Politikk, religion og samfunn Deltidsstudier

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kjenner at jeg gjerne kunne tatt noen studiepoeng til. Dessverre har universitetet blitt en temmelig kronglete plass å tilbringe fritiden etter kvalitetsreformen. Pliktige oppmøter og innleveringer, låst progresjon og så videre. Det er mitt inntrykk, i hvert fall. Det er nok av andre som tilbyr kurs, men fagutvalget jeg har klart å finne er temmelig skralt.

Noen ideer? Gjerne noen gode tips til å supplere exphil/exfac og et grunnfag i statsvitenskap og lage en bachelor som kan brukes til noe (ja, jeg vet, en bachelor kan ikke brukes til stort uansett). Jeg syntes forresten politisk teori og internasjonal politikk var de interessante modulene. Ikke fordi jeg er så voldsomt opptatt av makt og sånt, mer fordi jeg liker å gruble om abstrakte og generelle fenomener, årsakssammenhenger og denslags fremfor å hamstre detaljer.

Sist redigert av en moderator:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.893
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Mykje bra deltidsstudietilbod, desentralisert og mykje via læringsplattformer på nett. Hyggjeleg å etterutdanne seg litt, ein skjerpar litt tankane rundt kva ein driv på med, etter mi erfaring.
Sjølv er eg i ferd med å hanke inn 15 stp til i klasseleiing, etter 15 stp i rettleiar og 30 stp IKT. Så til våren manglar eg 30 stp for å vere så overklok at eg må ta mastergrad for å komme lenger - og det gidd eg truleg ikkje.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kvier meg også for master. Jeg antar det vil kreve så mye at det blir vrient å kombinere med full jobb. Jeg har en fleksibel arbeidsgiver, så det er mulig å bytte seg fri til nødvendige aktiviteter. Men, jeg har rett og slett ikke råd til å begynne å redusere arbeidsmengden og lønna. Ting får ta den tida det tar.

På mange måter tror jeg du er heldig. Du starter med en profesjonsutdanning. Det er på en måte mange i din båt, og et marked for mindre kurs som som egner seg som supplement, oppfrisking, oppdatering og så videre. Jeg antar at det er mange dyktige og motiverte lærere som ønsker å fortsette å lære, men ikke har råd til å ta seg et år borte fra jobben.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.893
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vi har etter kvart fått ei ganske lukurativ ordning lokalt. Ein tek utgangspunkt i at etterutdanning skal vere eit spleiselag der stat betalar 50%, kommune 25% og du sjølv 25%. Så langt er alle glade.
Men så har ein funne ut at eit årsstudium= årsverk = 60 stp. Dvs at du kan jobbe 25% og ta eit årsstudium ved sida av. Det ser likevel ut til at ein har gapt for høgt. Kommunene har ikkje råd til dette. Eg går full jobb, og tek ut ein god del fridagar, såpass mange at eg er fornøgd. Problemet er å finne vikar for meg når eg er borte. Og så kostar det ein god del også. Når det gjeld lønskompensasjon, er eg alt så "utdanna" at eg tener mindre på å ta denne etterutdanninga enn eg vil gjere om eg skriv ein artikkel for Fidelity for året, så eg motiverast av fritid, og eit morosamt/interessant studium. (Men hifi er også interessant, så det kan hende eg flyttar fokus neste sesong)
Det å gje lærarane meir løn, t.d. for etterutdanning sit veldig langt inne hjå vår høgstæra motpart KS. Men det må gjerast noko om lærarane skal gidde oppdatere seg fagleg ut over den årlege ekstraveka.
Lærarjobb er faktisk veldig variert, så eg har eigentleg aldri følt jobben som kjedeleg eller unyttig. Eg har prøvd meg som rektor, personalrådgjevar, så vel som jobb på vidaregåande, norsk skule i utlandet, og minst 8 større/mindre skular etter kvart. Å skifte beite er veldig greitt - du prøver nye "muskelgrupper" kvar gong du flyttar på deg. Løna burde vore høgre, og til tider er det skikkeleg travelt, men det gjeld fleire profesjonar, vil eg tru.
Kva jobbar du med, Zomby?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er fengselsbetjent. På min arbeidsplass har vi, sånn fra hofta, 75-80% utenlandske statsborgere som innsatte. Jeg har med andre ord et yrke hvor jeg (arbeidsgiveren min) kunne hatt meget god nytte av en mengde forskjellig tilleggskompetanse. Jeg nevner i fleng; pedagogikk, psykoloigi, sosiologi, sosialantropologi, regionskunnskap, religonskunnskap, språkfag, kriminologi, juridiske fag og så videre... Lista får neppe plass på en A4-side.

Dessverre er arbeidsgiver totalt uinteressert i etterutdanning, i hvert fall hvis det koster penger.

Så jeg er på egenhånd, bortsett fra at jeg jobber turnus og kan bytte vakter ved behov. Det er altså mine ønsker som styrer, ikke at jeg har valgt et yrke som ikke interesserer meg, eller at det som er interessant for meg er uinteressant for arbeidsgiveren og visa versa.

Topp Bunn