Delefrekvenser - sysnpunkter om overlapping

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
FIR-filter lar man frikoble frekvens og faserespons. Det er mer krevende å designe og det krever betydelig mer prosesseringskraft. Som Syncrolux sier, hvis man skal ha et filter som ikke vrir fasen, også innføre enn viss tidsforsinkelse. Ikke spesielt gunstig hvis man skal synkronisere lyd mot video f.eks.
Ikke enig i at det er mer krevende å designe. Alt som gjøres analogt og med IIR kan også enkelt gjøres med FIR filtre, og det blir også gjort. Det er ikke så veldig vanskelig å lage filtergeometrier som er vesentlig bedre enn de klassiske filtertypene når det gjelder avveininger mellom steilhet og ringing. Det blir også gjort.

FIR krever betydelig mer prosessorkraft, og hvis man skal være sikker på at dette ikke blir en begrensning, så er det PC som gjelder.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Men det brukes vel ikke bare " pro dsp bokser" innen profesjonell lydbehandling ? Vi snakker en pc som kjører software - etter behov - det må da være mange situasjoner innen pro lydbehandling hvor kravet til "latency" ikke er avgjørende, er all FIR software beregnet for hobbybruk - merkelig .
Hvis vi snakker om pro-audio som PA, lydstudio o.lign kan man normalt aldri tillate langt delay. Det er stort sett her man bruker DSP-bokser som er rene delefiltre og/eller EQ.

En helt annen ting er såkalte DAW's, altså maskiner som brukes til opptak, redigering, miksing, mastring osv av lyd. Her spiller det ingen rolle om man har prosesserings-latency, og lin-phase FIR filtre som software kan helt utmerket brukes.
Midas besvarte vel det her lenger opp.

Verdiene for delay eller " latency" som skyldes FIR filtre var altså ikke noe problem allikevel . Jeg stusset jo litt etter ditt ; "FIR linear-phase er definitivt ikke noe man kan bruke i pro-audio"....
 
S

Syncrolux

Gjest
Langt delay kan kan ikke ha i delefiltre ifm pro-audio, det var det jeg mente å si.

At jeg så nevnte ordet DAW i samme innlegg ble tydeligvis litt forvirrende.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Delay på ca 5 ms kan brukes i mange prosammenhenger. 5ms tilsvarer filter på 250 tapper. Blir vel grei deling det ved 250hz og oppover?
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
FIR linear-phase er definitivt ikke noe man kan bruke i pro-audio, fordi det innfører latency. Så og si alle pro-audio DSP bokser bruker IIR for å få latency lavere enn 1 ms.

At passive filtre gir kort signalvei rimer ikke helt for min del. Det er adskillige meter med ekstra metall signalet må gjennom, og på verst tenkelig ende av audio-kjeden.
Det her var ditt innlegg, og det var din generalisering mht FIR og bruk i pro sammenheng som var litt fundamental
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Men det brukes vel ikke bare " pro dsp bokser" innen profesjonell lydbehandling ? Vi snakker en pc som kjører software - etter behov - det må da være mange situasjoner innen pro lydbehandling hvor kravet til "latency" ikke er avgjørende, er all FIR software beregnet for hobbybruk - merkelig .
Det brukes pc-basert FIR korreksjon til superkritisk monitorering i en del mastering-studioer. Av meget oppegående folk. Men dette er fortsatt nytt og ukjent terreng for majoriteten i pro audio bransjen.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
For å sette det i perspektiv: 5 ms er ca 1.6m i luft. Det er ikke lengre enn at PAen flys litt høyere. På større scener har man ofte mer tidsforsinkelse bare på grunn av scenestørrelsen. I kino tillater man maks 32ms delay for dekoding og prosessering av audio i forhold til bildet.
 
S

Syncrolux

Gjest
Delay på ca 5 ms kan brukes i mange prosammenhenger. 5ms tilsvarer filter på 250 tapper. Blir vel grei deling det ved 250hz og oppover?
Kommer an på hvor mye delay man har fra før. Og jeg om de som får fnatt hvis total latency passerer 3 ms....

En typisk PC-basert filtrering med lin-phase FIR har latency mange ganger større. Min egen løsning har latency på mer enn 1 sekund... helt greit for playback, men helt ugreit for video eller mix/redigering av lyd.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Langt delay kan kan ikke ha i delefiltre ifm pro-audio, det var det jeg mente å si.
Jeg forstår at veldig lang latency kan være et problem for video sync, men forstår ikke helt at det skulle være noe problem for PA. Tross alt, f eks 10 ms latency tilsvarer 3,4 m gjennom luft, eller omtrent som forskjellen i løpetid mellom monitorer på scenekanten og in-ear monitoring. Og problemet med det er...?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Men det brukes vel ikke bare " pro dsp bokser" innen profesjonell lydbehandling ? Vi snakker en pc som kjører software - etter behov - det må da være mange situasjoner innen pro lydbehandling hvor kravet til "latency" ikke er avgjørende, er all FIR software beregnet for hobbybruk - merkelig .
Det brukes pc-basert FIR korreksjon til superkritisk monitorering i en del mastering-studioer. Av meget oppegående folk. Men dette er fortsatt nytt og ukjent terreng for majoriteten i pro audio bransjen.
En ganske så kjent og respektert master audio engineer som tidligere var svært kritisk til digital romkorreksjon har jo blitt svært imponert av både Audiolense og Acourate. Han mastrer i både 2.0 og 5.1
Litt på siden av tråden kanskje, men jeg tror han bruker de digitale filterne også.
B
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.010
Antall liker
12.892
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Langt delay kan kan ikke ha i delefiltre ifm pro-audio, det var det jeg mente å si.
Jeg forstår at veldig lang latency kan være et problem for video sync, men forstår ikke helt at det skulle være noe problem for PA. Tross alt, f eks 10 ms latency tilsvarer 3,4 m gjennom luft, eller omtrent som forskjellen i løpetid mellom monitorer på scenekanten og in-ear monitoring. Og problemet med det er...?
Mulig jeg trår på tynn is nå, men tror det først og fremst er i studio sammenheng at delay/latency er negativt.
Jeg trålet en lang periode på forumet, Gearslutz fordi jeg jaktet på monitorer (har ikke studio, bare for listening pleasure)
Og jeg husker at i så å si alle tråder så var latency veldig ofte nevnt, og alltid i negativ form.
Så jeg tror latency er fyfy generelt i studiobransjen, PA der aner jeg ikke.
B
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Delay på ca 5 ms kan brukes i mange prosammenhenger. 5ms tilsvarer filter på 250 tapper. Blir vel grei deling det ved 250hz og oppover?
Kommer an på hvor mye delay man har fra før. Og jeg om de som får fnatt hvis total latency passerer 3 ms....

En typisk PC-basert filtrering med lin-phase FIR har latency mange ganger større. Min egen løsning har latency på mer enn 1 sekund... helt greit for playback, men helt ugreit for video eller mix/redigering av lyd.
Oi, det var jo veldig mye. Det blir litt slitsomt i mix ja. Trodde det fantes mange gode løsninger for å kutte ned latency til et minimum i dag.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Langt delay kan kan ikke ha i delefiltre ifm pro-audio, det var det jeg mente å si.
Jeg forstår at veldig lang latency kan være et problem for video sync, men forstår ikke helt at det skulle være noe problem for PA. Tross alt, f eks 10 ms latency tilsvarer 3,4 m gjennom luft, eller omtrent som forskjellen i løpetid mellom monitorer på scenekanten og in-ear monitoring. Og problemet med det er...?
Mulig jeg trår på tynn is nå, men tror det først og fremst er i studio sammenheng at delay/latency er negativt.
Jeg trålet en lang periode på forumet, Gearslutz fordi jeg jaktet på monitorer (har ikke studio, bare for listening pleasure)
Og jeg husker at i så å si alle tråder så var latency veldig ofte nevnt, og alltid i negativ form.
Så jeg tror latency er fyfy generelt i studiobransjen, PA der aner jeg ikke.
B
Til live lyd er vel heller ikke delay på lyden helt heldig. Skal det kombineres med video blir det ihvertfall håpløst. Jeg for min del kan bruke FIR på noen ting, men blir tvunget litt over på iir på andre ting om jeg ikke kjøper en videoprosessor som kan kjøre delay på bildet også.
 
Topp Bunn