Delefilter i HiFi sammenheng?

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Orso: Ja, jeg mener jo ikke at det ikke finnes forskjeller i kvalitet i det hele tatt. Men jeg har likevel vanskelig for å tro at det er forskjeller i materialkostnad e.l. som er hovedgrunnen til de store forskjellene. Marantz sin billigste surround-prosessor (AV 7702) koster 20000. Marantz sin rimeligste surround-receiver med full prosessor og pre-outs inkludert koster 8000 (SR 5009). Ettersom Marantz allerede har mye av denne teknologien tilgjengelig, tror jeg nok ikke at utviklingskostnadene er så veldig mye større for AV7702 enn for SR5009. Har AV7702 bedre prosessor, bedre funksjonalitet osv enn SR5009? Ja, sannsynligvis. Men er forskjeller i materialkostander eller utviklingskostnader så store at det skulle tilsi 12000 kr i forskjell? Her har jeg nok mine tvil.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Det kan jeg delvis svare på. Jeg kjenner spesifikt innmaten i Yamaha-receivere og -prosessorer meget godt. For det første er dette faktisk meget avanserte produkter. Det er stor mengde elektronikk inne i slike produkt. Eksempelvis i den mellomstore enheten RX-A1050, er det hele 24 kretskort(!), og 5 ulike prosessorer og DSP-er som skal alle programmeres! Dette er et produkt som selges til ca 9000,- veil og man kan få det ned i 5000,- i utsalg. Det er rett og slett ikke mulig å kunne lage og produsere noe slik i norge og i vesten til en slik pris!

Yamaha lager alle sine receivere og prosessorer ut fra en felles platform. Man finner det samme grunnoppsettet i alle modellene, men at man "oppgraderer" komponentene når man beveger seg opp i modellstørrelse. F.eks. varieres det mellom 3 typer DAC fra den rimeligste til toppmodellen. Samme gjelder DSP. Man har det samme fysiske kretskortet i de fleste, men at man har 1 DSP i de rimeligste, mens man har 2 DSPer i de dyreste. Noe som gir den bedre prosesseringskraft til f.eks. romkorreksjon og antall kanaler.

Prosessoren CX-A5100 er i design veldig lik toppmodellen receiver RX-A3050, men den har altså byttet ut forsterkerkanalene med balanserte XLR-utganger og en forbedret strømforsyning. Det er ganske tydelig at det å få en "rolig" strømforsyning hjelper stort på lydkvaliteten, for flere rapporterer betydelig forbedring i lydkvaliteten fra toppmodell receiver til prosessor. Sånn sett har Yamaha gjort en god jobb i å skalere funksjon og kvalitet over porteføljen sin.

Og til sist, et flaggskip skal jo være dyrest i porteføljen. Jeg er sikker på at prosessoren er billigere å produsere enn receiveren (fordi man ikke behøver forsterkerene, kjøling og like stor trafo), men prosessoren er flaggskipet og da skal den være dyrest.

(Anm: Representerer ikke Yamaha på noen måte.)
Takk! Veldig interessant.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Produksjonskostnadene er veldig avhengig av antall som produseres. Ville overraske meg om de ikke selger betydelig mer av den dyreste receiveren enn prosessoren. Det kan også være en forklaring på prisforskjellen.

Det er uansett noe helt annen når en gigantisk produsent som Yamaha skal produsere noe enn en liten aktør. Samtidig er det sjelden de største merkene lager helt top notch utstyr, fordi det markedet er så marginalt. Da må man ofte over til små aktører hvor produksjonen er liten og prisene svært høye. Jeg tviler på at den Yamaha prosessoren er taket for å si det slik, men det kan også tenkes ytterligere forbedringer er rimelig marginale. Jeg tror man må først og fremst over på en løsning med passiv volumkontroll hvis man skal ha en tydeligere forskjell. Og da blir det ofte for transparent for de fleste.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Orso: Ja, jeg mener jo ikke at det ikke finnes forskjeller i kvalitet i det hele tatt. Men jeg har likevel vanskelig for å tro at det er forskjeller i materialkostnad e.l. som er hovedgrunnen til de store forskjellene. Marantz sin billigste surround-prosessor (AV 7702) koster 20000. Marantz sin rimeligste surround-receiver med full prosessor og pre-outs inkludert koster 8000 (SR 5009). Ettersom Marantz allerede har mye av denne teknologien tilgjengelig, tror jeg nok ikke at utviklingskostnadene er så veldig mye større for AV7702 enn for SR5009. Har AV7702 bedre prosessor, bedre funksjonalitet osv enn SR5009? Ja, sannsynligvis. Men er forskjeller i materialkostander eller utviklingskostnader så store at det skulle tilsi 12000 kr i forskjell? Her har jeg nok mine tvil.
Har du sett denne: http://www.hifisentralen.no/forumet...aha-cx-a5100-og-marantz-8801-prosessorer.html

