Delefrekvens på Sub

amiga

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Antall liker
1
Fikk menge tips og løsninger på forrige spørsmål, men har her ett nytt ett som jeg håper noen kloke hoder kan hjelpe med.
Har fronthøyttalere som er oppgitt til å gå ned til 32 hz, hva bør jeg da sette delefrekevensen på subben på ?
Har prøvd med 85 og 45 Hz, men blir aldri helt fornøyd. Er det noen "regel" om hvor høyt man bør sette den over nedre Hz på frontene ?

Samt, er det en bakdel å ha en Sub på 15", når frontene "bare" er bestykket med 2 x 6,5" hver ?

Mvh
Tommy

O

omholt

Gjest
Dette er det ingen fasit svar på, men man må prøve seg fram. Kommer mye ann på rommet og subwooferen. Delefrekvens og volum på suben bør stilles slik at du har problemer med å høre subwooferen. Når du derimot slår den av, så merker du at du har mistet noe.

En grei regel er å dele 20-30Hz over der høyttalerne ruller av. Men det er viktigere å ta utgangspunkt i hvor frontene ruller av i ditt rom framfor hva specsen sier. Blir f.eks feil i ditt eksempel å dele ved mellom 52-62Hz dersom høyttalerne dine i ditt rom ikke går lengre ned enn 45Hz.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Ja, jeg vil også si: Fortsette slik du har begynt. Prøv deg frem. Det er det eneste som holder, på grunn av at alle rom og anlegg er forskjellige. Særlig nivåinstilling, plassering i rommet, delefrekvens er viktige. Glem gjerne det som står i boken ("hvilken frekvens høyuttalerne jobber ned til") Vær ikke redd for å forsøke drastiske varianter, plasseringer, for å studere virkningene. Er delefrekvensen lav, kan subben gjerne stå BAK lytteplassen, for eksempel. (vel, såfremt den er av god kvalitet og ikke lager ulyder, slik som pustelyder o.l).
Har du en innstilling på panelet på subben som heter noe med "phase", så kan den ofte brukes for å få sideht og sub til å virke best mulig sammen i delefrekvensområdet (kan gi sterkere bass i dette området hvis fasen er riktig). Men hvis romresonansene gir en altfor sterk respons i samme frekvensområde, hender det at man må velge en annen innstilling igjen. (alt henger sammen, og frekvensgangen i selve rommet er en ren berg og dal bane i utgangspunktet, pga romresonanser/stående bølger).
Man kan oppnå mye av det samme (phase/fase innstilling) med å flytte subben nærmere eller lenger bort .
Å velge en bestemt delefrekvens er bare en del av det hele, og ikke alltid det mest avgjørende.
En vanlig feil er å stille nivået på subben for høyt. (man vil jo høre den ny-innkjøpte subben, ikke sant?). Problemet er at det er ikke alltid musikken er slik at den skal høres. Innstilling med bredbåndet støysignal på moderat høyt nivå (subben skal da såvidt høres når den kobles inn og ut), er en overlegen metode etter min mening, om man ikke har måleutstyr for hånden. FM-sus er et utmerket testsignal. (dra ut antenna, slå av muting).
Jeg ville personlig ha valgt en sub med flere mindre, frontretted elementer. Det gir fordelen av at det blir mulig å dele høyere, hvis man vil prøve det.. Det erforøvrig kasse og dempning som tilsyvende og sist avgjør hvor "rask" bassen blir, eller hvor voluminøs, dyptrekkende osv, i mindre grad selve elementet (forutsatt at det egner seg mekanisk). Forenklet kan man si at dyre og forseggjorte basselementer kan spille høyere uten å gå i stykker eller før ulydene melder seg, ellers er det det samme. (membranene bryter ikke opp i dette frekvensområdet uansett).
Har sidehøyttalerne bassrefleksåpning, kan denne ofte med fordel tettes igjen (skumgummipropp, gammel sokk, hva som helst). Dette gir en bass-type som noen ganger er lettere å får tilpasset en sub. Ideelt kan man si at når man går over til "lukket kasse"- prinsippet, skulle det vært brukt mer dempemateriale inne i høyttaleren (men det er et spørsmål om man gidder å rote med det, og verden er jo heller ikke ideell fra før. Sistnevnte tweak er enkelt å reversere (for å bruke et fint ord for å dra ut sokken), det er alltid en fordel. No

amiga

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Antall liker
1
Frontene (Snell E5), høres ut til å komme ned til ca 35Hz når jeg kjører sinus-toner. Men dette er ikke målt, bare ørene har vært i bruk. De har Bassport i front, som jeg har vurdert å plugge, men jeg har også hørt att høyttaleren kan ta skade av det, hvis den ikke er designet for det (?). Stemmer dette ?
Rommet er forøvrig 4 X 3 mtr. sånn cirka, med en takhøyde på like over 2 mtr. (Kjeller-rom). Sub'n det er snakk om er en Dali S1.5, som ble ett slags impulskjøp.
Når det gjelder Phase, er det kun mulighet for valg av 0 eller 180'.

Jeg får som dere sier, bare fortsette å prøve meg frem. Har jo tross alt fått det mye bedre etter att jeg flyttet frontene ett stykke ut fra bakveggen :)

Mvh
Tommy

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
(nei, ingenting kan skades ved plugging)

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
amiga skrev:
Fikk menge tips og løsninger på forrige spørsmål, men har her ett nytt ett som jeg håper noen kloke hoder kan hjelpe med.
Har fronthøyttalere som er oppgitt til å gå ned til 32 hz, hva bør jeg da sette delefrekevensen på subben på ?
Har prøvd med 85 og 45 Hz, men blir aldri helt fornøyd. Er det noen "regel" om hvor høyt man bør sette den over nedre Hz på frontene ?

Samt, er det en bakdel å ha en Sub på 15", når frontene "bare" er bestykket med 2 x 6,5" hver ?

Mvh
Tommy
Jag är motståndare till att använda subb som utfyllnad (utan delning till topparna/frontarna). Jag förespråkar hellre att man använder aktiv delning till både sub och fronthögtalare. Då kan man välja lite mer fritt vart man skall dela. En standard är faktiskt 80 Hz.

Detta sätt ger större chanser att få ett bra resultat.

K

knutinh

Gjest
Jeg antar at du deler av topp og bunn med aktivt (lav-nivå) eller passivt (høy-nivå) delefilter slik at summen gir en noenlunde jevn frekvensrespons.

Jo høyere du deler, jo mer vil du da avlaste toppene (dvs du normalt kan spille høyere før ulinearitet i toppene blir hørbar).

Jo lavere du deler, jo større sjanse for at du ikke greier å retningsbestemme subwooferen.

Dvs at valg av delefrekvens er et kompromiss mellom de to ytterpunktene.

-k

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
knutinh skrev:
Jeg antar at du deler av topp og bunn med aktivt (lav-nivå) eller passivt (høy-nivå) delefilter slik at summen gir en noenlunde jevn frekvensrespons.
Jo høyere du deler, jo mer vil du da avlaste toppene (dvs du normalt kan spille høyere før ulinearitet i toppene blir hørbar).
Jo lavere du deler, jo større sjanse for at du ikke greier å retningsbestemme subwooferen.
Dvs at valg av delefrekvens er et kompromiss mellom de to ytterpunktene.
-k
Håller med och lägger till att filtrets branthet också hjälper till i ekvationen.

Vidare tycker jag att passiva filter för delning under 150 Hz är i det närmaste helt förkastligt.

amiga

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Antall liker
1
Jer leser deres meninger og forstår dem, MEN problemet mitt er att jeg ikke har mulighet til å dele.
Da jeg koblet Forforsterker-Sub-effektforsterker og brukte delefilteret i Subben kom det klikkelyder fra effekttrinn og elementene i frontene hoppet nesten ut av kassene (selv om det var veldig lavt volum).
Det gikk forøvrig fint med den koblingen så lenge subben var av, men da er det jo ingen vits i hele subben :)

SÅ løsningen ble å bruke de to sett med utganger som forforsterkeren har og sende ett sett til sub og ett til effekttrinnet. (Denne løsningen ble også anbefalt av reperatørene hos Hi-Fi klubben, da de mente att lyden ble dårligere av å bruke det integrerte delefilteret i subben (!))

Noen synspunkter på dette ? Bør jeg prøve å koble pre-sub-effekt igjen og håpe på bedre resultat denne gang, eller ?????

Mvh
Tommy

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
600
Torget vurderinger
3
Hva med en god kondensator som høypassfilter før effekten til hovedhøyttaler,den ødelegger vel minst av godlyden,så lar du lavpassfiltreringa foregå i subben..Ikke spør mæ om verdien på den ::) Det får de meir tekniske bidra med ;)
mvh Filip

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
F.E. skrev:
Hva med en god kondensator som høypassfilter før effekten til hovedhøyttaler,den ødelegger vel minst av godlyden,så lar du lavpassfiltreringa foregå i subben..Ikke spør mæ om verdien på den ::) Det får de meir tekniske bidra med ;)
mvh Filip
Detta funkar men ger bara 6dB's filtrering, dvs 1'a ordningen. Bättre än inget, men ändå inte mkt till avlastning.
Dessutom, värdet på kondingen blir mellan 200-450 uF och skall dessutom vara av bra kvalite. Tittar vi på MCap's kondingar kostar dessa ca 300 SEK per 100uF.
http://www.hifikit.se/index.php?id=789

:)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Delefrekvensen på en sub og en høyttaler kan man faktisk finne! Dvs den mest optimale frekvens.
Denne er ikke så vrien å finne men krever litt jobb!
Aktiv delig er noe som gjør jobben akk så mye lettere!!!

mvh

amiga

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Antall liker
1
EngelholmAudio skrev:
F.E. skrev:
mvh Filip
Detta funkar men ger bara 6dB's filtrering, dvs 1'a ordningen. Bättre än inget, men ändå inte mkt till avlastning.
Dessutom, värdet på kondingen blir mellan 200-450 uF och skall dessutom vara av bra kvalite. Tittar vi på MCap's kondingar kostar dessa ca 300 SEK per 100uF.
http://www.hifikit.se/index.php?id=789

:)
Tja, hvordan mener dere dette burde kobles og hvordan vet jeg hvilket frakvensområdet på høyttalerene som blir dempet ?

Mulig jeg har missforstått litt, but explain to me like i was a three year old :D

Topp Bunn