Delefilterspørsmål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    En annen ting jeg har tenkt på lenge og som jeg ikke helt har forstått er hva det i grunnen betyr at et 1.ordens har 90grader dreining av fasen,2.ordens 180grader,osv. Mener man konstant 90 eller 180 graders dreining i hele frekvensområdet til elementet,eller er det fra delefrekvens? Skal jeg tippe så er det igjen mer sammensatt og komplisert enn som så,og det at man sier 90grader om et 1.ordens er en kraftig forenklet teori som ikke stemmer helt med virkeligheten.
    Jeg mener også at absolutt alt man setter inn av deler i en krets påvirker signalet med både fasedreininger og mange andre uhumskheter.Der finnes ingenting som er i nerheten av perfekt. Tipper det er derfor jeg føler jeg kommer nermere musikken jo enklere og færre deler der er.
    Ja Rune du spørger næsten om man ikke lige vil forklarer dig alt grundlæggende filterteknik. Men jeg skal forsøge at gøre en lang historie endnu længere :).

    Man har tre grundlæggende passive komponenter modstand, kondensator, og spoler, modstand er generelt uafhængig af hvilken frekvens de skal overfører, fasen mellem strøm og spænding er altid nul grader, i hvert tilfælde i audio-området. og en modstand kan ikke virke som et filter alene.

    Anderledes forholder det sig med kondensatorer og spoler, de har en modstand som vil afhænge af frekvensen og komponentens værdi som henholdsvis er Farad for kondensatorer og Henry for spoler, de vil begge have fasedrej mellem strøm og spænding "men kan sige at de kan opbevarer henholdsvis spænding og strøm og frigive denne energi med forsinkelse (fasedrej/delay)".
    Deres modstand betegnes som impedans. (AC/vekselspændings modstand) Og man kalde dem under et for reaktive komponenter.

    Når disse reaktive komponenter sammensættes med en belastning , som kunne være en højtaler-enhed, så er det muligt at lave et filter. Helt grundlæggende er der tre typer af filtrer inden for højtaler-delefiltre, højpas , lavpas , og båndpasfilter som er en sammensætning af highpas og lowpas filter,
    båndpas-filteret bruges ved en trevejs højtaler som filter til mellemtonen, hvor de laveste og de højeste toner bliver rullet af og kun dem i mellem bliver overført.

    Som navnet angiver så overfører højpas de høje frekvenser, lavpas de lave, og båndpas et bånd
    .


    Det simpleste filter vi kan lave er med en reaktiv komponent (en kondensator eller en spole) plus en belastning er et 6db filter, som kunne være en højtaler, et sådant filter har som sagt en begrænset afrulning på 6db pr oktav.

    Højpas filteret benytter sig af en kondensator.
    Kondensatoren har høj modstand/er afbrudt ved dc og meget høj modstand ved meget lave frekvenser, ved højere frekvenser vil kondensatoren få laverer og laverer modstand jo højre frekvensen bliver, og gå mod en kortslutning.
    Denne modstand ses tit betegnet som Xc og kan beregnes som Xc=1/(2*PI*Frekvens(f)*kondensatorens værdi(C)).

    Man kan prøve at beregne et højpas filter med en reaktiv komponent , som ved højpas er en kondensator.
    hvilken værdi skal denne kondensator have for at få et -3db punkt ved 2KHz med en højtaler belastning på 8 ohm, formlen bliver med lidt omrokering C=1/2*PI*f*(XC) C=1/2*PI(3.14...) * 2000Hz*8 = 9.94uF.
    Som det ses er -3 db punktet (overgangsfrekvensen) der hvor filterets impedans er lig med belastningens modstand/impedans, og derfra vil afrulningen starte med 6 db pr oktav i dette tilfælde.

    I hele det forløbet fra meget lave frekvenser og til de højre frekvenser vil der være et fasedrej mellem strøm og spænding som forløber fra 0 grader ved meget høje frekvenser til 90 grader ved meget lave frekvenser. Og ved -3db punktet er fase drejet 45 grader.

    Et simpelt 6 db højpas filters diagram vil se sådan ud som det ses har jeg indsat den beregnede komponent for 2KHz overgangsfrekvens med en 8 ohms belastning.
    højpasfilterdiagram.png

    Filteret vil have følgende frekvensgang over belastningen (out):
    højpaskurve.png


    Som det ses overføres de høje frekvenser, og de lave afskæres med 6db pr oktav under overgangsfrekvensen (-3 db punktet ved 2KHz) .
    De nul graders fasedrej fremkommer der hvor kondensatoren virker som en kortslutning (de høje frekvenser), resten af vejen vil fasedrejet bliver et resultat af belastningen og kondensatorens samlede komplekse impedans. Og man kan måske ane betydningen af at belastningen bør fremstår som en ren modstand, og helst ikke som en kompleks varierende impedans. For så virker filteret ikke som tilsigtet.
    Så man må endnu engang sige at man slipper for meget bøvl med aktive filtre og aktiv drift. Som så må betales med større kompleksitet og kostpris.

    Ses på lavpas-filteret er forskellen at kondensatoren er udskiftet med en spole som overfører lave frekvenser godt/kortslutter og spærre /afbryder for de høje frekvenser.
    Igen kan man beregne spolens impedans ved en given frekvens , denne værdi kaldes normalt XL og formlen er XL=2*PI*f*L L= spolens værdi i Henry.
    Proceduren er den samme som ved højpas , beregn en overgangsfrekvens, et -3db punkt og find spolens værdi der hvor dens impedans XL er lig med belastningens modstanden , her 8 ohm , omformer L= XL/2*PI*f -> L=8/2*PI*2000 = 0.64mH.

    Diagram:
    lavpasdiagram.png

    Og frekvensgangen for dette lav-pasfilter:
    lavpaskurve.png


    Som det ses varierer fasedrejet fra de laveste til de højeste frekvenser også her 90 grader og -3db punktet ligger ved 2KHz hvor der er 45 graders fasedrej, og de høje frekvenser afrulles med 6db pr oktav.
    De nul graders fasedrej fremkommer der hvor spolen virker som en kortslutning (de lave frekvenser), resten af vejen vil fasedrejet bliver et resultat af belastningen og spolens samlede komplekse impedans. Reelt er hele forløbet jo en spændings-deling mellem filterets impedans og belastningens impedans.
    Og man kan også beregne et hvert punkt på kurverne frekvensgang og fase hvis man kan håndterer det man kalde kompleks regning , En regnemetode hvor hver impedans består af en reel del og en imaginær del.
    Eksempelvis impedansen af en modstand (reel del) parallelt med en kondensator (imaginær del).
    Men heldigvis er der programmer som tusinde af sådanne punkter på sekunder for os.

    Man kan nu prøve at sammensætte de to filter til et brugbart højtaler-filter med en overgangsfrekvens på 2 KHz og med en afrulning på 6 db ,diagrammæssigt kommer det til at se sådan ud:
    6dbfilter2khz.png


    Og kurverne frekvensgang og fase for følgende udseende, det ses at det samlede filter bliver faselineart, det er absolut 6db filterets største force , sammen med at det er nem belasning for en forstærker.
    Ulempen er at det ikke yder meget beskyttelse til enhederne, og enhederne skal ikke lave mange unoder uden for det område de bruges , for det vil ikke blive dæmpet ret meget, men nogle bruger filteret med succes, så det kan lade sig gøre, et ekempel kunne være en top-diskant til en bredbåndsenhed , her behøves ikke være brug for mere end 6db:

    6dbfiltersammensat.png



    Hver gang man har en reaktiv komponent kondensator eller spole så drejer fasen 90 grader, er der to reaktive komponenter fås 180 grader (90grader + 90grader) som maximalt fasedrej, og en afrulning på 12db (6db + 6db) pr oktav, og -3db punktet vil have 90 graders faseforskydning, og man kalder det for et anden ordens filter.

    Har man tre reaktive komponenter, for man et 3 ordens filter 3*90 graders max fasedrej lig med 270 grader , og 3*6db afrulning lig med 18db pr oktav, , og -3db punktet vil have 135 grader faseforskydning, så kan du selv regne ud hvad et 4 ordens filter med 4 reaktive komponenter giver, jo da, 24db med 360 graders fasedrej, og 180 graders fasedrej ved -3db punktet. osv...

    Man kan sige jo højre orden filteret har ,jo større fasedrej er der mulighed for, men man for bedre beskytelse af enhederne, og kan bedre sikre at de arbejde i derres optimale område på grund af den kraftigere afskæring/afrulning ved højre ordens filterer.

    Et 12db butterworth med to reaktive komponenter vil se sådan ud 12db pr oktav og 180 graders fasedrej, fasen er vendt til diskanten (180 grader) ellers vil der ikke blive summeret korrekt op mellem de to enheder, der vil blive et stort hul ved overgangsfrekvensen, det hul som B&O udnyttede til at lave deres filler-driver system, ved at udfylde dette hul med en såkaldt filler-driver, og opnåede dermed et faselineart filter, 12db filteret for følgende diagram:
    digram12dbbutterworth.png


    Og kurvene Target og fase:
    12dbbutterworthkuversumogfase.png
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Tusen takk for en fantastisk gjennomgang kortvarig!

    Det jeg lurte på med det litt dårlig formulerte spørsmål var om fasedreiningen i et 1. ordens filter ville vere konstant 90 grader i hele sitt frekvensområde,noe du bekreftet at den ikke er.Den varierer altså mellom 0 og 90 grader. 2.ordens mellom 0 og 180 grader,osv.

    Igjen takk.Det innlegget skal jeg lese mange ganger:)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Før du vet ordet av det,kortvarig,så er jeg kanskje fordypet i noen av Duelunds geniale tanker om delefilter :D
    http://karma-audio.dk/Duelund.html

    Jeg hadde virkelig sansen for Steen.Det lille jeg forstår av det han skriver virker veldig fornuftig.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Før du vet ordet av det,kortvarig,så er jeg kanskje fordypet i noen av Duelunds geniale tanker om delefilter :D
    http://karma-audio.dk/Duelund.html

    Jeg hadde virkelig sansen for Steen.Det lille jeg forstår av det han skriver virker veldig fornuftig.
    Ja Duelund var en ener , helt i sin egen klasse, du kan beregne komponenter til hans trevejs filter her Stork�benhavns Hifi Klub, Hvidovre
    Desværre virker graf tegneren som skulle vise target kurverne ikke mere, heller ikke download af target kurver, sikkert på grund af at der er skiftet PHP version vil jeg tror.
    Men du skulle kunne downloade target kurver herfra http://pro.speakerbuilder.dk/synkron/
    Og du kan læse flere artikler af Duelund på DCA side Duelund Coherent Audio | Manufacturers of loudspeakers, cables and power filters. Denmark. under about us .
    Der er også nogle artikler på http://kbh-hifi.dk

    Her et link til simulationer af Duelunds synkron-filter Stork�benhavns Hifi Klub, Hvidovre

    Filteret er jo lidt inspireret af B&O filler-driver "opløftet i anden potens"/ kvadreret , og med modifikationer , hvilket resulterer i at alle enhederne gå udaf på en gang, og dermed også indad, det betyder at filteret kun summerer enhedernes output , enhederne arbejder synkront, deraf navnet Duelund Synkron filter, de fleste andre trevejs filterer virker ved både at summerer og udslukke, vil sige at i en øjebliks situation gå bas måske indad og diskanten udad.

    Duelund bestemte sig for at det var bedst med synkron drift , efter han havde lavet et eksperiment med to helt ens enheder tæt på hinanden, han vendte fasen på den ene enhed, og sendte samme signal til de to enheder , de to enheder burde så udslukke hinanden , give ul lyd, men det var langtfra tilfældet, derimod gik det langt bedre med at summerer de to enheders output.

    Til gengæld blev Duelunds filter så ikke faselineart som inspirations kilden, B&O filer-driver var. Sådan er der både fordele og ulemper hele tiden ved passive filterer.
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Omkring at korrigerer enheden for pukler og dyk, hvoraf pukler/toppe er langt det mest hørbare, et lille dyk/dal høres ikke særlig tydeligt men en pukkel/top gør.

    Det bedste er at enheden er i orden fra starten, at de er såkaldt minimum-fase, betyder at fasen kan beregnes ud fra frekvensgangen og vise verse. Og at de har en kontrolleret og jævn afrulning på ca 12db i begge ender af enhedens frekvensgang.

    En enhed bør heller ikke forsøge at gengive højre frekvenser end membranen størrelse tilsiger, en 8" kan ikke gengive en 12KHz ordenligt, sådan er det bare.
    For lave frekvenser kræves der for realisme et vist output, og et membran-areal som passer dertil , der er ikke meget realisme i en 4-5" enheds bas.

    Enheder med minimum-fase er ikke nemme at finde, men man kan selv modificerer enhederne så de nærmer sig dette, ved at arbejde med center-domen, bølgen, og spideren.
    Her kan man med fordel læse Steen Duelunds artikler, han var en mester i at få enhederne til at opfører sig eksemplarisk, således at det var nemt at eventuelt korrigerer rester af små-fejl væk i filteret.

    Det absolut nemmeste og bedste er at starte med at finde en enhed som opfører sig anstændigt, vurdere dens fejl og vælge den enhed hvor det er nemmest at korrigerer for dens fejl, for perfekte enheder eksisterer ikke, desværre.

    Det næstbedste er at den evt har en dal/et dyk i frekvensgangen hist og her, eller en konstant faldene output , og derefter kommer et jævnt stigende niveau , det værste er pukler/toppe, og jo højre og jo mere spidse de er (højt Q) jo værre er det lyd-mæssigt.

    Men har forskellige kredsløb til at klarer disse problem stilinger med, og disse kredsløb bør også side bag den impedans-korrigerede enhed

    Til de jævnt stigende/(bakker) bruger man det man kalder contour netværk , som sider i serier med højtaleren.
    Et RL netværk til stigende niveau med stigende frekvens
    Et RC netværk til stigende niveau med faldende frekvens
    En kalkulator her Contour Network Designer / Calculator Help

    Parallel Notch(Trap) Filter sider i serie med enheden og bruges til at fjerne peaks pukler fra frekvensgangen. En regner mh-audio.nl - Home

    Igen Aktiv og DSP er dejligt nemt. tryk på knappen optimer.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Takker og bukker,kortvarig!
    Du skriver på en måte som gjør at selv jeg klarer å henge med.
    Kunne ikke vert mer enig med deg i at man bør prøve å finne enheter som er mest mulig lineære i seg selv uten masse korreksjoner.
    Min teori etter ca 25 år med hifi er at det nermeste man kan komme det opprinnelige innspillte materiale er med høyest mulig kvalitet i hvert ledd og enklest mulig.Man kan ikke rette opp en feil uten at det får andre konsekvenser.Da mener jeg man innfører enda flere feil,og dermed fjerner seg enda mer fra det opprinnelige signal.
    Så skal man komme nermest mulig så må elementet i seg selv vere best mulig i utgangspunktet,samme med røret eller transistoren som skal forsterke signalet.

    Jeg kunne tenkt meg å gå helt i basic på hvordan et element er oppbygget å prøve lage et mellomtone element som ikke trenger deling.Et element som i seg selv ruller naturlig av i begge ender og er mest mulig lineært i passbandet. Kjenner du til noen ekstra gode mellomtoner?

    Mvh
    Rune
     
    Sist redigert:

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Lar meg imponere av all kunnskapen noen innehar.;-)
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Der har været lidt snak om Duelunds 3 vejs filter og link til beregning og kurver.
    Som sagt var B&O filler-driver en inspirations kilde for Steen Duelund.
    Det filter kunne man jo kigge lidt på , filteret har den egenskab at det er fase-lineart i modsætning til Duelunds filter, som så til gengæld er synkront, hvad B&O filler-driver ikke er
    .

    Men det interessante ved B&O filler-driver er at det kan komme tæt på det perfekte passive filter.
    Som sagt udnyttes det hul som fremkommer i frekvensgangen når man glemmer at vende fasen på diskanten i et 12 db filter, det hul udfyldes med en såkaldt filler-driver, i B&O's oprindelige konstruktion var det en 3" dome enhed fra Vifa mener jeg.


    Filler-driver filteret arbejde som Steen Duelunds filter ud fra en center-frekvens.
    Og til en start vælges derfor en ønsket centerfrekvens, derefter et ønsket a som er udtryk for filterets Q og dermed et udtryk for hvordan filteret forløber omkring overgangsfrekvensen, det man populært kalder skulderen af afrulnings-kurven.
    B&O benyttede et a på kvadratrod 2
    Diagram og formler for en centerfrekvens = 800Hz og a = kvadratrod 2
    diagram_formler_800Hz_a_kvadrartrod2.png


    Target kurver og fase:
    800Hz_a_kvadrartrod2_target_fase.png


    Impedans-kurven, det ses at impedansen i mellemtonen ved centerfrekvensen her 800Hz halveres , der kommer et dyk, fasen er en nem belastning, og har et roligt forløb med ca +- 20 grader variation:
    800Hz_a_kvadrartrod2_impedans.png


    Firkant-gengivelsen som indikerer fase-linearitet ser således ud, øverst indput, nederst summeret output fra de tre enheder:
    800Hz_a_kvadrartrod2_firkant.png



    Jeg antydede at dette filter kunne blive tæt på perfekt , men det har en pris såvidt jeg kan se, mellemtonen skal have en impedans på det dobbelte og dermed "være dobbelt så effektiv" som de øvrige enheder.
    Igen er centerfrekvensen valgt til 800Hz, men a er nu valgt til 2 istedet for kvadratrod 2, det stiller lidt højre krav til mellemtonen, det laverer Q betyder at filteret til mellemtonen ikke ruller så kraftigt af omkring overgangs-frekvensen/skulderen bliver mindre rund.

    Men filterets mellemtone-overføring fremstår mere som en god mellemtone som bliver hjulpet lidt i begge ender af henholdsvis bas og diskant, en meget tiltalende tanke synes jeg, fordi musik har sin største information i mellemtonen , selv om man her i forrummet nogen gange skulle tro at det hele kun drejer sig om ekstrem meget baasss......

    Den mellemtone kan teoretisk godt deles op i en bas-enhed og diskant-enhed og laves til en lille perfekt tovej konstruktion, hvor begge enheder impedans-lineæreres , og deles med det teoretisk perfekte 6db filter, for derefter at tilsluttes filler-driver filteret på mellemtonens plads.
    Det samme kan såmænd også gøres med diskant og bas, men behovet for at bruge to enheder vil klart værre størst i forbindelse med mellemtonen, det er som sagt et meget stort område denne enhed skal dække.
    Man kan også vælge en mellemtone blandt de mange gode bredbåndsenheder, såsom Fostex og Supravox osv, Supravox har bl.a. denne 165 GMF SUPRAVOX Som jeg mener kunne være velegnet.

    Diagram og komponent værdier for centerfrekvens = 800 Hz og et a = 2
    diagram_formler_800Hz_a_2.png


    Target kurver og fase:
    800Hz_a_2_target_fase.png


    Impedansen forløber helt perfekt både hvad angår fase og den ohmske værdi:
    800Hz_a_2_impedans.png


    Og firkanten som signalerer faselinearitet perfekt.
    800Hz_a_2_firkant.png


    Langt blev det, men det endte også ud i det næsten "perfekte" passive filter efter min mening.
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Du har gitt meg mye god info å studere kortvarig.

    Den Supravox enheten så fin ut.Slike skulle jeg gjerne sett flere av.Virker som det har en ganske fin balanse i seg selv.
    Finner aldri priser på Supravox enheter når jeg søker på de.... Selges de kun direkte fra Frankrike?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Du har gitt meg mye god info å studere kortvarig.

    Den Supravox enheten så fin ut.Slike skulle jeg gjerne sett flere av.Virker som det har en ganske fin balanse i seg selv.
    Finner aldri priser på Supravox enheter når jeg søker på de.... Selges de kun direkte fra Frankrike?
    Ja prisen er for mig på niveau temmelig dyrt, men alt er jo relativt Supravox 165 GMF (8Ohm)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Der var den ja,takker.
    Det blir dyrere enn jeg kan selge mine Rullit field coil element for. Tror Rullitene skal beholdes og jobbes mer med.

    Har sett flere nevne denne 8" fra Supravox Supravox 215 RTF 64 (8Ohm) som et godt bredbåndselement,men det har ikke like jamn output som 6" . Tror jeg vil foretrekke å jobbe med 6" basert på de målingene de har publisert.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Fin samling av krimskrams fra Dynabel.
    Leketøy for eldre.
    HPIM2872.jpg


    Filteret var i utgangspunktet så amatørmessig som man nesten kan få det,med deler jeg hadde slengende.En gammel papir i olje kondis på rundt 8uF,en 0.72 jernkjerne spole på mellomtonen,og en 4.4mH spole på bassene. Mellomtonen hadde da alt for høyt nivå,men likevel synst jeg at jeg hørte et godt potensiale i elementene.
    Har spillt noen dager med en demping på mellomtone på kanskje 4dB,2.7 ohm serie og 18 ohm parallell,og 2.ordens lavpass på bassen med 2.7mH jernkjerne spole og 56uF Bennic i parallell.
    Dette låt mye bedre balansert,men samtidig har jeg også som vanlig en fornemmelse av at når man setter inn flere deler i signalveien så mister man noe av klarheten,hurtigheten og dynamikken.
    Fortsatt litt for mye nivå i mellomtonen etter min smak.

    Tok meg en fridag fra jobb i dag og har nå montert 3.9ohm serie og 10 ohm parallell på mellomtonen.Skal ifølge kalkulator gi meg en ytterlige demping av nivå på ca 2 dB.Nå tror jeg at jeg begynner å nerme meg.Samtidig byttet jeg ut 0.72mH jernkjernespolen med en 0.82mH luftspole,og byttet til en 10uF Jantzen blå standard z-cap på diskanten.
    Tenkte jeg skulle la desse delene få gå seg litt til,og jeg selv bli litt mer kjent med forandringene og totalopplevelsen på mange innspillinger.

    Neste jeg tenker å prøve er avlaste mellomtonen nedover med en blå Jantzen 47uF og gå for 2.ordens høypass på diskanten i området rundt 3000Hz.
    Med en 10uF som jeg kjører nå så avskjerer jeg den kanskje litt vel høyt.I følge kalkulator grovt sett rundt 5000Hz.
    Samtidig er det vanskelig å si hvordan mellomtonen oppfører seg oppover med en 0.82mH spole.Som noen var inne på så er det ikke sikkert den er noe særlig nede i nivå ved 5000Hz pga stigende impedans oppover i frekvens.Viss jeg har forstått det rett.

    Okke som,dette var veldig gøy og interesant så langt.Veldig lærerikt.
    Helt genialt hvor store muligheter dette gir til å tune annlegget mot hva jeg liker.
    Ser vel også nødvendigheten av å komme meg i gang med målinger.

    HPIM2875.JPG

    Bassfilter
    HPIM2877.jpg

    Resten av rotet
    HPIM2880.JPG
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    Lar meg imponere av all kunnskapen noen innehar.;-)
    Støttes! Jeg er, som sikkert mange andre, for det meste passiv leser og bidrar mindre enn jeg kunne. Det er jo slike bidrag fra kortvarig som gjør Hifisentralen til en interessant plass å være: å dele erfaringer og synspunkt med andre, på en konstruktiv måte. Det blir det aldri nok av! Og bilder av gøytalere/hifidingser blir det heller ikke nok av :)
     

    Latentfreak

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2012
    Innlegg
    315
    Antall liker
    291
    Skryt også til Rune S for spennende prosjekt - denne tråden skal jeg følge :)
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Flott om andre også kan ha glede av tråden,Latentfreak :)
    Og som jeg sa så må andre gjerne bruke tråden til spørsmål angående delefilter.Tenkte det som en åpen tråd.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Litt på siden.
    Høytalerdesign drodling.
    Planen er å prøve få ting til å se litt finere ut over tid.Prinsippet blir omtrent det samme,separerte deler.Bass"kasser" skal bli litt større både i bredde og høyde for å gi meg fleksibiltet til å prøve forskjellige basselementer.Bare skifter ut frontplata alt etter vilke element jeg skal bruke.Mest sannsynlig blir den nermere 90cm bred for jeg vil kunne ha muligheten til å plassere 2 * 15" ved siden av hverandre.60-65cm høy.
    Laget noen kjappe tegninger på noe som kan vere aktuellt.Stjal blant annet litt fra Sluket med annen farge sidevanger.Beklager:D

    Om noen gidder si hvilken skisse de liker best så hadde jeg satt pris på input.Eller om noen har andre gode ideer.

    Skisse 1:
    Høytalerdesign1.jpg


    2:
    Høytalerdesign3.jpg

    3:
    Høytalerdesign4.jpg

    4:
    Høytalerdesign5.jpg

    5:
    Høytalerdesign6.jpg

    6:
    Høytalerdesign7.jpg


    Blir ikke helt enig med meg selv om jeg liker Volvo240firkant looken best eller de mer kukluxklan inspirerte toppseksjonene.
    Jeg kommer mest sannsynlig til å kle toppseksjonene i sort fillt,mest med tanke på lyd. Den rødbrune fargen tenkte jeg noe ala mahogney farge eller en variant av tjærebrun lignende som jeg er veldig glad i.
    Eller for den del bare vanlig blank olje på bjørk eller gran kryssfineren.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Før du vet ordet av det,kortvarig,så er jeg kanskje fordypet i noen av Duelunds geniale tanker om delefilter :D
    http://karma-audio.dk/Duelund.html

    Jeg hadde virkelig sansen for Steen.Det lille jeg forstår av det han skriver virker veldig fornuftig.
    Ja Duelund var en ener , helt i sin egen klasse, du kan beregne komponenter til hans trevejs filter her Stork�benhavns Hifi Klub, Hvidovre
    Desværre virker graf tegneren som skulle vise target kurverne ikke mere, heller ikke download af target kurver, sikkert på grund af at der er skiftet PHP version vil jeg tror.
    Men du skulle kunne downloade target kurver herfra http://pro.speakerbuilder.dk/synkron/
    Og du kan læse flere artikler af Duelund på DCA side Duelund Coherent Audio | Manufacturers of loudspeakers, cables and power filters. Denmark. under about us .
    Der er også nogle artikler på http://kbh-hifi.dk

    Her et link til simulationer af Duelunds synkron-filter Stork�benhavns Hifi Klub, Hvidovre

    Filteret er jo lidt inspireret af B&O filler-driver "opløftet i anden potens"/ kvadreret , og med modifikationer , hvilket resulterer i at alle enhederne gå udaf på en gang, og dermed også indad, det betyder at filteret kun summerer enhedernes output , enhederne arbejder synkront, deraf navnet Duelund Synkron filter, de fleste andre trevejs filterer virker ved både at summerer og udslukke, vil sige at i en øjebliks situation gå bas måske indad og diskanten udad.

    Duelund bestemte sig for at det var bedst med synkron drift , efter han havde lavet et eksperiment med to helt ens enheder tæt på hinanden, han vendte fasen på den ene enhed, og sendte samme signal til de to enheder , de to enheder burde så udslukke hinanden , give ul lyd, men det var langtfra tilfældet, derimod gik det langt bedre med at summerer de to enheders output.

    Til gengæld blev Duelunds filter så ikke faselineart som inspirations kilden, B&O filer-driver var. Sådan er der både fordele og ulemper hele tiden ved passive filterer.
    Vil lige opdaterer.
    Jeg har fået target-kurve-tegneren til at virker for Duelund filteret , på siden kan også downloades txt filer med kurver som eventuelt kan bruges i Excel, det er ikke helt perfekt indnu , men kan give en ide om hvordan filteret fungerer Audioselvbyg - Duelund filter

    Derudover var der på et tidspunkt en diskussion om luftens påvirkning af lyd med bl.a. frekvens og temperatur som variabel , den graf tegner kom også til at virke Audioselvbyg - Luftabsoption
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Takk for fine linker kortvarig.

    Har for øyeblikket koblet vekk DIY høytalerene.Skal jobbe mer med de senere,men akkurat nå var jeg tenkt å sammenligne litt forskjellige kondiser og motstander i min Audio Note L3 pre,og har derfor koblet opp Audio Note kit 03 høytalere for å ha en høyttaler jeg kjenner bedre. Peter Snell og Peter Qvortrup er nok også fortsatt mye dyktigere enn meg på å lage et delefilter som syr sammen enhetene.Utrolig men sannt:D
    HPIM2888.JPG


    Hadde også oppkoblet en av de morsomste høytalere jeg vet om,Saba greencones.Som tok et nytt skritt i riktig retning etter at jeg endelig fekk de samme delefilterkomponenter som Lukaz Fikus,Lampizator,anbefaler til de.
    Dipol all the way,diskanten er åpen på baksiden.Blir noe eget når alle elementene er laget av samme materiale.Alnico magneter på alle enheter.
    Og bassen tror man nok ikke før man hører den.En fantastisk definisjon,lekenhet og dynamikk,samtidig som den er varm og fylldig.
    HPIM2885.JPG

    HPIM2886.JPG
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Et aspekt af passive filter er også det som kaldes baffel step korrektion, jeg vil ikke sige noget om dette, da jeg ikke kan gøre det bedre end i dette link True Audio TechTopics: Diffraction Loss og her en beregner mh-audio.nl - Home

    Det eneste jeg vil sige er at søger man for at ens bas ligger tre fire db's højre i følsomhed end de øvrige enheder så bliver det som regel ikke aktuelt med baffel step korrektion, men det er som sagt en mulighed med et baffelstep korrektions netværk.
     
    Sist redigert:

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ja,det er mye å ta hensyn til kortvarig.

    Har du forresten en enkel kort måte å forklare hva som ligger i begrepet seriefilter?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Ja,det er mye å ta hensyn til kortvarig.

    Har du forresten en enkel kort måte å forklare hva som ligger i begrepet seriefilter?
    Ordne siger det næsten, men dette link forklarer det meget godt Series vs. Parallel Crossover Networks
    Der er en lille fordel ved seriefilter hvis der benyttes 6 db filter, filteret bevare en ret frekvensgang selvom enhedernes impedans varierer lidt.
    Til gengæld er der ikke så meget styr på basenheden i forhold til parallel filteret.
    Ved 12 db ser det ud til at parallel filteret er at foretrække.

    Så skal man lave et simpelt 6 db filter og man ikke gider gøre så meget ud af impedans-linearisering , så ser det ud til at serie-filteret måske kan have en fordel.
    Men læs selv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn