Dempeplugger mellom for- og effektforsterker: Go or no go?

audiom

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2004
Innlegg
935
Antall liker
1.366
Sted
Indre Enfold
Torget vurderinger
15
Min erfaring med Rotwell -10 dB plugger er at de demper støy, selvfølgelig, men dynamikken ble dårligere, bassen mer svampete/slappere og en anelse mindre detaljer oppover. Det er med mine 62-års gamle ører:rolleyes:
Det høres mistenkelig ut som impedansmismatch, med for høyohmig pre ut til en litt for lavohmig inngang på effekt.

Johan-Kr
Preamp ca. 600 Ohm (EAR 912) effektforsterkere, mange, de fleste ca. 100 kOhm
 
A

ANM

Gjest
Dette er ikke noe hokus pokus eller snakeoil. S/N blir høyere fordi S/N fra forforsterker blir høyere, jo høyere volum. Høyere volum vil tilsi høyere "S" mens "N" forblir det samme. Samlet sett er det nødvendigvis ingen stor forskjell i praksis, siden effektforsterkeren også har egenstøy. Man må bare huske at man ikke bruker disse for å få bedre S/N, men å få riktig gainstruktur mht til høyttalere eller annet. Bedre S/N blir bare en bonus i forlengelsen av dette.
Feil!

Støyen starter langt tidligere og støyen generert før forsterkning er den dominerende. Ved å montere dempeplugg vil kanskje S/N i pre dempes ved at amplituden på signalet inn må heves, MEN i og med at det fører til mindre demping av leddet før preamp ved at volum må skrues opp, vil støyen som følger signalet også øke proposjonalt.

Om man tror at det er støyen fra preamp man hører når volumet skrus opp til 100% uten signal eller noe tilkoblet inngang, har man misforstått. Støyen fra preamp er det man hører med inngang kortsluttet alltså volum på 0%. Det er alltid den laveste S/N i kjeden som angir beste S/N for hele kjeden.

Dempeplugg bidrar ikke til noe positivt for S/N
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
395
Min erfaring med Rotwell -10 dB plugger er at de demper støy, selvfølgelig, men dynamikken ble dårligere, bassen mer svampete/slappere og en anelse mindre detaljer oppover. Det er med mine 62-års gamle ører:rolleyes:
Omtrent slik jeg opplever det også.
 
A

ANM

Gjest
Min erfaring med Rotwell -10 dB plugger er at de demper støy, selvfølgelig, men dynamikken ble dårligere, bassen mer svampete/slappere og en anelse mindre detaljer oppover. Det er med mine 62-års gamle ører:rolleyes:
Omtrent slik jeg opplever det også.
Og de observasjonene stemmer overens med min påstand om at hevet kildeimpedans medfører sårbarhet for evt kapasitive komponenter i last og at økt strømforbruk ved lavere oktaver også medfører økt strømforbruk på inngang av effekt dermed økt spenningsfall på inn signal.
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
395
Min erfaring med Rotwell -10 dB plugger er at de demper støy, selvfølgelig, men dynamikken ble dårligere, bassen mer svampete/slappere og en anelse mindre detaljer oppover. Det er med mine 62-års gamle ører:rolleyes:
Omtrent slik jeg opplever det også.
Og de observasjonene stemmer overens med min påstand om at hevet kildeimpedans medfører sårbarhet for evt kapasitive komponenter i last og at økt strømforbruk ved lavere oktaver også medfører økt strømforbruk på inngang av effekt dermed økt spenningsfall på inn signal.
Altså, ikke bruk dem!
 
Topp Bunn