Delefilter

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Trenger ett delefilter som kan dele mine hovedhøytalere mot subbene, problemet er av noen grunner at filteret må koples over høytalerledningene.
Finnes det en slik boks/delingsmetode som er å få kjøpt i butikk eller andre plasser ?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Vel... Litt usikker på nøyaktig hva som menes her: Hvis hovedhøyttalere skal deles nedad via høyttalerledning (eller etter effekttrinn om man vil), så antar jeg at du tenker på et ordinært passivt "høyttalerfilter" type store spoler og kondensatorer?
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.387
Torget vurderinger
13
Vel... Litt usikker på nøyaktig hva som menes her: Hvis hovedhøyttalere skal deles nedad via høyttalerledning (eller etter effekttrinn om man vil), så antar jeg at du tenker på et ordinært passivt "høyttalerfilter" type store spoler og kondensatorer?
Etter effektrinn ja - finnes det noen enkle filtere som kan gjøre denne jobben, jeg trenger kun å dele av rundt 80-100Hz. Subbene er ment å ta resten nedover.
Takk for svar !
 

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.625
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Skyldes behovet for et eksternt delefilter

a) at sub'en ikke har internt delefilter
b) at sub'en ikke har høyttalerinnganger
c) at sub'en ikke har noen av delene
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Det lar seg nok gjøre, men er ikke en vanlig løsning. Jeg antar at de fleste ser på en slik løsning som "dårlig". Det er flere tekniske momenter som spiller inn, og som andre kan mye mer om enn jeg. Men:
Det er lite realistisk med mer enn 12dB elektrisk rolloff. Man får faseforandring. Filteret byr også på en viss motstand som innvirker på nivå i basselement. Det går utover dempefaktoren, og gir dårligere kontroll for effekttrinn over basselement. Et slikt passivt filter bør også tilpasses det aktuelle element.

Hvis dette er eneste måte å koble på, så ville jeg vurdert å plugge bassrefleksport til basselement. Det vil da gi en akustisk filtrering av basselement med mindre uheldige bivirkninger (antar jeg). Nøyaktig når og hvor elementet begynner å rulle av nivåmessig nedover er ikke lett å si helt eksakt, men bør skje i området du skisserer. Dermed trenger man egentlig bare suber med litt fleksibilitet i innstillinger for å få til god overgang/integrering (selv om det ikke alltid er like enkelt likevel).
 
Sist redigert:
Topp Bunn