Demping av førsterefleksjon, med himlingsplater?

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
518
Torget vurderinger
6
I julen er det mange fridager.. :)

Det har seg slik at jeg har tilgang til noen slike letthimlingsplater som benyttes på kontorbygg etc. (se bilde). Tenkte å lage 3 - 4 rammer på 100 x 25 cm av 70 mm listverk og legge dobbelt lag med himlingsplater i front, slik at det blir ca 40 mm med luft bak platene. Totalt ender jeg da med 0,75 til 1 m2 med lydabsorberende flate, avhengig av hvor mange rammer jeg lager/har plass til.

Sprøsmålet; Egner slike plater seg til dette bruket? Og i hvilket område vil de isåfall dempe?

Vedlegg

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Det vil dempe ned til maks 1khz. Under der vil det ikke hjelpe noe som helst. Det vil fungere mot flutter ekko og lignende, men det vil dempe veldig smalbåndet og således oppføre seg litt som en EQ på de øverste frekvensene.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.434
Torget vurderinger
1
Dette er avhengig av produkt. Mange akustikkplater har en bra absorbsjon ned til 250Hz, selv om den er enda større i høyere frekvenser. Både produkt, tykkelse og luftrom bak platene er faktorer som spiller inn.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
En god effekt dempeplater har er å roe ned stereobildet og gi bedre pinpointing. Dette vil du oppnå i stor grad med tynne plater plassert i førsterefleksjonspunkter.
Ser ut som en slags Rockfon industrial plate. Hvis det er det vil den gi lineær demping i sitt virkningsområde som nok cirka vil være det Thohaug skisserer. Kanskje litt dypere pga en slags membraneffekt på den type plater.

Mitt tips er å prøve ut effekten og se om du liker det. 20cm tykk Flexi A vil gi en mer kompromissløs efffekt og er heller ikke veldig kostbart å kjøpe nytt.

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Hvor tykke er platene? 30mm eller 50mm?

Jeg har hengt opp 50mm industrial plater på 48mm lekter i 1.refleksjonspunktene i min hjemmekino (se link i signatur for bilder). Jeg ble mildt sagt svært positivt overrasket over hvor mye effekt dem hadde på lydbildet. Til tross for at det føltes som en halvgod kompromissløsning ut fra anbefalingene om å gå "tykkest mulig" på forumene. Ingen kritikk folkens, jeg skjønner hvorfor, men litt demping er bedre enn ingenting. Estestikk er jo en hensyn som må taes også.

Mitt uakademiske råd er å prøve. Siden du har platene, så koster det "bare" tiden det tar og materialet som går med. Er du ikke fornøyd med resultatet, så kan du alltids oppgradere med sterkere lut i neste runde. Jeg ville i første runde konsentert meg om 1. refleksjonspunktene, slik at direktelyden fra høyttalerene står så ren som mulig. Å dempe bak eller rett over sittesofa trenger ikke være det beste, fordi det spiser av romfølelsen. Det blir tungt og dødt å sitte å snakke i sofaen av sånt.

PetterH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2008
Antall liker
183
Sted
Høvik
Torget vurderinger
19
Hei!

Jeg vil absolutt anbefale å prøve.
Selv gjorde jeg dette like før jul og er meget fornøyd med resultatet!

Satt opp på hele veggen, deretter malte jeg over noen av platene med hvit maling for å få riktig ballanse i lyden.
Mine plater har hvite kanter... Billig og bra tweak! Mvh PetterH

image.jpg

Vedlegg

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
518
Torget vurderinger
6
Platene er 15 mm, tenkte eventuelt å legge de dobbelt. Dvs 30 mm så 40 mm luftrom. Høres dette riktig ut?

Jeg er klar over at dette vil bli smalbåndet demping, men som hos så mange andre må det estetiske tas hensyn til :) Vil derfor ikke ha noe som bygger mer enn ca 7 cm.

Målet er, som AtleT var inne på, og roe ned stereobildet. Håpet er at dette kan hjelpe med det, men er usikker på om jeg har riktig produkt og har valgt optimal fremgangsmåte på "konstruksjonen".

Har også bestilt meg en minidsp dirac, men gjetter på at det er en fordel å fikse mest mulig med akustikktiltak først.

Får bare ta frem sagen og forsøke!

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Det vil hjelpe enormt på å rette opp stereoperspektivet. Det er det ingen tvil om. Du vil få effekt ned til rundt 8-900hz med den løsningen du skisserer her :) du kommer nok til å merke enorm forskjell fra i dag.

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Antall liker
37
Alfa omega for hørbar effekt er rom størrelse, er rommet smalt og du har avstand på 60cm fra høyttaler til sidevegg så vil det virkerlig hjelpe på lydbildet, er rommet bredt og du har f.eks 1.40 til sidevegg så kan det godt være at effekten er helt forskjellig, du vil muligens også foretrekke å beholde refleksjonene fra sidevegg dersom høyttaleren er god off axis.

Det er veldig stor forskjell på intensitet og timing for refleksjonen avhengig av avstand høyttaler-sidevegg.

Du kan eksperimentere med å sette opp to stoler på hver sidevegg førstrefleksjon (der du vil se venstre/høyre høyttaler i et speil om du satte speilet opp på stolene), deretter kan du sette på musikk og skifte frem og tilbake med/uten absorbenter forholdsvis raskt, for å kunne danne deg et inntrykk av hvordan det låter.

Platene bør være 60 cm brede, og gjerne 6cm tykke + litt luft bak, så tykke som mulig, men det er du klar over.

Edit: rettet

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Antall liker
1.841
Sted
Fetsund
Jeg har gjort litt målinger på dette og 5cm rockfon plate fungerer ned til ca 1khz rett på vegg og ned til ca 5-600hz med 5cm luft bak. Dette er med platene i vinkel. Derfor gjorde jeg en kalkulert gjetning på at disse platene ville virke ned til rundt 800hz beregnet i forhold til luftgjennomstrømnings motstanden i platene og tykkelsen og luftavstand til veggen bak.
Selv benytter jeg 25cm tykke plater og de fungerer ned til rundt 125-150hz. Med vinkel ifølge målingene.

Forøvrig enig i at avstand har mye å si. Men om man ikke har unison spredning som de aller fleste sitter med så vil de fleste oppleve en stor forskjell. Men med unison spredning så kan lenger avstand til sidevegg gi mange positive fordeler.

Henrik Salvesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.04.2011
Antall liker
37
Som sagt anbefaler 6 cm med litt bak som minimum, blir en avveining utfra hva som passer inn i rommet dersom det er stue.

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
518
Torget vurderinger
6
Takk for mange flotte tips og erfaringer! Jeg kommer til å lage rammene slik som skissert og teste i praksis. Prøve litt forskjellige plasseringer samt varierende avstand fra bakvegg.

Topp Bunn