Delvis balansert

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Her i dag en CD-spiller med kun ubalanserte RCA ut. Har mulighet til å kjøpe en balansert pre og balanserte monoblokker.

Spørsmålet er da: Vil det ha noe for seg å kjøre ubalansert mellom CD og pre, for så å ha balansert mellom pre og effekt?

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Det går som fot i hanske, no prob ;)

Mvh. RS

N

nb

Gjest
Du får kjøpt RCA-XLR - overganger på de fleste sjapper som selger pro-audio-utstyr til en fornuftig penge - selv betalte jeg 100 kroner for mine, og de ser ganske så tøffe ut i tillegg. Ellers kan du lodde selv om du har taket på slikt. Hr. Solhaug eller noen andre kan sikkert fortelle deg hvordan.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Regnet jo med at det kom lyd... Men hvis det ikke har noe for seg å kjøre balansert kun mellom pre og effekt, er ikke det noe kjøpsargument i seg selv. Ikke for det, det er nok av andre argumenter...

O

omholt

Gjest
Det går jo ann å oppgradere signalkilden senere....
Forstår at dette er omdiskutert, men jeg opplever i mitt system at balansert låter bedre.

O

omholt

Gjest
Tviler på at du får lydmessig effekt hvis det ikke kjøres balansert fra signalkilden. Alikevel kan det være greit å bruke XLR, får å unngå eventuelt støy. Hvis jeg tar feil, så får andre rette meg.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Såfremt effekttinnet er ekte balansert bør du fore det via balansert fortinn. Hva du derimot forer fortrinnet med er mindre betydningsfullt.

Mvh. RS

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
RS har et poeng. Men sjekk hva som er innenfor XLR kontakten.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Takker for alle tilbakemeldinger. Er nok ikke særlig aktuelt å oppgradere CD-spilleren hvis jeg går for dette... Da låses nok investeringsbudsjettet for lang tid. Er også litt tilhenger av å holde meg til et merke, og jeg har allerede en utgave av toppmodellen av CD-spilleren. Det også finnes en balansert utgave, men det er ikke så mange av de omkring, og tror vel egentlig ikke at det er den store forskjellen. Å kjøpe den ny blir helt uaktuelt.

brok

Medlem
Ble medlem
30.09.2006
Antall liker
0
Et bidrag fra det snødækkede danmark:

mine erfaringer med xlr kontra rca er delte: jeg oplever fordeler og ulemper ved begge principper. xlr-koblingen gir en mere kontant, direkte og litt pågående karakter. rca er en anelse mere blødt (soft), med mere rom, lidt rundere forkanter på musikken, men fremfor alt mer lyttevenligt. Disse indtryk er generelle og basert på erfaringer med EC, Thule, Primare, mark Levinson og Vincent. jeg oplever samtidig, at forskellen er størst mellem pre og effekt, og noe mindre udtalt mellem cd og pre.

mvh
Brok

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.361
Torget vurderinger
1
Takker for alle tilbakemeldinger. Er nok ikke særlig aktuelt å oppgradere CD-spilleren hvis jeg går for dette... Da låses nok investeringsbudsjettet for lang tid. Er også litt tilhenger av å holde meg til et merke, og jeg har allerede en utgave av toppmodellen av CD-spilleren. Det også finnes en balansert utgave, men det er ikke så mange av de omkring, og tror vel egentlig ikke at det er den store forskjellen. Å kjøpe den ny blir helt uaktuelt.
Som RS antyder er de potensielle lydmessige gevinstene av XLR-differensielle inn-/utganger helt avhengig av den konkrete implementeringen i hhv. effekttrinn, forforsterker og evt. CD-spiller. I enkelte tilfeller er XLR inn- og utganger implementert som en att-på-klatt som egentlig ikke bidrar til noe positivt utover å øke kostnadene og selge produkter. Dersom du ikke har et seriøst problem med innstrålt støy, eller har konkret kunnskap om den konkrete implementeringen eller lydmessige vrikningene av den, så synes ikke jeg XLR bør være et avgjørende kriterium for valg av nytt leketøy (utover at XLR kontakter rent mekanisk er vesentlig bedre enn RCA). Evt. positive synergivirkninger av å bruke XLR mellom for og effektrinn blir ikke større eller mindre av å bruke din eksisterende CD-spiller. Dersom du senere hekter på en CD-spiller med en mindre god XLR-utgang så kan det fort hende at du foretrekker RCA-utgangen etc.

Dvs alt avhenger av den konkrete kombinasjonen om RCA eller XLR vil være «best» i hver enkelt tilkobling.

mvh
KJ

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
En av grunnene til at det kan oppleves forskjellig mellom Pre/Power eller mellom CD/Pre er at signalnivået er konstant(høytt) fra CD, mens det oftest er mye lavere videre til Power-amp.(nedregulert volum).

Arne K

O

omholt

Gjest
Et bidrag fra det snødækkede danmark:

mine erfaringer med xlr kontra rca er delte: jeg oplever fordeler og ulemper ved begge principper. xlr-koblingen gir en mere kontant, direkte og litt pågående karakter. rca er en anelse mere blødt (soft), med mere rom, lidt rundere forkanter på musikken, men fremfor alt mer lyttevenligt. Disse indtryk er generelle og basert på erfaringer med EC, Thule, Primare, mark Levinson og Vincent. jeg oplever samtidig, at forskellen er størst mellem pre og effekt, og noe mindre udtalt mellem cd og pre.

mvh
Brok
Deler noe av denne erfaringen. XLR kan oppleves som mer pågående da mer av musikken er på utsiden av høyttalerne. RCA er bløtere og kan derfor i noen systemer oppleves mer behagelig. Dette kommer nok mye ann på rommet og matching.

På min forrige lytteplass slet jeg en del med hard diskant og noe pågående mellomtone. Jeg foretrakk derfor RCA. Nå har jeg en bedre plassering og har gjort noe med førsterefleksjonene. Nå foretrekker jeg helt klart XLR.

Topp Bunn