Porsche Gmund bilene har en verdi som er så høy at ikke engang Jay Leno setter seg bak rattet i bilen til Rod Emory;Steike... tenk dere verdien på de 356 karosseriene i dag...
-BB-
Porsche Gmund bilene har en verdi som er så høy at ikke engang Jay Leno setter seg bak rattet i bilen til Rod Emory;Steike... tenk dere verdien på de 356 karosseriene i dag...
Med motor i forhjulene.
Hæ, 356 har motoren bak som er vanlig på 911, Boxster og Cayman har motoren i midten av bilen...Boxster er litt underkjent. Den (og Cayman) er vel de av dagens modeller som ligger nærmest opp til urfaderen 356.
Med nærmest mener jeg en enkel sportsbil uten for mange dikke-darier.Hæ, 356 har motoren bak som er vanlig på 911, Boxster og Cayman har motoren i midten av bilen...Boxster er litt underkjent. Den (og Cayman) er vel de av dagens modeller som ligger nærmest opp til urfaderen 356.
Boxster og Cayman har derimot bedre balanse/vektfordeling.
Mvh.
SAL
Da er jeg med, enkel og grei!Med nærmest mener jeg en enkel sportsbil uten for mange dikke-darier.Hæ, 356 har motoren bak som er vanlig på 911, Boxster og Cayman har motoren i midten av bilen...Boxster er litt underkjent. Den (og Cayman) er vel de av dagens modeller som ligger nærmest opp til urfaderen 356.
Boxster og Cayman har derimot bedre balanse/vektfordeling.
Mvh.
SAL
Most cars struggle to make it over 100,000 miles in their lifetimes. Deferred maintenance, rust, and general lack of care allow most of them to fade away and be forgotten. This Porsche 356 is different, though, because it's just crossed to fabled million-miles-driven mark.
Guy Newmark, owner of this stunning 1960s blue Coupe, received the car as a graduation gift from his father, who bought the car from its original owner mere months after it was built. For almost 50 years, he's been driving it anywhere he needed to go, putting an astonishing number of miles in the process.
And because it's daily-driven, Newmark maintains his 356 religiously, having it serviced every 3000 miles like clockwork. As a result, the car still drives wonderfully and reliably, even as the odometer rolls over into the seventh digit.
Porsche put together a wonderful video showcasing the life of Newmark with his 356, and even films the magical million-mile moment.
It just goes to show, proper maintenance can go a long way.
Kvalitet!This Million-Mile Porsche 356 Is Still Driven Every Day
Most cars struggle to make it over 100,000 miles in their lifetimes. Deferred maintenance, rust, and general lack of care allow most of them to fade away and be forgotten. This Porsche 356 is different, though, because it's just crossed to fabled million-miles-driven mark.
Guy Newmark, owner of this stunning 1960s blue Coupe, received the car as a graduation gift from his father, who bought the car from its original owner mere months after it was built. For almost 50 years, he's been driving it anywhere he needed to go, putting an astonishing number of miles in the process.
And because it's daily-driven, Newmark maintains his 356 religiously, having it serviced every 3000 miles like clockwork. As a result, the car still drives wonderfully and reliably, even as the odometer rolls over into the seventh digit.
Porsche put together a wonderful video showcasing the life of Newmark with his 356, and even films the magical million-mile moment.
It just goes to show, proper maintenance can go a long way.
Nok av biler, audi a6 fra rundt 2001-2003 er vel den største drittbilen av den alle, har en kompis som begynte å kjøpe forstillingsdeler i bulk.. bmw 7'r fra samme periode er også en drittbil, her er det elektronikken.. mercedes ml and the list goes onJeg sliter litt med denne: "Most cars struggle to make it over 100,000 miles in their lifetimes."
De fleste biler sliter med å kjøre lenger enn 160 000 km i sin levetid? Hvilke moderne biler er det som ikke tåler å kjøres lenger enn 160 000 km?
Og service hver 5 000 km? Hvilken bil ville ikke leve lenge hvis den fikk service hver 5000 km?
Ut fra bildet ser det ikke ut som om den kjøres i veldig rustutsatt klima. Sikkert en flott bil, men jeg tror veldig mange biler ville holde lenge i slikt klima og med slik oppfølging.
Bilen har gått 1 600 000 km på 50 år. Det vil si ca 32 000 km i året i snitt. Så den får service 6 ganger i året! Med slik oppfølging hadde t.o.m. min fars gamle 1963 Ford Cortina holdt så lenge.
Den siste setningen er nok den mest relevante - "It just goes to show, proper maintenance can go a long way" - ta vare på tingene deres, folkens, så holder de lenge!
Jeg har en 15 år gammel ML 270, og den bilen har sett temmelig mye mishandling, for å si det mildt. Den har bl.a. gått 3 år som budbil (bare 3-4 mil om dagen, men 4-5 timer gangtid og 5-600 start/stopp pr dag), og leiesjåførene kjører som de har stjelt både bil og sertifikat. Bilen er still going strong. Kombinert med de andre budbilene i byen, så hadde denne vesentlig lavere vedlikeholdskostnader.mercedes ml and the list goes on
Oppskrift på å få en påkjørsel bakfra til å bli kostbar?
Fortsatt en drittbil(1. Generasjon) fra en periode Mercedes med flere utelukkende produserte drittJeg har en 15 år gammel ML 270, og den bilen har sett temmelig mye mishandling, for å si det mildt. Den har bl.a. gått 3 år som budbil (bare 3-4 mil om dagen, men 4-5 timer gangtid og 5-600 start/stopp pr dag), og leiesjåførene kjører som de har stjelt både bil og sertifikat. Bilen er still going strong. Kombinert med de andre budbilene i byen, så hadde denne vesentlig lavere vedlikeholdskostnader.mercedes ml and the list goes on
Disse har dog to svakheter - foringer og bakfjærer er forbruksvare pga bilens vekt. Kjører du hardt på dårlige veier....
Johan-Kr
Faktisk motsatt, Porsche eier over 50% av VAG.Det ble mye OT i en Porsche (eller skal jeg si VW - det er jo tross alt Volkswagen som eier Porsche, men Volkswagen lager jo bare dritt og vil gå konkurs snart ifølge enkelte her på sentralen) tråd.
I 1960 hadde alle biler helt andre serviceintervaller enn hva vi er vant til i dag. Serviceintervaller var kanskje på 3-5000 km. Serviceomfanget var også et helt annet med en hel del punkter som skulle smøres.Jeg sliter litt med denne: "Most cars struggle to make it over 100,000 miles in their lifetimes."
De fleste biler sliter med å kjøre lenger enn 160 000 km i sin levetid? Hvilke moderne biler er det som ikke tåler å kjøres lenger enn 160 000 km?
Og service hver 5 000 km? Hvilken bil ville ikke leve lenge hvis den fikk service hver 5000 km?
Ut fra bildet ser det ikke ut som om den kjøres i veldig rustutsatt klima. Sikkert en flott bil, men jeg tror veldig mange biler ville holde lenge i slikt klima og med slik oppfølging.
Bilen har gått 1 600 000 km på 50 år. Det vil si ca 32 000 km i året i snitt. Så den får service 6 ganger i året! Med slik oppfølging hadde t.o.m. min fars gamle 1963 Ford Cortina holdt så lenge.
Den siste setningen er nok den mest relevante - "It just goes to show, proper maintenance can go a long way" - ta vare på tingene deres, folkens, så holder de lenge!
Om du vurderer å kjøpe bil så ta med deg noen kyndige eller kjøp noe du vet allerede er totalrestaurert.Blir litt som å spørre hvor mye du må gi for et greit stereoanlegg. Og ikke minst hva du mener med god tilstand og "riktig" gammel. Pent holdt virkelig gammelt koster mer enn ikke fullt så gammelt, så stiger prisene igjen. Rådet er å kjøpe så dyrt du har råd til, det lønner seg på sikt da det gjerne koster mer å utbedre senere enn å kjøpe et godt eksemplar først som sist.Hva er egentlig budsjettet for å være en lykkelig Porsche-eier?
Hva må man forvente å gi for en "riktig", gammel 911 i god tilstand for lett sommerbruk, årlig vedlikehold og stell?
Og hvilke modeller er å foretrekke for den orginale Porsche-følelsen?
Vedlikeholdt og stell kommer sikkert litt an på hva man gjør ut av det, trenger ikke koste stort (10-15 000 i året) men om du vil gjøre det som gjøres kan så er det ikke vanskelig å svi av litt. Jeg byttet tannstang, chipet og byttet catalysator i vinter, kom på drøye 100 000. Men nå har jeg tatt det meste så jeg regner med at det blir litt mindre utgifter kommende år. Halvparten av dette var utbedring, halvparten modifisering (for ytelse).
350 - 400K Fosse? Kan jeg spørre hva i all verden har skjedd?Om du vurderer å kjøpe bil så ta med deg noen kyndige eller kjøp noe du vet allerede er totalrestaurert.
Blir en kostbar sesong for meg dette, regner å komme opp i 350-400 000 i utgifter i løpet av 2016. Ikke for å skremme noen, men gamle biler blir fort dyrt om en skal ha det ordentlig og ikke kan gjøre det selv![]()
Kanskje like greit, så slipper en å lure på om en skulle hatt en ekstra platespiller![]()