dempeolje til audiocraft unipivot.

JonsenH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
20
Torget vurderinger
5
Hei.
Jeg har en Audiocraft AC 3000 tonearm som jeg bruker 26 gramm foran med headshell+MC pickup og med tyngere variant av motvekt bak. Den er unipivot, og jeg trenger silikon olje. Har ikke grundig peiling på ha jeg behøver av viskositet "cst"...

Er noen kjent med tonearmen, eller har kunnskap som kan hjelpe?

Sett så at jeg vet viskositeten jeg behøver,
er det bare å søke "silicone oil" og ønskede 'cst' på ebay og kjøpe hvilken en olje som vises, eller er det bedre finne "dedikerte" tonearms oljer?

mvh.

ps. jeg venter på svar fra dem som solgte meg tonearmen også, så jeg får sikkert info fra den kanten også.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Så lenge viskositeten er på plass, er du på trygg grunn. Det lages ikke dedikert silikon til hifibruk. Det rimeligste og enkleste er faktisk å handle fra en butikk som fører radiostyrte biler, for eksempel Modell-Hobby i Skovveien i Oslo. Da får du riktig viskositet og passende kvantum for en fair pris.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Her har du et alternativ hva kjøp av silikonolje med forskjellig viskositet angår:
Small Size Hobbyland AS

Bruker selv 30000cs-olje for dempemekanismen for tonearmen, og det fungerer bra!

JonsenH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.04.2012
Antall liker
20
Torget vurderinger
5
Hei. Takker for svar.
Manualen til tonearmen (som er sånn någen lunde oversatt fra japansk) anbefaler audiocrafts egen olje A0-30, med viskositet 300KSC(!), om K står for kilo, så vil det si 300,000 sc som for meg høres vel tykt ut. Så det tror jeg ikke.

Fant dette fra et forum: Turntable Basics recommends:

Cueing-arm mechanism: 300,000 cst

Tonearm damping: 10,000, 30,000 or 100,000 cst

Monopivot tonearm damping: 600,000 cSt
----

. Ordner seg som smurt dette da. Ja. Da blir det 30000 eller over.

Mvh.

Topp Bunn