Demping av vibrasjon og resonans

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Har et gammelt tregulv som et par 80kg tunge høyttalere står og ruger på.
Jeg hører det er litt rumlelyder i bassen og tøys som ikke skal være der.

Noen som har gode tips til demping av vibrasjon og uønsket resonans på tregulv?

Bør man dempe forforsterker og effekttrinn også?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Pass for all del på at vibrasjonene ikke forplanter seg til forsterkeriet og lager en skikkelig støysløyfe eller loop som det heter på fagspråket???

Spikes er ikke løsningen her, hold på å si trillebårslanger; skal tygge litt på det. Tennisballer ???

Mvh. RS

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Dynabel/Eltek leverer skumputer i vektklassen 30-50 kg (pr.fire stk, leveres i pakker av 8) Dersom vi sier at «sweetspot» for disse er 40 kg pr 4 stk, så bruker du med andre ord en pakke av 8 pr HT a 80 kg. TEMA ISOLATOR heter de. www.sonicdesign.se kan evt levere vektilpassede puter til 80 kg (samme prinsippet). HiuFiklubben har liknende greier under merkenavne Argon Damping Feet, 50kr dyrere enn Dynabel.

mvh
KJ

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Høyttalerne her veier 80kg(som mine), dermed vil ikke gummiputer fungere. Steinplater bør holdes unna gulvstående bl.a. høyttalere da stein synger med, definitivt hørbart på gode systemer. Stein kan dog brukes om platene lamineres med et materiale med tilstrekkelig masse til å kvele klangen.

Tennisballer plassert i passende ringer kan fungere svæert godt, selv om 80kg er tungt. Men har du baller så.. ;)

Mvh. RS

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
Høyttalerne her veier 80kg(som mine), dermed vil ikke gummiputer fungere.
...
Sludder og pølsevev. ;)

Det er kun snakk om tre ting vekt, ettergivelighet, og «fjæringsvei» (forutsatt at den mekaniske motsanden er «minimert»). De to første momentene bestemmer resonansfrekvensen (som bør være godt under 10 Hz, men ikke sammenfallende med resonansfrekvensen som kommer av gulvets ettergivelighet), og det siste momentet avgjør for mye beveglse som kan absorberes. Sonic design tilpasser sine «audiofile» puter opp til 200 kg i standardutførelse, ellers er det bare å dividere vekten på HT med «idealvekten» pr pute for å finne at passende antall. Alternativt så finnes det selvølgelig industirelle løsninger på det samme.

mvh
KJ

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
KJ skrev:
R.Solhaug skrev:
Høyttalerne her veier 80kg(som mine), dermed vil ikke gummiputer fungere.
...
Sludder og pølsevev. ;)

mvh
KJ

Du må gjerne ha en mening om dette KJ, men mine ytringer er definitivt et godt stykke fra å være sludder. Er nok en viss fare for at jeg kjenner emnet bra.

Mvh. RS

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
...
Du må gjerne ha en mening om dette KJ, men mine ytringer er definitivt et godt stykke fra å være sludder. Er nok en viss fare for at jeg kjenner emnet bra.
...
Det er også en fare for at du ikke er alene om å ha erfaringer på området ... ;)

mvh
KJ

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
556
Torget vurderinger
2
Har SD-føtter under mine høyttalere på 105kg og syns de e uunværlige,beste investeringen i forhold til pris.Disse strammer opp alt,spikes blir ALDRI mer brukt av mæ 8) Det har noe førr sæ på tunge saker også! Har høyttalerne på betong,hjelper der også!! Og under topphylla i racket som platespillern står på...funker som F..

mvh Filip

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
KJ skrev:
R.Solhaug skrev:
...
...
Det er også en fare for at du ikke er alene om å ha erfaringer på området ... ;)

mvh
KJ

Det skulle vel godt gjøres på et hifi-forum, men nå har nok jeg trukket dette en god del lengre enn de aller fleste. Jeg sier f.ex ikke at gummiputer ikke vil hjelpe på problemet, de er bare ikke en løsning jeg ville velge til et vanskelig tregulv da de ikke demper tilstrekkelig effektivt, fortsatt i følge meg.

Når du så går ut og kaller mitt forslag "pølsevev og sludder" forteller det en del om din seriøsitet såvel som din innsikt i emnet.

Mvh. RS

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
R.Solhaug skrev:
La oss unngå å gjøre dette til en pissekonkurranse.

Det var forøvrig ikke ditt forslag, men «dermed vil ikke gummiputer fungere» jeg siktet til. Poenget er at skumputer under tunge HT kan fungere mht å avkoble HT fra gulv. Merk kan, ikke alltid, men ofte. Det avhenger bl.a. litt av gulvets beskaffenhet, HTs stabilitet/tyngdepunkt m.v.

mvh
KJ

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
KJ skrev:
R.Solhaug skrev:
La oss unngå å gjøre dette til en pissekonkurranse.

Det var forøvrig ikke ditt forslag, men «dermed vil ikke gummiputer fungere» jeg siktet til.
mvh
KJ

Ja det kan du jammen si. Nå var det vitterlig mitt inlegg du siterte. Nok om det.

Mvh. RS

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Fjerna et par innlegg. Hold dere saklig.

Mbare - moderator

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
149
Torget vurderinger
3
Det ble vel for sterk kost,ja ,skjønner det ! ;D Hvalrossen.

A

Audio Optimum

Gjest
Hei !

Før du går til innkjøp av noe som helst, prøv med sitteunderlag på størrelse med bunn til ht... 2 lag der det nederste lages slisser i, lim det fast med kontaktlim mot det som ligger nærmest ht.. greier ikke dette å eliminere problemet er det ingen ting som nytter... det med slissene er for å minimalisere kontaktflaten... Gode råd kan fort bli dyre, dette er nesten gratis i forhold.. ;)

mvh
KP :)

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
556
Torget vurderinger
2
PS! SD-føttene koste nesten ingen ting de heller. Andervik Audio i Norge har de.Meine å huske 250kr førr et sett med 8stk.

mvh Filip

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
Audio Optimum skrev:
Hei !

Før du går til innkjøp av noe som helst, prøv med sitteunderlag på størrelse med bunn til ht... 2 lag der det nederste lages slisser i, lim det fast med kontaktlim mot det som ligger nærmest ht.. greier ikke dette å eliminere problemet er det ingen ting som nytter... det med slissene er for å minimalisere kontaktflaten... Gode råd kan fort bli dyre, dette er nesten gratis i forhold.. ;)

mvh
KP :)
Hørtes jo ut som et billig og fornuftig eksperiment.
Men forstod ikke helt hva du mente med slisser?
Jeg kjøper en 2 lags sitteplate og gjør et eller annet med det før jeg legger det under høyttaleren?

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
F.E. skrev:
PS! SD-føttene koste nesten ingen ting de heller. Andervik Audio i Norge har de.Meine å huske 250kr førr et sett med 8stk.

mvh Filip
Noen som har forsøkt den audiofile utgaven kontra den vanlige? Erfaringer??

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
35.307
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Bruker selv de vanlige SD føttene på mine 60-kilos Mirage, og er meget fornøyd med de.

Men aldri får man vel noen solskinnshistorie uten reservasjoner, jeg sitter med inntrykket at
SD-putene har effektivt avkoblet gulvet, - men jeg satt først igjen med inntrykket at problemet
med resonanser var overført til rommet, dvs. vegger og tak.
Antar at dette egentlig er vås og vrangforestillinger fra hjernens side, som jo er tilfellet i de fleste ting
vi mener oss å høre.
Det er dog mulig at SD-føttenes avkobling gjorde at jeg ble mer klar over andre problemer i rommet...

Ser det derfor slik, at problemer med tregulv er løst, nå gjenstår resten av rommet. ::)

Vennlig hilsen

Morten

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.466
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Hmm, er dette trikset for at naboen under ikke skal klage på bassen? Har tregulv i en gamml bygård. Bruker spikes nå, da de strammet opp bassen fra romlebass til detaljert.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.844
Ja. Det er et svært godt triks for å blidgjøre naboen. Svært mye (u)lyd kan forplante seg til et tregulv via stive høyttalerføtter. Dette blir du i stor grad kvitt.

Topp Bunn