Demping av vinkelstue

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Har nå fundert litt å prøvd mye forskjellig. Dempingen er utført, og noe bedre har det blitt.

Men, jeg er fortsatt ikke fornøyd med bassen som har lang etterklang og virker ullen og udefinert.

Jeg tenker mye på HH løsning og har kommet frem til at jeg vil gi det et forsøk. Hva mener folket om kasser på loftet hvor jeg borrer hull i takplate som port?
Da kan jeg jo i utgangspunktet lage kassen så stor jeg vil som fører til mitt neste spørsmål: Kan jeg oppnå like god demping med stor kasse og lav q verdi som med mindre kasse og høy q verdi? det jeg mener er om en kasse på 500liter og lav q er bedre eller like bra som en kasse på 150 liter med høy q?

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Jo større kasse, jo lavere ned i frekvens kan du sette som target. I mine egne design for helmholtzen min som jeg har planer om å bygge for mitt 24hz problem blir vel rett i overkant av 1000liter.
Hadde jeg vært deg hadde jeg vurdert limp mass feller ala denne: Primacoustic Fulltrap - Bass-feller - Akustikkbehandling
Det er også mange guider på gearslutz som viser deg hvordan du bygger slike. Ulempen til helmholtz er at de fungerer ikke bredbåndet overhodet, bedre å kjøre noe som gir bredbåndet absorbsjon.

10cm plater er heller ikke noe som gjør noe som helst i bassen. Bassfeller starter på 30cm+ om du skal bruke proøst materiale slik som rockwool. 10cm plate med 10cm luft hjelper ned til ca 250-300hz. så bassen jomer fortsatt fritt.

Sist redigert:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.516
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Å dempe taket vil hjelpe betraktelig dersom du har ett klangfylt rom i utganspunktet. Du kan kjøpe akustikkplater lage rammer og trekke med høytalerstoff, pass på og ha noen cm med luft imellom platen og taket.
Jeg har dempet taket i området mellom høyttalere og lytteposisjon. 3 10cm tykke akustikkplater lager i praksis et akustisk hull på 120x180 cm i taket over ca 300 Hz. Jeg har ikke luft bak platene fordi grafer jeg har sett sier at dempningen blir mer frekvenslineær med dempemateriale helt igjennom enn med luft bak tynnere plater.

Jeg har også en L-formet stue, men jeg er så heldig med formen på den at høyttalene kan stå midt på en av langveggene og det er allikevel 5 meter fra lytteposisjonen til bakveggen. Høyttalerne er dipole over 40 Hz, så rommet settes ikke under trykk på samme måte som kassebasser gjør det.

Er ikke poenget med en Helmholz at den skal ha høy Q, altså være smalbåndet/frekvensspesifikk?

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.739
Torget vurderinger
0
Har nå fundert litt å prøvd mye forskjellig. Dempingen er utført, og noe bedre har det blitt.
Men, jeg er fortsatt ikke fornøyd med bassen som har lang etterklang og virker ullen og udefinert.
Det ser mer ut som du ikke har et problem med bassen, men at rommets utforming og plasseringen du har valgt - påvirker lydbølgene negativt.
Istedenfor å "flikke" på med diverse remedieløsninger og byggtekniske inngrep bør du prøve ut omplassering av lydsystemet.

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Takk for svar :)

Flageborg: Jeg har prøvd en del plasseringer uten at det gjør de store endringene. Er klar over at mine kunnskaper ikke er helt på topp, så du er hjertelig velkommen hjem med din kunskap å se om du greier å snu denne negative lydopplevelsen jeg opplever. Jeg har dog ikke mange muligheter for omplasseringer men noe er det.

Jeg føler at nesten hva jeg gjør, blir mye av de samme problemene værende.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.739
Torget vurderinger
0
Jeg føler at nesten hva jeg gjør, blir mye av de samme problemene værende.
For å unngå problemer med lyden kan du følge denne skissen...og sofaryggen må ikke på utsiden av den stiplede linjen for der mister du bassresponsen...

pompel.png

Resultatet kan bli noe lignende dette....

pompel&pilt

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Antall liker
0
Jeg har selv tenkt på den løsningen men av praktiske årsaker er det en dum løsning i dette tilfelle. Den åpningen som er tegnet inn der er til kjøkkenet, og det blir fort fort for trangt mtp. at det blir mye vandring i det området.

Er det ingen mulighet å få bra lyd slik plassering er i dag ved bruk av resonatorer?

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
stue ny.jpg

Et annet forslag, da vil du kunne nyte peis og høre på musikk samtidig.

Plasser den lengste sofaen slik at sitteplassen ved armlenet nermest peis, blir i senter mellom HT.
Sofa 2 må ikke være i direkte linje mellom venstre høyttaler og sweetspot. Ha så god avstand fra sideveggen ved den døra som mulig, men prøv å ta utgangspunkt i en likesidet trekant, mellom de to høyttalerene og sweetspot. Du kan bruke avstand mellom senter på elementene og inntil 1.5ganger det i avstand fra element til sweetspot. Jeg sitter selv med 1.2ganger avstand og bruker noe toe-in.

Med den plasseringen så vil mye av bassen forsvinne opp pipa, det behøver ikke vere et problem. Men det er vanskelig å si. Må prøves. Så spørst det hvilken vei den døra går, men den kan snus om det fungerer lydmessig.

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.014
Torget vurderinger
2

Jeg tenker mye på HH løsning og har kommet frem til at jeg vil gi det et forsøk. Hva mener folket om kasser på loftet hvor jeg borrer hull i takplate som port?
Da kan jeg jo i utgangspunktet lage kassen så stor jeg vil som fører til mitt neste spørsmål: Kan jeg oppnå like god demping med stor kasse og lav q verdi som med mindre kasse og høy q verdi? det jeg mener er om en kasse på 500liter og lav q er bedre eller like bra som en kasse på 150 liter med høy q?
Hei

Lek deg litt med denne kalkulatoren.

Calculate resonant frequency, Bandwidth and Q from given Volume, Port- length and width.

Usual values for k lie between 0.02 (for small increased heights) and 0.4 (for strong increased heights). Helmholtzresonatoren show largest effect thus in space corners.

mh-audio.nl - Acoustic

Topp Bunn