I ein Chevrolet LS3 er det nok forholdsvis like mykje lettmetall som i originalmotoren...
Ca 190 kg er vekta på ei "crate-engine" frå Chevy - då utenom kassen den kjem i.
6,2L med 430 hk originalt, og med over 500 hk lett tilgjengelig kan eg forstå er fristande.
Men er heilt enig i at det er helligbrøde i ein Porsche!
What! Å ødelegge den fine balansen som er bilens varemerke og suksesskriterie??? Nei, nu gir jei mei ende over. Ungdommen nu til dags har ikke respect for någenting....
Hva er egentlig budsjettet for å være en lykkelig Porsche-eier?
Hva må man forvente å gi for en "riktig", gammel 911 i god tilstand for lett sommerbruk, årlig vedlikehold og stell?
Og hvilke modeller er å foretrekke for den orginale Porsche-følelsen?
Blir litt som å spørre hvor mye du må gi for et greit stereoanlegg. Og ikke minst hva du mener med god tilstand og "riktig" gammel. Pent holdt virkelig gammelt koster mer enn ikke fullt så gammelt, så stiger prisene igjen. Rådet er å kjøpe så dyrt du har råd til, det lønner seg på sikt da det gjerne koster mer å utbedre senere enn å kjøpe et godt eksemplar først som sist.
Vedlikeholdt og stell kommer sikkert litt an på hva man gjør ut av det, trenger ikke koste stort (10-15 000 i året) men om du vil gjøre det som gjøres kan så er det ikke vanskelig å svi av litt. Jeg byttet tannstang, chipet og byttet catalysator i vinter, kom på drøye 100 000. Men nå har jeg tatt det meste så jeg regner med at det blir litt mindre utgifter kommende år. Halvparten av dette var utbedring, halvparten modifisering (for ytelse).
Hva må man forvente å gi for en "riktig", gammel 911 i god tilstand for lett sommerbruk, årlig vedlikehold og stell?
Blir litt som å spørre hvor mye du må gi for et greit stereoanlegg. Og ikke minst hva du mener med god tilstand og "riktig" gammel. Pent holdt virkelig gammelt koster mer enn ikke fullt så gammelt, så stiger prisene igjen. Rådet er å kjøpe så dyrt du har råd til, det lønner seg på sikt da det gjerne koster mer å utbedre senere enn å kjøpe et godt eksemplar først som sist.
Vedlikeholdt og stell kommer sikkert litt an på hva man gjør ut av det, trenger ikke koste stort (10-15 000 i året) men om du vil gjøre det som gjøres kan så er det ikke vanskelig å svi av litt. Jeg byttet tannstang, chipet og byttet catalysator i vinter, kom på drøye 100 000. Men nå har jeg tatt det meste så jeg regner med at det blir litt mindre utgifter kommende år. Halvparten av dette var utbedring, halvparten modifisering (for ytelse).
Skjønner at det ble et vel åpent spørsmål, men det må starte litt åpent for en som aldri har kikket i retning av bilinteresse tidligere. Porsche derimot, det skaper litt gnist.
Når jeg mener "riktig", så er det vel gjerne slik at enkelte versjoner og modeller er mer ansett som "ekte vare"? Tenker hvilke utgave\årsmodeller er mest ansett som gode biler å kjøre\eie? Hvilken prisrange ligger slike modeller i, dersom man vil kjøpe noe med god historikk og som kan brukes fra kjøpsøyeblikk?
Har en gjeld til langt oppetter øra, ikke kjøp Porsche.
Har en romslig økonomi, og ledig garasjeplass, ja hvorfor ikke! Må da ha det litt gøy også!
Alt en finner på koster. Tror likevel at det kan være rimeligere å ha en klassisk Porsche, som en tar godt vare på, og kjører fornuftig med, enn f.eks en litt større båt.
Emokid; kjøp den Porschen du liker, blir som med stereo, ingen fasit
Begynn med å leite på Finn.no, så kan du finne ut om det er svakheter med den modellen du har lyst på, om det ikke er noen problemer, kjør på!
Men vil anbefale en NAF-test. Ikke alle Porscher som bare har rullet frem og tilbake til kirken på søndager..
En pent behandlet 924 kan være et lurt kjøp. En relativt enkel bil med solide komponenter og mye kjøreglede pr. krone. Men vær rask, det er fler og fler som innser bilens kvaliteter.
Tja, uten å spesielt greie på Porsche heller... Kjøp en bil i teknisk god stand og mest mulig original. Så er det vel slik at jo flere bokstaver som står bakpå jo dyrere blir det. Personlig hadde jeg styrt unna cab og Targa da jeg synes de ødelegger formen på 911, men det får bli en smakssak da jeg alltid foretrekker coupéversjoner.
En pent behandlet 924 kan være et lurt kjøp. En relativt enkel bil med solide komponenter og mye kjøreglede pr. krone. Men vær rask, det er fler og fler som innser bilens kvaliteter.
Ingenting i veien med 924/944! Det er sportsbiler dette også! Har sittet bak i en 944 en tur, det var ikke behagelig...
Men disse er allerede gamle og til dels slitne eksemplarer, og prisene på alt som har navnet Porsche synest jeg har gått rett til værs!
Om en ikke driter penger, kanskje en fornuftig invistering ville vert å kjøpe en pent brukt Cayman?
Kanskje den blir en fremtidig klassiker, om en har tenkt å ha den lenge?
Om en ikke driter penger, kanskje en fornuftig invistering ville vert å kjøpe en pent brukt Cayman?
Kanskje den blir en fremtidig klassiker, om en har tenkt å ha den lenge?
Cayman blir kanskje en klassiker.....om 30-40 år. 924/944 er allerede klassikere. I litt mindre snobbete land enn Norge er prisene stigende på disse. 924 Turbo er allerede dyr.
924 har litt for mye VW blod i seg synes jeg, derimot er 944, 968 og 928 ekte Porscher med solid byggekvalitet og rimeligere på brukten enn 911. 911 er dyrere pga. stasusen den har.
80-talls frontmotor P-biler er også mye lettere/bedre å kjøre "hardt" med for vanlige folk. Gammel P -bil med hekkmotor er farlig å kjøre hardt med om du er uerfaren.
Har hatt mye glede av P-treff på Rudskogen og Våler banen med 944 turbo (951) en del år tilbake.
924 har litt for mye VW blod i seg synes jeg, derimot er 944, 968 og 928 ekte Porscher med solid byggekvalitet og rimeligere på brukten enn 911. 911 er dyrere pga. stasusen den har.
80-talls frontmotor P-biler er også mye lettere/bedre å kjøre "hardt" med for vanlige folk. Gammel P -bil med hekkmotor er farlig å kjøre hardt med om du er uerfaren.
Har hatt mye glede av P-treff på Rudskogen og Våler banen med 944 turbo (951) en del år tilbake.
Skjønner at det ble et vel åpent spørsmål, men det må starte litt åpent for en som aldri har kikket i retning av bilinteresse tidligere. Porsche derimot, det skaper litt gnist.
Når jeg mener "riktig", så er det vel gjerne slik at enkelte versjoner og modeller er mer ansett som "ekte vare"? Tenker hvilke utgave\årsmodeller er mest ansett som gode biler å kjøre\eie? Hvilken prisrange ligger slike modeller i, dersom man vil kjøpe noe med god historikk og som kan brukes fra kjøpsøyeblikk?
Eldre turbo-utgaver stiger (inklusive 996), alt som handler om RS og GT stiger, alt, om det er velholdt, av luftkjølt stiger garantert.
Targa øker i popularitet, coupe er mest attraktivt, manuelt gir gjelder fremfor automat i hvert fall frem til moderne biler som 997.2 med PDK.
Hva som er klassisk vil det være ulike oppfatninger av. Jeg valgte 964 fordi den er: 1) luftkjølt 2) siste utgave med hevede lykter 3) den er gammel, men den har en noe bedre girkasse enn de eldre. For meg et godt møte mellom gammelt og nytt. Bilen er klassisk og retro, men jeg har en bil som likevel går godt. Litt chiping og modifisering og min yter nå 300 HK uten turbo, selv i moderne målestokk så er det bra på en bil som er lett, direkte uten særlig elektronikk og drit. 60- og tidlig 70-tallsbilene er selvsagt hinsides vakre med sine klassiske støtfangere, men skal du ha disse originale og i god stand så betaler du fort oppunder millionen eller godt over.
993, særlig C4 har kanskje fineste hekken og er siste luftkjølte, men jeg liker den ikke like godt forfra som de andre (senkede lykter og litt bred over hjulbuene foran). 964 er vel siste håndbygde bil, i den grad det betyr noe.
Slår til med et allerede brukt bilde. Min til høyre.
Om jeg skulle kjøpt noe av det som ligger på på finn i dag ville jeg gått for 930 turboen de har i Son.
Ellers en del fine 964 ute, men de er enten firehjulstrekk, har automat eller er cabriolet. Alt fint, men ikke helt optimalt IMHO (og det er ingen fasitt).
Fruen mener dessuten setene er toppen og hun lukter eksos og bensin når vi har vært på tur. Slikt piffer opp hverdagen.
924 er bygget med mye Audi deler, ikke VW! Blant annet Audis legendariske 5 sylindrede motor, med og uten turbo, 5S, 5E og 5T. Denne fant man bla annet i Audi 80 quattro, Audi 80CD, Audi GT coupe,100, 200, Urquattro, SportQuattro, S1, S2, S4, S6, RS2, for å nevne noen. I Volkswagen Santana og Passat. Volvo 850 også visstnok.
Sorry TT, der tar du nok feil, som Trondmeg påpeker.
Motor blokka fra 924 stammer faktisk fra VW LT's 2 liter, bortsett fra det er det meste i motorrommet fra P selv.
Dessuten, er ikke VW og Audi mye av det samme?
Dette trenger ikke være noe negativt i seg selv, det at bilprodusenter bytter og låner forskjellige deler om hverandre er ikke noe nytt. Det har pågått i årevis.
924 er bygget med mye Audi deler, ikke VW! Blant annet Audis legendariske 5 sylindrede motor, med og uten turbo, 5S, 5E og 5T. Denne fant man bla annet i Audi 80 quattro, Audi 80CD, Audi GT coupe,100, 200, Urquattro, SportQuattro, S1, S2, S4, S6, RS2, for å nevne noen. I Volkswagen Santana og Passat. Volvo 850 også visstnok.
Sorry TT, der tar du nok feil, som Trondmeg påpeker.
Motor blokka fra 924 stammer faktisk fra VW LT's 2 liter, bortsett fra det er det meste i motorrommet fra P selv.
Den opprinnelige modellen var utstyrt med en firetrinns girkasse fra Audi, koblet til Volkswagens EA831 rekkemotor på 2,0 liter og fire sylindre som tidligere var brukt i Audi 100og Volkswagen LT. Motoren leverte en effekt på 125 hestekrefter i europeisk utgave, mens den i USA hadde 95 hk på grunn av utslippskrav. Midt i 1977 ble amerikanske modeller utstyrt med katalysator, og effekten økte til 110 hk.
Tja, husker jeg rett så var det vel 90hk i en versjon av første 911 også (mulig det var 912). Trekker ikke skinnet av pølsa engang med slikt . Fordelen var at bilene ikke veide 2 tonn den gangen. Til og med Camaro kunne du engang få med 90hk og 4-sylindret 2,5l. Får i ulveprintklær?
Har alltid likt alt som spyttes ut av fabrikken i Stuttgart. Hver modell har sin sjarm. Selv en Cayenne, Panamera eller Macan kunne jeg levd godt med om økonomien hadde tillatt det. (ok familiebil for 4)
Men hadde jeg hatt råd til noe i dag, ville jeg nok gått for en 911 GT3 RS.
God ytelse kombinert med lav vekt kan ikke bli feil. Sikkert en heidundrades kjøreopplevelse.
Faren til en ung dude på jobben hadde nettop kjøpt seg en '2016 911 GT3 RS.
Men det var visst noen små endringer på '2017 modellen, så han selger den "gamle" og har allerede bestillt den nye modellen.
....hmm, kanskje jeg er heldig og får teste den en liten runde?
Noen av dere Porsche eiere som har lyst å gasse litt under helt lovlige omstendigheter? Ta med hjelm og kjørehansker og still til start. Mer morro skal man lete lenge etter!
Gaterace ØRA 2016
amcar Fredrikstad har igjen gleden av og invitere til Gaterace ØRA, Fredrikstad.
Ta med din godkjente gatebil og prøv deg på stripa i lovlige former.
Treffet er selvfølgelig også åpent for vanlig publikum. Alle er hjertlelig velkomne.
Vi kjører løp 21. mai
Vi tar forbehold om endringer.
Priser (deltager):
Deltageravgift (bil): 400,-
Deltageravgift (junior dragster): 200,-
Engangslisens (for fører uten gyldig NBF lisens): Kommer
Priser (publikum):
Voksen: 150,-
Barn u/16: 50,-
Familie: 300,-
Program:
Påmelding, Depo og Teknisk fra kl. 13.00 til kl 15.00
Førermøte kl 15.30
Publikumsinngang fra kl. 15.30
Løpsstart kl. 16.00
Finaler ca kl. 20.30
Premieutdeling ca kl. 21.30
(Med forbehold om endringer
Har flere ganger prøvd å skaffe meg swb 911/912 men ikke lyktes, ser nå ut som det toget er gått mtp de siste års sinnsyke prisstigning.
Uansett deilige biler.
Jeg får bidra med noen bilder og en herlig filmsnutt fra no klassisk 911 racing på goodwood
Vet ikke om denne er linket til tidligere, men slik skal en skikkelig racingcar høres ut spør du meg.
Ganske bra lydopptak av 917 i sitt rette element.
Folk må få gjøre som de vil, men det stikker litt i hjertet mitt når jeg ser så mye "ødelagte" biler av mitt favoritt bilmerke.
Hadde jeg fått tak i et halvgammalt eksemplar i dag, ville jeg nok holdt meg til Porsches eget design når det gjelder utseende.
Effektøkning derimot, hadde jeg nok ikke klart å holde meg unna. Som sagt, bilene er solid bygget og tåler fint noe økning av effekt uten å måtte bytte girkasse/endring av hjuloppheng.
Det kosta meg under 10 lapper å få 490 nm ved 3500 snurr på min gamle 944 turbo. Gikk som en rakett og fortsatt like solid.
Hadde svært lite vedlikeholdsutgifter på denne bilen og kjørte daglig året rundt.
Lurer på hvor mange 944 som ble importert og bygget om til pickup på syttitallet? Ikke rent få. En klassekamerat av meg tjente gode penger på dette i en periode.
Lurer på hvor mange 944 som ble importert og bygget om til pickup på syttitallet? Ikke rent få. En klassekamerat av meg tjente gode penger på dette i en periode.
Tror de gjorde det samme med 928 også. Ikke 70-tallet Sluk, men en liten periode på 80-tallet. Noen fant et smutthull i regelverk for 2 setere til varetransport, som igjen ble tettet av myndighetene når de så hvor mange P- biler som plutselig kom strømmende til.
Jeg tror man kunne beholde bakluka på disse bilene, men baksetene måtte ut og de satte inn skillevegg i plexi bak forsetene?
Det er ren utnyttelse av et regelverk, men at folk vil ha slike biler? Porsche 944 pickup? Tullball. Oi. Dugnad om 12 minutter, sitter i pysj og drikker kaffe ubarbert, ustrøket skjorte, halvtimes reisetid. Rekker det ikke i år heller, jævla korps!
Det er ren utnyttelse av et regelverk, men at folk vil ha slike biler? Porsche 944 pickup? Tullball. Oi. Dugnad om 12 minutter, sitter i pysj og drikker kaffe ubarbert, ustrøket skjorte, halvtimes reisetid. Rekker det ikke i år heller, jævla korps!
Med så mange utrolig flotte biler er det kanskje på tide å lande litt igjen? Eldre Porscher sliter med det samme som alle andre eldre biler. Lag på lag med ubehandlet metall som ruster friskt. Det lille man ser på utsiden er ofte ingenting sammenliknet med det man ikke ser;