Demping av lytterom m/skråtak

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• _Nomad

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Har endelig fått tillatelse av huseier til å rive veggen som delte loftstua i to, og har dermed endelig fått plass til et dedikert lytterom etter å ha vært headfi-nerd av nødvendighet i mange år.

Klipsch RF-82 samt Music Angel XD800III kom i hus forrige helg, og blir i første omgang kombinert med Abrahamsen V6, Squeezebox og en Rega RP1.

Som det fremgår av oppsettet, opererer jeg ikke med all verdens budsjett foreløbig..
    Jeg må likevel si jeg er meget imponert over detaljrikdommen og romfølelsen dette oppsettet leverer, en helt ny opplevelse for meg med høyttalerlyd på dette nivået!

Jeg har imidlertid litt problemer med lyden. Jeg opplever lyden som "hard", i mangel av noen bedre måte å beskrive den på. Det blir litt skarpt i toppen og mellomtonen oppleves som veldig aggressiv, selv ved moderat volum. Jeg vil ikke beskrive meg selv som overfølsom for aggressiv lyd heller, ref. mine tidligere valg av hodetelefoner osv.

En mer utfyllende beskrivelse av problemet kan ses i denne tidligere posten. Jeg kan best beskrive det som en følelse som ligner mye på lyttetretthet, bare at den inntreffer umiddelbart, om det gir mening,

Jeg har etter en del fundering kommet frem til at dette nok i stor grad skyldes akustikken i rommet.

Her følger noen bilder av rommet slik det står nå:

Vær så snill å ignorer rotet; det, og møbler forøvrig, er veldig midlertidig!

IMG_7562.jpg

IMG_7563.jpg

IMG_7564.jpg

IMG_7565.jpg

Som det fremgår av bildene, er oppbygningen av rommet alt annet enn optimal, men det er nå en gang dette jeg har tilgjengelig. Stua mi er svært liten og praktisk umulig å plassere høyttalere i, og dette er med god margin det største rommet i huset.

Grunnflaten er i overkant av 30m², dvs 4,90 x 6,25. front-/bakvegger er dessverre de korteste av disse. Takhøyde opp til drager er 2,40.

Jeg vil prøve å gjøre det beste jeg kan ut av dette, med det begrensede budsjettet jeg har.

Siden det hovedsakelig er mellomtone/diskant jeg sliter med, har jeg tenkt å benytte meg av Ecophon Master B-plater på 40mm. Tenkte da å begynne med ca 7m², dvs rundt 20 plater, og montere disse med litt luft ut fra tak/vegg, ser for meg at noe særlig mer enn 25mm kan bli upraktisk.

Tenker å legge plater langs hele bjelken i taket for å begrense "fokus"-effekten jeg ser for meg vil kunne oppstå der, samt i førsterefleksjoner i tak og front-/bakvegg. Det samme gjelder for sidevegger, alt etter hvor mange plater jeg får til overs. Ser uansett for meg at det er taket som er den største synderen her, eller?

Jeg hadde satt veldig pris på noen synspunkter på om jeg er inne på noe her, samt noen gode forslag til metode for å henge opp platene med luftlag fra noen som evt har prøvd seg på noe lignende! Jeg leier, så veldig store inngrep er vanskelig, men noen skruehull osv skal jeg alltids klare å ta hånd om før jeg evt flytter.

Tenkte også på å evt plassere glavaruller kledd i stoff i hjørnene for å ta hånd om de lavere frekvensområdene, om dette i det hele tatt har noen effekt? Jeg føler uansett ikke at bassen er det største problemet jeg har. Den låter faktisk overraskende kontrollert, men det er nok selvfølgelig rom for forbedring også her.

Alle innspill mottas med stor takk!
    Hilsen nyfrelst, men forvirra trønder:p

Sist redigert:

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.074
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Dem her bag højttalerne og på frontvæggen.

aug 2013 109.jpg

Det er er Pap diffusere fra Svanø Akustik. Man samler dem selv, som jeg her i gang med. De giver meget bedre lyd.
    Jeg har lige brugt en masse krudt på at fjerne Rockfon plader, der dækkede det meste af loftet. Bagefter skulle loftet slibes ned og sættes glasfilt op og males. Mit rum er blevet bedre at opholde sig i, men er for levende. Men diffuserne som er taget ud, grundet istandsættelse kommer tilbage og klarer det.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det som er viktig er følgende:

- Kun dempe de utstikkende frekvensene. Det betyr strategisk og korrekt plassering av absorbenter. Speilmetoden fungerer fint. Taket og sideveggene er de viktigste hos deg

- Dempe noenlunde bredbåndet. Ecophon Master B-plater på 40mm er således ingen god ide da de kun absorberer aller øverste frekvensområdet. 100 mm plater bør være et minimum. Hardheten ligger forøvrig ofte lavere i frekvens enn hva man tror. Den kan ligge helt ned mot 500 Hz

- Bruke bassfeller i tillegg. Dette bør man gjøre uavhengig om man føler at problemene kun er relatert til øvre frekvensområdet. Du forstår hvorfor når du gjør det

- Gjerne bruke diffusorer til senere refleksjoner. I ditt tilfellet vil det være på veggene bak lytteposisjonen. Å henge på døren burde gå fint. Bakre tak kunne man også vurdert til det, men ville ha begynt med flatene på bakveggen

Jeg tror også du kan med fordel flytte lytteposisjonen enda litt nærmere. I alle fall noe du kan prøve. Det vil minimere rombidraget. Jeg ville også ha vinklet høyttalerne mot ørene.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Enig mer Orso her.

Men med erfaring fra mitt eget rom, men skråtak. Gulvrefleksjonen som ligger på utsiden av hver høyttaler. DVS den som går fra HT ned på gulvet og opp til skråtaket den vil treffe deg direkte. I et rom med normale vegger så vil den refleksjonen gå mye lenger da den vil gå fra veggen, opp i taket (flatt tak) ned på gulvet til bakveggen i taket og kanskje derfra til deg.

DVS at for hver høyttaler, så vil du få 2 gulvrefleksjoner, mot 1 på et rom med normale vegger. totalt 4 refleksjonspunkt mot 2 t et vanlig rom. trøbbelet med dette er at dette ofte utfaser en plass mellom 200hz og 500hz. Igjen dette er i mitt rom, med mine plasseringer av høyttaler og lytteplass. Et rom med skråtak er mye mer uforutsigbart en et rom normalt rom. Men det trenger ikke vere en ulempe..

_Nomad

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Dem her bag højttalerne og på frontvæggen.
    Det er er Pap diffusere fra Svanø Akustik. Man samler dem selv, som jeg her i gang med. De giver meget bedre lyd.
    Jeg har lige brugt en masse krudt på at fjerne Rockfon plader, der dækkede det meste af loftet. Bagefter skulle loftet slibes ned og sættes glasfilt op og males. Mit rum er blevet bedre at opholde sig i, men er for levende. Men diffuserne som er taget ud, grundet istandsættelse kommer tilbage og klarer det.
    Takk for tips, disse så ikke dumme ut! Hva ligger disse på i pris? Har du en link?

Det som er viktig er følgende:

- Kun dempe de utstikkende frekvensene. Det betyr strategisk og korrekt plassering av absorbenter. Speilmetoden fungerer fint. Taket og sideveggene er de viktigste hos deg

- Dempe noenlunde bredbåndet. Ecophon Master B-plater på 40mm er således ingen god ide da de kun absorberer aller øverste frekvensområdet. 100 mm plater bør være et minimum. Hardheten ligger forøvrig ofte lavere i frekvens enn hva man tror. Den kan ligge helt ned mot 500 Hz

- Bruke bassfeller i tillegg. Dette bør man gjøre uavhengig om man føler at problemene kun er relatert til øvre frekvensområdet. Du forstår hvorfor når du gjør det

- Gjerne bruke diffusorer til senere refleksjoner. I ditt tilfellet vil det være på veggene bak lytteposisjonen. Å henge på døren burde gå fint. Bakre tak kunne man også vurdert til det, men ville ha begynt med flatene på bakveggen

Jeg tror også du kan med fordel flytte lytteposisjonen enda litt nærmere. I alle fall noe du kan prøve. Det vil minimere rombidraget. Jeg ville også ha vinklet høyttalerne mot ørene.
    Jeg skjønner. Jeg mener å ha lest at master b-platene har en praktisk absorpsjonsfaktor på opp mot 1,0 ved 500Hz, stemmer ikke dette? Tror du ikke disse vil ha særlig effekt på mitt problem om de monteres med luftlg tilsvarende tykkelsen på platene i førsterefleksjon? Ser jo flere her har brukt disse rett på tak/vegg med gode resultater, men da kanskje med andre problemer enn jeg har. Jeg spør fordi økonomien er en faktor her, jeg har i første omgang ikke særlig mye mer enn 3-4000 i budsjett til akustiske tiltak. Jeg kan selvfølgelig legge mer penger i det etterhvert, men jeg kunne virkelig tenkt meg noe som kunne gjort situasjonen bedre på kort sikt og ikke koster skjorta. En annen fordel med Master-platene i tillegg til prisen, er jo også at de er ferdig folierte og krever lite arbeid for et pent resultat.

Har du noe forslag til 100mm-plater? Jeg er redd for at disse kan stjele vel mye takhøyde, og estetikken er jo alltid en faktor.. Det burde forøvrig kunne gå fint med 100mm langs kneveggene, da de jo ikke brukes til stort uansett. En begrensende faktor er jo at de fleste inngrep i rommet utover skruehull osv er et potensielt problem da jeg leier, selv om husverten er en kjernekar. Tar også i mot forslag til opphengsløsninger for plater!

Det du skriver om bassfeller er interessant. Også her er (foreløbig) økonomi og det at jeg er leieboer en begrensning. Som tidligere nevnt, er planen å plassere glavaruller i de hjørnene det lar seg gjøre rent praktisk. Dvs i alle ytterhjørner mot knevegg (ser for meg at de her vil måtte kuttes i to), samt i hjørnet mot utstikkervegg, på motsatt side av der døren er. Er dette en god plan, eller vil det ha liten effekt?

Diffusorer virker som en god ide, og ble med ett mer aktuelt mtp Svens innlegg over. Dvs absorbenter i førsterefleksjoner og evt så mange diffusorer økonomi og plass tillater langs bakvegg?

Enig mer Orso her.

Men med erfaring fra mitt eget rom, men skråtak. Gulvrefleksjonen som ligger på utsiden av hver høyttaler. DVS den som går fra HT ned på gulvet og opp til skråtaket den vil treffe deg direkte. I et rom med normale vegger så vil den refleksjonen gå mye lenger da den vil gå fra veggen, opp i taket (flatt tak) ned på gulvet til bakveggen i taket og kanskje derfra til deg.

DVS at for hver høyttaler, så vil du få 2 gulvrefleksjoner, mot 1 på et rom med normale vegger. totalt 4 refleksjonspunkt mot 2 t et vanlig rom. trøbbelet med dette er at dette ofte utfaser en plass mellom 200hz og 500hz. Igjen dette er i mitt rom, med mine plasseringer av høyttaler og lytteplass. Et rom med skråtak er mye mer uforutsigbart en et rom normalt rom. Men det trenger ikke vere en ulempe..
    Hm. Gulvrefleksjoner har jeg ikke tenkt på så langt, utover at det skal et større teppe inn etter hvert. Her burde jo evt diffusorer i skråtak væe en mulig løsning? Dette er uansett noe jeg må ta litt etter hvert, jeg føler liksom at jeg bare må begynne et sted.. Men det var et godt poeng, det noteres.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Måledata som oppgis på slikt er dessverre direkte misvisende. De baserer seg på etterklangstidsmålinger i forhold til tale. Kort fortalt har det så og så ingen verdi i forhold til ditt bruk. Målingen under viser derimot det du kan forvente. Blå graf er 40 mm med tilsvarende dempe-egenskaper og grønn graf 100 mm. Alt over 0,8 absorpsjons koffisient kan man regne som meget god effekt.
    40 mm vs 100 mm.jpg

