Høyttalere Den derre mellomtonen..

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei folkens! Først og fremst,- håper det går bra med dere alle i disse tider.

Todelt innlegg nå egentlig, da jeg ønsker å dele en erfaring, samt etterspørre HT med viss lydsignatur/profil.
Beklager om akkurat dette har vært tatt opp før.

Jeg er av årgang som vokste opp med equalizer. Helt vanlig på forsterkere, hadde det til og med i bilen.
Det jeg husker veldig godt, var at jeg alltid foretrakk hengekøye profil, altså hevet bass og diskant nivå ift. mellomtonen.
Og den lydsignaturen foretrekker jeg fortsatt. På de fleste forsterkere entusiaster sysler med i dag finnes få muligheter til å tune lyden, -greit nok, men jeg synes veldig mange av dagens høyttalere har altfor mye nivå i/fokus på mellomtonene, og jeg tror også dette er med på å gi mye dårlig, hard lyd i mange moderne hjem. Spesielt der det er mye flutter grunnnet lite demping, harde glatte flater osv. Det gjaller da godt i veggene.
Det virker som om mellomtone er Gud når man leser tester av høyttalere. «Den fantastiske mellomtonen».
Jeg liker også mellomtone selv, bare i litt mer beskjeden grad, og mindre fremhevet enn på mange HT konstruksjoner som får rave reviews i dag.

Jeg har testet dette en del hos meg selv i det siste. Det jeg oppdaget er at ved bruk av høyttalere hvor bass og diskant er mer fremhevet, så forsvant mye refleks «gjall», og lyden fremstår mye mer saftig/kjøttfull og med mer tight bass generelt, også fordi mellomtonene ikke tar så mye fokus. (Noe skyldes selvsagt at mellomtonen blir mindre slitsom, og man skrur opp volumet og får mere bass)
Jeg synes heller ikke man mister for mye detaljer ift hvordan det forbedrer lyden, IMØ.
Hva tenker dere? Tror mange kunne fått bedre lyd hjemme uten altfor mye tiltak med akustikken ved å være bevisst på dette.

Så til spørsmålet: Veldig mange såkalte retro høyttalere har mer laid-back mellomtone og jeg er sikker på at det er derfor så mange liker og foretrekker disse. Men hva finnes av mer moderne varianter? Jeg synes mellomtone er for fremhevet på de fleste moderne nytolkninger av fordums storheter.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.703
Antall liker
7.946
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mellomtone er det einaste frekvensområdet som gjev meining åleine (høyr på AM-radio, så er du med), og såleis det viktigaste. Om du gjer equalizerhengekøya ekstrem (t.d. 24 dB skilnad mellom topp på frekvensfløyane og botn midt i) vert det utriveleg. Men alt er viktig, sjølvsagt.
Eg er bassist, og hadde lenge fokus på eige frekvensområde. Eksperimenterte med Roto Sound strengar på Rickenbacker-bassen og det som verre var. Men så la eg bassgitaren på hylla, vart respektabel, kjøpte svære fulltoneelektrostatar og etter kvart ein ARC SP 10. Og forstod veldig fort kor viktig mellomtonen var. No, etter ei lang karriere som hifi-entusiast og diskantrespons avgrensa til 14 kHz, er eg heller ikkje oppteken av superdiskantar. Bass under 40 Hz er gøy, og av og til absolutt på sin plass (DSOTM med Pink Floyd er kjedeleg utan hjarteslaga), men det er denne mellombassen over 120 Hz som du må ha tydeleg attgjeve for å kunne "planke" eit spesielt bassriff.
Men eg er einig med deg i at mellomtonen ikkje skal framhevast. Auka nivå er ikkje bra. Men meir oppløysing (til dømes ved bruk av spesielt gode element - eg likar elektrostatar veldig godt), det kan vi kanskje vere einige om?
Eg vil iallfall ikkje attende til Cerwin Vega.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg er enig med deg, god mellomtone er viktig, men jeg synes altså den er for fremtredende i moderne konstruksjoner. Det er ikke så mye nivået behøver senkes før det blir bedre ift egne preferanser.
Synes også det er deilig å høre på rolig musikk hvor stemmer er fremtredende og i fokus, på en god mellomtone.

Men, jeg som mange andre med hører på mye gitarbasert rock&pop. Og når man tar seg selv i å skru NED der man heller skal skru høyt OPP og ta frem luftgitaren (og noen ganger min Simon&Patrick;) ) så er noe galt.
Når jeg da kopler til eldre høyttalere og finner igjen gleden med musikk jeg egentlig liker best, rockefoten går og gitaren igjen tas frem - da er vi der.
Cerwin er jo heller ikke helt der de var dengang jeg ble kjent med de på slutten av 80-tallet:)
Det finnes kanskje andre muligheter, når vi ser på nye høyttalere?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.519
Antall liker
35.416
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dette er tydeligvis et spørsmål med mange meninger. Et ytterpunkt er fans av fulltonedrivere som stort sett bare gjengir mellomtone uten hverken diskant eller bass, mens det andre ytterpunktet er den forrige som satt i leiebilen du fant med bass og diskant skrudd til max. For meg er standard prosedyre i en ny leiebil å sette all eq til flat og skru opp volumet.

Det andre poenget er at dette avhenger av lyttevolum. Ørets følsomhet for bass endrer seg fort med nivå, så hvis man skrur opp eller ned med 3-4 dB vil opplevd tonal balanse endre seg ganske mye. Jeg tror det riktige svaret på dette ikke er høyttalere med en bestemt innebygget loudness-kurve, men elektronikk med eq/tonekontroll/loudness-kompensasjon for å kunne gjøre justeringen ved behov og tilpasse både aktuelt lydtrykk og eventuelt også innspillinger med en utpreget "house sound". (Meat Loaf "Bat out of Hell" for eksempel. Hvor ble det av bassen, liksom.)

Det fantes også høyttalere med innebyggede nivåkontroller for bass og diskant: https://www.hifiengine.com/manual_library/pioneer/s-910.shtml
 
L

Lassencad

Gjest
Hej :)

Mellemtonen er nok ørets mest følsomme område. Det er derfor vigtigt at man ikke deler i det område. Det med luft guitaren forstår jeg godt. Og de fleste højttalere jeg har kendskab til har netop en tendens til at tilte... Altså når man spiller højt ja så bliver Diskant/mellemtone højere end bassen.

Du skriver du foretræk hængekøjen da du brugte equalizer. Jeg tror rigtigt mange vil fortrække det sådan :) Det er du ikke ene om
Jeg har løst det sådan
Jeg kan skrue op og ned individuelt imellem eks mellemtonen og Bas. Altså deling frekvensområde er fast/låst men selve volumen kan jeg justerer som det passer mig. Dette valgte jeg da indspilninger er så forskellige. Og vores ønske til lyden i vores stuer er så forskellige :)
Vh
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det er helt klart mange forskjellige preferanser her ja Asbjørn.
For ordensskyld -ikke jeg som har kjørt den leiebilen der;)

Det er så mange der ute og her inne som ikke er fornøyd med lyden de har, tross investering i det som blir regnet som gode høyttalere. Og bevares, der ER helt sikkert gode under ideelle forhold! Og om man har utstyr for å skru lyden -flott! Men seriøs HiFi skal jo helst ikke ha skruknotter og spaker, og høyttaler konstruktører skrur tuner kanskje lyde på sine kreasjoner i godt dempede rom(?)

Nå benytter jeg en billig høyttaler som er veldig «snill» på mellomtonen, og passer bra(best) til mitt rom. Allikevel høres mer visebasert (som eksempel) meget bra ut, sammenlignet med HT med mer mellomtone foukus.
Hvor mange kjenner igjen dette: Man får noen kompiser på besøk for å høre (gjerne over en øl eller 3) på det nye, tilsynelatende godt sammensatte anlegget. Men ingen kommenterer særlig rundt lyden, og du merker selv at ikke alt er på plass liksom.
Prøv da å kople opp en HT med de egenskapene jeg har beskrevet som ønskelig og se hva som skjer. DER ja!
Det er vel den lyden vi vil ha, er det ikke? Ikke sitte der i sofaen og «glede» oss over plingplong ala Horten?
Ikke noe diss mot dere som LIKER slik musikk og jakter etter egenskaper som passer for dette altså!

I den litt dyrere ende, men som eksempel på høyttalere jeg synes låter veldig bra etter mine preferanser:
https://shahinianacoustics.com/

*Hørte på ARC1 i Stockholm høsten som var. Heed hadde vel også noen HT muligens inspirert av disse.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.519
Antall liker
35.416
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Men seriøs HiFi skal jo helst ikke ha skruknotter og spaker
Det er der jeg mener hobbyen kjørte seg inn i en blindvei. Av en eller annen grunn oppsto det et "puritansk" ideal om at tone- og loudnesskontroller var haram. Det ble påstått at disse "fordreide fasen" eller lignende. I stedet skulle man "finjustere lyden" skånsomt med svinedyre kabler med og uten filterbokser på.

Vel, 1) vi hører frekvensgang og er tilnærmet døve for fase, 2) et rom eller en høyttaler som fremhever visse frekvenser er et minimum fase-system som vrir fasen og en eq som retter opp frekvensgangen vil også rette opp fasen, 3) en kabel med eller uten filterboks som farger lyden vil også vri fasen eksakt like mye som en tonekontroll med samme effekt, og 4) jeg mistenker at hele greia handler om fortjenestemarginer og dekningsbidrag heller enn lydkvalitet. Fjerne features fra elektronikken, flytte dem ut til mystiske bokser på kablene, og øke prisen på begge deler - whattadeal!

I virkeligheten er det frekvensgangen vi responderer på, og folks oppfatning av en høyttalers kvalitet handler ofte om bass. Man skal ikke undervurdere Cerwin-Vega. :)
SoundStage! Equipment Review - Cerwin-Vega CLS-215 Loudpeakers (12/2007)

I mer stuevennlige klasser ser disse nylanseringene også lovende ut:
https://www.soundandvision.com/content/jbl-aims-high-new-hdi-speaker-range
https://www.jblsynthesis.com/produc...?dwvar_HDI-3800_color=Black Gloss-USA-Current
 
Sist redigert:

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.611
Antall liker
3.731
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Hei folkens! Først og fremst,- håper det går bra med dere alle i disse tider.

å til spørsmålet: Veldig mange såkalte retro høyttalere har mer laid-back mellomtone og jeg er sikker på at det er derfor så mange liker og foretrekker disse. Men hva finnes av mer moderne varianter? Jeg synes mellomtone er for fremhevet på de fleste moderne nytolkninger av fordums storheter.
Har mange ganger tenkt på at mer "vennlige" høyttalere for ørene har en litt mer tilbaketrukket mellomtone, dvs. ikke er så pågående og at de trekker lydbildet litt bakover. Mine Sonus Faber Olympica gjør dette og har merket meg også at Dali Epicon - og forsåvidt også Dali Rubicon 2 ihvertfall - har denne egenskapen. Moon forsterkeren opplever jeg også slik. Tror mange som opplever "hard" lyd også kan lete etter slike egenskaper i en høyttaler - eller annet utstyr - som et alternativ til å bære inn kilosvis med glava i stuen. :)
 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.918
Antall liker
1.974
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei folkens! Først og fremst,- håper det går bra med dere alle i disse tider.

å til spørsmålet: Veldig mange såkalte retro høyttalere har mer laid-back mellomtone og jeg er sikker på at det er derfor så mange liker og foretrekker disse. Men hva finnes av mer moderne varianter? Jeg synes mellomtone er for fremhevet på de fleste moderne nytolkninger av fordums storheter.
Har mange ganger tenkt på at mer "vennlige" høyttalere for ørene har en litt mer tilbaketrukket mellomtone, dvs. ikke er så pågående og at de trekker lydbildet litt bakover. Mine Sonus Faber Olympica gjør dette og har merket meg også at Dali Epicon - og forsåvidt også Dali Rubicon 2 ihvertfall - har denne egenskapen. Moon forsterkeren opplever jeg også slik. Tror mange som opplever "hard" lyd også kan lete etter slike egenskaper i en høyttaler - eller annet utstyr - som et alternativ til å bære inn kilosvis med glava i stuen. :)
Ikke hørt så mye Olympica, Nova derimot har jeg hørt overbevise ved 2 anledninger, med ARC. Det låt veldig bra IMØ, så om du har tilsvarende lyd..:)
Nå har jo jeg også inntil nylig hatt Moon. Nå bruker jeg DOXA. Som er mer åpen og luftig i topp samt går dypere. Men det var altså HT som utgjorde hele forskjellen.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.464
Antall liker
9.776
Sted
Interiore Simplicitate
Tross at mine ører ikke er purunge lenger, og har blitt utsatt for altfor mye høy musikk og bråk, låter de aller fleste nyere høyttalere altfor lyst sånn jeg hører det. Veldig pågående øvre mellomtone som jeg finner enerverende temmelig fort, ofte parret med en litt slank mellombass (kanskje det bare oppleves sånn pga mye dypbass?).

Det positive er jo at jeg ikke rammes så ofte av byttesyken, det er ikke så mye som frister så veldig. I hvert fall ikke i aktuelle prisklasser. [emoji2957]
 
Topp Bunn