Deler til JHL 1969

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Har litt lyst å lage meg en slik "Krell" i gull diy JHL 1969 forsterker etter å ha sett JohnAudioTech og TheAstro30 sine anmeldelser av disse på youtube.
    Har kjøpt ett par slike der den ene er speilvendt, ebay nr 112726101512

    Men det jeg undres på er hvilken trafo som blir bra til disse, vil ha nok strøm.

    Har også lyst i intregere en rør pre i en slik, tror den blir pen med ett par rør ut av toppen.
    Tror uansett kortene jeg har kjøpt er litt annen dimensjon enn kortene i bildene lengre ned men min tanke var at om jeg skal ha rør på toppen kan like godt trafo også være på toppen.

    Disse selges ferdig sammensatt til ca 1900 NOK + mva og utleggsbegyrer osv.. Men antar man kanskje kan kjøpe en bedre forsterker som er ferdig montert til den prisen.
    Jeg sier ikke at jeg tror det blir billigere å bygge selv men det er jo moro da.
    Her er noen bilder som jeg iallefall ble gira av.


    gull-sølv.jpg

    Selges under mange navn, Breeze Audio, Kreel, Krell, Nobsound for å nevne noen... Som valing med kinavarer..



    krell2.jpg




    Krell.jpg




    krell3.jpg




    krell4.jpg




    Krell5.jpg




    med seas.jpg

    Morsomt at Kineserne viser at dette er "kvalitet" men norske SEAS høyttalere, bildene er hentet på ebay



    RK27 ALPS.jpg

    Dem har brukt kvalitets deler som ALPS RK27
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Etter å ha sett TheAstro30's video om strømforsynig til denne nevner han en 18-0-18v trafo. Men i alle andre annonser på ebay kan 26v trafo brukes. Men uansett, han sier strømstyrke på 160VA men er dette for ett par eller er det kun for en kanal?

    Video: https://www.youtube.com/watch?v=x1QVv4hhQDY&t=1242s
     

    El-retur

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2012
    Innlegg
    2.316
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    14
    Class-A-JLH1969-Amp-PCB-DIY-_1.jpg

    Jlh1969 bruker bare en rail så trafo trenger bare ha en vikling(18-0v)
    120va holder fint til to kanaler.
    Anbefaler deg å prøve jlh kretskortene med kec sd1047 transistorer,er den jeg synes har best lyd.
    Men anbefaler å bytte ut kina input kondisen med noe bedre.
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Vis vedlegget 505451
    Jlh1969 bruker bare en rail så trafo trenger bare ha en vikling(18-0v)
    120va holder fint til to kanaler.
    Anbefaler deg å prøve jlh kretskortene med kec sd1047 transistorer,er den jeg synes har best lyd.
    Men anbefaler å bytte ut kina input kondisen med noe bedre.

    Er det C3 som er feedbackloop kondisen? Tenkte å kortslutte denne etter tips fra denne siden:
    DIY Audio Projects Forum • DIY 10Watt JLH Class-A amplifier

    Inputkondisen på mine kit er en ERO filmkondensator så den tror jeg at jeg beholder. Tenkte også å skifte ut de andre vanlige elektrolyttene med Panasonic LOW ESR etter tips fra Paul på PS AUDIO (Han nevner verken Panasonic eller JHL 1969 men generellt er det det bedre lyd i LOW ESR elektrolytter enn vanlige elektrolytter)
    Youtube ca 2min 57sek ut i video: https://www.youtube.com/watch?v=iApp9vIQihs

    Utgangskondisen har jeg enda ikke gjort men en formening om, tilsynelatende en kinesisk 35v 2200uf aksial elektrolytt.

    Rekker virkelig 120VA to to kanaler det hver har tomgangstrøm på 0.8-1,8A ? Jeg tenkte å bruke 18v-0v-18v (eller 24v-0v-24v om kit'ene kan brukes opp til 35vdc) for å skille kanalene frahverandre
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Pay attention til RL længst til venstre i skemaet. Ved 36 volt "18-0-18" er laveste safe højttalerload 15 ohm.
    Har du 4 ohms højttalere risikerer du at brænde "skidtet" af, hvilket ikke er særligt svært, da den i forvejen ikke er særlig kraftig :)
     

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Pay attention til RL længst til venstre i skemaet. Ved 36 volt "18-0-18" er laveste safe højttalerload 15 ohm.
    Har du 4 ohms højttalere risikerer du at brænde "skidtet" af, hvilket ikke er særligt svært, da den i forvejen ikke er særlig kraftig :)
    Oj sann se der ja, den la jeg ikke merke til. Men antar du mener 24v-0v-24v da 24v*1.414=34v eller kanskje tenker du på å seriekoble sekundærspolene i trafo for 36v?

    Uansett kommer jeg nok til å bruke 4ohms høyttalere eller vil iallefall ha muligheten for det. Så da blir vel 15v-0-15v det som blir nærmest (15vac blir ca 21vdc) det skulle vel bli ca midt imellom 3 og 8 ohm.

    Altså når jeg tenker 15v-0-15v trafo vil jeg bruke 15v-0 til den ene kanalen og 0-15v til den andre, ikke for å seriekoble med 0v jord og +15v og -15v, det er vel for klasse AB det med pnp og npn transistor i samme kanal
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Du må ikke kortslutte C3 -- eller noen av de andre kondisene.
    Videre bør du vurdere å bruke en regulert strømforsyning.
    Hvis du velger 4 ohm så bruk spenningen som er anbefalt, tenk kjøling!

    JLH har oppdatert denne forsterkeren med diff. trinn i inngangen og symmetrisk strømforsyning -> uten kondensatorer på inn- og utgang.
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    494
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Feedback kondisen det refereres til på diyaudio er C2. Og som hurramann over sier hvis du ikke vil ha kondiser så gå for LH's oppgraderte versjon.
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    494
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Tror også kjølefinnene på boksen blir i minste laget. Uten at jeg skal være påståelig ;-)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Pay attention til RL længst til venstre i skemaet. Ved 36 volt "18-0-18" er laveste safe højttalerload 15 ohm.
    Har du 4 ohms højttalere risikerer du at brænde "skidtet" af, hvilket ikke er særligt svært, da den i forvejen ikke er særlig kraftig :)
    Oj sann se der ja, den la jeg ikke merke til. Men antar du mener 24v-0v-24v da 24v*1.414=34v eller kanskje tenker du på å seriekoble sekundærspolene i trafo for 36v?
    Nix..... du læser det forkert.
    Da den er lavet med SINGLE forsyning laveste belastning ved B+ 17 volt = 3 Ohm.
    Lad os så bare sige B+ 19 volt ved 4 Ohm. B+ er allerede DC (ensrettet og udglattet af kondiser). Vil du lave +- forsyning er det altså det halve = +- 9,5 volt DC.
    Jeg sagde jo, at den er svag :)
    Til en Tannoy fuldtone med følsomhed på 96-99 dB er den fin nok, men til en alm. HiFi-højttaler i 4 Ohm, får du s´gu ikke ret meget at lege med :)
     

    atlechri

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    494
    Antall liker
    159
    Sted
    Undrumsdal
    Det over her og det som refereres stemmer ikke i det hele tatt. Det Linsley Hood mente med forskjellige RL og derav følgende UB var at hvis du skulle bygge en forsterker som ga 10W så trengte du 36 Volt UB for en 15 ohms høyttaler, og selvfølgelig lavere spenning for en 8 og 4 ohms av formelen P=RL*I^2. I følge ohms lov så øker ikke strømmen hvis ikke U øker. Jeg har ikke tall på hvor mange eks av denne jeg har vært med på å bygge, var til og med veileder på diverse 4H prosjekter med forsterkerbygg, og denne forsterkeren er fullstendig stabil med rundt 30V driftspenning og en hvilken som helst høyttaler. Inkludert null ohm last (kortslutning). Skal du teste dette så installer en 470 ohm bleeder parallell med høyttalerkontaktene. Den klarer ikke en oppladning av en tom 2200uF kondis, svært få forsterkere liker dette. Det du imidlertid skal passe på er forholdet mellom R6 og R7 som bestemmer bias på utgangen. Denne må ikke bli for høy. Denne er motsatt av UB, jo høyere RL jo lavere I0 er nødvendig for en gitt effekt.
    Hvor stor UB og I0 man velger er altså et resultat av hvor spreke utgangstransistorer du har (Google transistor SOA) og hvor god kjøling man har til rådighet (Rth).
    Jeg bruker denne forsterkeren nesten daglig i en 30V versjon på en ht som har en impedans helt nede på 2 ohm (Quad ESL 57). Som utganger bruker jeg plastikk BD 249C, denne er godt innafor SOA med den bias jeg har (husker ikke hva den var har ikke hatt lokket av på en 15-20 års tid). Den måler ca 15W uteffekt.
    En annen ting er alt surret om hvor svak forsterken er. Jeg har brukt denne forsterkeren på en haug forskjellige ht, alle som hører den ser ut som en hest i trynet når jeg forteller at den er på 15W. Den ble laget for å erstatte en liten rørforsterker, og det gjør den til gangs. Problemet kommer hvis du har en ineffektiv ht og skal spille VELDIG høyt i et stort rom. Da kan du bruke noe annet. Crown har mange utmerkede forsterkermodeller til dette bruket.
    Og - nevnte jeg det, eneste problemet med denne forsterkeren - du trenger kjøling, mye kjøling.
     
    Sist redigert:

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    212
    Det er søndag kveld og tid for litt kverulering. Håper trådstarter ikke blir sur for dette!

    JLH forsterkeren fra 1969 ble konstruert med silisium transistorer som var tilgjengelig på den tiden. Dagens transistorer er mye vassere på alle måter, altså "bedre" tekniske data enn de sløve typene fra seksti-tallet. Man skulle jo tro at moderne transistorer ville gi bedre lyd i en såpass enkel konstruksjon. Men så er det noen "der ute", altså på nettet, som hevder at noe av magien i denne forsterkeren kommer fra bruken av eldre transistortyper. Noen som har erfaring og/eller meninger om dette?

    Så en kommentar til de som tror at 10 watt er altfor lite. Mine målinger viser at jeg ytterst sjelden dytter ut mer enn én watt ved normale (= behagelig) lyttenivåer. Og mine høyttalere er ikke spesielt følsomme (Quad ESL 57, 63 og 2912, samt diverse Epos, Yamaha, Dynaudio og PSB skoesker). 10 watt gir 10 dB headroom over dette...

    Til slutt litt mimring. JLH forsterkeren var mitt aller første DIY prosjekt. Jeg loddet sammen to kanaler i et kråkereir på skrivebordet. Til kjøling brukte jeg ett glass vann pr. utgangstransistor. Det låt utrolig fint på mine Tannoy Arden. Nesten 40 år siden. Mimre.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn