Delefilter oppgradering- Tips?

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Diy Duke skrev:
De gamle var vel slidte ? Jeg tænker på elektrolytterne.

De "gamle" var brukt i ca 1,5mnd, så de var ikke slidt.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
timc skrev:
svm88 skrev:
Hehe, nei. :)

Jeg har kjørt "frekvensmålinger", og hører en tydelig økning i nivå ifra rundt 150hz og oppover.
Det er rart. Dersom du har samme verdier som før, så skulle "cutoff" frekvensen vært uforandret.

Kan tyde på at impedansen i de nye komponentene er en god del annerledes enn før.
...
Kan det være et skjeldent tilfelle av at den «gamle» elektrolyttens ekvivalente serieresistans (ESR) faktisk er en vesentlig del av delefilterfunksjonen? Polypropper kan ha en veldig lav ESR sammenliknet med «tradisjonelle» ellytter. Etter det jeg ser skal kondisen i bassdelefilteret være parallelkoblet med elementet ,og ESR har vi denne koblingen vanligvis ikke så mye å si. Er kondisen feilkoblet?

mvh
KJ
 
T

timc

Gjest
Det kan godt være slik KJ. Det er ikke ett ukjent triks som blir brukt, og det virker jo også forsåvidt.

Kondensator i paralell med bassen er ett lavpassfilter. Dersom impedansen til kondensatoren er annerledes enn originalt så vil også delefrekvensen endre seg, men skulle ikke tro det var snakk om mye.

-Tim


Ser nå at det er snakk om nederst du har problemer. Kan det være at impedansen til bassystemet har endret seg såpass at porttuningen har blitt forskøvet?


-Tim
 

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Ja, er nederst jeg har problemer. Selve delefrekvensen virker ikke å ha endret seg merkbart.

Det er snakk om transmisjonslinje, så det er litt vanskelig å gjøre noe med porttuningen. Jeg skal prøve å ta ut noe av dempeullet som ligger bak basselementet og se om det blir noen positiv forskjell.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Lyder som du er godt i gang med at ødelægge den højttaler.
 

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Ødelegge høyttaleren?

De spiller jo enormt mye bedre på det meste, utenom i bassen akkurat nå. I verste fall setter jeg bare tilbake elektrolytt kondensatorene som var der originalt.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
svm88 skrev:
Ødelegge høyttaleren?

De spiller jo enormt mye bedre på det meste, utenom i bassen akkurat nå. I verste fall setter jeg bare tilbake elektrolytt kondensatorene som var der originalt.
Oki jeg tænkte på du begynder at ændre på dæmpningen så er du ude de vilde vover. Konstruktøren har haft en dybere mening med de valg der er foretaget.
 

svm88

Bransjeaktør
Ble medlem
01.09.2009
Innlegg
487
Antall liker
49
Sted
Røyken
Torget vurderinger
9
Konstruktøren sier at dempingen skal justeres etter eget ønske. Han har forklart hvilke endringer man kan gjøre for å få ulike endringer, dette for å kunne tilpasse høyttaleren til ulike rom. Det er også brukt et spesielt dempeull(langhåret saueull).

Så jeg tviler på at dette ødelegger høyttaleren.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
svm88 skrev:
Konstruktøren sier at dempingen skal justeres etter eget ønske. Han har forklart hvilke endringer man kan gjøre for å få ulike endringer, dette for å kunne tilpasse høyttaleren til ulike rom. Det er også brukt et spesielt dempeull(langhåret saueull).

Så jeg tviler på at dette ødelegger høyttaleren.
Tjae du har nok rett så. Men væk fra den orginale konstruktion må du siges allerede at være med det du beskriver angående bassen.
 
Topp Bunn