demping av tak

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• duality

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2008
    Antall liker
    1
    jeg vurderer og dempe taket, ikke noe volsomt, men gir det bedre demping av rommet, så hvorfor ikke..
    alle forslagene er tenkt med "eggeskum"

her er mulighetene jeg har tenkt på:

-skrått, samme vei (se bilde en, bilde er i profil.. )

-"firkanter" helt flate rett på taket (se bilde to.)

-samme som over, men med vinkling kanskje?

-samme som nummer 1 men med mellomrom. (hvis jeg ikke trenger hele taket, så blir det billigere og ta mellomrom)

-vinkler i mot hverandre (bilde 4)

-vinkler med mellomrom (bilde 5)

det som blir vinkal opp blir vinkla opp med rockwool eller lignende!

hva syns dere om de forskjellige?

Vedlegg

duality

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2008
    Antall liker
    1
    ble litt rot med bildene men håper dere forstår!:)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Eggeskum? Hva er der for noe?
    Det du skal bruke er rockwool akustikk plater på minimum 50mm tykkelse. Hvor skal du plassere de? I førsterefleksjonen og så dekker man gjerne litt større området. Er ikke noe mer hokus pokus enn det.

duality

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2008
    Antall liker
    1
    eggeskum = skum som ligner på pappen egg kommer i.. fant ikke ett bedre ord..

rockwool akustikk plater? er det mye det samme som rockwool isolasjonsplater?
    eventuelt en link til dette produktet?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.480
    Torget vurderinger
    96
    Enig med orso her, en god måte å dempe refleksjoner på. Mange glemmer taket, men det gir en god effekt når man demper førsterefleksjonen fra ALLE flater.
    Selv lager jeg rammer av passende listverk, plasserer platene inni og så trekker hele greia med stoff.
    Dette synes jeg blir mye penere enn å ha rammen synlig, spesielt hvis man har paneler på alle vegger og i tak. Blir mye mer diskre.
    Det er litt vanskelig å få det stramt og pent rundt hele, men med tålmodighet og en god stiftepistol går det greit.
    For montering i tak må du da borre gjennomgående hull i rammen før den trekkes, og så lage forsiktig hull til skruene gjennom stoffet.
    Monteringen er faktisk det vanskeligste synes jeg. Man er nesten nødt til å være to. Før montering, få noen til å holde speil i taket. Der du ser diskant/mellomtone
    elementene i speilet skal platene plasseres.

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.137
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Elegant det der, Polkagris. Slik har jeg gjort det med 10mm Rockwool Akustikkplate:

Bilde tatt av RoDa da han og Mbare luftet Folkevogna i juni.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    duality skrev:
    eggeskum = skum som ligner på pappen egg kommer i.. fant ikke ett bedre ord..

rockwool akustikk plater? er det mye det samme som rockwool isolasjonsplater?
    eventuelt en link til dette produktet?
    Skumgummi skal du ikke bruke. Billig og dårlig. Rockwool er billig og bra. Det må bestilles hos et byggevarefirma, det er sjelden lagervare. Jeg har brukt Neumann Bygg siden de får ukentlig levering av rockwool og da har jeg fått billig frakt. Disse vi snakker om:
    http://guiden.rockwool.no/produkter/himlinger/akustikkplate
    De finnes også i 75mm og 100mm tykkelse. Du må kle de med ramme for å hindre at støvet kommer ut. Du kan også eventuelt kle de med ønsket stoff, så lenge det er pustende.

Ble dette stress, så kan du kjøpe ferdige greier herfra:
    http://www.gikacoustics.co.uk/gik-2...-3-per-box-12600-exc-vat14490-inc-vat-1-p.asp

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.480
    Torget vurderinger
    96
    Til trådstarter: Akustikkplater kan bl.a bestilles og kjøpes hos Byggmakker. Man må kjøpe hele pakker tror jeg.

Veldig flott Valentino! Har du gjort det samme på veggene?
    Selv greide jeg meg med 50 mm, da jeg også bruker romkorreksjon. Jeg var simpelthen nødt til å dempe alle vegger, tak og hjørner, da
    rommet ga noen ekstreme refleksjoner som TacT'en ikke greide. Ser at du har vinklet høyttalerne veldig mye inn, slik som jeg også har gjort. Det var beste
    løsningen hos meg. Utrolig hvordan det samme anlegget kan spille himmel i stedet for helvete med litt innsats med demping, omhyggelig høytt. plassering... og i
    mitt tilfelle romkorreksjon.
    Beklager OT...

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.137
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke gjort noe med veggene. Rommet mitt er 8m bredt. Jeg burde gjort noe med "frontveggen", men jeg liker utsikten, så da går jo ikke det så godt. Jobber med en annen løsning.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Elegant det der, Polkagris. Slik har jeg gjort det med 10mm Rockwool Akustikkplate:

Hvordan fester du rammen i taket Valentino?

BA

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    10
    Hei.
    Et rom på ca 13 m2 var så godt som ubrukelig til lyd. :( Klikk på gulv, papir tapet og lakkert furu i tak. Så fort volumet ble skrudd litt opp ble det masete og perspeketivet fløt helt ut. Så inn med 6 Rockwool 5 cm akkustikkplater. To i tak, en på hver sidevegg ved ht og to bak lyttepos. For et løft! :DTror ikke noe ny elnikk/ht kunne fixet dette. Selv om jeg har Lyngdorf TDA2200.

BA

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.480
    Torget vurderinger
    96
    BA skrev:
    Hei.
    Et rom på ca 13 m2 var så godt som ubrukelig til lyd. :( Klikk på gulv, papir tapet og lakkert furu i tak. Så fort volumet ble skrudd litt opp ble det masete og perspeketivet fløt helt ut. Så inn med 6 Rockwool 5 cm akkustikkplater. To i tak, en på hver sidevegg ved ht og to bak lyttepos. For et løft! :DTror ikke noe ny elnikk/ht kunne fixet dette. Selv om jeg har Lyngdorf TDA2200.

BA
    Mye samme erfaring. Mitt gamle rom hadde samme mål. Totalt ubrukelig før demping. Men jeg fikk også ekstremt god effekt av å bruke romkorreksjon. Men
    det er så mye som kan gå galt med romkorreksjon, at det kreves mange forsøk og forståelse for hvordan det virker, hvor mye forsterkerkraft man har, lage targetkurver osv... men det blir et helt annet tema.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.137
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    Ikke jeg, snekkeren. ;)
    Han snekret rammen først, og så brukte han slike små vinkeljern til å feste den til taket. Så inn med Rockwoolplatene (kuttet til 60x60) som igjen holdes fast med listverk.

duality

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.03.2008
    Antall liker
    1
    kan man bruke canvas på akustikk platene?
    og kan man bruke all slags stoff utenfor?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    emotikon skrev:
    Ikke jeg, snekkeren. ;)
    Han snekret rammen først, og så brukte han slike små vinkeljern til å feste den til taket. Så inn med Rockwoolplatene (kuttet til 60x60) som igjen holdes fast med listverk.
    Hehe.
    Takker

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.480
    Torget vurderinger
    96
    duality skrev:
    kan man bruke canvas på akustikk platene?
    og kan man bruke all slags stoff utenfor?
    Du mener slike som typisk selges på IKEA og i andre møbelbutikker? Tror ikke slike er egnet, da stoffet eller lerretet blir for tykt og tar bort
    mye av effekten av akustikkplatene. De fleste typer stoff kan brukes, men det er en fordel at det ikke er for tykt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Støtter forslagene om Rockwool akustikkplate, men henger på en teknisk forklaring også: Alle dempematerialer er frekvensavhengige. De demper gjerne mer i høye frekvenser enn i lave. Dessverre er også frekvensgangen off-axis for vanlige høyttalere ganske skakk med mye mindre nivå i diskanten enn i bassen. Vanlige kassehøyttalere er rundtstrålende i bassen og retningsbestemte i diskanten. De måler kanskje flatt på aksen, men pyton i andre retninger. Derfor er gjerne romrefleksene frekvensmessig farget i utgangspunktet, og blir enda mer farget om dempematerialene bare plukker med seg diskant. Resultatet blir "kunstig".

Frekvensavhengigheten i et dempemateriale kommer i stor grad an på tykkelsen. Lydbølgen "står stille" helt inne ved veggen (max trykk, null amplitude), men har max amplitude og lufthastighet 1/4 bølgelengde ut fra veggen. Det er motstanden mot lufthastigheten som skaper demping, ved at energien i lydbølgen omgjøres til varme. Bølgelengden for 3400 Hz er 0,1 meter, for 340 Hz 1 meter, og for 34 Hz 10 meter, sånn at kvartbølgen blir hhv 2.5 cm, 25 cm og 250 cm. For å dempe lyden mest mulig må du gi den motstand i det området hvor lufthastigheten er størst. Eggekartongskumplast limt rett på vegg eller tak stikker kanskje 4-5 cm ut, og vil dempe frekvenser fra rundt 1000 Hz og oppover. En 5 cm Rockwool-plate plassert 30 cm ut fra veggen vil derimot gi god demping helt ned til rundt 125 Hz. Under det må du bruke Helmholtz-resonatorer tunet til de resonansfrekvensene i rommet som du ønsker å temme, hvis du altså ønsker å plukke ned en bestemt romresonans og fortsatt ha plass til å sitte i rommet.

Canvas vil bli for tykt og tett. Jeg brukte tynn "velur" fra Jysk Sengelager til mine akustikkplater. Er stoffet luftig nok til at det er lett å blåse gjennom det, så fungerer det bra til dette formålet. Du vil jo ha mest mulig lufthastighet gjennom det ytterste trekket uten at lyden bare reflekteres tilbake ut i rommet.

Alternativt kan du prøve diffuserende elementer i stedet for absorberende, men du får de samme utfordringene med fysisk størrelse og bølgelengde der.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.548
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    asbjbo skrev:
    Frekvensavhengigheten i et dempemateriale kommer i stor grad an på tykkelsen. Lydbølgen "står stille" helt inne ved veggen (max trykk, null amplitude), men har max amplitude og lufthastighet 1/4 bølgelengde ut fra veggen. Det er motstanden mot lufthastigheten som skaper demping, ved at energien i lydbølgen omgjøres til varme. Bølgelengden for 3400 Hz er 0,1 meter, for 340 Hz 1 meter, og for 34 Hz 10 meter, sånn at kvartbølgen blir hhv 2.5 cm, 25 cm og 250 cm. For å dempe lyden mest mulig må du gi den motstand i det området hvor lufthastigheten er størst. Eggekartongskumplast limt rett på vegg eller tak stikker kanskje 4-5 cm ut, og vil dempe frekvenser fra rundt 1000 Hz og oppover. En 5 cm Rockwool-plate plassert 30 cm ut fra veggen vil derimot gi god demping helt ned til rundt 125 Hz. Under det må du bruke Helmholtz-resonatorer tunet til de resonansfrekvensene i rommet som du ønsker å temme, hvis du altså ønsker å plukke ned en bestemt romresonans og fortsatt ha plass til å sitte i rommet.
    Altså...125Hz har en bølgelengde på 2,72m. Amplitudemaks ble ved 1/4 bølgelengde som er 68cm.
    Da forstår jeg det slik at dersom jeg ønske å lage en absorbent som skal dempe maks ved 125, så må den plasseres i en avstand på 68 cm fra veggen.

Du sier at man kan oppnå bruktbar demping med en 5cm Rockwool i en avstand på 30cm....dette blir jo altså ved ca 1/8 bølgelengde....Er det da slik å forstå at siden amplituden begynner å stige at dempingen begynner påvirke en del ved ca 1/8 (cos 45 = 0,52 - altså 52% av dempingen du oppnår ved 1/4) - og stiger til maks ved 1/4...?

Hva avgjør hvor mye man greier å dempe ved amplitudemaks...?

Hvis man lager seg en søyle til å plassere i hjørnet på 70x70cm - så vil denne altså ha relativt god absorbering ned til 60Hz.... ?

Mvh
    OMF

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, dempingen starter en god del før 1/4 bølgelengde. Amplituden er en sinuskurve (null ved veggen), sånn at du har 71 % av full amplitude ved 1/8 bølgelengde.

Selve dempingen avhenger av hvor effektivt materialet omdanner luftbevegelse til varme, uten å reflektere fra overflaten. Altså vil et et porøst stoff med åpen overflate og løse fibre som yter passe mye motstand mot luftbevegelsen dempe bra.

Hjørnesøylen vil absorbere langt ned, men der ville jeg også sett på muligheten av å bygge den med en resonansfrekvens for å sluke bestemte romresonanser. Det finnes forskjellige prinsipper. Se f eks http://www.mh-audio.nl/Helmholtzabsorber.asp

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Valentino skrev:

Snyggt - men det väcker ju en del frågor:
    D'Appolito sprider ju begränsat i vertikalplanet.
    Banddiskant (om jag ser rätt) sprider också begränsat i vertikalplanet.

Ändå absorption här? :eek:

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.137
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde vanlige toveishøyttalere da absorbenten kom opp, Engelholm, og den gjør også hyggelige ting med akustikken i stuen forøvrig, så den blir. Mye store reflekterende flater her hvor jeg bor.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Valentino skrev:
    Jeg hadde vanlige toveishøyttalere da absorbenten kom opp, Engelholm, og den gjør også hyggelige ting med akustikken i stuen forøvrig, så den blir. Mye store reflekterende flater her hvor jeg bor.
    Då förstår jag! :)

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    1
    EngelholmAudio skrev:
    Valentino skrev:

Begrenset, ja. Null, langt ifra. Med to elementer er det veldig begrenset hvor mye du kan dempe sidelobene i vertikalplanet. Linjekilder med mange elementer hjelper ganske mye.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2007
    Antall liker
    1
    Barbaresco skrev:
    EngelholmAudio skrev:
    Valentino skrev:

Begrenset, ja. Null, langt ifra. Med to elementer er det veldig begrenset hvor mye du kan dempe sidelobene i vertikalplanet. Linjekilder med mange elementer hjelper ganske mye.
    Håller med, men spridningn är kopplad till våglängd verses linjekälla (/antal i arrayen). För diskanten är det troligen mer begränsat i vertikalplanet än för bas/mellanregister.

Absorbenterna jobbar ner till vaddå? 1000 Hz?

:)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    29.137
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min? Begynner vel å rulle av ved 500Hz så smått.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.415
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens og takk for en nyttig tråd så langt!

Jeg trenger litt hjelp til å 'forutsi' hvordan akustikken blir i mitt kommende lytterom!

Jeg driver å bygger et dedikert lytterom på ca 4 x 4,5 meter, høyde opp til himling ca 2,25. Planer er følgende: jeg skal ha teppefliser/vegg-til-veggteppe på gulvet (har lest at dette er akustisk gunstig i tillegg til at det varmer). Tre av de fire veggene skal kles med selvbygde hyller for bøker og CD'er( bruker MDF), Disse vil gå fra gulv til tak og dekke hele veggene. Antar at hyllene, når de er oppfylt med bøker og plater vil fungere som diffusorer, evt også delvis som absorbenter(?). Den siste langveggen på min venstre side består av flere vinduer, herunder et nokså stort karnapp. Planen er å sette stereokomponentene uti karnappet slik at høyttalerne blir stående alene i front.
    Himlingen er i dag standard hvitforlierte takplater av spon, heldekkende. De er sikkert 20 år gamle, men hele og ellers helt OK.

Så til akustikken: Jeg har en forventning om at gulv og vegger vil være passe dempet og fungere bra for lytning. Men hva med himlingen? Vil jeg få et OK resultat med Rockwoolplater for å dempe førsterefleksene? I såfall; 5 eller 10 cm tykkelse? Hvilken effekt vil de gi? Jeg er nå kommet så langt i byggeprosessen at jeg må bestemme meg for om himlingen skal få bli eller må skiftes ut til noe annet.

Jeg har vanlige, gulvstående høyttalere (HF275) pr idag. Musikkinteressen tipper mer og mer over mot klassisk/akustisk. Målet er selvfølgelig homogen, lettflytende ørevennlig musisering.

Jeg har ikke utstyr for å måle frekvensgang. etterklangstid eller annet. Håper derfor på noen innspill fra dere angående hvordan rommet kan forventes å oppføre seg. Fare for overdemping? Høyre og venstre side i rommet er ikke like. Det får jeg ikke gjort så mye med, men litt tunge/tjukke gardiner for vinduene vil kanskje oppveie noe?

Takker for alle innspill!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn