor ble den foret med det.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Nja. Apple støtter offisielt 8GB på MacMini, og 16GB på iMac 27". Utifra erfaringer med Apple, vil det være Lotto å satse på at usupporterte RAM-mengder er støttet i fremtidige software / firmware "oppgraderinger". Ref. min kommentar om at enkelte MacBooks støtter 8GB RAM. DEN tiden er forbi for MacBook...for de som har "oppgradert"... ;D
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    MacOSX er et 64 bits OS. Alle nye maskiner er 64 bits. Det er ingen grunn til å tro at maskinene ikke skal støtte omtrent så mye RAM som du kan putte inn i dem. Min 4 år gamle Mac Pro (som er 32 bits) støtter 16 GB RAM til tross for at det skal være umulig på et 32 bits system (jeg har 10 GB i min).
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Øh del 2:
    - Nyere og nyere fru Blom. Late 2008 støtter også 64-bit med Lion OSX. Dvs. min egen "Late 2008" MacBook som før måtte bootes i 64-bit, gjør dette nå automatisk og rapporterer "64-bits-kernel og -tillegg:Ja"
    - Hva er (den tekniske) linken mellom 32-bit / 64-bit og RAM-størrelse?
    - MacPro er vel egentlig en egen / sær (proff)utgave uten at andre Applemaskiner nødvendigvis representerer samme (tekniske) nivå...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    En 32 bits maskin har 32 bits registre. Dermed er det største tallet som kan lagres i adresseregisteret 2^32, altså 4 GB. Uansett om adressebussen er på 32 eller 64 bits kan du ikke adressere mer enn 4 GB RAM.
    Med en 64 bits prosessor (med 64 bits registre) kan du ha adresser opp til 2^64, og med en 64 bits adressebuss kan du adressere mye RAM (1,8 * 10^19 GB).

    Min MacPro kan adressere 4 GB pr. kjerne, og med 8 kjerner kan den dermed teoretisk bruke 32 GB RAM. Ingen program kan bruke mer enn 4 GB RAM, men du kan teoretisk ha 8 program kjørende (et på hver kjerne) som hver kan bruke 4 GB.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Men, det der er jo "nesten" bare tull. Med en gitt firmware-versjon kan MacBook utnytet 8GB RAM. Mao. har RAM ikke noe (utelukkende) med bit i OS å gjøre...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Jovisst har det det. Det er en hardwarebegrensning i en 32-bits prosessor som gjør at man ikke kan adressere mer enn 4 GB RAM. Men det har også med OSet å gjøre. Med et 32 bits OS kan du heller ikke adressere mer enn 4GB RAM selv om hardware i utgangspunktet skal kunne adressere mer.
    Så det har både med OS og hardware å gjøre. Dagens Macer (og PCer) har alle sammen 64 bits arkitektur og OSene er 64 bits, så i teorien skal man kunne adressere omtrent så mye RAM man vil. Men det må jo støttes i både prosessor og OS.
    Da Macen kom ut i 1984 hadde den en 32 bits prosessor, men man brukte bare 20 bits av adressebussen, slik at den bare teoretisk kunne bruke opp til 1 MB RAM. Den første Macen hadde bare 128 kB, mens det kom en versjon i 1985 som hadde 512 kB og MacPlus som kom i 1986 hadde 1 MB, utvidbart til 4 MB, så da brukte OSet 22 av de tilgjengelige 32 bitene i adresserommet.

    De første MacBookene som kom brukte Intel Core Duo som er en 32-bits arkitektur. Her er det en hardware-begrensning på 4GB RAM. Ganske snart begynte de å bruke Intel Core 2 Duo som er en 64 bits arkitektur som i teorien skal kunne bruke langt mer RAM, men det må støttes i OSet. Din MacBook har en 64-bits prosessor, og med Lion skal den uten problem kunne adressere 8 GB RAM. Under Snow Leopard kan den ikke det (da Snnow Leopard ikke er et "ekte" 64-bits OS).
    Det jeg beskrev med min Mac Pro (som har en 64-bits arkitektur) var under Snow Leopard der kjernen var en blanding av 32- og 64-bits kode og dermed hadde en del begrensninger i forhold til hvor mye RAM som kan adresseres. I Lion, der kjernen er 100% 64-bits kan OSet utnytte adresserommet den 64-bits arkitekturen tilbyr.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg går uten tvil for 8GB RAM, og nøyer meg nok med 2TB i TC, kan hekte på mere diskplass etterhvert som behovet melder seg.

    Hva tror dere om Apple TV istedet for MacMini dersom jeg ikke har behov for lagringsplassen til minien? Bruksområdet er hovedskalig å hente musikk/bilde/film fra TC/ekstern HD.

    Det er forresten "umulig" å komme seg på hjemmesiden til apple for tiden. Kom meg opp i går, men i dag er det trøbbel igjen.

    Med hilsen

    Lars Kr
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    En 32 bits maskin har 32 bits registre. Dermed er det største tallet som kan lagres i adresseregisteret 2^32, altså 4 GB. Uansett om adressebussen er på 32 eller 64 bits kan du ikke adressere mer enn 4 GB RAM.
    Med en 64 bits prosessor (med 64 bits registre) kan du ha adresser opp til 2^64, og med en 64 bits adressebuss kan du adressere mye RAM (1,8 * 10^19 GB).

    Min MacPro kan adressere 4 GB pr. kjerne, og med 8 kjerner kan den dermed teoretisk bruke 32 GB RAM. Ingen program kan bruke mer enn 4 GB RAM, men du kan teoretisk ha 8 program kjørende (et på hver kjerne) som hver kan bruke 4 GB.
    Dette stemmer ikke. En stk 32bits prosessor kan addressere 32GB under OSX. Hvert 32 bits program kan bruke max 4GB. Derfor har det ikke hastet noe særlig å gå over til 64bits OS, i motsetning til Windows som har en begrensning på 4GB for hele OSet (I praksis mindre)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg kryssposter denne her:

    CDWMcInSpots skrev:
    The Insanely Great Apple Earbud
    Jeg fant følgende interessant og forfriskende.

    Innerfidelity har (og var godt i gang før Jobs' død) sett på Apples ørepropper + noen andre. Tyll Hertsens skriver at løse ørepropper som sådan er en ganske dårlig "hodetelefonløsning", men at Apples ørepropper faktisk er riktig gode til å være nettopp løse ørepropper.

    Apples ingeniører får ros:
    I had the pleasure of talking to one of the lead product engineers for the Apple ear-bud a couple of years ago. He had some questions about my measurement system, and our conversation included a goodly amount of dialog about their ear-bud. It was evident they had been doing quite a bit of work on making it better sounding, and had been making some substantial design changes over time to improve it. I came away quite impressed with their efforts improving what many would consider a throw-away product.
    De måler bra:
    The frequency response of the Apple 'buds is clearly flatter from 300Hz to 10kHz than any of the other 'buds, and if you ignore the lack of bass extension, they measure quite well, and not just for an ear-bud. They measure fairly well against ALL headphones. I'd put their sound in the "good for $79" ... as long as you ignore the bass problems.
    Summary
    Steve Guttenberg may still be right: millions and millions of people have heard their iDevices through these ear-buds, and while they may be the best ear-bud out there, it's still pretty mediocre sound quality.

    At least Apple tried very hard to make it as good as they could. They could have just made yet another piece of junk throwaway ear-bud, but instead they gave it their best shot. They spent good money improving these little 'buds over the years so they could give them away with pride. It took the vision to know that even though they were cheap, throwaway cans, it would be the first thing the customer heard with their new iGadget, and it was worth investing in that user experience. No MBA-run company would do such a thing.

    Yet another legacy of Mr. Jobs: At the end of those little white wires may be the world's best ear-bud.
    Se "Lauding Jobs's Least Loved Product: The Basic Apple Ear-Bud".

    Og den blir like oversett her, som i den opprinnelige tråden. Dette er åpenbart en ikke-eksisterende post på de fleste maskiner. Det er i alle fall ingen som bryr seg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Man skrev:
    otare skrev:
    En 32 bits maskin har 32 bits registre. Dermed er det største tallet som kan lagres i adresseregisteret 2^32, altså 4 GB. Uansett om adressebussen er på 32 eller 64 bits kan du ikke adressere mer enn 4 GB RAM.
    Med en 64 bits prosessor (med 64 bits registre) kan du ha adresser opp til 2^64, og med en 64 bits adressebuss kan du adressere mye RAM (1,8 * 10^19 GB).

    Min MacPro kan adressere 4 GB pr. kjerne, og med 8 kjerner kan den dermed teoretisk bruke 32 GB RAM. Ingen program kan bruke mer enn 4 GB RAM, men du kan teoretisk ha 8 program kjørende (et på hver kjerne) som hver kan bruke 4 GB.
    Dette stemmer ikke. En stk 32bits prosessor kan addressere 32GB under OSX. Hvert 32 bits program kan bruke max 4GB. Derfor har det ikke hastet noe særlig å gå over til 64bits OS, i motsetning til Windows som har en begrensning på 4GB for hele OSet (I praksis mindre)
    Men er det ikke det jeg nettopp har skrevet? Man kan ikke bruke mer en 4 GB RAM på et 32 bit system. Men noen systemer (f.eks. MacOS X) er flinkere til å utnytte flerkjerneprosessorer slik at hver kjerne kan utnytte 4 GB RAM. Et program kan fremdeles ikke utnytte mer enn 4 GB RAM i 32-bit modus, men med 4 kjerner er det fremdeles nyttig å ha mer enn 4 GB RAM. I Windows XP (og muligens i Vista/7) er det ingen vits i å ha mer enn 4 GB, men i MacOS X kan det være det.

    Jeg har antagelig uttrykt meg litt klønete.

    Om det er noen praktisk forskjell mellom 8 og 16 GB RAM på en Mac som kjører Lion (så lenge man ikke kjører profesjonelle program som Photoshop og Final Cut o.l.) tviler jeg på. Jeg ville ikke lagt ressurser i det. Da ville jeg haller bruke pengene på en SSD og legge til en ekstern disk til å ha data på.

    Jeg har forøvrig også, etter at jeg leste dette om de medfølgende øreproppene, prøvd noen igjen, og jeg ble forbløffet over hvor bra de låt. Som det nevnes er det ikke mye bass i dem, men mellomtonen og diskantområdet låt veldig bra i mine ører. Mitt største problem med dem er at de ikke sitter godt i mine ører - jeg føler at de kommer til å falle ut hele tiden.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Det gjelder å skille snørr og bart ;D

    Hver tråd i et program kan ikke utnytte mer enn 4GB RAM. Et program kjører som regel flere tråder.

    Antall kjerner er egentlig irrelevant.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Man skrev:
    otare skrev:
    En 32 bits maskin har 32 bits registre. Dermed er det største tallet som kan lagres i adresseregisteret 2^32, altså 4 GB. Uansett om adressebussen er på 32 eller 64 bits kan du ikke adressere mer enn 4 GB RAM.
    Med en 64 bits prosessor (med 64 bits registre) kan du ha adresser opp til 2^64, og med en 64 bits adressebuss kan du adressere mye RAM (1,8 * 10^19 GB).

    Min MacPro kan adressere 4 GB pr. kjerne, og med 8 kjerner kan den dermed teoretisk bruke 32 GB RAM. Ingen program kan bruke mer enn 4 GB RAM, men du kan teoretisk ha 8 program kjørende (et på hver kjerne) som hver kan bruke 4 GB.
    Dette stemmer ikke. En stk 32bits prosessor kan addressere 32GB under OSX. Hvert 32 bits program kan bruke max 4GB. Derfor har det ikke hastet noe særlig å gå over til 64bits OS, i motsetning til Windows som har en begrensning på 4GB for hele OSet (I praksis mindre)
    Men er det ikke det jeg nettopp har skrevet? Man kan ikke bruke mer en 4 GB RAM på et 32 bit system. Men noen systemer (f.eks. MacOS X) er flinkere til å utnytte flerkjerneprosessorer slik at hver kjerne kan utnytte 4 GB RAM. Et program kan fremdeles ikke utnytte mer enn 4 GB RAM i 32-bit modus, men med 4 kjerner er det fremdeles nyttig å ha mer enn 4 GB RAM. I Windows XP (og muligens i Vista/7) er det ingen vits i å ha mer enn 4 GB, men i MacOS X kan det være det.

    Jeg har antagelig uttrykt meg litt klønete.

    Om det er noen praktisk forskjell mellom 8 og 16 GB RAM på en Mac som kjører Lion (så lenge man ikke kjører profesjonelle program som Photoshop og Final Cut o.l.) tviler jeg på. Jeg ville ikke lagt ressurser i det. Da ville jeg haller bruke pengene på en SSD og legge til en ekstern disk til å ha data på.

    Jeg har forøvrig også, etter at jeg leste dette om de medfølgende øreproppene, prøvd noen igjen, og jeg ble forbløffet over hvor bra de låt. Som det nevnes er det ikke mye bass i dem, men mellomtonen og diskantområdet låt veldig bra i mine ører. Mitt største problem med dem er at de ikke sitter godt i mine ører - jeg føler at de kommer til å falle ut hele tiden.
    1 singlecore CPU kan under 32bit OSX kan teoretisk bruke 32GB ram. Om prosessoren består av 1 eller 8 cores betyr ingenting.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Ja, gitt at prosessoren er 64 bits. Som det ble nevnt er begrensningen i Snow Leopard pr. tråd, ikke pr. kjerne. I og med at Mac OSX søker å fordele trådene over flere kjerner syntes jeg det var enklest å bruke kjerne istedenfor tråd for å ikke gjøre det for teknisk. Det skulle jeg tydeligvis ikke gjort :(
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    otare skrev:
    Ja, gitt at prosessoren er 64 bits.
    Nei.

    Jeg tror du er litt ute og sykler i denne diskusjonen, otare ;)

    Du kan ikke sidestille kjerne med tråd.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Hvordan kan en prosessor med et 32-bits adresseregister adressere mer enn 2^32 byte RAM? Eller tenker dere på PAE der man "trikser det til" vha sidetabeller slik at man ser et 36 bits adresserom (altså opp til 64 GB RAM)?

    Og selvfølgelig kan man ikke sidestille en kjerne med en tråd.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Du tar feil. Det heter PAE. physical address extension. 32GB.
    Vanlig windows 32bit har ikke støtte for dette.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Var det ikke det jeg sa? PAE. Der bruker man 36 linjer i adressebussen som gir et teoretisk adresserbart hukommelsesrom på 64 GB. Adresseregisteret kan kun inneholde adresser opp til 4 GB, men ved å bruke sidetabeller kan man "plassere" disse 4 GB i forskjellige områder i fysisk RAM.
    Jeg snakket i utgangspunktet (før dette gled ut) om begrensningene i en "standard" 32-bits prosessor (hvis noe slikt finnes).
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Nei. du snakket om hver kjerne kunne addressere 4gb hver under 32bits osx, så gled det ut i tråder og annet, og nå prøver du å ro det i land..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Vi fikk nå i hvertfall oppklart hvordan minne blir brukt i MacOS X :)

    At jeg ikke ville trekke inn tråder og brukte kjerner istedet (siden, ut fra det jeg har lest, MacOS X fordeler tråder fra en prosess over ledige kjerner) da leserne her sikkert kjenner begrepet kjerne bedre enn tråd, får jeg ta på min kappe.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    for den som sit mykje framfor skjermen, spesielt på kveldstid, anbefaler eg hjartevarmt programmet Flux.
    den justerer skjermen etter tid, stad og kvar på himmelen sola måtte befinne seg. litt uvandt, veldig behagelig.

    "F.lux fixes this: it makes the color of your computer's display adapt to the time of day, warm at night and like sunlight during the day.

    It's even possible that you're staying up too late because of your computer. You could use f.lux because it makes you sleep better, or you could just use it just because it makes your computer look better."

    http://stereopsis.com/flux/
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    ...håper ikke det blir med Apple som med Sonus Faber. Før og etter der er et trist kapittel...
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    SF er kanskje litt annerledes siden de fikk nye eiere så vidt jeg har forstått.

    Steve Jobs har jo håndplukket etterfølgerne og teamet er det samme som det har vært de siste årene, men den unike galskapen og perfeksjonismen til sjefen er jo borte. Håper de klarer å drømme opp nye ideer og fremdeles unnlater å gjøre markedsanalyser. Det er ikke kundens jobb å vite hva han vil ha, som SJ sa det.

    Om man vil se et eksempel på hvor galt det kan gå er det verdt å studere historien til Polaroid, selskapet som ble grunnlagt og ledet av Edwin Land, som var Steve Jobs sitt store idol. De gikk fra å ha hele verdens oppmerksomhet til å bli fullstendig utvannet og frakjørt.

    http://technologizer.com/2011/06/08/polaroid/2/ (lang, men dødsbra artikkel)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    larkrla skrev:
    Hei dere!

    I dag kommer endelig den etterlengtede fiberen inn i huset og jeg kan endelig se på tv og motta datasignaler i mitt nybygde hus.

    Skal dermed i løpet av helgen bestille meg appleutstyr til hjemmet.

    Har kablet nettverk i hele huset, kobler dette med en Netgear 16-port gigabit switch.

    Det jeg helt sikkert skal ha er;

    -1stk iMac 27
    -1stk TimeCapsule 3TB
    -2stk ipad2

    Er det slik at alt av programvare til Mac er nedlastbar, eller må man noen ganger kjøpe programmer på DVD e.l? Jeg trenger et godt program til studiobruk, innspilling osv. Tenker å oppgradere til 8GB Ram.
    Vedr harddisc; jeg bestiller jo 3TB i TimeCapsulen. Er det da mer hensiktsmessig med en 256GB SSD disc i iMacen istedet for den standard 1Tb discen?

    Har tenkt at jeg kanskje trenger en Mac mini i forb m anlegget, men er usikker på dette da det vel finnes en del andre muligheter for å hente musikkfiler og annet fra harddiscen?

    Er den nye apple tv noe alternativ hvis jeg tenker at jeg ikke trenger lagringsplassen i minien?

    Er det noe annet jeg bør tenke på før jeg trykker "bestill"

    Med hilsen

    Lars Kr
    Da er varene bestilt. Endret TCen til 2TB, og bestilte kun standard 1TB til Imacen. La til en Apple TV. Blir spennende!
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Lastet nettopp ned iOS 5. Kjører en restore nå. Testet iOS 5 GM littegrann på en annens mobil i forrige uke, og det så spennende ut.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    iOS5 tilgjengelig i iTunes nå, driver og laster den ned for min iPhone 4.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Endelig en brukbar utløserknapp for kameraet.
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Ferdig med iPhone 4-oppdateringen. Holder nå på med oppdateringen for iPad 2. Nedlastingen har gått helt smertefritt (tok bare 4 minutter å laste ned OS'et).
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Får den beryktede "error 3200"-feilmeldingen når jeg forsøker å oppdatere iPad'en (restore-operasjonen feiler). Men ifølge Apple skyldes det overbelastning på deres servere. Så jeg får bare vente til senere.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Samme her. Jeg fikk tvingt inn forrige itunes oppdatering etter en masse kvalm, men det gikk til slutt. Også denne gangen tryna itunes-oppdateringen men på et eller annet vis fungerte det likevel.

    IOS 5 oppdateringen av ipad2 gikk i dass (3200 feil). Det fungerte likevel når jeg droppet å bruke oppdateringsprosessen og i stedet gikk for en manuell restore to factory lignende sak med dertil tap av mine applikasjoner.
    Det kan ha vært tilfeldigheter om serverne var overbelastet, men det virket ikke slik.
    Jeg tok imidlertid en transfer av purchaced apps til itunes først, men av grunner jeg ikke forstår ble kun noen få av applikasjonene syncet, mens resten ikke ble registrert i det hele tatt uansett hvor mange ganger jeg prøvde.

    Nå i dag har itunes laget kvalm hele dagen ved at den starter av seg selv hele tiden, både ved boot og ellers. Kan det ha noen sammenheng med at det står en DVD-plate i PCen? Jeg fant ingen innstillinger i itunes for å slå av eventuelle reaksjoner på DVD.

    Det som imidlertid ser ut til å ha fungert er å manuelt drepe ituneshelper prosessen.

    Så langt blir jeg mer og mer sjokkert over hvor dårlig itunes egentlig fungerer. Alt virker å fungere bare halvveis eller ikke i det hele tatt og jeg har tilsynelatende ingen kontrollmuligheter og aner stort sett ikke hva programmet driver med på noe tidspunkt.

    Ikke en gang gmail kontaktene mine kan synkroniseres på vettugt vis på ipad2. Gmail i seg selv fungerer brillefint, men kontakter kan av en eller annen grunn ikke velges. Jeg må derfor gå den latterlige omveien å gjøre dette som en slags ordinær mailkontakt sync via itunes og deretter synkronisere kontaktene til ipad. Jeg kan i det minste gjøre dette via wifi og ikke via usb nå så det hjelper på 1%.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Fungerte utmerket når jeg oppgraderte i går. Jobbmailen er synket og alt er velstand. iPad2
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.719
    Antall liker
    9.337
    Sted
    Trondheim
    Oppgraderte idag. Serverne var for opptatte i går kveld, så jeg ga opp etter noen minutter. Regnet med at det var det som var problemet, så jeg ventet til idag. Da oppdaterte jeg 3 Macer (10.7.2), en iPhone og en iPad på ca 20 min.
    Alt funker som det skal. iTunes er blitt en god del raskere, og gir full oversikt. Jeg er imponert over hvor bra iTunes fungerer når man tenker på at det gjør mye mer enn det opprinnelig var tiltenkt. Har 5 iPoder, en iPad og en iPhone som brukes med 3 forskjellige Macer. Fungerer strålende.

    Nå vet jo ikke jeg hva slags maskin du har, marsboer, men på en Mac er det en innstilling i Systemvalg der du bestemmer hva som skal skje når du setter inn en DVD. Og kanskje problemet ditt med iTunes er at du "fikk tvingt inn forrige itunes oppdatering etter en masse kvalm". Et eller annet har sikkert gått galt under installeringen. iTunes Helper legges inn som en oppstartsprosess i MacOS X (og sikkert som noe tilsvarende under Windows). Det eneste den gjør er å oppdage iPoder/iPhones/iPader som kobles til slik at iTunes automatisk startes opp. Du kan bare fjerne den fra oppstartslista. Det eneste du vil merke er at du må starte iTunes manuelt når du plugger inn en av de nevnte enhetene.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Oppdaterte iPhone og iPad i går kveld. Etter IOS oppdatering gjenopprettet jeg iPadens innhold uten noen vansker, overførte MobileMe til iCloud og synker alt som det skulle være. Nå ser jeg at alle filmer og musikk og tv-programmer jeg har kjøpt gjennom årene til ATV og Mac'er er tilgjengelige på min iPhone der jeg er på reise. Kult.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.088
    Antall liker
    32.438
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    iTunes er sikkert et greit program på en Mac, men i Windows... :mad:

    Jeg også opplevde "noe kvalm" da jeg installerte på iPad2'n i går. Selve nedlastingene gikk greit (måtte først installere siste iTunes-versjon), men både installasjonen av den og oppgraderingen av iOs på iPad mislyktes et par ganger, fikk flere ganger error-meldinger tilslutt etter at alt tilsynelatende hadde gått bra. Prøvde igjen, og plutselig gikk det. Tok vel 3 timer tilsammen.

    Virker bra i dag, er spesielt fornøyd med å ha fått faner i safari på iPAd'n., :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn