Bil, båt og motorsykkel Den bælsvære KLASSISKE Porsche tråden!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.173
    Antall liker
    8.660
    Torget vurderinger
    0
    porsche.jpg

    Porsche for Sluket skulle jeg tro?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.173
    Antall liker
    8.660
    Torget vurderinger
    0
    Var ikke meningen å fornærme deg. Ble du sår så beklager jeg virkelig.

    Men en stor pansevogn er da tøffere enn en traktor? Og jeg har alltid oppfattet deg som en av de "tøffere en toget" som i likhet med en engelskmann jeg vet om kunne være "gal nok" til å frese rundt i en tanks. Han, min engelske venn, har en avlagt engelsk panservogn som er malt knall gul og som han bruker i bytrafikken i London. Men i England blir man heller rubrisert som "eksentrisk" enn som "gal"!

    Men som sagt Sluket, det var virkelig ikke meningen å tråkke deg på tærne.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.684
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Magnus Walker, "Urban Rebel".
    Jeg har delte meninger om modifikasjonene, men ingen kan betvile entusiasmen hans.

     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    742
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    frisørbil.jpg
    Er IKKE fan av disse, men med rett vinkel så ser jaggu meg detta bra ut også :)
    A
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.961
    Antall liker
    11.631
    Boxster er litt underkjent. Den (og Cayman) er vel de av dagens modeller som ligger nærmest opp til urfaderen 356.
     
    Sist redigert:

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.618
    Antall liker
    4.667
    Torget vurderinger
    10
    Boxster er litt underkjent. Den (og Cayman) er vel de av dagens modeller som ligger nærmest opp til urfaderen 356.
    Hæ, 356 har motoren bak som er vanlig på 911, Boxster og Cayman har motoren i midten av bilen...
    Boxster og Cayman har derimot bedre balanse/vektfordeling.

    Mvh.
    SAL
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.961
    Antall liker
    11.631
    Boxster er litt underkjent. Den (og Cayman) er vel de av dagens modeller som ligger nærmest opp til urfaderen 356.
    Hæ, 356 har motoren bak som er vanlig på 911, Boxster og Cayman har motoren i midten av bilen...
    Boxster og Cayman har derimot bedre balanse/vektfordeling.

    Mvh.
    SAL
    Med nærmest mener jeg en enkel sportsbil uten for mange dikke-darier.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.618
    Antall liker
    4.667
    Torget vurderinger
    10
    Boxster er litt underkjent. Den (og Cayman) er vel de av dagens modeller som ligger nærmest opp til urfaderen 356.
    Hæ, 356 har motoren bak som er vanlig på 911, Boxster og Cayman har motoren i midten av bilen...
    Boxster og Cayman har derimot bedre balanse/vektfordeling.

    Mvh.
    SAL
    Med nærmest mener jeg en enkel sportsbil uten for mange dikke-darier.
    Da er jeg med, enkel og grei!:)

    Mvh.
    SAL
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.265
    Antall liker
    8.599
    Torget vurderinger
    12
    Cayman er i mine øyne den fineste av dagens Porscher. Den er riktig konstruert (midtmotor og tak) og i tillegg nett og liten som en sportsbil skal være.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.684
    Antall liker
    5.473
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    This Million-Mile Porsche 356 Is Still Driven Every Day
    Most cars struggle to make it over 100,000 miles in their lifetimes. Deferred maintenance, rust, and general lack of care allow most of them to fade away and be forgotten. This Porsche 356 is different, though, because it's just crossed to fabled million-miles-driven mark.

    Guy Newmark, owner of this stunning 1960s blue Coupe, received the car as a graduation gift from his father, who bought the car from its original owner mere months after it was built. For almost 50 years, he's been driving it anywhere he needed to go, putting an astonishing number of miles in the process.

    And because it's daily-driven, Newmark maintains his 356 religiously, having it serviced every 3000 miles like clockwork. As a result, the car still drives wonderfully and reliably, even as the odometer rolls over into the seventh digit.

    Porsche put together a wonderful video showcasing the life of Newmark with his 356, and even films the magical million-mile moment.

    It just goes to show, proper maintenance can go a long way.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.678
    Antall liker
    3.690
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    This Million-Mile Porsche 356 Is Still Driven Every Day
    Most cars struggle to make it over 100,000 miles in their lifetimes. Deferred maintenance, rust, and general lack of care allow most of them to fade away and be forgotten. This Porsche 356 is different, though, because it's just crossed to fabled million-miles-driven mark.

    Guy Newmark, owner of this stunning 1960s blue Coupe, received the car as a graduation gift from his father, who bought the car from its original owner mere months after it was built. For almost 50 years, he's been driving it anywhere he needed to go, putting an astonishing number of miles in the process.

    And because it's daily-driven, Newmark maintains his 356 religiously, having it serviced every 3000 miles like clockwork. As a result, the car still drives wonderfully and reliably, even as the odometer rolls over into the seventh digit.

    Porsche put together a wonderful video showcasing the life of Newmark with his 356, and even films the magical million-mile moment.

    It just goes to show, proper maintenance can go a long way.
    Kvalitet!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.386
    Antall liker
    12.318
    Sted
    Trondheim
    Jeg sliter litt med denne: "Most cars struggle to make it over 100,000 miles in their lifetimes."

    De fleste biler sliter med å kjøre lenger enn 160 000 km i sin levetid? Hvilke moderne biler er det som ikke tåler å kjøres lenger enn 160 000 km?

    Og service hver 5 000 km? Hvilken bil ville ikke leve lenge hvis den fikk service hver 5000 km?

    Ut fra bildet ser det ikke ut som om den kjøres i veldig rustutsatt klima. Sikkert en flott bil, men jeg tror veldig mange biler ville holde lenge i slikt klima og med slik oppfølging.

    Bilen har gått 1 600 000 km på 50 år. Det vil si ca 32 000 km i året i snitt. Så den får service 6 ganger i året! Med slik oppfølging hadde t.o.m. min fars gamle 1963 Ford Cortina holdt så lenge.

    Den siste setningen er nok den mest relevante - "It just goes to show, proper maintenance can go a long way" - ta vare på tingene deres, folkens, så holder de lenge!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg sliter litt med denne: "Most cars struggle to make it over 100,000 miles in their lifetimes."

    De fleste biler sliter med å kjøre lenger enn 160 000 km i sin levetid? Hvilke moderne biler er det som ikke tåler å kjøres lenger enn 160 000 km?

    Og service hver 5 000 km? Hvilken bil ville ikke leve lenge hvis den fikk service hver 5000 km?

    Ut fra bildet ser det ikke ut som om den kjøres i veldig rustutsatt klima. Sikkert en flott bil, men jeg tror veldig mange biler ville holde lenge i slikt klima og med slik oppfølging.

    Bilen har gått 1 600 000 km på 50 år. Det vil si ca 32 000 km i året i snitt. Så den får service 6 ganger i året! Med slik oppfølging hadde t.o.m. min fars gamle 1963 Ford Cortina holdt så lenge.

    Den siste setningen er nok den mest relevante - "It just goes to show, proper maintenance can go a long way" - ta vare på tingene deres, folkens, så holder de lenge!
    Nok av biler, audi a6 fra rundt 2001-2003 er vel den største drittbilen av den alle, har en kompis som begynte å kjøpe forstillingsdeler i bulk.. bmw 7'r fra samme periode er også en drittbil, her er det elektronikken.. mercedes ml and the list goes on
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.386
    Antall liker
    12.318
    Sted
    Trondheim
    Selvfølgelig må de vedlikeholdes for å kjøre over 160 000 km. Det er ikke snakk om biler som ikke vedlikeholdes. Min SAAB gikk 200 000, min Audi A4 gikk 170 000, BMWen jeg har nå har gått 170 000. Ingen av de bilene har blitt spesielt godt vedlikeholdt. SAABen (en 1994-modell) var på verksted når jeg mistenkte at noe var galt - ca. en gang hvert 3. år (jeg etterfyllte olje ved behov), Audien var en 1998-modell, den med forstillingsproblemene, BMWene er en 2000-modell. BMWen får service når den ber om det - m.a.o. hvert andre år.

    Med normalt vedlikehold (oljeskift og service hvert 2. år) kjører de langt over 160 000 km i sin levetid.

    Jeg tviler ikke på at hvis jeg hadde BMWen til service 2 ganger i året og passet på rust med jevnlig understellsbehandling og litt karosserilakkering ville jeg ha den resten av min levetid om jeg skulle ønske det. Om det ville lønne seg er en annen sak.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.773
    Antall liker
    7.691
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    mercedes ml and the list goes on
    Jeg har en 15 år gammel ML 270, og den bilen har sett temmelig mye mishandling, for å si det mildt. Den har bl.a. gått 3 år som budbil (bare 3-4 mil om dagen, men 4-5 timer gangtid og 5-600 start/stopp pr dag), og leiesjåførene kjører som de har stjelt både bil og sertifikat. Bilen er still going strong. Kombinert med de andre budbilene i byen, så hadde denne vesentlig lavere vedlikeholdskostnader.

    Disse har dog to svakheter - foringer og bakfjærer er forbruksvare pga bilens vekt. Kjører du hardt på dårlige veier....

    Johan-Kr
     
    C

    cruiser

    Gjest
    mercedes ml and the list goes on
    Jeg har en 15 år gammel ML 270, og den bilen har sett temmelig mye mishandling, for å si det mildt. Den har bl.a. gått 3 år som budbil (bare 3-4 mil om dagen, men 4-5 timer gangtid og 5-600 start/stopp pr dag), og leiesjåførene kjører som de har stjelt både bil og sertifikat. Bilen er still going strong. Kombinert med de andre budbilene i byen, så hadde denne vesentlig lavere vedlikeholdskostnader.

    Disse har dog to svakheter - foringer og bakfjærer er forbruksvare pga bilens vekt. Kjører du hardt på dårlige veier....

    Johan-Kr
    Fortsatt en drittbil(1. Generasjon) fra en periode Mercedes med flere utelukkende produserte dritt
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.386
    Antall liker
    12.318
    Sted
    Trondheim
    Det ble mye OT i en Porsche (eller skal jeg si VW - det er jo tross alt Volkswagen som eier Porsche, men Volkswagen lager jo bare dritt og vil gå konkurs snart ifølge enkelte her på sentralen) tråd.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.961
    Antall liker
    11.631
    Det ble mye OT i en Porsche (eller skal jeg si VW - det er jo tross alt Volkswagen som eier Porsche, men Volkswagen lager jo bare dritt og vil gå konkurs snart ifølge enkelte her på sentralen) tråd.
    Faktisk motsatt, Porsche eier over 50% av VAG.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.386
    Antall liker
    12.318
    Sted
    Trondheim
    Ok, gjerne det. Så da er det Porsche som egentlig skal kritiseres for VW-skandalen? ;)
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    14.528
    Antall liker
    11.111
    Sted
    Holmestrand
    Jeg sliter litt med denne: "Most cars struggle to make it over 100,000 miles in their lifetimes."

    De fleste biler sliter med å kjøre lenger enn 160 000 km i sin levetid? Hvilke moderne biler er det som ikke tåler å kjøres lenger enn 160 000 km?

    Og service hver 5 000 km? Hvilken bil ville ikke leve lenge hvis den fikk service hver 5000 km?

    Ut fra bildet ser det ikke ut som om den kjøres i veldig rustutsatt klima. Sikkert en flott bil, men jeg tror veldig mange biler ville holde lenge i slikt klima og med slik oppfølging.

    Bilen har gått 1 600 000 km på 50 år. Det vil si ca 32 000 km i året i snitt. Så den får service 6 ganger i året! Med slik oppfølging hadde t.o.m. min fars gamle 1963 Ford Cortina holdt så lenge.

    Den siste setningen er nok den mest relevante - "It just goes to show, proper maintenance can go a long way" - ta vare på tingene deres, folkens, så holder de lenge!
    I 1960 hadde alle biler helt andre serviceintervaller enn hva vi er vant til i dag. Serviceintervaller var kanskje på 3-5000 km. Serviceomfanget var også et helt annet med en hel del punkter som skulle smøres.
    356 hadde oljeskift på 5000 km (ved bykjøring 2500 km!), men et utall smørepunkter, for eksempel: "Vorderachse alle 2.500 km abschmieren"


    Litt detaljer for "Wartung" (=service) for den interesserte.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.810
    Antall liker
    30.639
    Torget vurderinger
    28
    Hva er egentlig budsjettet for å være en lykkelig Porsche-eier?

    Hva må man forvente å gi for en "riktig", gammel 911 i god tilstand for lett sommerbruk, årlig vedlikehold og stell?
    Og hvilke modeller er å foretrekke for den orginale Porsche-følelsen?
    Blir litt som å spørre hvor mye du må gi for et greit stereoanlegg. Og ikke minst hva du mener med god tilstand og "riktig" gammel. Pent holdt virkelig gammelt koster mer enn ikke fullt så gammelt, så stiger prisene igjen. Rådet er å kjøpe så dyrt du har råd til, det lønner seg på sikt da det gjerne koster mer å utbedre senere enn å kjøpe et godt eksemplar først som sist.

    Vedlikeholdt og stell kommer sikkert litt an på hva man gjør ut av det, trenger ikke koste stort (10-15 000 i året) men om du vil gjøre det som gjøres kan så er det ikke vanskelig å svi av litt. Jeg byttet tannstang, chipet og byttet catalysator i vinter, kom på drøye 100 000. Men nå har jeg tatt det meste så jeg regner med at det blir litt mindre utgifter kommende år. Halvparten av dette var utbedring, halvparten modifisering (for ytelse).
    Om du vurderer å kjøpe bil så ta med deg noen kyndige eller kjøp noe du vet allerede er totalrestaurert.

    Blir en kostbar sesong for meg dette, regner å komme opp i 350-400 000 i utgifter i løpet av 2016. Ikke for å skremme noen, men gamle biler blir fort dyrt om en skal ha det ordentlig og ikke kan gjøre det selv :)

    Kanskje like greit, så slipper en å lure på om en skulle hatt en ekstra platespiller :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    7.485
    Antall liker
    16.097
    Sted
    Sørlandet
    Om du vurderer å kjøpe bil så ta med deg noen kyndige eller kjøp noe du vet allerede er totalrestaurert.

    Blir en kostbar sesong for meg dette, regner å komme opp i 350-400 000 i utgifter i løpet av 2016. Ikke for å skremme noen, men gamle biler blir fort dyrt om en skal ha det ordentlig og ikke kan gjøre det selv :)

    Kanskje like greit, så slipper en å lure på om en skulle hatt en ekstra platespiller :)
    350 - 400K Fosse? Kan jeg spørre hva i all verden har skjedd?

    For ca 20 år siden brukte den forrige eieren av min 912 nesten 200k hos ett merkeverksted og jeg har samtlige kvitteringer på deler og jobbene som ble utført den gang

    Blant annet betalte han for nye dører og endte opp med to brukte som så slik ut etter stripping:



    Han betalte også for utbedring av rust på de vanlige plassene:



    Dem byttet dørblad:



    Og dem byttet begge dørplatene:



    Nå er er alt fjernet, fikset, borte - for alltid. Igjen står jeg med rustfri bil, 1000+ bilder og en perm med kvitteringer.

    Mvh
    BB
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.810
    Antall liker
    30.639
    Torget vurderinger
    28
    Ymse. Har tidligere i år tatt styring, hentet ut noe mer effekt, sportscatalysator, dynamo og oljekjøler. Nå, rust som var mer omfangsrik enn det jeg regnet med, bytte av dempere som er slitne etc. Jeg kan for lite om dette til å kunne gå i dybden. Kan jo forklare deg mer om omfang siden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn