Dempe stua.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Hei alle.

Har flyttet til en ny leilighet, og her er det romklang! I forhold til rommet jeg hadde anlegget i før, er lydbildet større men mindre nøyaktig. Man kan også høre tydlig at det klinger i rommet. Det må gjøres noe. Rommet ser slik ut:





Som dere kan se er veggen bak anlegget av betong, og resterende er en form for treplater, med isolasjon og mur bak. Taket har også denne kledningen, ganske så sikkert isolert.

Min første tanke var å kjøpe slike fine rockwoolplater, som jeg hadde tenkt å kle med sort stoff før jeg hengte dem opp på strategiske posisjoner i rommet.

1. Bak hver høyttaler, slik at bassrefleksen ikke slo i betongen og rett mot meg.

2. Bak hodet mitt ved lytteposisjon, for å dempe refleksjoner mot bakvegg.

3. Evt tak.

4. Det blir ikke stort vits i å dempe sidevegger, langt bort til kjøkkenet, og jeg har tenkt å kjøpe tyngre gardiner til vinduene dere ser. Ved den veggen skal senga vekk og det skal opp sittegruppe (soverommet er ikke ferdig bygget enda).

Spørsmålene er da:

Burde jeg bruke disse rockwool-platene, eller er andre ting bedre?
Diffusorer?
Finnes det en smart løsning for taket som ikke krever store festeanordninger? Kan ikke borre og hamre løs siden jeg bare leier.

Tenkte å sy "borrelås" til rockwoolplatene og feste disse til veggene med borrelås-tape. Enkelt og greit.

Alle tips og synspunkter mottaes med takk og klem, og evt en lytt om noen er i nærheten.

Hepp, og god natt!

PS: rack kommer!
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Jeg tror så absolut de rockwool-platene er veldig bra!

Har ikke prøvd de hjemme, men en kompis brukte dem da bandet hans brukte øvingslokalet som innspillingsstudio. Og effekten av disse platene er enorm, spesielt hvis man tar i betraktning den minimale plassen de tar.

Slike plater selges i pakker på seks stk. Så kjøp en pakke og prøv deg frem! Tror prisen er ca 1200 kroner pakka.

Lykke til!
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Akustikkplater demper rommet, det er helt klart. Du vil oppleve at det blir mye dødere. Problemet er bare at de ikke funker i bassen. Prøv deg frem med et minde antall først, slik at du ikke demper for mye. Hvis du ser under mitt anlegg her på sentralen så ser du at jeg har brukt tilsvarende, men i kombinasjon med noen DaaD og rene studioprodukter. Fordelen med Rocwool er at det er billig, ulempen er at de bare absorberer og ikke diffuserer. Når du først er i gang kunne du gått på loppemarked, fylt opp en tilhenger med gamle bøker for å putte i den hylla du har stående tom i hjørnet (eller kjøpe deg en platespiller og fylle den med LPer, det er selvsagt den beste anbefalingen).

Jeg ville nok vært skeptisk til den borrelåsen. Platene er relativt tunge i forhold til hvor mye de tåler. Kjøp med lukket kant, så drøsser det mindre. Mitt råd er å snekre ei ramme for å bære platene, da er det også lettere å trekke med stoff. Husk at stoffet du kler med skal være løst nok vevd til at du kan blåse igjennom.

André
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Det med Rockwool-platene hørtes spennende ut! Noen som vet hva de heter eksakt eller? På arbeid så har vi pallevis med Rockwool-lydplater stående som tar opp plass på lageret vårt.. Vet ikke eksakt hva typebetegnelsen er men.. Så jeg får ta med en palle hjem for å prøve kanskje?? :D
Jeg har også lurt litt på Auralex: http://www.auralex.com/
Mener de skal ha en norsk forhandler men greide ikke finne den i farten.
 
T

theStig

Gjest
Rockwool Akustikkplate er hva det heter.
http://guide.rockwool.no/sw14613.asp

Som nevnt før i denne tråden, for mye demping med bare tynne akustikkplater er ikke så bra. Det kan fort bli basstungt og dunkelt. Men det er bedre enn ingenting så klart.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Overdemping er klart ikke bra, men føler ikke at jeg sliter med for mye bass her heller.

Mener dere at det vil være for mye å dempe tak, veggen bak lytteposisjon, bak høyttalerne, med tanke på dunkel bass?

Noen flere løsninger, hints eller tips?;)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Var jeg deg emokid, ville jeg kjøpt en pakke eller to, plassert dem i noe avdanket sengetøy eller liknende (for å ikke fylle stua med kløende støv) og begynt å flytte rundt. Demping rett bak sitteposisjon vil jeg anbefale slik du sitter. Dersom du demper i førsterefleksjonen mellom høyttalerene vil anleggets 3D-egenskaper bedres. Himling vil kreve bygningsmessige tiltak, noe jeg hadde droppet om jeg leide. Det viktigste for deg er å få tatt førsterefleksjonene og deretter få nok absorbsjon til å få ned etterklangstiden.
Du kan jo også teste ut rimelige studioprodukter (sjekk hjemmesiden til prolyd) i hjørnene (ikke for mye av disse heller).
 

BR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2004
Innlegg
71
Antall liker
0
Rockwool Akustikkplate er hva det heter.
http://guide.rockwool.no/sw14613.asp

Som nevnt før i denne tråden, for mye demping med bare tynne akustikkplater er ikke så bra. Det kan fort bli basstungt og dunkelt. Men det er bedre enn ingenting så klart.
Men hva er det som egner seg når det nettop er basstungt og dunkelt?

BR
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Fosse: Tror det er en god ide, det var det jeg hovedsaklig tenkte på. Tror mye av klangen ellers i rommet blir dempet av tyngre gardiner, men også her tror jeg at jeg kan låne noen gamle gardiner vi har liggende hjemme hos mor.

Men det er vel ønskelig å dempe bassen som slår i betongbakveggen, uansett? Siden dere sier at rockwoolplatene ikke demper bass, hva burde jeg bruke bak her?

Tenkte jeg kunne prøvd meg på DIY-bassfeller i hjørnene bak der senga står nå.

Når det gjelder reolen på bildene vil den ikke stå der i fremtiden, den vil muligens stå som et delvis skille mellom stue og kjøkken, med litt diverse ting i, dette vil vel fungere som en fin diffusor. (Den vil bli stående ca der den lille varmeovnen på bildet er nå, og anlegget vil bli flyttet lengre inn i rommet)

Hepp
 
T

theStig

Gjest
Men hva er det som egner seg når det nettop er basstungt og dunkelt?
BR
Mer effektiv absorbsjon ved lave frekvenser!

En 30 mm akustikkplate demper ikke noe som helst under 250 Hz. Gardiner er bare tull, det demper ikke noe under 1-2 kHz, og for mye av slikt blir i hvertfall galt.

Poenget mitt er at hvis man skal dempe mye, så bør det være rimelig bredbåndet absorbsjon. 10-15 cm tykk rockwool med akustikkplate eller noe stoff/tøy foran, da begynner det å ligne noe. En slik løsning gir en balansert lyd i rommet. For mye gardiner gjør så absolutt ikke det.

De viktigste stedene å dempe er i de primære refleksjonspunktene: sidevegger, tak, bakvegg, bak høyttalerne, og helst på gulvet også.

Effektiv bassabsorbsjon bør plasseres i hjørnene, der vil effekten være størst. Her kan man bruke mange forskjellige ting.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Da tenker jeg følgende:

Doble eller triple rockwoolplater, kledd i stoff, bak høyttalerne, bassfeller i de to nærmeste hjørnene, rockwoolplate bak lytteposisjon, teppet er ikke av tykkeste laget, men demper litt, taket uteblir i alle fall i første omgang.

Noen flere tanker rundt dette tilfellet?

Takker for alle innspill, viste ikke at rockwool ikke dempet bass særlig bra.
 
T

theStig

Gjest
Ingen såkalte porøsabsorbenter (Rockwool, Glava, ull o.l) demper bass noe særlig bra. Uansett må man ha betydelig tykkelse for å få noen effekt. I rommet mitt har jeg 18 cm tykke absorbenter på veggene, de er effektive til ca. 100 Hz bare. I hjørnene har jeg 1 meter dype "corner killers", som kanskje virker ned i 50 Hz området.

Det du tenker å gjøre er en god start. Sidevegger og tak bør du også tenke på, men det kan være vanskeligere rent praktisk å få til.
 

BR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2004
Innlegg
71
Antall liker
0
I hjørnene har jeg 1 meter dype "corner killers", som kanskje virker ned i 50 Hz området.
Takk for gode tips.

Disse dine "cornerkillers" er også dette tykk rockwool med akustikkplater utenpå?
Skal dette være avrundet?

BR
 
T

theStig

Gjest
Disse dine "cornerkillers" er også dette tykk rockwool med akustikkplater utenpå?
Skal dette være avrundet?
BR
Jepp! Trenger ikke være avrundet.
 
S

smil

Gjest
Ingen såkalte porøsabsorbenter (Rockwool, Glava, ull o.l) demper bass noe særlig bra. Uansett må man ha betydelig tykkelse for å få noen effekt. I rommet mitt har jeg 18 cm tykke absorbenter på veggene, de er effektive til ca. 100 Hz bare. I hjørnene har jeg 1 meter dype "corner killers", som kanskje virker ned i 50 Hz området.

Det du tenker å gjøre er en god start. Sidevegger og tak bør du også tenke på, men det kan være vanskeligere rent praktisk å få til.
Hadde vore interessant å sett bilder av romet ditt, gjerne med ein grundig beskrivelse av alt du har gjort for å få bra akustikk.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.806
Antall liker
3.450
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei Emokid
Skal ikke blande meg i akustikk debatten (rockwoll funkar har prøvd i den betongkasse jeg bor i nu)men maa bare si at den gamle stresslessen din er meget fin. Jeg mener dette ikke ironisk.
Et fint stykke Norsk møbel historie.
Hilsen Habicht
ps. en bra lyttestol er gull vært.
 

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
475
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Kan gå god for at rockwool fungerer ypperlig. Har 2 doble og 2 enkle (60cm x 120cm), og det ryddet opp forbøffende bra. Frekvensresponsen er veldig homogen, og presisjonen blir en god del bedre. Jeg har plassert de doble på skrå bak høytalerne i hjørnene, og de enkle på siden av høytalerne med en liten tilt oppover. Som nevnt så ryddet dette opp romresonanser som bare det. Prøvde demping mellom høyttalerne, men det hadde ingen effekt. Ei heller bak lytteposisjonen, men det er nesten 3,5 meter til bakveggen, så det forklarer jo det. Du har jo veggen rett bak deg. Prøv alikevel først med demping bak høyttalere, og jobb deg ut i fra dem.

Lykke til med dempingen!
 
O

om.s

Gjest
Plantasjen har også noen fine difusorer, kom hjem med en relativt rimelig (449,-) "tredelt" palme som ble plassert i hjørnet bak høyre høytaler, og den gjør jobben bra.

Selv kona likte tweeket.

Det må ikke se ut som byggevarer for å være litt effektivt og estetisk ;)

mvh
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
http://www.oslo-audio-society.com/daad/daad1.html

Hvis du titter nedover på denne siden emokid, så ser du en skisse som viser hvilke punkter som bør behandles om du skal få optimalt utbytte.

Jeg er ellers sterkt uenig i at demping/diffusjon mellom høyttalerene ikke har effekt (jeg mener da førsterefeleksjon på veggen bak høyttalerene). Dette er som nevnt viktig for 3D formidlingen.
 
N

nb

Gjest
theStig, i hvilket område vil du si at følgende virker

- en bokhylle med assortert utvalg bøker
- en hylle med LP-er
- en hylle med CD-er
 
T

theStig

Gjest
Jeg er ellers sterkt uenig i at demping/diffusjon mellom høyttalerene ikke har effekt (jeg mener da førsterefeleksjon på veggen bak høyttalerene). Dette er som nevnt viktig for 3D formidlingen.
Ja, bak høyttalerne i refleksjonspunktene er det viktig å gjøre noe. Som du sier har det mye å si for stereobildet, og renhet i lyden generelt. Men midt på veggen får man ingen farlig refleksjon, så der er det ingen vits å gjøre så mye. Har sett at enkelte "demper" (med gardin eller laken... helt meningsløst i seg selv forøvrig) mellom høyttalerne, altså i selve rommet. Hva det skulle være godt for vet jeg ikke helt.
 
T

theStig

Gjest
theStig, i hvilket område vil du si at følgende virker

- en bokhylle med assortert utvalg bøker
- en hylle med LP-er
- en hylle med CD-er
Spørs hva du mener da? Diffusjon eller absorbsjon?

Alt dette reflekterer det meste av lyden tilbake, spesielt ved høyere frekvenser, men fordi hyller, CD'er, plater o.l. er litt elastisk, får man noe absorbsjon i området 100-500 Hz omtrent. Effektiviteten er kanskje i området 0,2-0,3. (perfekt absorbsjon = 1, ingen absorsjon = 0). Til kontroll av refleksjoner er møblement generelt helt ubrukelig, men det bidrar en del til redusert "klang" og støy i rommet.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Hei igjen!

Skal jo innrede denne delen av rommet, så jeg har et par spørsmål til.

Der senga står har jeg tenkt å plassere en 2-seter sofa.
Der stolen står nå har jeg tenkt å plassere en 3-seter sofa.

Sofaene har tykke, tunge puter. Noen ulemper\fordeler her, evt noe jeg burde tenke på?

Mvh
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
En treseter der hvor stolen nå står skulle trolig bare hjelpe. Jeg har det omtrent sånn selv, og sofaen er 2,38 meter lang, dvs omtrent like lang som det er mellom høyttalerene (ytterkant-ytterkant).
 
T

theStig

Gjest
Hei igjen!

Skal jo innrede denne delen av rommet, så jeg har et par spørsmål til.

Der senga står har jeg tenkt å plassere en 2-seter sofa.
Der stolen står nå har jeg tenkt å plassere en 3-seter sofa.

Sofaene har tykke, tunge puter. Noen ulemper\fordeler her, evt noe jeg burde tenke på?

Mvh
Store møbler vil gi litt generell demping i rommet, og det er som regel bra. Møbler med myke stoffer er bra, de demper mer enn skinn/skai og den stilen der.

Men det er viktig å huske på at møbler som regel aldri hjelper på et viktig problem i lytterom - refleksjoner. Hvis man kan få en sofa som er 1,5 meter høy så... og plassere en slik foran hver sidevegg, så fikser man jo sideveggrefleksjonen... Og taket da?

Et godt tips for å håndtere gulvrefleksjonen er slike store skumgummiklosser/paller til å legge bena på. De har slike på IKEA tror jeg. Kjøpte et par på Living som jeg har i hjemmekinorommet. Funker faktisk!
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Takker for svar.

Håper møblene vil ta det meste av "støyen" i rommet, samtidig som jeg vil prøve en bassfelle i alle fall ett av hjørnene, gjøre noe med bassrefleksen som går rett i betongen, og akustikkplate bak lytteposisjon.

Hvordan er det med store potteplanter i hjørnene? Funker disse, eller vil andre (DIY)-løsninger være bedre?

Et annet spørsmål. Jeg vet nå at "tynne" rockwoolplater ikke demper bass. MEN, vil det ikke være en fordel uansett, å ha en 5cm rockwoolplate der bassen slår i betongen, fremfor at den slår i bare betong?

Mvh

Magnus
 
T

theStig

Gjest
5 cm rockwool er bedre enn ingenting, men bruk helst et minimum av demping av slikt. I bassen hjelper det ikke en døyt, men det er bra over 200 Hz omtrent.

Potteplanter er pene, men noen særlig akustisk effekt er det neppe å hente fra de. Man kan kanskje få noe diffusjon, men absorbsjonen er det dårlig med. Da er hybelkaniner like effektivt..... ;D
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
mine ideer til ting som ikke ser ut som akustikkhjelpemidler men som er det...

persienner og gardiner for å spre eller absorbere
planter, type store palmer el. på førsterefleksjonene.
Bilder med lerret som man kan putte myke ting bak..
teppe på gulv på riktig sted.
møbler..

noen flere?
har ikke problemer i bassen selv så der har jeg ikke gjort så mye
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Det med Rockwool-platene hørtes spennende ut! Noen som vet hva de heter eksakt eller? På arbeid så har vi pallevis med Rockwool-lydplater stående som tar opp plass på lageret vårt.. Vet ikke eksakt hva typebetegnelsen er men.. Så jeg får ta med en palle hjem for å prøve kanskje??  :D
Jeg har også lurt litt på Auralex:  http://www.auralex.com/
Mener de skal ha en norsk forhandler men greide ikke finne den i farten.
Kan du ikke stjæle en pall og selge til oss andre kjempebillig? Eller gi dem bort? Da hadde man blitt glad.
 
K

kiwi

Gjest
Hei Fosse
Har nå fått på plass 2 stk DAAD, kjøpte de minste da han ikke hadde de mellomste inne på lager. Konklusjonen er at de har sinnsyk mye og si på lyden. Har kjempeproblemer med ekko i stua dette har nå blitt mye bedre, bassen sitter bedre samt at jeg kan spille høyeret uten at jeg bare hører ekko i vokalen. Dette var en kjempe lur investering hadde aldri på forhånd trudd at det skulle bli så mye bedre.
Mvh: Espen
En treseter der hvor stolen nå står skulle trolig bare hjelpe. Jeg har det omtrent sånn selv, og sofaen er 2,38 meter lang, dvs omtrent like lang som det er mellom høyttalerene (ytterkant-ytterkant).
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.235
Antall liker
6.368
Hvor mye koster disse produktene?

For å oppdatere litt, så hjalp det veldig, veldig mye å få inn to sofaer i stua.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Hei Espen. Har samme erfaring selv med DaaD. Jeg bruker to av de minste i førsterefleksjonspunktet mellom høyttalerene, og en stor i ene hjørnet bak lytteposisjon. Har jo hatt en drøss i stua ved en tidligere anledning, og sånn lyd har jeg ikke hatt før eller siden. Så, det er bare å gratulere med en klok investering.

Hei emokid, de minste koster vel ca. 2800 stk mener jeg å huske. Det er litt penger, men du blir sittende igjen med en lydforbedring per krone som du vanskelig finner med andre produkter (i hvert fall ble jeg deg, dette vil selvsagt være romavhengig). Men, det er jo supert at møblene gjorde en positiv forskjell.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Hei alle.

Har flyttet til en ny leilighet, og her er det romklang! I forhold til rommet jeg hadde anlegget i før, er lydbildet større men mindre nøyaktig. Man kan også høre tydlig at det klinger i rommet. Det må gjøres noe. Rommet ser slik ut:





Som dere kan se er veggen bak anlegget av betong, og resterende er en form for treplater, med isolasjon og mur bak. Taket har også denne kledningen, ganske så sikkert isolert.

Min første tanke var å kjøpe slike fine rockwoolplater, som jeg hadde tenkt å kle med sort stoff før jeg hengte dem opp på strategiske posisjoner i rommet.

1. Bak hver høyttaler, slik at bassrefleksen ikke slo i betongen og rett mot meg.

2. Bak hodet mitt ved lytteposisjon, for å dempe refleksjoner mot bakvegg.

3. Evt tak.

4. Det blir ikke stort vits i å dempe sidevegger, langt bort til kjøkkenet, og jeg har tenkt å kjøpe tyngre gardiner til vinduene dere ser. Ved den veggen skal senga vekk og det skal opp sittegruppe (soverommet er ikke ferdig bygget enda).

Spørsmålene er da:

Burde jeg bruke disse rockwool-platene, eller er andre ting  bedre?
Diffusorer?
Finnes det en smart løsning for taket som ikke krever store festeanordninger? Kan ikke borre og hamre løs siden jeg bare leier.

Tenkte å sy "borrelås" til rockwoolplatene og feste disse til veggene med borrelås-tape. Enkelt og greit.

Alle tips og synspunkter mottaes med takk og klem, og evt en lytt om noen er i nærheten.

Hepp, og god natt!

PS: rack kommer!
Det som åpenbart mangler i dette rommet i forhold til et bra musikkrom, er et tykt heldekkende teppe på gulvet.
 
K

kbwh

Gjest
Der tar du nok feil, realist.
Det er bedre å dempe spesifikt og riktig der det er nødvendig, dvs. med akustikkplater (helst 10cm) i førsterefleksjonspunktene på vegger og i tak, samt IKEA eller Livings fotpaller som theStig nevner til å ta gulvrefleksjonene.
En hyggelig sideeffekt med denne løsningen er at det er bare takbehandingen som trenger å monteres fast, til glede for eventuelle designsjefer i heimen.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Der tar du nok feil, realist.
Det er bedre å dempe spesifikt og riktig der det er nødvendig, dvs. med akustikkplater (helst 10cm) i førsterefleksjonspunktene på vegger og i tak, samt IKEA eller Livings fotpaller som theStig nevner til å ta gulvrefleksjonene.
En hyggelig sideeffekt med denne løsningen er at det er bare takbehandingen som trenger å monteres fast, til glede for eventuelle designsjefer i heimen.

Det er vel delvis riktig det du sier, men altså, hele gulvet i tillegg.
 
T

theStig

Gjest
Tepper er akustisk sett helt ubrukelig, det er min mening. De demper meget ulineært, og stort sett bare over 1-2 kHz. Dessuten - å dekke en hel flate med absorberende materiale nedsetter diffusjonen i rommet, og det er ikke så heldig.

Skal man første dempe, så må det være bredbåndet absorbsjon slik kbwh sier, og kun der det faktisk har noen effekt på tidlige refleksjoner. Det er kun i linjen mellom høyttaler og lytter at man faktisk vil få noen vesentlig refleksjoner fra gulvet, så det er evt. her man kan dempe noe. For de fleste høyttaleroppsett vil gulvrefleksjonen havne i området rundt 200 Hz. Da har tepper overhodet ingen effekt.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Tepper er akustisk sett helt ubrukelig, det er min mening. De demper meget ulineært, og stort sett bare over 1-2 kHz. Dessuten - å dekke en hel flate med absorberende materiale nedsetter diffusjonen i rommet, og det er ikke så heldig.

Skal man første dempe, så må det være bredbåndet absorbsjon slik kbwh sier, og kun der det faktisk har noen effekt på tidlige refleksjoner. Det er kun i linjen mellom høyttaler og lytter at man faktisk vil få noen vesentlig refleksjoner fra gulvet, så det er evt. her man kan dempe noe. For de fleste høyttaleroppsett vil gulvrefleksjonen havne i området rundt 200 Hz. Da har tepper overhodet ingen effekt.
Stig Carlsson har også hele tiden anbefalt heldekkingsmatter.

http://www.sonicdesign.se/oeint9.html
 
Topp Bunn