Demping av påfòring.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.359
Torget vurderinger
28
Jeg bor i en typisk 1880-gård hvor veggene er murt av teglstein, fòret ut med rupanel og i mitt tilfelle kledd med gipsplate etterpå.
Problemstillingen er som følger: Jeg skal henge opp en vegghylle for platespiller. Dette er en Audio Magic-hylle.

Jeg er ikke så bekymret for bæringen da denne hylla festes med flere bolter som jeg kan velge lengde på, dvs forankring inn til teglen skulle være enkel og grei nok.
Problemet er at teglen trolig ikke er murt jevnt slik at det kan være noe avstand mellom rupanel og tegl, dette gir mulighet for viberasjon påfòringen. Det høres i hvert fall ikke massivt ut når jeg dunker på den. Alternativt kan jeg skjære hull i gips og rupanel og feste vegghylla rett i teglen, men dette medfører behov for pussing, listing osv, osv, man vet jo aldri hva det drar med seg. Dessuten er det av estetiske hensyn ønskelig å unngå.

Det jeg vurderer å gjøre er å borre noen hull i gips og rupanel, litt større enn det som trengs for skruene, og fylle evnetuellt hulrom med byggeskum slik at jeg får større fasthet mellom gips/panel og mur i området rundt der jeg fester vegghylla.

Noen som har kvalifiserte synspunkter? Selv har jeg ingen praktisk erfaring med skummet.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Byggskum ekspanderer noe jævli, så jeg ville vært litt skeptisk til det. Ikke morro om veggen buler.....
Er rupanelveggen så ustabil at det ikke holder å feste i den?

R

EDIT: Griselekker hylle forresten!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.359
Torget vurderinger
28
Jo, men vil ikke skummet i dette tilfellet ekspandere sideveis? Noen som kjenner til det? Man måtte selvsagt vært veldig veldig forsiktig.

Nei, rupanelet er ikke veldig utstabilt. Dette er jo relativt tjukk plank, og det er som sagt gips på utsiden. Men, det gir etter når jeg dunker i det, det er altså ikke som mur, selvsagt.

Nå har jeg imidlertid målt litt og det kan se ut som passende sted for hylle og spiller er under vinduet. Mulig jeg da gjør listen rundt vinduet litt bredere og fester i denne. Her skulle veggen være stabil. Har da også mulighet for å ta av listen og sikre god forbindelse mellom panel og mur. Tror jeg har overbevist meg selv om at det må være en grei løsning.

Det er krevende å komme frem til rett plassering av komponentene...

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Er veggen med rupanel og gips stabil nok, så ja da ekspanderer det bare sideveis.
Under vindu? Ikke redd for støv og skitt ned på det sorte gull om du åpner vinduet da?

BR
R

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.359
Torget vurderinger
28
Da åpner man vinduet ved siden av ;)
Nå har det seg sånn at vinduet står der det står, det kan ikke flyttes på. Høyttalerene skal stå symmetrisk i rommet, DaaD2 skal stå i førsterefleksjonspunktet bak høyttalene, DaaD3 og DaaD4 i hjørnene bak høyttalerene, da blir tungvint å plassere vegghyllen andre steder, om man ikke skal ha umåtelig lange kabler. En annen fordel er at vinduskarmen kan nyttes til småkomponenter (eks BAM eller step-up trafo).

Omtrent slik:

Vedlegg

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.359
Torget vurderinger
28
Jeg må ha litt å drive med mens malingen tørker. Et alternativ er selvsagt over DaaD2, til siden for vinduet.
Men det er i overkant høyt, DaaDen er 1100 mm høy. Da ser jeg ikke herligheten fra godstolen.

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
Alternativ 1 er det mest elegante synes jeg, men synes du rack er estetisk tilfredsstillende da?

O

OldBoy

Gjest
Jeg forstår utfordringen slik at du ønsker stivheten til murveggen overført til Audio Magic vegghyllen din.

Hvis du forer opp med stålrør i akkurat riktig lengde, og med en stor nok diameter til at boltene går gjennom rørene, kan du få spent fast vegghyllen rett i murveggen. Denne løsningen forutsetter at boltene får godt nok feste i murveggen.

Å fylle med ekspanderende skum KAN fungere. Men hvis ikke skummet slipper ut til sidene, kan du risikere at hele veggen begynner å bule ut når skummet ekspanderer. For å sitere RoDA: Byggskum ekspanderer noe jævli.....

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.359
Torget vurderinger
28
I utgangspunktet ikke Valentino, men lyden har førsteprioritet, og det er trolig bedre som underlag mht viberasjoner. Jeg vurderer imidlertid andre møbler, men det er lite som passer i størrelse. Jeg ønsker ikke å gå for en løsning som gjør det for tungvint å komme til komponentene, eller som gjør at jeg ikke står fritt til å flytte rundt på ting i etterkant. Dvs et møbel som er så langt at det låser DaaD-plasseringen og dermed også høyttalerplasseringen.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.359
Torget vurderinger
28
Takker for tips OldBoy. Dersom det blir aktuelt å plassere hylla under vinduet og bruke byggskum kan jeg ta av vinduslisten, det gjør det hele mer sikkert da skummet kan ekspandere fritt.

K

kbwh

Gjest
Har du forkastet å flytte kilder og kontroll bort fra frontveggen? Graafen ville jo ikke gjøre seg bort alene på et alter under vinduet der.
En teknisk sak å være oppmerksom på med en slik løsning ville være utgangsimpedansen på Hovlanden, inngangsimpedans på Graafen og C/m på kabelen mellom.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.359
Torget vurderinger
28
Ingenting er forkastet Valentino. Men hva oppnår jeg med det?

Jeg må enten slite med å selge mine RCA-XLR-kabler og kjøpe nye i to meters lengde og sjekke impedansen.
Dette i tilfelle Graafen står mellom høyttalerene.

Eller, jeg må kjøpe lange ht-kabler for å nå høyttalerene. I og med at høyttalerene trolig plasseres ca 1500 ut fra vegg er det lite praktisk med kabler ut over gulvet. Da er på et vis plassen likevel okkupert. Men, det kan selvsagt vurderes. Det løser ikke problemet vi startet med, snarere tvert imot. Spilleren blir da hengende midt på veggen, og bruk av skum medfører økt risiko.

K

kbwh

Gjest
Høyttalerkabler tvers over gulvet er ikke noe moro. GM20 måtte jo forbli midt mellom, og det ville fordre lengre signalkabler. De lydlige forskjeller mellom de kablene du har i dag og andre vet jo jeg intet om.

Disse impedansene er en smal sak å sjekke for en mann med både multimeter og loddebolt.
Ved å ta bort mesteparten av elektronikken kan man plassere høyttalere og akustikkremedier friere. Jeg forsto at dette kunne være ønskelig.

Er sideveggen(e) gjort på samme måte som frontveggen? Da er vi som du skriver like langt.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.359
Torget vurderinger
28
Jo, det tekniske kunne sikkert latt seg undersøke og avklare enkelt og greit. Men, vi får okke som kabler som krysser fra én vegg til høyttaler på motsatt side.
Ja, sidevegg har samme konstruksjon, og i og med at det da blir midt på veggen blir ikke problemet mindre, snarere tvert imot. I bakre hjørne er det mur, men jeg ønsker ikke å sitte med ryggen til vinduet.

Har liten tro på å ha komponentene på siden, da jeg uansett står relativt fritt til å plasser høyttalere og akustikkremedier der jeg ønsker, med elektronikken i front, eneste begrensingen er da bredden på benken (mulig jeg forklarte meg litt dårlig i tidligere innlegg). Dersom benken har lengde omtrentlig 1 meter er det ikke noe problem. (Se tegning under tråden "Endelig eget lytterom", skal vi diskutere planløsning og plassering tar vi det i den tråden, jeg ønsker ikke to blogger, denne tråden var mest for å få svar på et konkret spørsmål).

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Alternativ 1 penest.
(Det vinduet skulle vært sentrert men....)

Synes også det er flott med kun effektamp mellom høyttalere og elektronikk på siden.
Men det blir jo litt "sære" lengder på interconnctene da....

Mvh
Rolf

Topp Bunn