Demolisten - filmklipp for demo og test

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ingen som har nevnt siste skytescenen i open range? Skikkelig morsom den.spesielt det aller første skuddet er ganske heftig.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Ah, så ikke det :) dark knight rises har også ganske heftig lydspor.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Oblivion er allerede nevnt, inkludert "Coming in hot" landingen.
    Etter noe justeringer for å få tilbake balansen i de laveste frekvensene så går Oblivion fra å være loud men likevel ganske bra, til å bli en total og fysisk lydopplevelse.

    Fra start til rundt 10min skjer det veldig mye i lyden her, og spesielt dypbassen er gjort uvanlig bra, det gjelder bare å finne den ved å reversere filtreringen som ble gjort i studio.

    Her gir lyden en subtil følelse av å være med på turen, det gynger litt på en måte, og en kjenner lufttrykket endrer seg, uten at det er hørbart:
    oblivion opening 3.jpg


    Så havner flygeren inn i en storm, og trykkbølger og bevegelse får en helt annen kraftigere karakter, som gir inntrykk av at nå skjer det ting:
    oblivion opening 2.jpg


    All flygingen frem til og med landingsscenen er egentlig en lydopplevelse av de sjeldne.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Laget meg en DemoScenes add-on til xbmc, nå kan jeg spille demoscener og musikk rett fra oversiktlige lister.

    DemoScenes sets:
    demoscenes sets 640.jpg


    Intro listen:
    demoscenes set1 640.jpg


    Demoscener:
    demoscenes set2 640.jpg


    Her kan en se hvilke scener og filmer jeg har valgt akkurat nå.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Kan du kjøre en måling av de første 30 sekundene på den Edge of tomorrow filmen kvålsvoll? Satt den på intetanende og den sorte skjermen helt i starten tok jo nesten livet av høyttalerene selv ved et moderat volum (105db omtrent tenker jeg, som ikke er så høyt til dypbass)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg har ikke EoT, men sjekk data-bass, der er det måling av alt.

    Det som er spesielt er at signalet varer flere sekunder, det er mange filmer med enda høyere peaknivå.
    Signalet er encoded til max i lfe og c kanalene.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Hehe, så det nå. Er helt sinnsyk output i den åpningen, men sånn teoretisk burde det være mulig å skvise enda mer ut av en lydmix. Jeg har dog aldri vært borti noe som var i nærheten av denne. Spesielt mtp at tonen varer så lenge.. man skal ha et kapabelt subsystem for å hamle opp med den introen på referanse volum.. typ over 120db i output helt ned i kjelleren.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Et par eksempler (Til sammenligning så er EoT-scenen rundt -5dB):

    peak level ref 0dB = 125dB max / -20dB lcrs + -10dB lfe:

    Kon-Tiki storm: -7.5dB
    M&C 1. battle: -4dB
    WOTW pods emerge: -3.6dB
    Oblivion start->10min: -5.4dB


    Flere filmer med høyt nivå ved veldig lave frkevenser, fx filmen Hanna der det er fullt (0dBFS) nivå i L og R ved 10hz et par steder.
    Uten hp-filter/bass-management så er jo ikke dette bra for høyttalerene.
    Det er lurt å sette opp systemet slik at alle slags mulige kombinasjoner av signaler går bra, slik at det 1. ikke ødelegges ting, 2. ikke blir ulyd, 3. (opsjon?) prøve å gjengi alt uten ulyd.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har endel test filer som jeg kan dele dersom det skulle være av interresse..

    Skjermbilde 2016-01-14 kl. 20.12.53.jpg


    Skjermbilde 2016-01-14 kl. 20.12.46.jpg


    Skjermbilde 2016-01-14 kl. 20.12.34.jpg

    Skjermbilde 2016-01-14 kl. 20.12.34.jpg


    Skjermbilde 2016-01-14 kl. 20.11.36.jpg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Unbroken, åpningscenen med flyene - fantastisk både med og uten Atmos.


     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    451
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Lister bare opp noen av standar demo filmene.


    * Pulse

    * Transformers : Ironhide skyter i bakken.
    ( Den 4. Transformers filmen kommer til være grom og heftig lydmessig når den kommer ;) )

    * Die Hard 5

    * Cloverfeld

    * Enders game

    * Pacific Rim

    * Halo 4 forward until dawn ( heeeeeftig LFE bass spor fra når de kommer.. )

    * Battlesship

    * The Art of Flight

    * Tron Legacy

    * Rambo 4

    * Hot Fuzz

    * Black Hawk Down

    * Open Range : Siste skuddoppgjøret :)


    Oppdaterer litt med et par Atmos filmer med lyspor som får en til og smlie litt ekstra :D

    Transformers: Age of Extinction Atmos ( hadde en liten insident me en sub som falt ned. Det var Lockdown sin skyld )

    Expendebals 3 Atmos

    Turtles 5 Atmos

    Terminator 5 Atmos

    John Wick Atmos

    San Andreas Atmos ( filmen har et Veldig heftig LFE spor, heftigste jeg har vært borti )

    Jupiter Ascending Atmos


     

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    197
    Antall liker
    57
    syns det er rart ingen har nevnt ringenes herre, når nazgulen flyr over daudemyra så kan man kjenne vingeslagene i brøstkassa med rett oppsett
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Kung Fu Panda 1, fantastisk lydreise igjennom hele filmen :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Er de noe sted der man kan få kjøpt ferdig lagd demo klipp på Blu ray?
    Eller noen som kan brenne en demo disk på Blu Ray mot betaling?:)
     
    Sist redigert:

    larsmp

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.05.2002
    Innlegg
    52
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    5

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har ikke Blu Ray brenner men hadde det bare vært og brenne det som ett image?
    Syns jeg får bedre lyd med BD soiller kontra PC..
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    En mediaspiller som kan bitstreame vil fungere like bra som enhver blu ray spiller når det kommer til lyd.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Har ikke sjekka men noen gode forslag for hvilken/e?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Har ikke sjekka men noen gode forslag for hvilken/e?
    Skal du ha noe av det raskeste og beste som er på markedet til en fornuftig pris kommer du ikke unna disse:

    Himedia Q5 Pro - futeko.com - High Performance Media Box. Android Box, Kodi Box, Mini-HTPC. UK Based.

    HiMedia Q10 Pro - futeko.com - High Performance Media Box. Android Box, Kodi Box, Mini-HTPC. UK Based.

    Q5 er akkurat samme som Q10 uten mulighet for intern hd og noe mer minne og touch display. Jeg fikk min Q5 for 2-uker siden og den fungerer bedre enn mine Dune spillere som er eldre og dyrere. Android basert platform som kjører Kodi (XBMC) Spiller BDMV folders og ISO Blu Ray og alt annet du kan kaste på den. Har også støtte for 4K 3D etc...
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Kan du styre denne med kodi appen på iOS? Har en kodi boks men trenger en til i kinoen...
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Kan du styre denne med kodi appen på iOS? Har en kodi boks men trenger en til i kinoen...
    I og med at Hi-media bruker en såkalt wrapper (Kodi fungerer bare som biblotek) vil ikke disse virke dessverre, wrapperen gjør slik at formatstøtten øker og at 4K avspilling er mulig. Tenk på wrapperen som motoren og Kodi som bibloteknavigering.


    Edit, du kan enkelt skru av wrapperen om du ikke har noen sære formater du spiller av og ikke trenger 4K avspilling og da skal ios remoter virke.
     
    Sist redigert:

    larsmp

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.05.2002
    Innlegg
    52
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    5
    DB9 formatet kan holde samme kvalitet som Blu-ray, men da brent på en DVD-DL plate. Skal være kompatibel med de fleste Blu-ray spillere. De fleste DVD-brennere kan brenne DVD-DL plater. Ulempen er at DB9 kun kan holde 8 og noen GB, så det begrenser lengden på videoen. Du kan likevel få ca. 30-35 minutt med Full-HD med lossless lyd. Demo-platene på AVS skal kunne lastes ned som DB9 plater tror jeg. Har ikke testet disse selv, så jeg kan ikke si noe om kvaliteten. Vil anta den er tilsvarende Blu-ray utgivelsen av filmene.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Er det XBMC som er mest brukt på PC/Mac og som blir sett på som mest brukervennlig?
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Har ikke sjekka men noen gode forslag for hvilken/e?
    Skal du ha noe av det raskeste og beste som er på markedet til en fornuftig pris kommer du ikke unna disse:

    Himedia Q5 Pro - futeko.com - High Performance Media Box. Android Box, Kodi Box, Mini-HTPC. UK Based.

    HiMedia Q10 Pro - futeko.com - High Performance Media Box. Android Box, Kodi Box, Mini-HTPC. UK Based.

    Q5 er akkurat samme som Q10 uten mulighet for intern hd og noe mer minne og touch display. Jeg fikk min Q5 for 2-uker siden og den fungerer bedre enn mine Dune spillere som er eldre og dyrere. Android basert platform som kjører Kodi (XBMC) Spiller BDMV folders og ISO Blu Ray og alt annet du kan kaste på den. Har også støtte for 4K 3D etc...
    Har disse støtte for Blu-Ray meny eller er det BD-lite som brukes?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Er det XBMC som er mest brukt på PC/Mac og som blir sett på som mest brukervennlig?
    XBMC finnes ikke lengre (det heter Kodi nå). Det er den og Plex som er de to store. En av de største forskjellene rent praktisk er at Plex har enkel funksjonalitet for å la deg få tilgang til arkivet ditt over alt det er internettilgang, dvs at du kan sitte med en mobiltelefon på toget og se film streamet hjemmenfra. Plex transkoder automatisk basert på tilgjengelig båndbredde. Det krever en litt kraftig datamaskin å gjøre denne jobben, men enhver passe potent PC burde klare jobben. Dette er borderline umulig å få til med Kodi.

    Plex er nok betydelig mer plug&play enn Kodi. Kodi kan i langt større grad konfigureres. Plex er et kommersielt produkt - serverbiten er gratis og for mobile enheter er det en engangsavgift på 5 dollar eller hva det nå er for å kunne streame. Kan også kjøpe PlexPass som gir tilgang til en del mer funksjonalitet, det koster 5 dollar i måneden eller noe mindre om man tegner for lengre periode i slengen. Begge har de vanlige funksjonene som automagisk nedlasting av metadata, ytterligere info, tekster osv.

    Jeg har tenkt å basere meg på Plex for video trur eg. Basert på hva jeg har lest på ymse forum er musikkdelen litt stemoderlig behandlet og mesteparten av utviklingsarbeidet ser ut til å konsentrere seg om videobiten.

    Vet ikke hvordan det er for Kodi, men på min Samsung-TV kunne jeg laste ned Plex app og så var alt innhold tilgjengelig for avspilling over nettverket i huset.

    Både Plex og Kodi finnes for de vanlige plattformene. Jeg kjører Linux (Ubuntu virtuelt) på serversiden for Plex og klientene er Windows, iPhone, Samsung TV og det funker sikkert på Playstationen min også uten at jeg har prøvd.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Har ikke sjekka men noen gode forslag for hvilken/e?
    Skal du ha noe av det raskeste og beste som er på markedet til en fornuftig pris kommer du ikke unna disse:

    Himedia Q5 Pro - futeko.com - High Performance Media Box. Android Box, Kodi Box, Mini-HTPC. UK Based.

    HiMedia Q10 Pro - futeko.com - High Performance Media Box. Android Box, Kodi Box, Mini-HTPC. UK Based.

    Q5 er akkurat samme som Q10 uten mulighet for intern hd og noe mer minne og touch display. Jeg fikk min Q5 for 2-uker siden og den fungerer bedre enn mine Dune spillere som er eldre og dyrere. Android basert platform som kjører Kodi (XBMC) Spiller BDMV folders og ISO Blu Ray og alt annet du kan kaste på den. Har også støtte for 4K 3D etc...
    Har disse støtte for Blu-Ray meny eller er det BD-lite som brukes?
    BD-lite er det..

    Edit, men om du ikke har bruk for menyer er scraperen til Kodi bare helt genial. Henter fram lydinfo, og all mediainfo du har bruk for og fremvisningen i coverflow er flott og kan også tilpasses i mange forskjellige varianter.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Er det XBMC som er mest brukt på PC/Mac og som blir sett på som mest brukervennlig?
    XBMC finnes ikke lengre (det heter Kodi nå). Det er den og Plex som er de to store. En av de største forskjellene rent praktisk er at Plex har enkel funksjonalitet for å la deg få tilgang til arkivet ditt over alt det er internettilgang, dvs at du kan sitte med en mobiltelefon på toget og se film streamet hjemmenfra. Plex transkoder automatisk basert på tilgjengelig båndbredde. Det krever en litt kraftig datamaskin å gjøre denne jobben, men enhver passe potent PC burde klare jobben. Dette er borderline umulig å få til med Kodi.

    Plex er nok betydelig mer plug&play enn Kodi. Kodi kan i langt større grad konfigureres. Plex er et kommersielt produkt - serverbiten er gratis og for mobile enheter er det en engangsavgift på 5 dollar eller hva det nå er for å kunne streame. Kan også kjøpe PlexPass som gir tilgang til en del mer funksjonalitet, det koster 5 dollar i måneden eller noe mindre om man tegner for lengre periode i slengen. Begge har de vanlige funksjonene som automagisk nedlasting av metadata, ytterligere info, tekster osv.

    Jeg har tenkt å basere meg på Plex for video trur eg. Basert på hva jeg har lest på ymse forum er musikkdelen litt stemoderlig behandlet og mesteparten av utviklingsarbeidet ser ut til å konsentrere seg om videobiten.

    Vet ikke hvordan det er for Kodi, men på min Samsung-TV kunne jeg laste ned Plex app og så var alt innhold tilgjengelig for avspilling over nettverket i huset.

    Både Plex og Kodi finnes for de vanlige plattformene. Jeg kjører Linux (Ubuntu virtuelt) på serversiden for Plex og klientene er Windows, iPhone, Samsung TV og det funker sikkert på Playstationen min også uten at jeg har prøvd.
    Takler Plex bitstreaming av HD lyd som DTS-HD master, dolby True HD og spiller den av ISO BD ?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Er det XBMC som er mest brukt på PC/Mac og som blir sett på som mest brukervennlig?
    Å få HD-lyd utifra pc`er har alltid vært en morsom opplevelse å få til om det er ett kriterie.. ?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Bruker vanligvis DTS når jeg bruker Mac og bruker vlc til å spille av. Har prøvd XBMC tidligere og husker at jeg syns det var litt for mye knot. Vil bare ha å kunne spille av uten fjas:)


    Er det XBMC som er mest brukt på PC/Mac og som blir sett på som mest brukervennlig?
    Å få HD-lyd utifra pc`er har alltid vært en morsom opplevelse å få til om det er ett kriterie.. ?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Takler Plex bitstreaming av HD lyd som DTS-HD master, dolby True HD og spiller den av ISO BD ?
    Her er hva Plex sier om lydformater

    As you might have read at the top of this article we strongly recommend that you use the audio decoder that Plex Media Player is using. The reasons for this are many:

    • Plex Media Player handles PCM better. Features like Display Sync can only work with PCM as there is no way to resample encoded data, and the worry about needing exclusive audio access is not there.
    • Some operating systems (like Mac OS X) can not passthrough some audio formats, so issues will arise.
    • If you enable passthrough for something that is not 100% supported on your device, you may just get noise, or silence.
    • The technology used means we can bit-perfectly decode DTS-HD MA, for example. While regular TrueHD is supported, Atmos extensions to the format are currently ignored.
    So in short; when using decoding the only drawbacks are the lack of the extended Atmos data bits, and that your receiver will not light up the DTS-HD MA/TrueHD light. Don't worry, though: even if the pretty light doesn't go on, you're still getting identical sound!
    Lastly; if you know what you do, it is absolutely possible to use passthrough. E.g. if you want the Atmos extra bits and you are using an operating system on the client side which supports it (for example Windows), then you can enable it. Just remember that if your TV does not support 23.976hz, or your computer does not support outputting 23.976 hz, you will not be able to enjoy the Sync Mode we call Display. This mode resamples the audio slightly to allow the 0.1% speedup needed to avoid the 41.6 second judder that is plaguing some setups.

    ---

    Som nevnt er det ofte ikke spesielt morro å prøve å få ut HD-lyd fra en PC. Jeg tar mesteparten av lyden utfra TVen - det er eneste måte jeg får multikanalslyd på HBO og slikt (dvs jeg bruker HBO-appen på TVen fremfor å bruke PCen).

    Jeg mener å ha lest at Plex ikke støtter ISO-filer og at de har sagt en gang i tiden at de ikke har noen planer om å gjøre det, men ta det med en klype snus. Litt kjapp googling ser ut til å bekrefte dette og at eventuell løsning er konvertere formatet (ikke aktuelt regner jeg med) eller å putte det i en mkv-container, da skal det visstnok funke bit for bit. Men jeg har ingen erfaring med dette selv.

    https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201426506
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Kan du styre denne med kodi appen på iOS? Har en kodi boks men trenger en til i kinoen...
    I og med at Hi-media bruker en såkalt wrapper (Kodi fungerer bare som biblotek) vil ikke disse virke dessverre, wrapperen gjør slik at formatstøtten øker og at 4K avspilling er mulig. Tenk på wrapperen som motoren og Kodi som bibloteknavigering.


    Edit, du kan enkelt skru av wrapperen om du ikke har noen sære formater du spiller av og ikke trenger 4K avspilling og da skal ios remoter virke.

    Takk for svar. Kjører kodi i stua og er strålende fornøyd med den. Sliter litt med å måtte reboote maskina før bruk så er ubrukelig å plassere i tekniskrom i kinoen. Boksen du linker til er jo interessant - er vel bare å bruke trådløst tastatur istedenfor iOS app antar jeg.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Å få HD-lyd utifra pc`er har alltid vært en morsom opplevelse å få til om det er ett kriterie.. ?
    Har brukt PC i mange år og det fungerer helt fint med Windows og Kodi med alt av format, inkl Atmos. Prøvde meg også med Kodi på AppleTV4, fungerte for så vidt helt utmerket med unntak av akkurat Atmos som ikke fungerer pr nå :(
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Å få HD-lyd utifra pc`er har alltid vært en morsom opplevelse å få til om det er ett kriterie.. ?
    Har brukt PC i mange år og det fungerer helt fint med Windows og Kodi med alt av format, inkl Atmos. Prøvde meg også med Kodi på AppleTV4, fungerte for så vidt helt utmerket med unntak av akkurat Atmos som ikke fungerer pr nå :(
    Hvilken avspiller bruker du da for å bitstreame DTS-HD og Dolby True HD lyd ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn