Dempeføtter?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.914
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Åh, hold opp, gutter. ;)

    Myke underlag er demping. 90 % demping eller bedre fra 20 Hz og oppover frikobler i praksis apparatet fra underlaget. Det får du ved å legge under noe gummigreier som er så myke at de presses sammen et par-tre millimeter under tyngden av apparatet. Da hører du apparatet slik det er, fritt for vibrasjoner via underlaget. Om du liker det du hører eller ikke er noe annet. Det kan hende at konstruktøren brukte timevis på å få apparatet til å låte best mulig der det sto på arbeidsbenken av ekte Respatex med en Genelec-monitor på hver side. Det kan også hende at det apparatet da låter bedre på et hardt underlag enn innpakket i Sorbothan.

    Selv har jeg vel filosofert meg frem til at hvis en komponent ikke låter bra på perfekt dempede underlag, er det helst den komponenten det er noe feil med. Vibrasjoner og resonanser tilfører ett eller annet ikke-lineært, og hvis komponenten låter best med tilførsel av noe slikt, så var det ett eller annet ikke-lineært med motsatt fortegn der fra før.

    I praksis har jeg ikke gjort så grundige forsøk som 56fwb, og kommer neppe til å gjøre det heller. Det er noe som heter law of diminishing returns. I et sammensatt system kommer man ganske fort til et punkt hvor det blir mer resultat av å fikle med noe annet enn å fikle mer med det samme. Dørstoppere under høyttalerne. Teoretisk sett skulle de dempe det meste fra 25 Hz og oppover, og i praksis var det et gigantisk løft fra superspikene som sto der fra før. Wow, teori og praksis stemmer. Godt nok. Over til neste prosjekt; nytt rack, noe med romakustikk, eller kanskje 4-ohms elementer i subwooferen? Sånn er nå jeg.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Hei asbjbo.... :)

    Takk for alle lærerike og godt begrunnede inlegg. :D ;D :) 8)
    Jeg ER Enig med deg i alt du skriver.. :D. og ening med deg at kanskje holder vi opp no og starter med et nytt prosjekt....Temaet er vel ganske så utdebatert og for min del har tråden også ført til en del testing - med resultat som nemnt... :D
    Jeg Liker å teste og kommer til å forsette med det.

    Jeg Er motstander av "de absolutte sannheter" og mener det skal og må vere rom for andre tanker... Hvordan skulle det da elles gått med utvikling generelt sett?.. :)

    Til eksempel så var En absolutt sannhet en gang i tiden at Jorden var Flat.. I dag vet vi bedre fordi at noen var modige nok å stå i mot den da mektige kirken... Flere eks kan som kjent nevnes...

    Min konklusjon: Som du så viseleg har sagt/skrevet, debatert og dokumentert her på tråden, så er Myk demping et svært godt utgangspunkt og den beste "dempingen" i 99,5% av testene ved bruk av den varianten som passer best.. ;)

    Det jeg har prøvd å forfekte bl.a gjennom mine skriverier og tester, er at det må vere lov til å prøve andre remedier/tweeks - om ikke annet enn av ren nygerrighet. Det kan også da vere at man en eller annen gang kommer over et produkt som vitterleg er en tydelig oppgradering av lyden og at en difor er nødt til å konkludere annerledes en den tidligere vedtatte sannhet... ;) :)

    Ha en strååålendes dag asbjbo.... :)

    mvh 56fwb :)
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    :) Hei igjen..

    Ja da virker det som om tråden "er stedt til hvile" :-\ :'(

    Takk Til alle som har deltatt med for meg nyttige tips og som har fått meg til å teste Tweeks på "høgt plan" ;D
    Jeg Vant mye lydkvalitet på dette.... :D


    mvh 56fwb :) :) :)
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    :) :) :)
    En siste? orientering fra meg...
    Gutta fra Lydlauget: lark, nfgw og JMolnes, var hos meg på søndags kvelden for å lytte til mitt "nye anlegg"
    . Nytt frå sist de var her: Vibrapodder under mine ht, BDRC under cd-spilleren og nye XLR kabler- Stright Wire Virtuoso-R - (en kjempegod kabel......)

    Kommentar fra gutta: Strammere bass med bedre definisjon, betre dynamikk , stort og flott rom, ennå betre presisjon, klarere lydbilde, dønn presis fokus. ;) :) :) :)
    lark kom også med følgende uttalelse: "kvalitetslyd på et høgt nivå" :D hva mere kan en ønske seg???
    Dette er selvsagt ord som "varmer" godt og som er premien etter all testingen.

    Vil takke trådstarter. Han har sett fokus på et viktig tweek og alle i vårt lydlaug samt mange andre har fått betydelig betre lyd pga hans initiativ TAKK..

    mvh
    56fwb ;) 8)
     
    M

    musicus

    Gjest
    Kan jo sparke litt liv i denne positive tråden igjen :) skal innrømme at jeg den siste ukene har testet ut litt forskjellige dempematrialer/løsninger under høyttalere og rack,(ny elektronikk i hus) stål funker ikke optimalt og gummi funker heller ikke optimalt. Snakker her nu om type "parkett beskyttere" under spiken på racket og konene under høyttalerene.
    Vel, soleklart og nesten forbausende godt, var det disse som kom best ut av de 4-5 alternativene jeg hadde for hånd (3 harde varianter og 2 myke) man tror det nesten ikke før man har hørt det ;) ...

    Så nu er det bestillt opp 8 stk BDR pucks og 4 stk BDR mini pucks...



    mvh
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hei, morsomt dette.
    Har siden sist også gjennomført flere tester med bl.a. BRDC Mk3.
    Jeg erstattet myke dempere som Holfi puter og Vibrapod med BRDC Mk3 i kombinasjon med og uten Base under CD spiller og forsterker. For å gjøre en lang historie kort, BRDC er marginalt men hørbart bedre enn myke dempere. Kombinasjonen Base og BRDC er derimot en tydelig forbedring sammenlignet mot myke dempere med eller uten Base. Forskjellen er faktisk større enn jeg trudde var mulig på forhånd. Lydbildet ble større og varmere med mer dynamikk uten at lyden ble svampete.

    Jeg tror det er viktig hvor under komponenten BRDC plasseres. Leverandøren hevder også at den kone enden kan plasseres både opp og ned og at dette spiller en rolle.
    Har noen slike erfaringer?
    Kommer til å teste BRDC under høytalerne i ulike kombinasjoner senere.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Billa skrev:
    Hei, morsomt dette.
    Har siden sist også gjennomført flere tester med bl.a. BRDC Mk3.
    Jeg erstattet myke dempere som Holfi puter og Vibrapod med BRDC Mk3 i kombinasjon med og uten Base under CD spiller og forsterker. For å gjøre en lang historie kort, BRDC er marginalt men hørbart bedre enn myke dempere. Kombinasjonen Base og BRDC er derimot en tydelig forbedring sammenlignet mot myke dempere med eller uten Base. Forskjellen er faktisk større enn jeg trudde var mulig på forhånd. Lydbildet ble større og varmere med mer dynamikk uten at lyden ble svampete.

    Jeg tror det er viktig hvor under komponenten BRDC plasseres. Leverandøren hevder også at den kone enden kan plasseres både opp og ned og at dette spiller en rolle.
    Har noen slike erfaringer?
    Kommer til å teste BRDC under høytalerne i ulike kombinasjoner senere.
    Fant dette hos den Norske importøren av BDR om hvordan man kan ta utgangspunkt i BDR plasseringen.

    Selve conen plasseres normalt med tuppen ned mot det resonante underlaget, men ved bruk av f.eks. The Shelf (hylleplate) så er det komponenten som blir mest resonant, og tuppen bør da vende mot selv komponenten. Du kan velge om du vil bruke 3 eller 4 coner under komponenten og det er ingen regel som tilsier det ene eller det andre. Det som er viktig er at du plasserer conene under de kritiske delene i komponenten, som f.eks. trafoene i forsterkeren, under selve drivverket i cd-spilleren osv. På cd-spilere har det vist seg at det kan være smart å vende tuppen opp under selve drivverket som er resonant, mens du kan la de andre conene vende tuppen ned.

    Det er viktig at du prøver deg frem på egen hånd for best restultat, men det kan være greit å starte med ovenstående retningslinjer. Du trenger ikke å feste Conene, men vi har adapter-skruer som gjør at du kan skru de fast til alle typer gjenge-størrelser fra 6-10 mm. Du kan også få spesial-tape hvis du ikke har skruehull i komponenten din. Pyramid Cones har også vist seg å fungere særdeles bra mellom Base Technology og komponent, men igjen så kreves det da at komponenten veier innenfor de grenser som er satt.

    mvh
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    2.665
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Noen som har prøvd kompinasjonen Vibrapods og Cones?

     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    musicus skrev:
    Kan jo sparke litt liv i denne positive tråden igjen :) skal innrømme at jeg den siste ukene har testet ut litt forskjellige dempematrialer/løsninger under høyttalere og rack,(ny elektronikk i hus) stål funker ikke optimalt og gummi funker heller ikke optimalt. Snakker her nu om type "parkett beskyttere" under spiken på racket og konene under høyttalerene.
    Vel, soleklart og nesten forbausende godt, var det disse som kom best ut av de 4-5 alternativene jeg hadde for hånd (3 harde varianter og 2 myke) man tror det nesten ikke før man har hørt det ;) ...

    Så nu er det bestillt opp 8 stk BDR pucks og 4 stk BDR mini pucks...



    mvh

    :) :) ;D :D ;)
    Hei og velkomne etter gutter.
    Bra at dere tørr å si at den harde BDRC er best... Hos meg vart det (egentlig) svært stor forskjell med BDRC kontra Vibrapods/-cones komboen som ble brukt under min CD-spiller..
    Prøvde BDRC også under mine ht, men slik jeg prøvde så vart det ikke noen forskjell hverken positivt eller negativt sammenliknet med SC-Superspiksa. Løftet kom da jeg plasserte Vibrapods under mine HTog lyden vart himmelsk,,,
    Hos en i lydlauget med Hegel CDP4 mkII i rack med glassplater fungerte ikke BDRC. Her var det Vibrapods/-cones komboen som gjekk av med seieren foran andre myke dempinger som bla Tema?Isolators...

    Har en mulighet å teste ut forskjellige sorter dempemateriell på en gang - så gjør dette. Det kan vere at en får "Hakeslepp.." ;D ;) så det monner....

    Musicus: Var det stor forskjell på BDRC uten- og i kombo med pucks.......

    Til orientering har jeg plassert fire BDRC under min Cary 306, med midtplassert drivverk, på følgende måte..

    Lengden (front- og bakside) delte jeg inn i
    5/5 deler og kortsidene i 3/3 deler.
    I bakkant av spilleren plasserte jeg BDRC i skjeringspunktene 1/3 inn fra kanten bak og 1/5 inn fra sidene,
    Og framme: 1/3 inn fra kanten/fronten og 2/5 deler inn fra sidene (Comprende...??? ;D) Desse to BDRC'ene blir da plassert delvis i ytterkant og under drivverket på min spiller og BDRC'ene blir stående i en "trekant" uten spiss..

    Ved å foreta plasseringen av BDRC (eller andre dempemateriell) på denne måten leker en også litt med det "Gylne snitt"

    Jeg kan også nevne at mitt rack har hyller i MDF/trevirke. BDRC ble difor plassert med spissen ned - som anbefalt.

    mvh 56fwb.. :)
     
    M

    musicus

    Gjest
    56fwb skrev:
    musicus skrev:
    Kan jo sparke litt liv i denne positive tråden igjen :) skal innrømme at jeg den siste ukene har testet ut litt forskjellige dempematrialer/løsninger under høyttalere og rack,(ny elektronikk i hus) stål funker ikke optimalt og gummi funker heller ikke optimalt. Snakker her nu om type "parkett beskyttere" under spiken på racket og konene under høyttalerene.
    Vel, soleklart og nesten forbausende godt, var det disse som kom best ut av de 4-5 alternativene jeg hadde for hånd (3 harde varianter og 2 myke) man tror det nesten ikke før man har hørt det ;) ...

    Så nu er det bestillt opp 8 stk BDR pucks og 4 stk BDR mini pucks...



    mvh

    :) :) ;D :D ;)
    Hei og velkomne etter gutter.
    Bra at dere tørr å si at den harde BDRC er best... Hos meg vart det (egentlg) svært stor forskjell med BDRC kontra Vibrapods/-cones komboen som ble brukt under min CD-spiller..
    Prøvde BDRC også under mine ht, men slik jeg prøvde så vart det ikke noen forskjell hverken positivt eller negativt sammenliknet med SC-Superspiksa. Løftet kom da jeg plasserte Vibrapods under mine HTog lyden vart himmelsk,,,
    Hos en i lydlauget med Hegel CDP4 mkII i rack med glassplater fungerte ikke BDRC. Her var det Vibrapods/-cones komboen som gjekk av med seieren foran andre myke dempinger som bla Tema?Isolators...

    Har en mulighet å teste ut forskjellige sorter dempemateriell på en gang - så gjør dette. Det kan vere at en får "Hakeslepp.." ;D ;) så det monner....

    Musicus: Var det stor forskjell på BDRC uten- og i kombo med pucks.......

    Til orientering har jeg plassert fire BDRC under min Cary 306 på følgende måte..

    Lengden (front- og bakside) delte jeg inn i
    5/5 deler og kortsidene i 3/3 deler.
    I bakkant av spilleren plasserte jeg BDRC i skjeringspunktene 1/3 inn fra kanten bak og 1/5 inn fra sidene,
    Og framme: 1/3 inn fra kanten/fronten og 2/5 deler inn fra sidene (Comprende...??? ;D) Desse to BDRC'ene blir da plassert delvis i ytterkant og under drivverket og BDRC'ene blir stående i en "trekant" uten spiss..

    Ved å foreta plasseringen av BDRC (eller andre dempemateriell) på denne måten leker en også litt med det "Gylne snitt"

    Jeg kan også nevne at mitt rack har hyller i MDF/trevirke. BDRC ble difor plassert med spissen ned - som anbefalt.

    mvh 56fwb.. :)
    Hei igjen..

    Jeg var kanskje noe uklar med forklaringen tidligere, men jeg har kun testet puckene, høyttalerene mine har noen koner de står på som er av ett tyskt fabrikat jeg ikke husker navnet på, de ligner veldig BDRC men er av ett annet materiale, og jeg vil si JA! det var store (marginelle) forskjeller med og uten puckene under høyttalerene, som nevnt har testet med både mykt og hardt og det er helt klart BDRP som har gitt det beste løftet, mer musikalsk energi uten at det spisses til for mye på topp eller at bunnen blir for ukontrollert, neste prosjekt er kanskje å teste med BDRC istedenfor de variantene jeg har under høyttalerene nu. De fire små puckene skal racket settes på, der var det også marginer i positiv retning mot de andre testede variantene, det var liksom ingen vei tilbake når jeg først fikk testet, og det er vel det beste betyget jeg kan gi ;) :).....

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Da kan jeg vel egentlig likegodt fortsette her litt, har også nu bestillt hjem BDR cones, for å bytte ut de orginale konene som fulgte høyttalerene, disse er jo forholdsvis, rimelige mot puckene og som nevnt var det mer enn marginelle forskjeller når høyttalerene ble plassert på puckene, så hvorfor ikke ta den helt ut på BDR i dette leddet :D

    Men en oppfordring til Marten Miles/Bird eiere, test ut disse puckene, det løfter en allerede glimrende speaker til enda høyere høyder, kanskje ikke uten grunn at de følger orginalt med Coltrane serien?
    Disse gjør sikkert noe med andre høyttalere og, men der mangler jeg erfaringen selv så jeg får heller oppfordre til å teste.
    En gammel klisje kan være på sin plass, etter litt googling etc så er det flere testere som samsvarer i dette, hadde jeg skulle gjort tilsvarende oppgradering ved bytte av elektronikk f.eks, så hadde det blitt dyrt, så relativt sett er dette en rimelig investering ;) ;D


    Her hjemme liker jeg faktisk MK4 bedre, det sies at disse skal være mer neutrale og linjære, (ikke så "varme" som MK3) og noe av den lille xtra "varmen" man opplevde med MK3 forsvant med MK4, uten at det på noen måte ble feil på noen måte, tvert om, bare noe bedre og mer ekte, om jeg kan uttrykke det slik, det anbefales å teste selv før man kjøper hvilke man foretrekker. Kommende koner er også MK4.


    Også racket fikk MK4 pits og dette løste de siste ukers eksprimentering med div underlag under spikene, så man får vel bare falle inn i ledd og være med på den relativt sett store lovprisningen av disse kull/karbon produktene ;D ;D ......

    http://www.positive-feedback.com/pfb/bdr.htm
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    Hei musicus :)

    Har et spm til deg.
    Hva slags underlag står dine HT og BDRC/-P komboen  på?

    Jeg har god erfaring med BDR på treunderlag og kunne tenkt meg å prøvd BDRP i combo med cones på mitt tregulv.
    Lydforbedringen du skisserer er svært lik min opplevelse da jeg satte BDRC under Cd-spilleren.. :) ;) Jeg fekk hakeslepp/ Altså "....hva i helsike skjedde no....." opplevelsen.. ;D :D ;)
    Får jeg denne samme heving av lydkvalitet ennå en gang ved bruk av "dette vidunderlege carbon" under Ht'ene på tregulv, er desse tweeksa verdt prisen. ;D

    venter på svar musicus...

    mvh 56fwb :)
     
    M

    musicus

    Gjest
    56fwb skrev:
    Hei musicus :)

    Har et spm til deg.
    Hva slags underlag står dine HT og BDRC/-P komboen på?

    Jeg har god erfaring med BDR på treunderlag og kunne tenkt meg å prøvd BDRP i combo med cones på mitt tregulv.
    Lydforbedringen du skisserer er svært lik min opplevelse da jeg satte BDRC under Cd-spilleren.. :) ;) Jeg fekk hakeslepp/ Altså "....hva i helsike skjedde no....." opplevelsen.. ;D :D ;)
    Får jeg denne samme heving av lydkvalitet ennå en gang ved bruk av "dette vidunderlege carbon" under Ht'ene på tregulv, er desse tweeksa verdt prisen. ;D

    venter på svar musicus...

    mvh 56fwb :)
    Hei igjen...

    Mine høyttalere står på nytt parkett gulv, leiligheten er nybygd oppå en eldre murbyggning, jeg vet rett og slett ikke hva som ligger under parketten igjen, sannsynligvis noen mur dragere/plater, men parketten iseg selv rører seg nok til at dette (BDRP) har en vidunderlig god effekt på lyden, all elektronikken står på orginal føtter i ett Quadraspire Q3 rack, som igjen nu er satt på 4 stk BDR mini pits MK4. Jeg har dårlig erfaring med å tweake på elektronikken i rack ( http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=20612.0) også den en marginell god forbedring, men ikke i nærheten av hva som skjedde med høyttalerene, ønsker derfor å teste med BDR konene skrudd i høttalerene også med hjelp av de medfølgende adapter-skruene, om dette har så mye for seg mot idag, vet jeg ikke enda, men det får jeg vite imorgen eller på mandag da de lander i postkassa ;D ......

    mvh
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    musicus skrev:
    56fwb skrev:
    Hei musicus :)

    Har et spm til deg.
    Hva slags underlag står dine HT og BDRC/-P komboen på?

    Jeg har god erfaring med BDR på treunderlag og kunne tenkt meg å prøvd BDRP i combo med cones på mitt tregulv.
    Lydforbedringen du skisserer er svært lik min opplevelse da jeg satte BDRC under Cd-spilleren.. :) ;) Jeg fekk hakeslepp/ Altså "....hva i helsike skjedde no....." opplevelsen.. ;D :D ;)
    Får jeg denne samme heving av lydkvalitet ennå en gang ved bruk av "dette vidunderlege carbon" under Ht'ene på tregulv, er desse tweeksa verdt prisen. ;D

    venter på svar musicus...

    mvh 56fwb :)
    Hei igjen...

    Mine høyttalere står på nytt parkett gulv, leiligheten er nybygd oppå en eldre murbyggning, jeg vet rett og slett ikke hva som ligger under parketten igjen, sannsynligvis noen mur dragere/plater, men parketten iseg selv rører seg nok til at dette (BDRP) har en vidunderlig god effekt på lyden, all elektronikken står på orginal føtter i ett Quadraspire Q3 rack, som igjen nu er satt på 4 stk BDR mini pits MK4. Jeg har dårlig erfaring med å tweake på elektronikken i rack ( http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=20612.0) også den en marginell god forbedring, men ikke i nærheten av hva som skjedde med høyttalerene, ønsker derfor å teste med BDR konene skrudd i høttalerene også med hjelp av de medfølgende adapter-skruene, om dette har så mye for seg mot idag, vet jeg ikke enda, men det får jeg vite imorgen eller på mandag da de lander i postkassa ;D ......

    mvh
    :)
    Hei igjen og takk for svar..
    Selv om du har dårleg erfaring med tweeking av elektronikken i rack, vil jeg likevel på det sterkeste anbefale deg å prøve med BDRC (når du får de) under din cd-spiller - gjerne som eg skisserte for et par inlegg siden. Har en viss anelse om at du får deg en positiv overraskelse :D ;D
    Elles så venter jeg i spenning på dine erfaringer når det gjelder HT'ene... :)

    Beste hilsen 56fwb
     
    M

    musicus

    Gjest
    56fwb skrev:
    musicus skrev:
    56fwb skrev:
    Hei musicus :)

    Har et spm til deg.
    Hva slags underlag står dine HT og BDRC/-P komboen på?

    Jeg har god erfaring med BDR på treunderlag og kunne tenkt meg å prøvd BDRP i combo med cones på mitt tregulv.
    Lydforbedringen du skisserer er svært lik min opplevelse da jeg satte BDRC under Cd-spilleren.. :) ;) Jeg fekk hakeslepp/ Altså "....hva i helsike skjedde no....." opplevelsen.. ;D :D ;)
    Får jeg denne samme heving av lydkvalitet ennå en gang ved bruk av "dette vidunderlege carbon" under Ht'ene på tregulv, er desse tweeksa verdt prisen. ;D

    venter på svar musicus...

    mvh 56fwb :)
    Hei igjen...

    Mine høyttalere står på nytt parkett gulv, leiligheten er nybygd oppå en eldre murbyggning, jeg vet rett og slett ikke hva som ligger under parketten igjen, sannsynligvis noen mur dragere/plater, men parketten iseg selv rører seg nok til at dette (BDRP) har en vidunderlig god effekt på lyden, all elektronikken står på orginal føtter i ett Quadraspire Q3 rack, som igjen nu er satt på 4 stk BDR mini pits MK4. Jeg har dårlig erfaring med å tweake på elektronikken i rack ( http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=20612.0) også den en marginell god forbedring, men ikke i nærheten av hva som skjedde med høyttalerene, ønsker derfor å teste med BDR konene skrudd i høttalerene også med hjelp av de medfølgende adapter-skruene, om dette har så mye for seg mot idag, vet jeg ikke enda, men det får jeg vite imorgen eller på mandag da de lander i postkassa ;D ......

    mvh
    :)
    Hei igjen og takk for svar..
    Selv om du har dårleg erfaring med tweeking av elektronikken i rack, vil jeg likevel på det sterkeste anbefale deg å prøve med BDRC (når du får de) under din cd-spiller - gjerne som eg skisserte for et par inlegg siden. Har en viss anelse om at du får deg en positiv overraskelse :D ;D
    Elles så venter jeg i spenning på dine erfaringer når det gjelder HT'ene... :)

    Beste hilsen 56fwb
    Fikk noen timer for meg selv hjemme igår kveld for første gangen med det nye oppsettet, og ikke minst det første skikkelige med BDRP under høyttalerene, og du verden, det er så man kjenner for å bruke alle de gamle klisjeene, nu smaker det fugl og hentes det frem fler detaljer når BDRC ankommer så kan jeg vel nesten ikke si at dette er noe annet enn det beste tweaket jeg har investert i, det løfter Milesène opp og slipper de fri så de synger som de juvelene de er ;D ....

    mvh
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    musicus skrev:
    56fwb skrev:
    musicus skrev:
    56fwb skrev:
    Hei musicus :)

    Har et spm til deg.
    Hva slags underlag står dine HT og BDRC/-P komboen  på?

    Jeg har god erfaring med BDR på treunderlag og kunne tenkt meg å prøvd BDRP i combo med cones på mitt tregulv.
    Lydforbedringen du skisserer er svært lik min opplevelse da jeg satte BDRC under Cd-spilleren.. :) ;) Jeg fekk hakeslepp/ Altså "....hva i helsike skjedde no....." opplevelsen.. ;D :D ;)
    Får jeg denne samme heving av lydkvalitet ennå en gang ved bruk av "dette vidunderlege carbon" under Ht'ene på tregulv, er desse tweeksa verdt prisen. ;D

    venter på svar musicus...

    mvh 56fwb :)
    Hei igjen...

    Mine høyttalere står på nytt parkett gulv, leiligheten er nybygd oppå en eldre murbyggning, jeg vet rett og slett ikke hva som ligger under parketten igjen, sannsynligvis noen mur dragere/plater, men parketten iseg selv rører seg nok til at dette (BDRP) har en vidunderlig god effekt på lyden, all elektronikken står på orginal føtter i ett Quadraspire Q3 rack, som igjen nu er satt på 4 stk BDR mini pits MK4. Jeg har dårlig erfaring med å tweake på elektronikken i rack ( http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=20612.0) også den en marginell god forbedring, men ikke i nærheten av hva som skjedde med høyttalerene, ønsker derfor å teste med BDR konene skrudd i høttalerene også med hjelp av de medfølgende adapter-skruene, om dette har så mye for seg mot idag, vet jeg ikke enda, men det får jeg vite imorgen eller på mandag da de lander i postkassa  ;D ......

    mvh
    :)
    Hei igjen og takk for svar..
    Selv om du har dårleg erfaring med tweeking av elektronikken i rack, vil jeg likevel på det sterkeste anbefale deg å prøve med BDRC (når du får de) under din cd-spiller - gjerne som eg skisserte for et par inlegg siden.  Har en viss anelse om at du får deg en positiv overraskelse :D ;D
    Elles så venter jeg i spenning på dine erfaringer når det gjelder HT'ene... :)

    Beste hilsen 56fwb
    Fikk noen timer for meg selv hjemme igår kveld for første gangen med det nye oppsettet, og ikke minst det første skikkelige med BDRP under høyttalerene, og du verden, det er så man kjenner for å bruke alle de gamle klisjeene, nu smaker det fugl og hentes det frem fler detaljer når BDRC ankommer så kan jeg vel nesten ikke si at dette er noe annet enn det beste tweaket jeg har investert i, det løfter Milesène opp og slipper de fri så de synger som de juvelene de er  ;D ....

    mvh
    Hei  :D
    og takk for referatet
    Skal du også prøve BDRC under CD-spilleren... - når de kommer deg i hende??? :D

    mvh
    56fwb
     
    M

    musicus

    Gjest
    56fwb skrev:
    musicus skrev:
    56fwb skrev:
    musicus skrev:
    56fwb skrev:
    Hei musicus :)

    Har et spm til deg.
    Hva slags underlag står dine HT og BDRC/-P komboen på?

    Jeg har god erfaring med BDR på treunderlag og kunne tenkt meg å prøvd BDRP i combo med cones på mitt tregulv.
    Lydforbedringen du skisserer er svært lik min opplevelse da jeg satte BDRC under Cd-spilleren.. :) ;) Jeg fekk hakeslepp/ Altså "....hva i helsike skjedde no....." opplevelsen.. ;D :D ;)
    Får jeg denne samme heving av lydkvalitet ennå en gang ved bruk av "dette vidunderlege carbon" under Ht'ene på tregulv, er desse tweeksa verdt prisen. ;D

    venter på svar musicus...

    mvh 56fwb :)
    Hei igjen...

    Mine høyttalere står på nytt parkett gulv, leiligheten er nybygd oppå en eldre murbyggning, jeg vet rett og slett ikke hva som ligger under parketten igjen, sannsynligvis noen mur dragere/plater, men parketten iseg selv rører seg nok til at dette (BDRP) har en vidunderlig god effekt på lyden, all elektronikken står på orginal føtter i ett Quadraspire Q3 rack, som igjen nu er satt på 4 stk BDR mini pits MK4. Jeg har dårlig erfaring med å tweake på elektronikken i rack ( http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=20612.0) også den en marginell god forbedring, men ikke i nærheten av hva som skjedde med høyttalerene, ønsker derfor å teste med BDR konene skrudd i høttalerene også med hjelp av de medfølgende adapter-skruene, om dette har så mye for seg mot idag, vet jeg ikke enda, men det får jeg vite imorgen eller på mandag da de lander i postkassa ;D ......

    mvh
    :)
    Hei igjen og takk for svar..
    Selv om du har dårleg erfaring med tweeking av elektronikken i rack, vil jeg likevel på det sterkeste anbefale deg å prøve med BDRC (når du får de) under din cd-spiller - gjerne som eg skisserte for et par inlegg siden. Har en viss anelse om at du får deg en positiv overraskelse :D ;D
    Elles så venter jeg i spenning på dine erfaringer når det gjelder HT'ene... :)

    Beste hilsen 56fwb
    Fikk noen timer for meg selv hjemme igår kveld for første gangen med det nye oppsettet, og ikke minst det første skikkelige med BDRP under høyttalerene, og du verden, det er så man kjenner for å bruke alle de gamle klisjeene, nu smaker det fugl og hentes det frem fler detaljer når BDRC ankommer så kan jeg vel nesten ikke si at dette er noe annet enn det beste tweaket jeg har investert i, det løfter Milesène opp og slipper de fri så de synger som de juvelene de er ;D ....

    mvh
    Hei :D
    og takk for referatet
    Skal du også prøve BDRC under CD-spilleren... - når de kommer deg i hende??? :D

    mvh
    56fwb
    Tror jeg lar de 8 konene som kommer nu gå rett under høyttalerene, og så får man se hva som skjer etter en tid når man har fordøyd oppsettet en tid, kanskje man synes man trenger å teste litt til?
    Pr nu synes jeg at jeg er på så rett vei at jeg ikke behøver noe mer, rett balanse i det meste, sjelden jeg har opplevd at alt i oppsettet/settene mitt/mine sitter/satt som det gjør nu ;) ;D ....

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    lark skrev:
    Jeg kunne sikkert lagd en liten liste over små saker jeg savner også, men slik er nu hverdagen, og det er det jeg ønsker å fokusere på siden jeg tross alt har kompromisset meg litt nedover i størrelse på anlegget, en annen tanke som slår meg er hvordan BDRP/C hadde vært med Hovland i racket, men da var ikke det samme behovet/oppmerksomheten tilstede for å tenke i de baner, så det får jeg nesten lese meg til i Birdmans tråd ;)....

    mvh
     
    L

    lark

    Gjest
    Jeg tviler ikke et sekund på at dere opplever det dere beskriver med BDRC, musicus og 56fwb :)
    Men jeg klarer etter beste evne ikke å forstå hvorfor. For er det en ting BRDC ikke gjør, så er det å dempe vibrasjoner. Med den hardheten disse remediene har, vil jeg tro at de overfører vibrasjonsfrekvenser i audioområdet svært effektivt. Men det er kanskje derfor det låter bedre. Hvem vet? ;)
     
    M

    musicus

    Gjest
    lark skrev:
    Jeg tviler ikke et sekund på at dere opplever det dere beskriver med BDRC, musicus og 56fwb :)
    Men jeg klarer etter beste evne ikke å forstå hvorfor. For er det en ting BRDC ikke gjør, så er det å dempe vibrasjoner. Med den hardheten disse remediene har, vil jeg tro at de overfører vibrasjonsfrekvenser i audioområdet svært effektivt. Men det er kanskje derfor det låter bedre. Hvem vet? ;)
    Lydmessig ligger det midt imellom det jeg har opplevd med stål og gummi dempinger, stål for hardt og pågående, mens gummi for slappt og tregt, karbon ser ut til å være en slags mellomvei som kombinerer det oppløste og tighte uten å tilføre for mye elendighet, mulig dette drainer systemet for vibrasjoner på en annen måte enn de to andre alternativene, egentlig bryr det meg midt der sola ikke skinner, så lenge jeg opplever det jeg gjør, i positiv forstand. Og med ett lite google søk så er det visst ikke bare jeg og 56fwb som opplever dette heller, og ikke minst og kanskje det viktigste, man behøver ikke alltid forstå det til 100% hva som skjer, for å akseptere at det gjør det, noen synes å fortrenge hva som skjer på bakgrunn av at de ikke forstår det, litt som strutsen det imo ;) ...

    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.574
    Antall liker
    17.488
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har ikke orka å lese hele tråden, men har noen sjekka ut Regupol? Mener det er Ragnar Lund som har disse "gummi" mattene (se noen andre tråder på forumet).

    Mine Soundcare-spikes havna rett i skrotkassa, etter at jeg begynte å "forske" med varianter av dette materiale.
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    lark skrev:
    Jeg tviler ikke et sekund på at dere opplever det dere beskriver med BDRC, musicus og 56fwb :)
    Men jeg klarer etter beste evne ikke å forstå hvorfor. For er det en ting BRDC ikke gjør, så er det å dempe  vibrasjoner. Med den hardheten disse remediene har, vil jeg tro at de overfører vibrasjonsfrekvenser i audioområdet svært effektivt. Men det er kanskje derfor det låter bedre. Hvem vet? ;)
    :) Hei lark - og andre
    Er det alltid så nødvending med en forklaring på ALT. Er det ikke ørene som "forklarer" dette best...
    Eller må en alltid ha en vitenskapelig og fornuftig forklaring på HVORFOR!!!! - før en stoler på det en hører ??? ??? ??? ???

    Jeg velger og stole på det jeg hører - ikke det jeg blir fortalt og forklart ;D 8) Derfor er det nå BDRC og IKKE myk demping under min Cd-spiller

    mvh 56 fwb
     
    L

    lark

    Gjest
    Jeg stoler på det jeg hører! Men jeg prøver også å finne en forklaring på hvorfor det er sånn. Hvis ikke blir det lett alt for mye voodoo av hele greia ;D
     
    M

    musicus

    Gjest
    lark skrev:
    Jeg stoler på det jeg hører! Men jeg prøver også å finne en forklaring på hvorfor det er sånn. Hvis ikke blir det lett alt for mye voodoo av hele greia ;D
    Vibrasjons "draining" og ett åpent sinn bruker man komme langt med , kanskje løsningen med BDRP ikke er demping men draining ;) ....

    mvh
     
    L

    lark

    Gjest
    En slags mekanisk jording? I tilfellet BDRC under CD-spiller er det da muligens ikke snakk om å forhindre vibrasjoner fra å nå spilleren, men derimot å avlede spillerens egne vibrasjoner effektivt til et absorberende underlag?
     
    M

    musicus

    Gjest
    lark skrev:
    En slags mekanisk jording? I tilfellet BDRC under CD-spiller er det da muligens ikke snakk om å forhindre vibrasjoner fra å nå spilleren, men derimot å avlede spillerens egne vibrasjoner effektivt til et absorberende underlag?
    F.eks, jeg husker ikke nøyaktig hvor, men Vidar P har mange gode tanker rundt dette, nevnt i en tråd jeg ikke husker i farta...

    mvh
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Draining......og det er kanskje årsaken til at konen noen ganger skal vende opp og ikke ned. Spesielt på forsterkere.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Billa skrev:
    Draining......og det er kanskje årsaken til at konen noen ganger skal vende opp og ikke ned. Spesielt på forsterkere.
    Jeg skal være forsiktig å si for mye om hva som best opp eller ned, men det kan jo noenganger være bedre å lede bort enn isolere, tror jeg.
    Skal se om jeg finner igjen den tidligere nevnte tråden, legger den inn i dette svaret isf..

    mvh
     
    R

    rico

    Gjest
    lark skrev:
    En slags mekanisk jording? I tilfellet BDRC under CD-spiller er det da muligens ikke snakk om å forhindre vibrasjoner fra å nå spilleren, men derimot å avlede spillerens egne vibrasjoner effektivt til et absorberende underlag?
    Du finner veldig gode forklaringer ang. dette med mekanisk jording på Symposium sine hjemmesider.

    http://www.symposiumusa.com/ultra.html
    http://www.symposiumusa.com/stevenote.html
    http://www.symposiumusa.com/UltraAnalog.html

    Bl.a....."...rubber feet and squishy devices are NOT suitable and will actually trap internal mechanical energy inside the component, increasing inherent resonances and the distortions (whether euphonic or unpleasant) they cause. While a number of established footer devices can be used, mechanical coupling is an essential part of the Ultra's function..."
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.914
    Antall liker
    36.110
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    rico skrev:
    lark skrev:
    En slags mekanisk jording? I tilfellet BDRC under CD-spiller er det da muligens ikke snakk om å forhindre vibrasjoner fra å nå spilleren, men derimot å avlede spillerens egne vibrasjoner effektivt til et absorberende underlag?
    Du finner veldig gode forklaringer ang. dette med mekanisk jording på Symposium sine hjemmesider.

    http://www.symposiumusa.com/ultra.html
    http://www.symposiumusa.com/stevenote.html
    http://www.symposiumusa.com/UltraAnalog.html

    Bl.a....."...rubber feet and squishy devices are NOT suitable and will actually trap internal mechanical energy inside the component, increasing inherent resonances and the distortions (whether euphonic or unpleasant) they cause. While a number of established footer devices can be used, mechanical coupling is an essential part of the Ultra's function..."
    Øh, det der er en herlig blanding av fakta og BS. Disse plattformene bruker constrained layer damping til å omforme mekanisk bevegelse til varme. Det er helt OK, men har ikke noe med mekanisk jording å gjøre. "Mekanisk jording" oppnås ved å bolte en gjenstand bom fast til grunnfjellet. Ettersom Symposium-plattformene har mye demping i forhold til fjæring, vil resonansfrekvensen være forholdsvis høy, men ikke særlig markert. Under resonans vil de ikke dempe noe som helst, rundt resonans vil de forsterke vibrasjonene noe, de begynner å dempe fra en frekvens rundt 1,4 x resonansfrekvensen, og over det vil dempingen bare rulle av ganske moderat med økende frekvens. I sin FAQ antyder de selv at resonansen ligger et sted mellom 35 og 55 Hz:
    You can think of our platforms as a kind of "sponge" for mechanical energy in the upper 8 out of 10 audible octaves- that is, from about the midbass (50-80 Hz or so) on up. These 8 octaves represent the lion's share of musical information, and by far contain most of what is needed to recreate a sense of "realism" and faithfulness to the original performance.
    Et underlag av gummi vil ha en mer markert resonansfrekvens, men også mye brattere demping med økende frekvens. Denne kurven viser hvor mye som slipper gjennom for to løsninger med samme resonans, men ulik demping. Legg merke til at den minst dempede faktisk slipper gjennom mindre energi for alle frekvenser over 1,4 x resonansfrekvensen! Dempekoeffisientene på bildet er valgt slik at den midterste kurven omtrent tilsvarer vanlig gummi. Jeg vet ikke dempekoeffisienten for en slik Symposium-plattform, men vi kan jo gjette at den oppfører seg som den stiplede kurven med dempekoeffisient lik 0,5.


    Resonansfrekvensen avhenger av hvor mykt underlaget er og hvor stor masse som legges oppå. Mykere materialer har lavere resonans ved samme masse. Mitt enkle poeng i hele denne tråden har vært at resonansfrekvensen for underlaget bør legges godt under 20 Hz ved en riktig kombinasjon av mykhet og masse. Tommelfingerregelen er at resonansen er lav nok hvis gummidingsen presses sammen 1,5-2 mm under tyngden av gjenstanden oppå. Da vil det være betydelig og raskt økende demping for alle frekvenser fra 20 Hz og oppover.

    Riktig avstemt er det ikke slik at "This "bounce" usually has a resonant frequency somewhere in the low to midbass range". Hos meg ligger slike resonanser fra 2-3 og oppover til 15-16 Hz, og det er utenfor frekvensområdet som høyttalerne kan gjengi. Derimot er det utsagnet en korrekt beskrivelse av resonansfrekvensen i en Symposium Ultra plattform. Hardere underlag vil ha høyere resonansfrekvens, opp til noen hundre Hertz for spikes. Jeg kjenner ikke til noen materialer som er så harde at resonansfrekvensen blir ultrasonisk - men i så fall ville de heller ikke dempet noe som helst gjennom hele audiobåndet!
     
    L

    lark

    Gjest
    asbjbo skrev:
    "Mekanisk jording" oppnås ved å bolte en gjenstand bom fast til grunnfjellet.
    Det er en kar her på forumet som har murt opp en sokkel helt fra kjellergulvet og gjennom taket, slik at den stikker opp igjennom stuegulvet. Tror det var platespilleren som stod på den. Det kan man vel kalle ekte mekanisk jording ;D
    Det var også lagt ut bilder av konstruksjonen, men jeg husker ikke hvilken tråd det var.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Herlig lesing å se noen ta det helt ut, eller helt fra bånn for å väre nöyaktig, men jeg tror ikke naboene under ville satt pris at jeg dro igang ett slikt prosjekt, da får man heller stole litt på BDR under tiden til man evnt flytter på landet ;D ...

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    Da var også BDRC på plass under høyttalerene, og jeg kan ikke si annet enn at dette var en god oppgradering med disse BDRC/P om enn ikke like mye som bare med puckene alene, men alikevel gode marginelle forskjeller med conene fremfor de "look alike" hardt prsset MDF(?) som stod på orginalt, kanskje ikke uten grunn at disse BDRC/P følger Coltrane serien orginalt?, hele lydbildet slapp likssom ht enda mer og det er mer ambient og liquidity over presentasjonen, slik jeg foredrar det, og tross at jeg bruker transistor utstyr oppleves forskjellen som mer "riktig", for meg, med MK 4 conene & puckene, dette bør man teste selv. Men disse blir så lenge høyttalerene står :D :)....

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn