Delefilterhjelp - hvordan fungerer det?

AJ84

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
285
Antall liker
52
Kjøp elektrolytt NP kondensatorer nå som du eksprimenterer, når du har funnet ditt oppsett kan du heller bytte dem ut med polypropylen. Elektrolytt kondensatorne er jo gratis i forhold til polypropylen.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Nei de der er vel ikke bipolare, du ser de er merket med + /- , skal du kjøpe elektrolytter så må det idet minste være glattfolie - det har vel Eltek tror jeg.
Dessuten syntes jeg 16 v dc virket veldig lite ..

mvh
 
C

Cyber

Gjest
Hva har disse voltene å si i denne sammenheng?

Jeg skal legge inn søknad til helgenlysning for innsatsen her, Per Morten!
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Du har jo et spenningssving på utgangen av forsterkeren, signalet er jo en slags vekselstrøm ( veeeldig vekslende på noe musikk) og 16 volt er nok under hva de fleste forsterkere levere når du drar på. I tillegg tåler en kondensator mindre vekselstrøm enn likestrøm, de her var 16 likestrøm.

Slapp av cyber , det er meg som spør om noe i neste runde !

mvh
 
C

Cyber

Gjest
Joda, men det er litt tiltak å svare på mye mas så en smule takknemlighet er på sin plass. :)
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.966
Antall liker
7.017
Sted
Kongsberg
Hvorfor ikke like så godt slenge 1500 kroner i potten, ta steget inn i år 2014 og glemme alle de fæle kondensatorene?

UMIK-1 | MiniDSP $75

nanoDIGI 2x8 K | MiniDSP $165

OK, det går noen ekstra kroner til en ekstra forsterker til bassene også.
Men så får man med dette systemet en helt ny verden av muligheter som er gull verdt for en DIY'er.

Hvis man ønsker kan man koble på sin egen DAC med reklocking og andre fine ting på utgangen av filteret som skal til hovedhøyttalerne.

Hva har man da?

1. Et nær perfekt filter som kan tunes i det uendelige med noen tasterykk.
2. Full kontroll på timingen/fasen og dermed plasseringen av sub i forhold til hovedhøyttaler
3. Ingen store dyre kondensatorer.
4. Full digital EQ som kan justeres etter smak og behag.
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
" nær perfekt" er kanskje å gå litt langt He He , har ikke vært borti mange ting som har vært nær perfekte - hmmm - må ha vært den gangen jeg var nyforelska da !

Det er nok veldig forskjellige oppfatninger av hva som best metode, tror det er fler årsaker til at vi opplever det her ulikt, men fra et teoretisk synspunkt har du min fulle støtte.
mvh
 
C

Cyber

Gjest
Armand, det er visst slik at passivt låter kneppet med åpent og direkte jf med f.eks. 4x10HD (Nanodigi er jo ikke lik). Med nanodigi er jeg avhengig av to dacer etterpå, en preamp og 4 forsterkerkanaler. Da er dette prosjektet fort i en annen divisjon. :)
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.966
Antall liker
7.017
Sted
Kongsberg
Ja det blir jo en del dyrere. Men man kan jo bruke den innebygde DAC'en til bassen i det minste? Jeg mener også at man i bassen kommer langt med en billig PA forsterker. Men det er mange meninger om dette. Synes bare denne filterløsningen burde bli nevnt i tråden.
Lykke til med filteret :)
 
C

Cyber

Gjest
Jo, takk. Jeg hadde 4x10HD sist og syntes den låt veldig godt, også oppover. Men det menes at den er no "tilslørt" generelt i forhold til passiv deling, uten at jeg tenkte over det selv.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
om minidsp er noe særlig tilslørt er nok fortsatt oppe til diskusjon.
de som klager har som regel bare så vidt koblet opp og stilt inn XO uten å tenke på målinger eller digital klipping før de selger og går videre.
bedre med et ørlite imaginært slør over lyden og perfekt XO enn et uoptimalt passivt delefilter med billige komponenter :p:cool:
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
står jo tross alt og sikler på en 4x10HD selv etter å ha prøvd meg på passivt filter :rolleyes:
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
så lang tid tok det før jeg falt for min egen fristelse...
4x10HD bestillt :cool:
 

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Innlegg
1.642
Antall liker
464
Sted
Trondheim
Jo, takk. Jeg hadde 4x10HD sist og syntes den låt veldig godt, også oppover. Men det menes at den er no "tilslørt" generelt i forhold til passiv deling, uten at jeg tenkte over det selv.
At miniDPS er litt tilslørt kan jeg være enig. At digitalt er mer tilslørt enn passivt, er jeg helt uenig i. Aldri fått så stort løft som da jeg dumpet det passive filteret.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
tviler ikke på at man kan få ekstremt transparange passive delefiltre, men da må man gjerne trå til med north creek og duelund.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Kan disse brukes?

https://www.elfaelektronikk.no/elfa...=19198&name=Aluminiumselektrolytter,+aksielle


Oversikt over alle lytter: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=19009&name=Elektrolyttkondensatorer


Må bare takke for all hjelp igjen, og for at dere gidder å hjelpe med å holde en slik "delefilter for dummies"-tråd gående. 8)

Disse er rimelige og kan fint brukes til testing av filter!
Elektrolytt+ - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

mvh
morten
 
C

Cyber

Gjest
så lang tid tok det før jeg falt for min egen fristelse...
4x10HD bestillt :cool:
Da er vi to, jeg må nesten sjekke om det fungerer bedre denne gang, denne passive verdenen er ikke noe jeg helt klarer å skjønne og tiden tilgjengelig er svært begrenset. Sleit med gain-struktur og slikt sist. Har jo 14-dagers angrefrist hvis ikke.

Du kjøpte fra kjing-kjong-land?
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
jepp.
har kun gode erfaringer med å kjøpe fra hong kong og omegn, så hvis jeg har muligheten er det alltid førstevalget.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.966
Antall liker
7.017
Sted
Kongsberg
Opps... Hva har jeg gjort?? :)

Jeg sitter å lytter på to RD-75 bånd gjennom MiniDSP 2x8 nå. Digital inn fra M-Audio lydkort. Dette er ikke tilslørt. Heller det stikk motsatte.
 
Topp Bunn