Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Roberten skrev:
    Jeg har Final Cut Pro fra 2000 installert på Sawtooth'en som står i opplag. Er dette fortsatt brukbart til lett videoredigering eller har det skjedd så mye siden den gang at jeg er tjent med å kjøpe en ny versjon ? Og, dersom jeg kjøper en ny versjon, er kommandoer og arbeidsflyt lagt opp slik at jeg vil kjenne meg igjen ? Det virker litt tungt å måtte lære seg det på nytt fra bunn av all den tid jeg kan versjonene fra begynnelsen av årtusenet til fingerspissene.
    Regner med at det er FCP 1.25 eller 2 du har på den gamle G4en din? Om du skulle kjøpt ny versjon til den macen kommer du nok ikke lenger en versjon 4.5 før maskinvaren ikke følger med, men som du sier selv enkel klipping av DV video o.lign fungerer fint på de gamle macene. Du kan i utgangspunktet gjøre like mye, men det blir mye ventetid på rendring.
    Største fordel med nyere utgaver av FCP er realtime effekter, fargekorrigering, bredere formatstøtte og mulighet for 3. parts videokort ala AJA og Blackmagic. Men det er ikke noen som helst poeng å se på dette til en gammel G4 siden den ikke henger helt med på slikt uansett. Men kommandoer etc er beholdt i nyere utgaver. Pluss masse nytt da.

    Final Cut Pro selges heller ikke som en «standalone» produkt heller. Den inngår i Studio Pakken som inneholder:

    FCP
    Motion
    DVD Studio Pro
    LiveType
    Soundtrack Pro
    Compressor
    Color
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Takk for input, digiman. Stemmer at det er FCP2 jeg har.
    Sånn for å spesifisere, hadde jeg kjøpt ny versjon av programvaren hadde det vært for å kjøre den på kraftboka, men siden Studiopakken koster $999 er jeg glad for at vredensgnag styrte meg elegant over på iMovieHD. En langt enklere løsning enn å spa frem G4en, koble opp mot skjerm og i det hele tatt bare for litt enkel redigeringsmoro.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    En god idé å bruke iMovie om du ikke trenger alle funksjonene i FCP.
    FCP er et programpakke som brukes av folk som lever av å produsere video og film og blir for kompleks å bruke til å klippe hjemmevideoene mener jeg :) Jeg sitter med FCP support på jobben og ser hele tiden overgangs fasen på avanserte hjemmebrukere som har kjøpt seg Final Cut Studio pakken. Ender som regel med at jeg anbefaler dem et 3 dagers kurs hos oss, men de fleste videoamatørene rynker på nesen når de hører prisen.

    iMovie 09 (ikke 08) er jo genialt og i tilfelle du skulle ønske litt mere klassisk tidslinje (FCP) følelse kan jo FCP Express anbefales til en mere fornuftig pris.


    Hilsen
    Digiman
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Har man som glad amatør først kjøpt FCP Studio synes et tre dagers kurs å være nærmest en nødvendig investering spør du meg. Mener vi hadde fem dager med 8 timers forelesning/lab, noe jeg er glad for, få ting som er så frustrerende som å stange i programvare.

    FCP Express må jeg se nærmere på, prisen var langt fra avskrekkende, men først blir det leking med iMovie :D
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Denne tråden skulle vel primært handle om lydavspilling, så dette er kanskje litt OT, men men: Er det noen som har den nye 27" imacen? Vurderer å bytte fra ACD 30" til denne. Er litt nysgjerrig på fargegjengivelsen på skjermen. Har lest om litt trøbbel med farten på denne maskinen, og litt gulskjer i hvitt på skjermen. Regner med disse problemene foresvinner, men hører gjerne erfaringer fra andre brukere. Glossy eller ikke er kanskje mer utslagsgivende... ::)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Det har vært noen problemer med 27" iMacen. Derfor er det også noe leveringstid på de om dagen siden Apple erkjenner at det har vært noen problemer med skjermkort og frakt skader på noen enheter. Vil anta at disse problemer er løst og at de som blir levert på nyåret ikke har disse barnesykdommene. Ellers når det gjelder farge er jo 27" en glossy skjerm så den gir en høyere metning på fargene og desto høyere kontrast en 30" ACD, men er det viktig for deg kan det jo være greit med en slik f.eks:
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har bestilt en slik iMac 27" i7 og fått høre at de ikke leveres før slutten av januar eller så. Om det skulle være av interesse. Mulig at andre prosessorer kan leveres tidligere.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    13
    Vidar P skrev:
    Jeg har bestilt en slik iMac 27" i7 og fått høre at de ikke leveres før slutten av januar eller så. Om det skulle være av interesse. Mulig at andre prosessorer kan leveres tidligere.
    Ser frem til tilbakemeldinger om denne maskinen Vidar! Siden den står på ønskelisten min.
    Håper barnesykdommene er kurert, da jeg nødig vil handle meg inn i problemer.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Sitter og skal bestille meg en iMac, forøvrig min første mac, har kun en iPhone fra før av. Den skal kun brukes som mediesenter -primært som musikkavspiller (iTunes +evt. Amarra Mini) inn i usb-dac.. Regner med at det blir en 21,5", den kjipeste.. 27" frister veeeldig, men så er det dette med økonomien da. Men jeg har noen spørsmål:

    • Jeg ønsker å koble den opp mot prosjektor for å se film/tv, hvordan vil dette fungere? Jeg antar at en kan sende bilde ut og samtidig skru av iMac'ens skjerm..
    • Hvilken tv-tuner og program anbefales? Jeg har kabeltv med antennekabel..
    • Når jeg ser film, vil det være noe problem å hente ut DolbyDigital/dts digitalt?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Hei!

    1. For å koble iMacen til prosjektør kan du koble deg på eksternskjerm utgangen. Du vil dog trenge en liten adapter fra Mini Display Port til det du ønsker av signa. Har du HDMI anbefaler jeg en overgang til vanlig DVI og kjøpe en HDMI-DVI kabel av grei kvalitet. Supra sine har jeg strukket opp til 12meter uten problemer med 1080P. Du kan i systemvalg - skjermer velge om du skal speile iMacens skjerm eller bruke utgangen som en separat skjerm. Bruker selv sistnevnte og setter da den til 1080P. iMac skjermen kan du bare skru av.

    2. Er ikke helt inn i det som finnes av -TV tunere til Mac, men kan jo titte på disse. Er såvidt jeg vet ok med Riks TV. http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/home.en.html

    3. Dolby digital signalet før du ut via optisk ut i Apples egen DVD player. DTS funker fint med programmet VLC.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    @ digiman - takk for svar! :)


    1. Tror jeg prøver meg på denne, da jeg allerede har 10m Supra HDMI til projektor, så en Mini DisplayPort til HDMI Adapter virker perfekt.


    2. Satser på denne, bor i leilighet (i DK) hvor jeg har antennekabeluttak i veggen, analogt.

    3. Supert! Perfekt med dts i VLC..

    Da er det ikke mange minuttene før Apple får min bestilling.. ;)
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gjør jobben fint de mini display til HDMI overgangene. Merkelig at ikke Apple selger de. Jeg håper at Apple får fingeren ut å får støtte for audio ut via Mini Display porten i fremtiden.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    ceroxol skrev:
    @ digiman - takk for svar! :)


    1. Tror jeg prøver meg på denne, da jeg allerede har 10m Supra HDMI til projektor, så en Mini DisplayPort til HDMI Adapter virker perfekt.
    Uten belegg utenfor min egen enestående erfaring; overgangen Mini DisplayPort til HDMI fra Dr. Bott (Apples nettsider) funket ikke på siste generasjon Mac Mini som jeg har. Kanex sin funket, derimot.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Parelius skrev:
    ceroxol skrev:
    @ digiman - takk for svar! :)


    1. Tror jeg prøver meg på denne, da jeg allerede har 10m Supra HDMI til projektor, så en Mini DisplayPort til HDMI Adapter virker perfekt.
    Uten belegg utenfor min egen enestående erfaring; overgangen Mini DisplayPort til HDMI fra Dr. Bott (Apples nettsider) funket ikke på siste generasjon Mac Mini som jeg har. Kanex sin funket, derimot.
    Hmm.. Leste flere andre som heller ikke var fornøyde, vel, jeg tar sjangsen.. Kommer med tilbakemelding om hvordan den virker.

    Hvordan er forresten de innebygde høyttalerene i iMac'en, tenker på hvis jeg skal se litt tv, men ikke gidder å skru på hele stereoanlegget..
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Kanex har de liggende på Eplehuset i Oslo (om du lever i lattedistriktet). Dr. Bott har jeg liggende i en skuff her i Oslo. Send meg en PM med adressen din, så sender jeg driten.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Da er min første mac bestilt!

    21,5" iMac
    500GB Serial ATA Drive
    Apple Magic Mouse
    Apple Wireless Keyboard (Danish) and User's Guide (Danish)
    NVIDIA GeForce 9400M
    4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
    Country Kit
    8x double-layer SuperDrive
    3.06GHz Intel Core 2 Duo
    Apple Remote
    Dr. Bott Mini DisplayPort to HDMI Adapter
    Elgato EyeTV Hybrid


    Totalt måtte jeg ut med 8.480,75,- DKK, egentlig ganske fornøyd med studentrabatten her i Dk. ;) Normalpris er 9,476,- DKK.

    Parelius skrev:
    Send meg en PM med adressen din, så sender jeg driten.
    ;D ;D Jeg var litt for rask med å bestille..
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Gratulerer med en lekker computer! Gi oss tilbakemeldinger.

    Lite tips om du kommer fra en Windows bakgrunn. Fine opplæringsvideoer, som kan spare deg for mye tid og frustrasjon ved overgangen mellom operativsystemer:

    http://www.lynda.com/home/DisplayCourse.aspx?lpk2=643

    Er verdt $25 for 1 mnd fri tilgang til nesten 8 timers opplærings video rundt tema: Switching from Windows to Mac.

    P.S. Om du er på jakt etter DAC er jeg i hvertfall storfornøyd med min Apogee Duet Firewire interface. Låter kanon til prisen.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    digiman skrev:
    Gratulerer med en lekker computer! Gi oss tilbakemeldinger.

    Switching from Windows to Mac
    Takker. Og takk for tipset, er vant til Windows. Har dog endel erfaring med mac, da det brukes på universitetet her i Dk. Regner med at jeg bestiller meg en macbook etterhvert også. Nesten litt merkelig at husets beste pc (mac) skal brukes til stereoanlegget...tror det irriterer dama litt! 8)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Du linker til EyeTV Hybrid. Jeg har brukt El Gatos produkter i flere år (senest 250), og er spesielt imponert over hvordan de konstant utvikler software etterhvert som nye ting blir mulig.
    For mange år siden kjøpte jeg meg en S/H reisetv, for å følge med på OL på studenthybelen.
    Nå skal jeg kjøpe meg en slik som du har bestilt. Progress, anyone?
    http://www.elgato.com/elgato/na/mainmenu/products/hybrid09/product1.en.html

     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    ceroxol skrev:
    Parelius skrev:
    ceroxol skrev:
    @ digiman - takk for svar! :)


    1. Tror jeg prøver meg på denne, da jeg allerede har 10m Supra HDMI til projektor, så en Mini DisplayPort til HDMI Adapter virker perfekt.
    Uten belegg utenfor min egen enestående erfaring; overgangen Mini DisplayPort til HDMI fra Dr. Bott (Apples nettsider) funket ikke på siste generasjon Mac Mini som jeg har. Kanex sin funket, derimot.
    Hmm.. Leste flere andre som heller ikke var fornøyde, vel, jeg tar sjangsen.. Kommer med tilbakemelding om hvordan den virker.

    Hvordan er forresten de innebygde høyttalerene i iMac'en, tenker på hvis jeg skal se litt tv, men ikke gidder å skru på hele stereoanlegget..
    Gratulerer med ny iMac, og imo er det en god ide å kjøpe denne minste og bruke den som kun spiller.....Sødal har jo gjort dette før deg.
    Jeg har ymtet frempå til andre om denne veien, som også er interessert i HD avspilling, men foreløpig uten hell :-\

    Lyden i de innebygde HT. er imo ikke god, jeg hadde bedre lyd med kuleht. på min forrige iMac (lampefottypen).
    Ikke virker det som jeg kan koble de til utgangen på min iMac24 heller :-\

    Noen som vet om det finnes overgang eller hvorvidt det er forskjellige plugger på de nevnte ht. og inngangene på de nevnte iMacer, eller om det bare er jeg som ikke får putta´n inn ;D

    Mvh.KW
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Regner med at det er noen her som nå har den nye musa fra Apple.

    Problemer av noen art eller bare fryd og gammen?

    Mvh.KW
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.952
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Prøvde den på eplehuset, likte den ikke, men som alltid, et par kjekke funksjoner har den jo...tror jeg ville fortsette å bruke en vanlig windows mus om jeg skulle ha ny....
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Greven skrev:
    Et lite tips til brukere av iTunes og iPhone/iPod:
    Det geniale programmet Get Lyrical skanner iTunes-biblioteket og legger til tekst på alle sanger.
    Takk for tipset. Suverent program
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.554
    Antall liker
    7.061
    KW skrev:
    Regner med at det er noen her som nå har den nye musa fra Apple.

    Problemer av noen art eller bare fryd og gammen?

    Mvh.KW
    Har også bare prøvd den på Eplehuset. Fiffige funksjoner og ser like stilig ut som tastaturet fra Apple, men akkurat disse to produktene fra Apple blir helt uaktuelle for undertegnede da jeg har blitt nærmest avhengig av ergonomiske tastatur og mus fra Logitech... Samt full pupp på pekerhastigheten, naturligvis, slik at jeg kan dekke hele skjermbildet uten at jeg trenger å bevege på håndleddet.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Jeg er også godt vant med en fantastisk ergonomisk Logitech mus...med utbyttbare vekter og greier... ;D men den nye apple musen (Magic Mouse) er bare helt fantastisk...en opplevelse i bruk...den gjorde lykke her i huset..!
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    En av grunnen til at jeg spør, er vel at jeg ofte får problemer med scrollinga på min scrollemus ;D
    Skjønner jo at det dreier seg om møkk/skit som kommer ned ved kula, men ikke alltid lett å få det vekk igjen, noen tips?
    Utover at jeg bør vaske henda oftere/bedre 8)

    Det er vel nettopp dette problemet som har fått tankene mine på den nye musa, utover forandring fryder ::)
    Mvh.KW
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    eplemusa er bare dritt. Samme problemet her, og vi er ikke alene...........
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Før det gikk opp for meg at rulleduppeditten på Mightymouse og denne

    fungerer dårlig sammen, brukte jeg omtrent en Mightymouse i halvåret. Det går dog an banke-riste-og-spraye-jiff-inn-i-dingsen for å få den til å funke litt igjen. Men summen av det hele er nok at i hvert fall snusfingre bør holde seg langt unna eplemuser.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Mighty mouse kjenner jeg ikke til...har aldri prøvd...men Magic mouse derimot.. ;D funker med snusfingre og alt...ingen bevegelige deler eller duppeditter...sier det igjen : fantastisk!
     

    .tore.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2007
    Innlegg
    276
    Antall liker
    3
    Jeg ble fort anstreng i underarmen av magic mouse, bedre med gode gamle mighty. Jeg synes den er så ergonomisk som noe annet jeg har prøvd, men dett blir jo selvsagt individuelt. Rullekula er ingen problemer å rengjøre. Bruk ren mikrofiberklut med varmt vann. Prøv å holde kula litt igjen med en negl slik at den ikke bare ruller, men får litt friksjon mot kluten. En slik behandling med noen mnd mellomrom gjør susen.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    KW skrev:
    Gratulerer med ny iMac, og imo er det en god ide å kjøpe denne minste og bruke den som kun spiller.....Sødal har jo gjort dette før deg.
    Jeg har ymtet frempå til andre om denne veien, som også er interessert i HD avspilling, men foreløpig uten hell :-\
    Takker! Gleder meg veldig til den kommer, fikk mail om levering ca. 4/1-10. iMac'en skal erstatte Sonos i hovedsystemet, da artist/album/etc.-"listesystemet" til Sonos gjør det noe vanskelig å holde oversikten (jeg husker coverbilde bedre enn navn) siden jeg nå nærmer meg 3000 cd'er. Kommer til å beholde Sonos også, da det fungerer meget godt som multiromsanlegg. Ellers går det desverre noen uker til før min nye dac kommer..


    Så har jeg et annet spørsmål:
    Jeg trenger en god harddisk til iMac'en, gjerne med FireWire, men dette er absolutt ikke noe must. 2Tb.. Stillegående! Har kikket litt på
    WD 2,0 TB My Book Studio Edition
    til 1.499,- dkk og
    WD My Book® Studio 2TB
    til 1.595,- dkk (jeg bor i DK, derfor linker til danske sider/priser i dkk).

    Hva anbefaler dere? Evt. alternativer.... ;)
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Hvorfor ikke gå for NAS med utskiftbare HD? En slik 2TB hadde jo uansett vært kjekk for TimeMachine-backup:)
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Greven skrev:
    Hvorfor ikke gå for NAS med utskiftbare HD? En slik 2TB hadde jo uansett vært kjekk for TimeMachine-backup:)
    Tja, tjo.. ;) Har jo allerede en WD 2Tb Nas, tilkoblet Sonos. Jeg vil ha en egen hd kun til iMac'en, det vil være langt raskere enn Nas'en.
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Er det ikke bedre å bruke det samme biblioteket både for iTunes-musikken på iMacen og Sonos, dvs ha biblioteket på den NASen du allerede har? Dersom du kun skal bruke den eksterne disken til musikk/film vil det uansett ikke være noe hastighetsproblem å bruke nettverkslagring.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.554
    Antall liker
    7.061
    ceroxol skrev:
    KW skrev:
    Gratulerer med ny iMac, og imo er det en god ide å kjøpe denne minste og bruke den som kun spiller.....Sødal har jo gjort dette før deg.
    Jeg har ymtet frempå til andre om denne veien, som også er interessert i HD avspilling, men foreløpig uten hell :-\
    Takker! Gleder meg veldig til den kommer, fikk mail om levering ca. 4/1-10. iMac'en skal erstatte Sonos i hovedsystemet, da artist/album/etc.-"listesystemet" til Sonos gjør det noe vanskelig å holde oversikten (jeg husker coverbilde bedre enn navn) siden jeg nå nærmer meg 3000 cd'er. Kommer til å beholde Sonos også, da det fungerer meget godt som multiromsanlegg. Ellers går det desverre noen uker til før min nye dac kommer..


    Så har jeg et annet spørsmål:
    Jeg trenger en god harddisk til iMac'en, gjerne med FireWire, men dette er absolutt ikke noe must. 2Tb.. Stillegående! Har kikket litt på
    WD 2,0 TB My Book Studio Edition
    til 1.499,- dkk og
    WD My Book® Studio 2TB
    til 1.595,- dkk (jeg bor i DK, derfor linker til danske sider/priser i dkk).

    Hva anbefaler dere? Evt. alternativer.... ;)
    Mulig disse er kjappere, men min erfaring med WD MyBook World Edition II såvel som Passport var at de var mye tregere enn ReadyNAS DUO.
     

    ceroxol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    186
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    noruego skrev:
    Mulig disse er kjappere, men min erfaring med WD MyBook World Edition II såvel som Passport var at de var mye tregere enn ReadyNAS DUO.
    Jeg skal kun bruke de til musikk og med FireWire burde det vel gå unna..? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn