Deling til sub?

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Har tenkt tanken om å prøve ett system der en sub tar seg av nedre frekvenser.
Dette er ikke en funksjon jeg har i forforsterken min i dag. Hva er det jeg trenger av utstyr for å realisere dette på en god måte?

Har aldri vært borti slikt før.

Mvh

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
Dersom du er heilt nybegynnar og har ein vanleg integrert forsterkar kan det jo være greit med ein bass som har innebyggd høgpassfilter(slik at høgtalarane slipper unna den djupaste bassen) og høgnivå inngang(slik at du bare kan kople rett på høgtalarutgangane).

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
92
Torget vurderinger
7
eiv skrev:
Har tenkt tanken om å prøve ett system der en sub tar seg av nedre frekvenser.
Dette er ikke en funksjon jeg har i forforsterken min i dag. Hva er det jeg trenger av utstyr for å realisere dette på en god måte?

Mvh
Ideelt trenger du et elektronisk delefilter og en ekstra effekt + sub, eller en sub med integrert sub.

Har nettopp montert inn et elektronisk delefilter selv. Dette er produsert av Dynamic Precision og fungerer meget bra.
Det som kanskje var mest positivt var mangel på sløring oppover og hvor lett det var å integrere de to passive subbene (levert av Reidar Persson/Respons).
Hos meg ble det bedre oppløsning over hele frekvensområdet og stort set bare positive endringer.
Skal ikke være for bombastisk foreløpig, da jeg kun har lyttet et par dager.

Ett er sikkert; Biamping er entydig positivt, hvis høyttalerne dine har terminaler for biwiring.
Morty

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Eller et passivt filter mellom pre og effekt.

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Signalkjeden henger slik sammen i dag:

modda abrahamsen v6.0 (pre/dac) -> zapsolute kl.a effekt -> monopulse 82a høytt

Grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på å teste ut en annen høyttalerkontstruksjon som krever sub.

Tentke da på en passiv sub og kjøre ice effekt til sub, zap'en til mellomtone/diskant

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
eiv skrev:
Signalkjeden henger slik sammen i dag:

modda abrahamsen v6.0 (pre/dac) -> zapsolute kl.a effekt -> monopulse 82a høytt
Då er det jo bare å knekke til.

Dersom du vil gjere det veldig enkelt, så kan du jo bare implementere eit veldig enkelt 6dB/okt filter til kvar kant. Då slipper du unna med ein kondensator og motstand på kvar ledning. På Zapsoluten kan du faktisk bare sette ein kondis i serie som du kan rekne deg fram til når du veit inngangsmotstanden på Zapsoluten.

Om du vil dra den litt lengre ville eg prvød dette: http://www.lcaudio.dk/index.php?page=14 Veldig fin start. Men då må du lage deg ei strømforsyning eller tappe/regulere frå noko du allerede har.

Eg har god erfaring med å dele litt høgare enn vanleg, men då treng må bassen stå i midten eller du må ha ein på kvar side.

R

RoDa

Gjest
Morty skrev:
eiv skrev:
Hva er det jeg trenger av utstyr for å realisere dette på en god måte?

Mvh
Ideelt trenger du et elektronisk delefilter og en ekstra effekt + sub, eller en sub med integrert sub.
Jaja, så vet man det.

;D ;D ;D

R

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.772
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det blir ikke ordentlig før man også har gullforgylte kontakter.

R

RoDa

Gjest
Valentino skrev:
Det blir ikke ordentlig før man også har gullforgylte kontakter.
Lost in the 80s?
Rhodium or not rhodium, that's the Q

Til trådstarter.
Du kan prøve letteste vei, kjøpe en sub med innebygget forsterker og koble den til anlegget uten å gjøre noe med eksisterende anlegg.

R

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.772
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har faktisk handlet 8 sett Neutrik XLR med sølvplett på Elfa.
Så nå blir det sølvskimrende lyd på haugen til jul håper jeg.  :)

Beklager OT, trådstarter.

argron

Medlem
Ble medlem
17.03.2006
Antall liker
1
Sted
Fiskå - Sunnmøre
Torget vurderinger
1
Du kan prøve letteste vei, kjøpe en sub med innebygget forsterker og koble den til anlegget uten å gjøre noe med eksisterende anlegg.

R

Hm
Kan eg koble subben rett på en av utgangene på Dac'en?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.772
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, du bruker vel volumkontrollen i avspillingsprogrammet ditt, så en Y-splitter ut fra DACen kan være en fin start: Jeg har ennå til gode å se en aktiv sub uten nivåregulering.

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Høyttalerne mine skal spille ned til 20hz, om de gjør det i mitt rom er noe annet. Vil ikke bli grøt om jeg henger på en sub og lar både HT og sub spille i samme frekvensområde?

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Antall liker
153
eiv skrev:
Høyttalerne mine skal spille ned til 20hz, om de gjør det i mitt rom er noe annet. Vil ikke bli grøt om jeg henger på en sub og lar både HT og sub spille i samme frekvensområde?
Det er nok fare for det, ja.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
eiv skrev:
Nei,

Tror ikke du skal henge deg for mye opp i hva dine ht teoretisk kan gå ned til i et gitt rom, subben vil nok arbeide mye enklere i dette området.
Tar det da som en selvfølge at du har/kjøper en sub som kan gå lavt, det er ikke alle subber som gjør det.
Selv har jeg delt veldig lavt, og synes det er bedre med en uten og noe "grøt" merker jeg på ingen måte.

Mvh
Geir

Topp Bunn