Dempeledd

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Skulle laget noen dempeledd til ett annlegg i en stue med særs vanskelige balanseforhold. Finnes det noe oppskrift på dette? Må prøve
meg frem med 2-4-6db demping i ene kanalen tenker jeg
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
God ide! Gir iallefall en mulighet og finne balansen enkelt før
man går for en permanent motstand.
 

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
150
Antall liker
28
Sted
Vestfold
Den trafobaserte versjonen ser jo interessant ut. I alle fall så lenge elementet som skal dempes virkelig er akkurat 8 Ohm.
Ellers må du kompensere for endret lastimpedans for delefilteret.

Jeg kjøpte noen billige attenuatorer og disse er unøyaktige på de minste steppene, det vil si at impedansen avviker fra det den skulle være for 8 Ohms system.
Resultatet kan da bli ulineariteter skapt av delefilter med feil last. Så sitter du der og kompenserer på nivå for hele elementet når det egentlig er filter og last som ikke er bra. Du kan godt prøve en vanlig attenuator, men jeg anbefaler deg å kontrollmåle verdiene som er på steppene og se hvordan det egentlig skulle vært.
mh-audio.nl - Home Denne siden kan hjelpe deg.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Ble fort avansert dette her, vet Rothwell selger noen geniale in-line attenators, men de gir bare valg om -10db og mer. Enkleste ville kanskje vært om jeg kunne laget noe sånn selv med -2,3,4,5db.
Noen som vet hvordan de er skrudd sammen?
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Hei
Slik.Ikke mye å se annet en en motstand.

DSC_0541.jpg
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Helt riktig du lager en "L-pad" (en mot.stand i serie, en i parallell) NB! Benytt kvalitetsmotsander med høyere effekttålighet enn du strengt talt trenger (har testet ut dette)

L pad calculator - attenuation dB damping impedance decibel loudspeaker speaker voltage divider - sengpielaudio Sengpiel Berlin

Ser det greit ut?
Mvh

Edit: Til utprøving av dempningsgrad kan sef. vanlige hyllevaremotstander brukes, skal du ha noe som er transparent og ikke degraderer lyden er min erfaring som jeg allerede har nevnt........


Kikket rundt litt, og det viser seg at man skal bruke en motstand fra + og en fra - som "møtes" i senterpinnen. Fant oppskrift på 9.9db og mer demping. Fortsatt skulle jeg visst hvilke motstander jeg burde bruke for og bare dempe noen få db.

late night volume control - diyAudio
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Vermin.
Siden kwil og andre har svart på dette allerede kan jeg bidra slik.

Jeg har noen tusen motstander i mange forskjellige verdier så si fra hvilke verdier du trenger så kan jeg sende over litt til testing så kan du kjøpe naked vishay eller tantal eller slikt senere.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Takk for alle innspill!
Det optimale og enkleste ville
vært og gjøre det på linjedelen slik som Rothwell gjør. Men en L-pad kan også gjøre susen!
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Takk for alle innspill!
Det optimale og enkleste ville
vært og gjøre det på linjedelen slik som Rothwell gjør. Men en L-pad kan også gjøre susen!
Hva mener du? Ingen problem med L-pad f.eks. på inngangen på effekttrinn. Trenger bare inngangsimpedanse OG ønsket demping satt i kalkulatoren......Enklere blir det ikke☺
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
L-pad på linjenivå er billigere og enklere enn på forsterkerutgangen.

edit: lagt inn ca 2 min for sent
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Har du inngangsimpedansen på effektforsterkeren og en oppfatning av område for ønsket demping? Kan sikkert bistå med en liten boks for testing ....
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
L-pad på linjenivå er billigere og enklere enn på forsterkerutgangen.

edit: lagt inn ca 2 min for sent
Jeg er hakket yngre/ dermed ørlite kjappere.........

Nettopp tilbake fra solveggen på Ljøsheim, servert både "det ene og det andre" gjennom dagen. Regner med det har vært ditto fint på Sjusjøen (noen litt lange steinkast unna) OG enda finere skal det bli i morgen....NÅ musikk med nogå attåt.....
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Den ungdommen, den ungdommen. Da jeg var bla bla bla ....
 

Arcturus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.04.2006
Innlegg
150
Antall liker
28
Sted
Vestfold
Ble fort avansert dette her, vet Rothwell selger noen geniale in-line attenators, men de gir bare valg om -10db og mer. Enkleste ville kanskje vært om jeg kunne laget noe sånn selv med -2,3,4,5db.
Noen som vet hvordan de er skrudd sammen?
Jeg ble nok revet med av linken til Madisound der man ser dempeledd på 8 Ohm. Nå skjønner jeg at det ikke var dempeledd til delefilfter på høyttalere du er ute etter. Da er jo verden litt annerledes enn jeg beskrev over. Da må du tenke på et dempeledd som ikke har for lav impedans. 10 k Ohm eller helst høyere. Ellers kan det bli vanskelig å drive dette.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Skulle laget noen dempeledd til ett annlegg i en stue med særs vanskelige balanseforhold. Finnes det noe oppskrift på dette? Må prøve
meg frem med 2-4-6db demping i ene kanalen tenker jeg
Enten en gammeldags forsterker med balansekontroll
Eller en ny med det samme.
Slike finesser kommer tilbake.
-:)
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Skulle laget noen dempeledd til ett annlegg i en stue med særs vanskelige balanseforhold. Finnes det noe oppskrift på dette? Må prøve
meg frem med 2-4-6db demping i ene kanalen tenker jeg
Enten en gammeldags forsterker med balansekontroll
Eller en ny med det samme.
Slike finesser kommer tilbake.
-:)
Det var det første jeg foreslo, men det var ikke vilje hos eieren og bytte ut noe :)
Ellers takk for all hjelp sålangt, skal sette meg ned og kikke nærmere på det over påske. Litt hektiske dager akkurat nå!
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Idag var jeg innom med en surround reciever, kjørte pink noise og målte med dB meter. Resultat var at det trengs 2db demping på høyre kanal for og få det til og sitte.
One step closer, er det mulig og få hjelp til en forklaring på hvordan dette gjøres viss jeg vil lage det i en RCA plugg ala. Rothwell?
Impedanser og slikt aner jeg jo ikke, og har ikke klart og finne det ut heller. Har sendt mail til produsenten så kanskje jeg får ett svar der.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Idag var jeg innom med en surround reciever, kjørte pink noise og målte med dB meter. Resultat var at det trengs 2db demping på høyre kanal for og få det til og sitte.
One step closer, er det mulig og få hjelp til en forklaring på hvordan dette gjøres viss jeg vil lage det i en RCA plugg ala. Rothwell?
Impedanser og slikt aner jeg jo ikke, og har ikke klart og finne det ut heller. Har sendt mail til produsenten så kanskje jeg får ett svar der.
Er det mellom pre/power- eller hvor tenker du å dempe og på hvilket utstyr?
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Idag var jeg innom med en surround reciever, kjørte pink noise og målte med dB meter. Resultat var at det trengs 2db demping på høyre kanal for og få det til og sitte.
One step closer, er det mulig og få hjelp til en forklaring på hvordan dette gjøres viss jeg vil lage det i en RCA plugg ala. Rothwell?
Impedanser og slikt aner jeg jo ikke, og har ikke klart og finne det ut heller. Har sendt mail til produsenten så kanskje jeg får ett svar der.
Er det mellom pre/power- eller hvor tenker du å dempe og på hvilket utstyr?
Ja mellom pre og power er enklest om det er mulig. Det er en rørpre og en 300b forsterker
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Idag var jeg innom med en surround reciever, kjørte pink noise og målte med dB meter. Resultat var at det trengs 2db demping på høyre kanal for og få det til og sitte.
One step closer, er det mulig og få hjelp til en forklaring på hvordan dette gjøres viss jeg vil lage det i en RCA plugg ala. Rothwell?
Impedanser og slikt aner jeg jo ikke, og har ikke klart og finne det ut heller. Har sendt mail til produsenten så kanskje jeg får ett svar der.
Er det mellom pre/power- eller hvor tenker du å dempe og på hvilket utstyr?
Ja mellom pre og power er enklest om det er mulig. Det er en rørpre og en 300b forsterker
Da trenger du inngangsimpedansen på forsterkeren (vanligvis oppgitt denne). Kalkulatoren har du fått link til. Jeg ville implementert leddet på inngangene på powerampen (har ikke lykkes med å dempe på utgang pre - uten støy). Få plass i en rca-plugg med effekttålige kvalitetsmotsander, høres ikke enkelt ut, imo!
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Idag var jeg innom med en surround reciever, kjørte pink noise og målte med dB meter. Resultat var at det trengs 2db demping på høyre kanal for og få det til og sitte.
One step closer, er det mulig og få hjelp til en forklaring på hvordan dette gjøres viss jeg vil lage det i en RCA plugg ala. Rothwell?
Impedanser og slikt aner jeg jo ikke, og har ikke klart og finne det ut heller. Har sendt mail til produsenten så kanskje jeg får ett svar der.
Er det mellom pre/power- eller hvor tenker du å dempe og på hvilket utstyr?
Ja mellom pre og power er enklest om det er mulig. Det er en rørpre og en 300b forsterker
Da trenger du inngangsimpedansen på forsterkeren (vanligvis oppgitt denne). Kalkulatoren har du fått link til. Jeg ville implementert leddet på inngangene på powerampen (har ikke lykkes med å dempe på utgang pre - uten støy). Få plass i en rca-plugg med effekttålige kvalitetsmotsander, høres ikke enkelt ut, imo!
Takk, da skal jeg mase litt mere på forsterkerprodusenten.
Se om jeg kan rote frem noen kule treklosser til og bruke på kabelen da, noe àla Jorma feks så kan det bli ganske pent.
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.272
Antall liker
905
Topp Bunn