Ellers finner du svar på de fleste spørsmålene i andre tråder og det er begrenset hva jeg kan anbefale som bransjeaktør.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.074
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Prisen er ca. 900 sv. kr + moms og forsendelse. De er 120 cm x 60 x 18. De kan stå på gulvet så du slipper for at bore huller.
    Matts@diffusor.com
    De vejer ikke noget særligt og vil kunne monteres på døren, som dog giver huller.
    Det er altid et problem med afstanden med de skrå vægge, og det vil da være en stor fordel at gøre noget ved reflekspunkterne. Men for- og bagvæg med diffuserne er en her og nu løsning uden problemer. Da de ikke vejer noget, kan du jo flytte rundt med dem som du lyster og lære dem at kende og hvad de giver forskellige steder i rummet.
    Jeg ville også bruge dem hængt op ved sidevæggens første reflekspunkt.
    Men jeg har kun oplevet gode ting med dem alle steder i rummet, så det er bare at fylde op....
    Problemer med bassen må løses på anden måde.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det kan være verdt å merke seg Sven_Palvig at Svanå ikke kaller disse diffusorer selv. De kaller Wings for "time delay lines".
    Det er også tvilsomt at de diffuserer noe særlig, men fungerer i større grad som spredningsenheter. Spredning (scattering) og diffusjon er to forskjellige ting.

_Nomad

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Måledata som oppgis på slikt er dessverre direkte misvisende. De baserer seg på etterklangstidsmålinger i forhold til tale. Kort fortalt har det så og så ingen verdi i forhold til ditt bruk. Målingen under viser derimot det du kan forvente. Blå graf er 40 mm med tilsvarende dempe-egenskaper og grønn graf 100 mm. Alt over 0,8 absorpsjons koffisient kan man regne som meget god effekt.

Ellers finner du svar på de fleste spørsmålene i andre tråder og det er begrenset hva jeg kan anbefale som bransjeaktør.
    Jøss, jeg ser jo tydelig at 100mm er ganske så spot on i området jeg har problemer med.
    Forslag: Hva med å lage trerammer av vinkeljern og 100mm bord med noen spiler i bunn for å holde plater på plass, fylle disse med byggisolasjon (eksempelvis 98mm rockwool-plater), kle disse med stoff og skru dem direkte opp i førsterefleksjon i tak og vegger? Og evt også henge opp vha øyekroker og wire langs drager? Vil det ha noen effekt/bedre enn master b-platene? Det vil muligens ende på samme pris eller billigere. Enklere å få til pent blir det også. Og hva tror du om glavaruller som bassfeller? Beklager masse spørsmål, jeg leser mye rundt om i andre tråder her, men det er svært få av disse som er i samme budsjettsituasjon og boforhold som meg, er derfor takknemlig for all info jeg kan få:)

Prisen er ca. 900 sv. kr + moms og forsendelse. De er 120 cm x 60 x 18. De kan stå på gulvet så du slipper for at bore huller.
    Matts@diffusor.com
    De vejer ikke noget særligt og vil kunne monteres på døren, som dog giver huller.
    Det er altid et problem med afstanden med de skrå vægge, og det vil da være en stor fordel at gøre noget ved reflekspunkterne. Men for- og bagvæg med diffuserne er en her og nu løsning uden problemer. Da de ikke vejer noget, kan du jo flytte rundt med dem som du lyster og lære dem at kende og hvad de giver forskellige steder i rummet.
    Men jeg har kun oplevet gode ting med dem alle steder i rummet, så det er bare at fylde op....
    De er nok fortsatt noe utenfor prisleie akkurat i øyeblikket, men absolutt verdt å eksperimentere litt med etterhvert som økonomien blir romsligere etter julen er overstått:)

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.074
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det kan være verdt å merke seg Sven_Palvig at Svanå ikke kaller disse diffusorer selv. De kaller Wings for "time delay lines".
    Det er også tvilsomt at de diffuserer noe særlig, men fungerer i større grad som spredningsenheter. Spredning (scattering) og diffusjon er to forskjellige ting.
    Ja de hedder Time delelay lines og de er fremragende.
    Du har ret, hvis vil holder os strengt efter, hvad en diffusere er. Men ofte kalder mennesker alt muligt for diffusere, som er klart dårligere end en diffusere. Men SMT Svanø Diffusere er bedre så går det nok. Bøger, reoler og møbler siges at være diffusere nogle gange, mener det ikke.
    Jeg ved godt, at en diffusere er en matematisk udregnet ting. Men for nemheds skyld kalder jeg SMT time delay lines for diffusere.
    Jeg har selv Hofa diffusere D2, som jeg var temmelig glad for og købte af fere omgange. Fordi de var gode, men kun lige indtil jeg købte lidt Pap-vinger, der skulle sidde i loftet. Så kunne jeg jo afprøve forskellige og vælge, hvad der gav den bedste musikoplevelse. Pap-vingerne var bedre og derfor gik jeg den vej.
    D1 kræver mere afstand til lytteren og D2 kan placeres tættere på. Dog ikke så tæt som Svanøs.
    Hvis man bruger mange matematiske diffusere iver det problemer, da der kommer for mange gentagelser.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.636
    Torget vurderinger
    96
    Vis vedlegget 288139

Hei orso. Er disse målingene med platene hengt med noen cm fra vegg, i tilfelle hvor mye?
    Til trådstarter: Fornuftig at du ser på akustikken FØR du begynner på byttekjøret med utstyr. Bra tips over her, prøv ut de.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Målingene er helt luftrom. Luftrom øker demping nedover i frekvens, men gir samtidig en mer ulinær absorpsjon.

_Nomad:
    Vanlige byggeisolasjoner har ikke de rette egenskapene til slike absorbenter. Om de har det til bassfeller avhenger av tykkelsen og hvilke konkret isolasjon du tenker på. Det er ikke fult så enkelt som å bare velge hva som helst av byggeisolasjon.

_Nomad

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Dette er visst ikke så enkelt som jeg hadde tenkt, skjønner jeg.

Har regnet litt på det, og om jeg kunne brukt eksempelvis standard rockwool A-plate og lagd 10-12 paneler a 120x60x10, ville dette kostet meg godt under halv pris ift f.eks. master b, inkl alt som skal til av stoff, tremateriale og oppheng. Er det slik at RW byggisolasjon ville ha dårligere effekt enn master b-plater? Vil det kunne forringe lydkvaliteten ytterligere?
    Det var dumt, da dette ville kunne frigjort litt midler til eventuelle videre tiltak, samt at det kunne vært et relativt enkelt DIY-prosjekt..

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Rockwool flexi a plater egner seg ikke før du kommer opp i typ 20-45cm dybde. Til 10cm vil rockfon industrial være et bedre valg. Skal du temme bass må du minimum opp i 30cm dybde.

4stk rockfon plater i 10cm dybde koster rett i underkant av tusenlappen.

_Nomad

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Hm, har også kommet over noe som heter Glava Akuduk Pluto, som i utgangspunktet er tenkt til industriell støydemping. De leveres visstnok i 100x1200x1200. Da er det jo en mulighet å dele disse og gjøre det som nevnt over. Datablad.
    Kanskje dette kunne være noe? Ser for meg at dette muligens er billigere enn Rockfon, og det bør jo kunne skaffes hos alle Glava-forhandlere. Skal forske litt på priser, men hvis denne er noe å gå etter, ender jeg på rundt 2000 for mengden jeg trenger, pluss ca 1000kr i materialer til rammeverk og stoff osv. Noe som fortsatt er billigere enn kun platene uten oppheng dersom jeg hadde gått for Master B i 40mm. Om de i det hele tatt er brukendes til formålet..

Sist redigert:

_Nomad

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Rockwool flexi a plater egner seg ikke før du kommer opp i typ 20-45cm dybde. Til 10cm vil rockfon industrial være et bedre valg. Skal du temme bass må du minimum opp i 30cm dybde.

4stk rockfon plater i 10cm dybde koster rett i underkant av tusenlappen.
    Dvs ca 700/m2, noe som vil bety rundt 5600kr om jeg vil dekke så mye som jeg ønsker, det har jeg rett og slett ikke råd til for øyeblikket. De ovennevnte glavaplatene er jo ufolierte og kun 1/3 av prisen, så jeg lurer på om de er verdt å prøve..?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Slik ser de tiltakene jeg har gjort.

Målene på rommet er 740cm lende x 460cm bredde x 240cm takhøyde. Kneveggen er 120cm høy. og den flate delen av taket er 180cm.

Har ikke pyntet opp tiltakene enda, men det kommer etterhvert.

CIMG2259.jpg
    CIMG2260.jpg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke det peneste jeg har sett Retep....
    Men fungerer nok godt, så sant du bruker lydtransparent stoff. :)

_Nomad

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Du kan sammenligne litt ved bruk av denne kalkulatoren Multi-layer Absorber Calculator og denne siden som sammenligner forskjellige materialer:https://www.gearslutz.com/board/bas...rption-density-isolation-products-norway.html
    Hjertelig takk, her var det mye nyttig informasjon!
    Dessverre var ikke Akuduk Pluto oppført her, men det nærmeste jeg fant var "Glava lydfelleplate 2000 - 100mm". Absorpsjonskoeffisient på denne er som følger (sånn ca lest ut fra tabellen):

125250500100020005000
    0,71,01,01,01,00,95

Densiteten på den platen er 35 kg/m3.
    Densiteten på Akuduk Pluto er etter hva jeg evner å regne meg frem til ut fra databladet jeg linket til tidligere ca 31 kg/m3. Det burde vel bety at absorpsjonskoeffisienten er om ikke lik, så i alle fall i samme nabolag, eller? Er det bare meg, eller er jeg inne på noe her?

Slik ser de tiltakene jeg har gjort.

Målene på rommet er 740cm lende x 460cm bredde x 240cm takhøyde. Kneveggen er 120cm høy. og den flate delen av taket er 180cm.

Har ikke pyntet opp tiltakene enda, men det kommer etterhvert.
    Er redd for at en slik løsning vil ta litt for mye av rommet for meg, 100mm er nok så langt som jeg kan strekke meg. Er du fornøyd med effekten du fikk ut av det du gjorde?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ikke det peneste jeg har sett Retep....
    Men fungerer nok godt, så sant du bruker lydtransparent stoff. :)
    Nope, ikke pent nei. Men det fungerer gull. Alt skal skjules under stoff som skal dekke tak og skråtak permanent. Både for å få ned gjennskinn til film og for å få det penere. Kneveggene skal få gardiner som jeg kan trekke for ved filmtitting. Og kan stå åpne for musikkavspilling.

Blir bra. Lyden er påplass slik jeg liker det, nå må det bare få litt mer waf slik at det blir riktig trivelig her.

Nok OT herfra.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.647
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    [/QUOTE]

Er redd for at en slik løsning vil ta litt for mye av rommet for meg, 100mm er nok så langt som jeg kan strekke meg. Er du fornøyd med effekten du fikk ut av det du gjorde?[/QUOTE]

Ja. Absolutt. Fikk enda mer kontroll her. Nå låter det slik jeg liker det her. Både på film og musikk. Kunne tenkt meg ørlite mer trøkk på film. Men det kommer....

_Nomad

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Hmm.. jeg tror jeg rett og slett bare må prøve, jeg. Akuduken er jo også glassull, men har dobbelt så høy tetthet som vanlig Glava-isolasjon. Det vil uansett bli billigere enn Master B, som var den opprinnelige planen. Og jeg kan ikke forstå annet enn at det må gi et like godt eller bedre resultat!

Blir nok å lage rammeverk i 25x100 bord m/spiler i bunn. Akuduk er til industrielt bruk, og leveres dermed i 1200x1200, så da får jeg lagd paneler i 60x120. Henger opp disse med innvendige vinkler på vegg og skråtak, samt med øyekrok og kjetting langs drager. Tenker å kle disse med hvit velur fra jysk, da skal jeg få det til ganske så pent også.

Tenker da tre paneler langs drager, to på hver side for førsterefleksjoner i skråtak og det samme for sidevegger. Så får jeg se hva jeg oppnår med det, hva jeg evt gjør videre. Dette vil ikke koste meg mer enn tre drøye tusenlapper, hvis akuduken er så billig som jeg tror. Det MÅ uansett bli bedre enn ingenting.

En del jobb blir det, men det kan jo være fint å lage en tråd om, til inspirasjon for andre i samme situasjon.. :)

Det eneste potensielle problemet er at hvert av disse panelene kommer til å veie i overkant av 20kg, så det kan bli en utfordring å få dem til å henge i taket, da det er gjort en rimelig slett jobb med panelet der fra før :b

Edit: Etter å ha tenkt meg om, kommer de jo ikke til å veie 5kg en gang.. Slik går det når man blander kubikkmeter og kvadratmeter:rolleyes:

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Du får bare prøve ivei. Post gjerne målinger før og etter her, så får vi sett hvor bra det fungerer. Du vil få effekt, men det er litt kritisk å velge riktig materiale til rette tykkelse for å få optimal effekt.

_Nomad

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.10.2012
    Antall liker
    18
    Sted
    Meråker
    Torget vurderinger
    1
    Måleutstyr har jeg ikke tilgang på, men jeg skal i alle fall komme med lytteinntrykk og beskrivelse av byggeprosessen når jeg kommer så langt. Venter for øyeblikket på tilbud på 8,6m2 Akuduk Pluto A. Fant ut at 100x1200x1200-platene ikke lagerføres og minste bestillingsmengde var dermed 300m2. Jeg forklarte da Byggern-damen at det var ca 40 ganger mer enn jeg hadde bruk for, hvorpå hun kunne fortelle at 100x600x1200 var eneste mulighet.. Som jo er perfekt til mitt formål :)

Optimal effekt vet jeg ikke, men ut fra hva jeg kan lese i produktdata, burde det passe ganske så godt til formålet, samt at det jo faktisk er ment til lydabsorpsjon. Om Akuduk er så rimelig som jeg tror, kommer det til å bli såpass billig at jeg syns det er verdt å prøve i alle tilfelle.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.074
    Sted
    Sjælland. Danmark.

Matts@diffusor.com
    De er nok fortsatt noe utenfor prisleie akkurat i øyeblikket, men absolutt verdt å eksperimentere litt med etterhvert som økonomien blir romsligere etter julen er overstått:)
    Vigtigt for dig at der er økonomi til det. Men det vil være ærgerligt, at lægge et større arbejde i det, for så om mange år finde ud af, at man skulle have gjort noget andet.
    M.v.h.. Sven, der har fjernet alle Rockfon akustik plader i loftet, fjernet limrester, slebet med maskine og sat glas filt op og malet det meste. Det bliver omtalt i min tråd,
    http://www.hifisentralen.no/forumet/akustikk-og-rom/71711-sven_palvigs-lytterum.html
    forhåbentlig meget snart, hvad der sker med lyden i mit lytte rum, når mine indkøbte diffusere bliver monteret i loftet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn