Kanskje det er noen hyggelige hifi-folk i nærområdet ditt, som allerede har Densen og som du kan få lytte hos? Jeg hadde jo Densen DM-10 fra før, og var veldig godt fornøyd med måten den presenterte musikken på. Men etter å ha hørt litt forskjellig av rimeligere og litt dyrere integrerte, skjønte jeg at verden tross alt har gått fremover. Jeg var veeeldig frista av Electrocompaniet ECI5 Mk.II, og vurderte også Gryphon Diablo, men det ble igjen såpass mye opp i pris, at flere andre gode kandidater meldte seg på.
Etter å ha fått gode råd og innspill fra hyggelige folk her på "Sentralen" og hos Oslo HiFi Center, bestemte jeg meg for å gå for en Densen B-150+ men kjøpte den med DNRG ( ekstern strømforsyning ) i samme slengen. Det har jeg ikke angra et sekund på, fordi den tilfører forsterkeren mer av alt, og løfter den flere trinn opp. Nå har jeg ikke prøvd noen av disse såkalte "monsterforsterkerne" ( og da tenker jeg meir volum og vekt enn hva de presterer lydmessig ), men jeg har relativt lettdrevne høyttalere og spiller for det meste på lydstyrker som ikke er så veldig skadelig for hørselen - så jeg har ikke behov for all denne råkrafta. Det er krefter nok i B-150+'en til å ta skikkelig grep om bassene i høyttalerne mine, og til å servere sjøl de mest krevende komposisjoner med hurtighet, dynamikk, oppløsthet, detaljrikdom osv. osv. Kort sagt, den passer meg utmerket - og ikke bare meg, men mange som har lytta til musikk hos meg, gir uttrykk for at de liker det de hører. Densen er kjent for å gjengi musikk med engasjement og såkalt "luftgitarfaktor", og det er faktisk tilfelle. De er engasjerende.
Et anna moment med Densen, er livstidsgarantien. Den kan fort bli verd noen kroner. Etter å ha vært påslått i 10 år, stort sett sammenhengende, fant jeg det riktig å gi min gamle DM-10 et fabrikkettersyn. Det ble bytta 4 føtter, en utgang hvor en lodding var litt svak og signalkildevelgeren ble justert. Ellers ble forsterkeren grundig rengjort og målt. Den målte nøyaktig like bra som før den forlot fabrikken som ny. Ingen svekkelser. Sånt liker jeg!! Frakta nedover betalte jeg, service, deler og frakt oppover, ble betalt av Densen. Og dialogen med servicemekanikeren på fabrikken ( jeg prata med han flere ganger ) var både svært hyggelig og opplysende. Nå skal jeg om ikke lenge sende cd-spilleren min på samme reise...
Men igjen; ECI5 Mk. II er en veldig god forsterker, så jeg tror ikke du gjør mye feil om du velger den. La oss nå få høre hva du ender opp med.. ;D
mvh. VilhelmW