Demping av rumle bass i sofa.

eivindmoe

Fersking
Ble medlem
03.02.2011
Innlegg
4
Antall liker
0
heisan, sliter litt med et problem som er selvforskyldt. har en ganske liten stue som gjør at jeg har måttet plassere stereo og sofa ganske dumt. dvs at sofaen må stå helt inntil bakveggen. slik at i lytteposisjon så er øret ca 40 cm unna bakvegge.

så da er spm. hva kan jeg gjøre her av enkle tilltak som kan dempe denne litt rumlende bass følesen.

har vært inne på å bygge difusjons plater av rockwool å henge opp bak hodet. vil dette hjelpe på problemet mitt?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, hvis du mener en typisk Rockwool akustikkplate i treramme, så vil ikke det hjelpe. Jeg vet ikke hvilke frekvenser det er snakk om, men tipper vi snakker om stående bølger i rommet i området 60-200 Hz. Dette er bølgelengder som på ganske mange meter. En absorbent demper svingningene av luft i bevegelse, så den bør være 1/8 - 1/4 bølgelengde tykk for å gjøre noe særlig. Da snakker vi om metertykke Rockwool-plater, og det har du ikke plass til, samtidig med at de fort kan plukke ned så mye mellomtone og diskant at det hele låter ganske dødt.

Den enkleste løsningen er nok elektronisk romkorreksjon i en eller annen form, alt fra enkel parametrisk EQ til et aktivt system med digital høyttaler- og romkorreksjon. Jeg bruker en DEQX HDP3.

Alternativt må du se på Helmholtz-resonatorer og plateresonatorer avstemt for å plukke ned de frekvensene du har problemer med. Her er et par linker:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bass_trap
http://www.ethanwiner.com/basstrap.html
http://www.gikacoustics.co.uk/index.asp?function=WEBPAGE&id=3
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du glemmer et viktig aspekt Asbjørn. Og det er at regnestykket ditt kun gjelder dersom lydbølgene treffer direkte på materiale. De fleste gjør faktisk ikke det og har en lengre vei. Tykke absorbenter fungerer veldig bra til å ta mye resonanser er min erfaring. I tidsdomenet kan effekten gå ganske langt ned i frekvens.

Å knerte mye "rumlebass" med kun resonatorer er vanskelig da de er smalbåndet og resonansene man har strekker seg nesten alltid over et stort området. Begge deler er nødvendig for et SOTA resultat, men jeg ville ha begynt med porøs materiale da effekten er god over et stort området.

Noen tykke absorbenter langs gulvet bak sofaen (eller trekantbassfeller er enda bedre) og noen tynnere plater til å ta refleksjonene i ørehøyde vil hjelpe godt på. Om det er tilstrekkelig er vanskelig å si. Det mange flere steder i rommet det er viktig å gjøre noe med bassen.
 

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Innlegg
293
Antall liker
4
Kva for høgtalara brukar du?
Kansje du må leike litt med høgtalarplassering, eks. flytte dei lenger ut på golvet eller ha større avstand mellom dei om du har mulighet til det, dette koster ingen ting å prøve:)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Du glemmer et viktig aspekt Asbjørn. Og det er at regnestykket ditt kun gjelder dersom lydbølgene treffer direkte på materiale. De fleste gjør faktisk ikke det og har en lengre vei. Tykke absorbenter fungerer veldig bra til å ta mye resonanser er min erfaring. I tidsdomenet kan effekten gå ganske langt ned i frekvens.
Jeg skjønte ikke helt. Hvis dette er en stående bølge på langs i rommet, så kommer den inn vinkelrett på veggen og reflekteres rett tilbake. Høyereordens refleksjoner, f eks via alle fire vegger, vil også havne en del høyere i frekvens. En enkel måling med et håndholdt dB-meter og en test-CD vil fortelle oss mye mer om hva som egentlig er problemet her.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Du kan ikke dempe bass (med lange bølgelengder) ved å ha en tynn plate absorbent på veggen, det er riktig. I veggflaten er det ved stående bølger et maksimum for trykk, men et MINIMUM for utsving. Og absorbenter demper utsving, og burde helst stå en halv bølgelengde ut fra veggen.

Men den trenger ikke fylle hele volumet fra veggen og ut til kvartbølgepunktet. Det hjelper å sette absorbentplaten i en ramme og få rammen litt ut fra veggen med knotter eller ekstra tykkelse på selve rammen.

Og så må du huske at for å tukte en resonans (buldrebass) med høy Q-faktor så trenger du ikke fjerne hele bølgen, det hjelper veldig mye å begynne å drepe den! Det er ikke som vannlekkasjer, der siste promille er viktigst. Det er de første prosentene som er viktigst. Og det begynner å hjelpe nokså fort.
 

eivindmoe

Fersking
Ble medlem
03.02.2011
Innlegg
4
Antall liker
0
U-96 skrev:
Kva for høgtalara brukar du?
Kansje du må leike litt med høgtalarplassering, eks. flytte dei lenger ut på golvet eller ha større avstand mellom dei om du har mulighet til det, dette koster ingen ting å prøve:)

Heisan. morro å se så mange innlegg allerede.
Ang høytalere så har jeg et par med B&W 804S.
skal legge ut noen bilder. (vet jeg får slakt ang plassering men er ikke så mange andre muligheter)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Noen ganger er det viktig å si hva mener direkte. Jeg tror ikke du vil få skikkelig god lyd med B&W høyttalerne med dagens plassering og rom. Selv med akustiske tiltak. Jeg er av den oppfatning at du bør kvitte deg med høyttalerne og kjøpe høyttalere med kontrollert spredning og flere subwoofere som settes opp med EQ. Selger du også elektronikken og går for rimelige elektronikk (ikke nødvendigvis dårligere), kan du muligens gjøre det uten å tape noe.
 
M

Mr-T

Gjest
Fin ovn, dårlig lytterom. Jeg anbefaler hodetelefoner... :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
For meg ser det ut til at hovedproblemet er at høyttalerne står inne i et "basshorn", sånn at du får et ganske kraftig nivåløft ved lave frekvenser. Disse høyttalerne er konstruert for å stå fritt et stykke ute på gulvet slik at de sprer lyden i en halvkuleform, sånn omtrent. Slik disse er plassert hos deg får du mye støtte fra både front- og sidevegg. Spredningen begrenses til en åttendedel av kuleskallet. Det gjør størst forskjell i bassen, fordi en kassehøyttaler er rundtstrålende i bassen og retningsbestemt i diskanten.

Prøv med stativhøyttalere i stedet, f eks B&W 805 hvis du ellers liker lyden av de høyttalerne du har.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Ja, de må ut av nisjen sin. Bildet sa mer enn mange ord. Fine høyttalere, men håpløse arbeidsvilkår. Sorry....
 

2002tii

Medlem
Ble medlem
22.10.2005
Innlegg
19
Antall liker
3
orso skrev:
Noen ganger er det viktig å si hva mener direkte. Jeg tror ikke du vil få skikkelig god lyd med B&W høyttalerne med dagens plassering og rom. Selv med akustiske tiltak. Jeg er av den oppfatning at du bør kvitte deg med høyttalerne og kjøpe høyttalere med kontrollert spredning og flere subwoofere som settes opp med EQ. Selger du også elektronikken og går for rimelige elektronikk (ikke nødvendigvis dårligere), kan du muligens gjøre det uten å tape noe.
Dette må jo være tidenes tips :eek:
Eneste som mangler i dette tipset er jo å rive kåken å bygge dedikert lytterom også, får du noen til å tenne på det så koster det ikke noe særlig ekstra heller...

eivindmoe skrev:
så da er spm. hva kan jeg gjøre her av enkle tilltak som kan dempe denne litt rumlende bass følesen.
Er det en NAD M15HD du har som forforsterker?
Hvis du har det så har den innebygget et svært bra verktøy for korrigering av ujevnheter i bassen.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
2002tii skrev:
Er det en NAD M15HD du har som forforsterker?
Hvis du har det så har den innebygget et svært bra verktøy for korrigering av ujevnheter i bassen.
Falkauge!

Fra manualen
Audyssey MultEQ will get enabled only after successfully installing and
configuring MultEQ Pro room equalization. To get your M15 HD installed
with MultEQ Pro application, contact your NAD dealer or a registered
Audyssey professional installer for more details.

Audyssey MultEQ can be set to the following levels
Audyssey: Audyssey developed target curve.
Flat: This setting is appropriate for very small or highly treated rooms
in which the listener is seated quite close to the loudspeakers. MultEQ
filters are used in the same way as the Audyssey curve, but it does not
apply a high frequency roll-off.
NAD: Ideal “in room” response developed by NAD engineers along with
Audyssey Engineers.
Off: MultEQ filters are not used or no measurement process at all.
Se også http://www.audyssey.com/technology/multeq.html. Det der kan bli riktig bra.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Veldig ærlig og korrekt dette orso sier her.

Veldig misunnelig på oppsettet ditt, men det blir nok ikke lett å bli kvitt bassrumlingen i et slikt avlukke dessverre.
Har egentlig ingen andre tips enn å prøve å flytte de ut av avlukket, eventuelt få inn et par subber andre steder i rommet og dele høyt opp i frekvens, f.eks. 150-200Hz.
deretter bør du dempe med akustikkplater rundt frontene for å kontrollere uheldige refleksjoner.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
2002tii skrev:
Er det en NAD M15HD du har som forforsterker?
I så fall kan man lese litt om resultatene fra en korreksjon i siste utgave av magasinet Hjemmekino ;)
 

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Innlegg
293
Antall liker
4
Eg er overbevist om at du får bedre lyd ved å flytte høgtalarane ut av avlukket. Du får prøve deg litt fram.
 

eivindmoe

Fersking
Ble medlem
03.02.2011
Innlegg
4
Antall liker
0
2002tii skrev:
orso skrev:
Noen ganger er det viktig å si hva mener direkte. Jeg tror ikke du vil få skikkelig god lyd med B&W høyttalerne med dagens plassering og rom. Selv med akustiske tiltak. Jeg er av den oppfatning at du bør kvitte deg med høyttalerne og kjøpe høyttalere med kontrollert spredning og flere subwoofere som settes opp med EQ. Selger du også elektronikken og går for rimelige elektronikk (ikke nødvendigvis dårligere), kan du muligens gjøre det uten å tape noe.
Dette må jo være tidenes tips :eek:
Eneste som mangler i dette tipset er jo å rive kåken å bygge dedikert lytterom også, får du noen til å tenne på det så koster det ikke noe særlig ekstra heller...

eivindmoe skrev:
så da er spm. hva kan jeg gjøre her av enkle tilltak som kan dempe denne litt rumlende bass følesen.
Er det en NAD M15HD du har som forforsterker?
Hvis du har det så har den innebygget et svært bra verktøy for korrigering av ujevnheter i bassen.
det er desverre bare en M15 og ikke HD. har jobbet meg gradevis opp i hifi verden. og siden jeg fikk både M25 og M15 veldig billig så ble det dette i første omgang. annlegget er egentlig ikke kjøpt inn med med denne leiligheten i tankene, da vi kikker på å kjøpe hus. så håper å finne noe med et bra lytterom =)
 
Topp Bunn