Delefilter simuleringsverktøy

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.485
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvorfor ikke bare ta steget og bruke Vituixcad? Gratis, god support, effektivt men det tar litt tid før du "skjønner" det.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.760
Antall liker
10.556
Torget vurderinger
10
Hvis brukerterskelen er for høy så tar det litt vel mye tid dessverre.

Behovet er å simulere «enkle» toveis filtre.
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
676
Antall liker
466
Torget vurderinger
5
Jeg har kikket litt på VituixCAD i kveld og brukerterskelen er ikke enormt høy. De få timene én bruker på å bli kjent med programmet er nok fort spart inn igjen.

Det slår meg likevel fort at shit in = shit out. Dvs. at skal du få godt resultat må du måle elementene (FR og impedans) i kassene sine. Med dette gjort tipper jeg at simuleringen stemmer veldig bra.

Frem til du er kommet i gang med impedansmålinger kan du benytte SPL trace verktøyet og hente fra produsentens egne diagrammer, se forklaring her. Dette er fryktelig enkelt og totalen gir deg mye bedre fremstilling enn enkle online-kalkulatorer.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.485
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nettopp.
Sist diy prosjekt for min del satte jeg meg inn i det og det er et kraftig verktøy.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg har ikke installert VituixCAD, men jeg brukte simulatoren MicroCap i flere år....Jeg regner med at mitt lille eksperiemt fra dengang da også kan kjøres i Vitu...For de som ikke har prøvd slike beregninger tidligere, er følgende en interesant øvelse....
Bestem delefrekvenser og sett opp filtret med 8 eller 4 ohms resistiv last..... erstatt så motstandene med en kompleks modell for elementene, -om ikke annet så bare induktans og dc motstand til elementene...
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
676
Antall liker
466
Torget vurderinger
5
Så det fremgår at man prøver å temme en variabel last, eller hva tenker du på?
 

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
676
Antall liker
466
Torget vurderinger
5
Jeg var litt nysgjerrig på hvor nøyaktig man kommer i praksis med utgangspunkt i produsentens diagrammer. Fant derfor frem en eldre måling av midbassen i en enkel TV-høyttaler jeg lagde med prøv-og-feil metoden (online-kalkulatorer og FR målinger), og la inn samme filteret i VituixCAD:
Sammenligning simulert og målt.PNG

Synes det er fasinerende hvor godt dette faktisk korrelerer. Ta i betraktning at dette er målt i et normalt hverdagsrom uten akustikktiltak og at programmet ikke har peiling på hvilke kasser elementet sitter i. Avviket rundt 1kHz henger muligens sammen med utforming av baffel, det stemmer iallefall overens med bredden.

Videre klikket jeg meg inn på power dissipation for å se hvordan effekten fordeler seg i konstruksjonen, hvor det raskt fremgår at delefilteret er totalt ubrukelig siden ene seriemotstanden er skikkelig festbrems og stikker av med alt for mye guffe. Dette med forbehold om at jeg har forstått fremvisningen riktig.. skal definitivt forske mer på dette.

Power dissipation.PNG
 
Sist redigert:
Topp Bunn