Nå kjenner jeg ikke i nederste detalj Marantz sin innmat, men teknisk sett er Yamaha og Marantz nokså like. De har design som minner om hverandre. F.eks. bruker Yamaha og Marantz samme volumchip. Jeg har ikke sett noe som teknisk indikerer hvorfor Marantz skal være såpass mye dyrere enn Yamaha.

Jeg tror følgende (og dette er spekulering): Marantz er eid av D+M Holdings som også eier Denon. Marantz har en profil som skal treffe et "høyere-end" marked enn Denon, derfor er de nødt til å også plassere seg over Denon. Derfor må pris- og kvalitetsleiet til Marantz også ligge over Denon. Yamaha har ikke denne internkonkurransen, og det gjør at man står fritt til å prise porteføljen ut fra egne ønsker. Yamaha er store og anerkjent internasjonalt, slik at de har svært store volum.

(Og jeg innrømmer glatt å være Yamaha fanboy.)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Har du sett denne: http://www.hifisentralen.no/forumet...aha-cx-a5100-og-marantz-8801-prosessorer.html

Nå kjenner jeg ikke i nederste detalj Marantz sin innmat, men teknisk sett er Yamaha og Marantz nokså like. De har design som minner om hverandre. F.eks. bruker Yamaha og Marantz samme volumchip. Jeg har ikke sett noe som teknisk indikerer hvorfor Marantz skal være såpass mye dyrere enn Yamaha.
(...)
(Og jeg innrømmer glatt å være Yamaha fanboy.)
Ikke sett den tråden før nå. Skal lese!

Og ja, jeg er også Yamaha fanboy. Kan man annet enn digge et selskap som lager alt alt fra motorsykler og motorsager til hifi-komponenter og flygler, og på en eller annen måte får til å gjøre det solid og med kvalitet på omtrent alle områdene?
 
M

MusicBear

Gjest
Produksjonskostnadene er veldig avhengig av antall som produseres. Ville overraske meg om de ikke selger betydelig mer av den dyreste receiveren enn prosessoren. Det kan også være en forklaring på prisforskjellen.

Det er uansett noe helt annen når en gigantisk produsent som Yamaha skal produsere noe enn en liten aktør. Samtidig er det sjelden de største merkene lager helt top notch utstyr, fordi det markedet er så marginalt. Da må man ofte over til små aktører hvor produksjonen er liten og prisene svært høye. Jeg tviler på at den Yamaha prosessoren er taket for å si det slik, men det kan også tenkes ytterligere forbedringer er rimelig marginale. Jeg tror man må først og fremst over på en løsning med passiv volumkontroll hvis man skal ha en tydeligere forskjell. Og da blir det ofte for transparent for de fleste.


Javel, det at passiv volumkontroll er mer transparent enn andre - er det sant?!

I så fall; hva bør man da gjøre - spesielt om man har en god tradisjonell forforsterker fra før av?
Konvertere det hele til en pre med passiv volumkontroll?
Gjelder dette også i forhold til digitale volumkontroller, som (i følge produsentene) befinner seg helt i det digitale domenet?

Kan du si litt om dette, hvorfor du mener passiv er best? Om det er konstruksjonsbetinget, eller hvordan du ser dette?

Innrømmer det, at jeg opp gjennom har hørt flere sverge til passiv volumkontroll, uten at jeg har tenkt spesielt over det.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Gjelder dette også i forhold til digitale volumkontroller, som (i følge produsentene) befinner seg helt i det digitale domenet?
Spørsmålet er her hva som menes med digital volumkontroll, fordi de elektroniske volumkontrollene som brukes i prosessorer og receivere er fortsatt analoge enheter, men med digital styring.

Receivere og prosessorer bruker veldig sjelden (har aldri sett det) digital volumjustering. Oppsettet er å bruke en analog volumjustering, selv om man har en digital DSP som gjør prosessering. Det er to grunner til dette: 1) La DACene få kjøre med så mye signal som mulig og 2) kunne støtte analoge kilder, og da spesielt pure direct hvor man ikke bruker DSP.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det har vært diskutert mange ganger før. Kort fortalt vil en aktiv forforsterker alltid ha noe høyere forvrengning. Mulig de kan bli så bra at det ikke er hørbart lenger, men jeg har ikke prøvd noen i alle fall som var like transparent som en passiv løsning. Digital volumkontroll godt implementer er dønn transparent. Om du får bedre lyd av en slik nøytral løsning er en annen sak.

Uansett er jo dette latterlig lite forvrengning sammenlignet med rommet og høyttalerne. Når man har det på plass det, er det kanskje mer riktig å prioritere de siste prosentene med elektronikk. Andre veien blir fort meningløst IMO. Get the priorities right!
 
M

MusicBear

Gjest
Gjelder dette også i forhold til digitale volumkontroller, som (i følge produsentene) befinner seg helt i det digitale domenet?
Spørsmålet er her hva som menes med digital volumkontroll, fordi de elektroniske volumkontrollene som brukes i prosessorer og receivere er fortsatt analoge enheter, men med digital styring.

Receivere og prosessorer bruker veldig sjelden (har aldri sett det) digital volumjustering. Oppsettet er å bruke en analog volumjustering, selv om man har en digital DSP som gjør prosessering. Det er to grunner til dette: 1) La DACene få kjøre med så mye signal som mulig og 2) kunne støtte analoge kilder, og da spesielt pure direct hvor man ikke bruker DSP.


Jo, det forstår jeg. Men er fortsatt (per prinsipp? per virkelighet?) passiv volumkontroll å forstå som bedre - lydmessig?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Det er ikke vanskelig å se hvorfor analog delefilterfunksjonalitet som en del av en forforsterker er svært lite utbredt - markedene/segmentene er tildels er svært smale, det er veldig mange hensyn som evt skal tilfredsstilles (mange varianter av systemtilpassinger), brukertersklene og supportkostnadene kan fort gå rett i taket.

Det eneste «homogene» segmentet med litt volum tror jeg kan være det som i surremegrundtspråk muligens omtales som 2.1 og 2.2, med plain vanilla justering av delefrekvens fra f.eks. 50-150 Hz utjevning av volum mellom HP & LP. Derutover så blir delefilterkonstruksjon/tilpassing veldig fort skreddersøm (antall delefrekvenser, valg av flankesteilhet, asymmetriske filterfunksjoner mellom HP & LP (både grensefrekvens og steilhet), EQ pr «bånd»/«vei» og totalt. Dette er kommersielt realiserbart med DSP-løsninger, men kommersielt sett ganske håpløst med analoge kretsløsninger utover «plain vanilla».

En litt annen sak er at det burde være mulig å omprogramere DSP i en «std.» surrerundtprosessor til en generalisert og intergrert løsning for drift av aktive høyttalerer. Det avhenger litt av hvor mye «generell» prosessorkraft som er tilgjengelig hvor fleksibel signalruting og prosesseringen er ift andre behov enn surrerundt. Noen ute på webben har sikkert prøvd å hakke en surre rundt prosessor eller ti til omtrent dette formålet.

mvh
KJ
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Noen ute på webben har sikkert prøvd å hakke en surre rundt prosessor eller ti til omtrent dette formålet.
Ja, jeg er :) , med mitt DigTap prosjekt: http://www.hifisentralen.no/forumet...-digital-tapping-fra-hjemmekinoprosessor.html

Jeg driver å eksperimenterer med DSP-funksjonalitet for å få til heldigital flerveis deling. Men det er egentlig stort sett en akademisk øvelse, da jeg stiller meg tvilende til at det er nok marked til å ta dette opp til et produkt.
 
Topp Bunn