Delefilter bygging hjelp

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Men det store spørsmålet med alle former for tweaking, - det kan godt lyde mer eller mindre forskjellig enn før, - men er det mer riktig, - eller bare forskjellig??
Utrolig viktig poeng.

Hadde jeg vært deg Joey så hadde jeg heller brukt 10k på to aktive fusion forsterkere som Fenalaar foreslår. Du kan til å med selge de forsterkerne du har!
https://www.diyclassd.com/product/fusionamp-fa253/157
Kjøp deg også en UMIC målemikrofon. DA begynner moroa. Tenk deg alt du kan gjøre da i stedet! PLUSS at denne løsningen er bedre enn den beste gullplatinasuperduper kondensator. Nemlig INGEN kondensatorer! Det er ingenting som slår en DIREKTE kobling fra forsterker til elementet. Bare husk en god kondensator for beskyttelse av diskanten. Jeg kjørte uten dette i et par år, men måtte til slutt betale prisen jeg også i likhet med mange før meg.

At en amatør skal klare å modde et filter til det bedre er svært lite sannsynlig. Husk at proffe designere har brukt maange timer på å designe med proffe måleinstrumenter, mange lyttesesjoner og fri tilgang på komponenter. Ja, de skal også spare penger og dermed velge rimelige komponenter, men det er lov å stille seg spørsmålet: "Hvorfor bruker de ikke Mundorf gold ? " KAN det også være fordi det har minimalt å si?
Hmm dsp på.bassen ja mellomtone diskant vil e ikke med mindre den ee analog
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Jeg twister ikke sammen komponentene som enkelte gjør. Bruker teknikken som Mundorf gjør med større kontaktflate. Man får mindre signal tap.

Det var sånn e å sæ det men kansje en ikke vil ha bedre signal det er jo et annet apøsmål . E tenker sånn vist vanne skal renne 1liter i timen men så endre dj det aå renner vannet 1.3liter i timen var der en fordel ellee var der en feil?
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Har diverse waveguider som jeg har brukt Seas 27TDFC og Seas Millennium diskanter i. Disse 2 diskantene fungerer ypperlig i waveguide, ikke alle 25mm domer som gjør det.
I tillegg har de en lineær impedans som gjør at jeg har lekt meg mye med kun en kondensator som eneste delefilterkomponent.

Det er faktisk større forskjell i lyd ved bytte av kondensator type (ikke størrelse) enn bytte mellom TDFC/Millennium.
I see takk :)
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.628
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Jeg twister ikke sammen komponentene som enkelte gjør. Bruker teknikken som Mundorf gjør med større kontaktflate. Man får mindre signal tap.

Det var sånn e å sæ det men kansje en ikke vil ha bedre signal det er jo et annet apøsmål . E tenker sånn vist vanne skal renne 1liter i timen men så endre dj det aå renner vannet 1.3liter i timen var der en fordel ellee var. der en feil?
Det var riktig tankegang:) Det blir det samme med luftgjennomgangen og luftfilteret i en bil. Mere luft, bedre ytelse:)
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Jeg twister ikke sammen komponentene som enkelte gjør. Bruker teknikken som Mundorf gjør med større kontaktflate. Man får mindre signal tap.

Det var sånn e å sæ det men kansje en ikke vil ha bedre signal det er jo et annet apøsmål . E tenker sånn vist vanne skal renne 1liter i timen men så endre dj det aå renner vannet 1.3liter i timen var der en fordel ellee var. der en feil?
Det var riktig tankegang:) Det blir det samme med luftgjennomgangen og luftfilteret i en bil. Mere luft, bedre ytelse:)

oki men bedre ytlser er det da bedre lyd?
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Jeg tror e vet hva e må gjøre nå :) Hva med å kunn byttemotstander å ikke noe annet la kondensator motstanden bare tanker?
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Tanken er motstander kommer før spolene og kondensatoren å bedre vil vel ikke på virke lydsignaturen men gi bedre grunnlag for kondensator å spoler å jobbe med sant?
å bånndiskanten sin motstand bytte ja hva tror dere ? Byttetil mundorf supream motstande med samme verdier som orginalt ?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.220
Antall liker
2.726
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
jeg bruker det jeg har tilgjenge lig , men bruker mest non induktiv" industri, vishay elller
best caddock mp 930 eller den større hvis jeg bruker i serie , de kan og ha kjølere .
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.362
Torget vurderinger
1
De aller fleste trådviklede motstander har lite eller ingen «egen lyd». De er riktig nok induktive (oppfører seg som en spole), men ha i mente at lasten (høyttalerelementet) også er induktiv, så den mikroskopiske ekstra induksjonen i motstanden er stort sett helt uvesentlig.

Det kan godt hende at nye motstander har en «egen lyd», kanskje passer det til det du ønsker å oppnå eller kanskje gjør det ikke det. Det blir litt lottotrekking.

mvh
KJ
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
De aller fleste trådviklede motstander har lite eller ingen «egen lyd». De er riktig nok induktive (oppfører seg som en spole), men ha i mente at lasten (høyttalerelementet) også er induktiv, så den mikroskopiske ekstra induksjonen i motstanden er stort sett helt uvesentlig.

Det kan godt hende at nye motstander har en «egen lyd», kanskje passer det til det du ønsker å oppnå eller kanskje gjør det ikke det. Det blir litt lottotrekking.

mvh
KJ
Mange takk sjef :)

e har valgt droppe kondensatoren på grunnlag av fornuft i forhold til balansen å hvor kommer dali lyden i fra jo mye ligger der :)
Motstanden ser e på som noe e kan byttesiden e ser de mer som en kabel bedre kabel bedre lyd som regel vist du skjønner ?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.904
Antall liker
3.229
Gjør som andre sier over her, finn noe nytt du har lyst til å bygge.

Det kommer sjelden noe godt ut av å skifte komponenter bit for bit med lignende komponenter.
Hei det blir et nytt filter med samme spoler de bruker jeg så bruker e komonenter med lik verdi som orginalene spolene er janzen så gode nok sies det men blir det bra med det første bytte så bytter spolen å
Jantzen C kerne er de bedst lydende af alle spoler.
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Gjør som andre sier over her, finn noe nytt du har lyst til å bygge.

Det kommer sjelden noe godt ut av å skifte komponenter bit for bit med lignende komponenter.
Hei det blir et nytt filter med samme spoler de bruker jeg så bruker e komonenter med lik verdi som orginalene spolene er janzen så gode nok sies det men blir det bra med det første bytte så bytter spolen å
Jantzen C kerne er de bedst lydende af alle spoler.
Hva tenker du om kunn av bytte motstander la resten være?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.904
Antall liker
3.229
Det kan du starte med. Bare serie modstande. Gå først og fremmest for Umagnetiske.
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Nei vet du e gjør det jeg kan ikke levemed tanken så da må e bare gjøe det :=) Om e snur den på hode så lærte jeg noe uansett av det, Det er vel en grunn for bedre er størrefysisk da enter jeg med dette her


Mundorf evo silver gold båndiskant
Mundorf evo oil diskant domen
Jantzen CrossCaps Mellomtone å bassen
Kjører Mundorf supream motstander på alt som er . Duelund cast skal prøver kunn på bånndiskanten ! men ikke nå
Så nye plater til filter loddetinn fra mundorf supream selvsalgt og strips lim osv ca 4500 ca kommer alt i alt på. E tenker nå at dette må bli bra som snus altså forventing er der
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Det du *egentlig* har lyst til er å lodde og fikse og trikse litt.
Det er jo gøy å se/høre hva som skjer.
Ta med en målemikrofon i budsjettet ditt og da.
https://www.avshop.no/product/minidsp-umik-1-usb-kalibrert-malemikrofon/
Den har frista litt ,men jau jau ser meg ikke blind på målinger da ,men ja hadde jo vært gøy å sett åssen forsjellen måler .. e ser mer på sånn mic når man skal bygge noe fra bunnen av så en måler vært å vært element for å finne ut hva hvor åssen man skal dele den feks vel det som er meninga med den
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.628
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Når du skal bruke så mye penger på komponenter, så bør du ha mulighet for å måle. Ellers kan de bli mye synsing.Kan bare se bruk av RC-led. Hvis det brukes tabell på slikt, så vil det aldri stemme. Fordi impedansen er vanligvis ikke som produsenten viser til. Impedansen kan til eksempel være 7 ohm isteden for 8 ohm på elementet, da vil allt bli forskjøvet på delingen. Ikke så mye men litt. Vanskelig å vite om impedansen har flatet ut ved bruk av RC-led uten måling av impedansen. Jeg bruker Clio målesystem, og da ser man jo hva som skjer:) Man må prøve seg fram til det blir sjø.
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Når du skal bruke så mye penger på komponenter, så bør du ha mulighet for å måle. Ellers kan de bli mye synsing.Kan bare se bruk av RC-led. Hvis det brukes tabell på slikt, så vil det aldri stemme. Fordi impedansen er vanligvis ikke som produsenten viser til. Impedansen kan til eksempel være 7 ohm isteden for 8 ohm på elementet, da vil allt bli forskjøvet på delingen. Ikke så mye men litt. Vanskelig å vite om impedansen har flatet ut ved bruk av RC-led uten måling av impedansen. Jeg bruker Clio målesystem, og da ser man jo hva som skjer:) Man må prøve seg fram til det blir sjø.
Oki ja e prøver å ser var en som oppgradert ikon7 leste han fikk gode resultater av det
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.628
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Når du skal bruke så mye penger på komponenter, så bør du ha mulighet for å måle. Ellers kan de bli mye synsing.Kan bare se bruk av RC-led. Hvis det brukes tabell på slikt, så vil det aldri stemme. Fordi impedansen er vanligvis ikke som produsenten viser til. Impedansen kan til eksempel være 7 ohm isteden for 8 ohm på elementet, da vil allt bli forskjøvet på delingen. Ikke så mye men litt. Vanskelig å vite om impedansen har flatet ut ved bruk av RC-led uten måling av impedansen. Jeg bruker Clio målesystem, og da ser man jo hva som skjer:) Man må prøve seg fram til det blir sjø.
Oki ja e prøver å ser var en som oppgradert ikon7 leste han fikk gode resultater av det
Det er da en oppgradering av en dansk høyttaler, og da blir det litt anderledes. Da stemmer verdiene skal en tro:rolleyes: Da må du bare ha muligheten til å kontrollere. Duelund og Janzen har helt sikkert bedre toleranser enn det som er på orginalfilteret. Jeg brukte Janzen(blå) på en gammel B&O høyttaler jeg har med bare elektrolytt kondensatorer. Trådmotstander er mere brukt i high-end enn metallfilm motstander. Kan bare vise til hva Respons høyttalerne bruker!
 

Joey

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
994
Antall liker
156
Sted
Lindesnes Sør landet Perle
Når du skal bruke så mye penger på komponenter, så bør du ha mulighet for å måle. Ellers kan de bli mye synsing.Kan bare se bruk av RC-led. Hvis det brukes tabell på slikt, så vil det aldri stemme. Fordi impedansen er vanligvis ikke som produsenten viser til. Impedansen kan til eksempel være 7 ohm isteden for 8 ohm på elementet, da vil allt bli forskjøvet på delingen. Ikke så mye men litt. Vanskelig å vite om impedansen har flatet ut ved bruk av RC-led uten måling av impedansen. Jeg bruker Clio målesystem, og da ser man jo hva som skjer:) Man må prøve seg fram til det blir sjø.
Oki ja e prøver å ser var en som oppgradert ikon7 leste han fikk gode resultater av det
Det er da en oppgradering av en dansk høyttaler, og da blir det litt anderledes. Da stemmer verdiene skal en tro:rolleyes: Da må du bare ha muligheten til å kontrollere. Duelund og Janzen har helt sikkert bedre toleranser enn det som er på orginalfilteret. Jeg brukte Janzen(blå) på en gammel B&O høyttaler jeg har med bare elektrolytt kondensatorer. Trådmotstander er mere brukt i high-end enn metallfilm motstander. Kan bare vise til hva Respons høyttalerne bruker!
Oki ja blir bra dette håper e :) Mundorf sine supream motstander på alt untaken bånndiskanten som blir duelund kondisen er mundorf på diskant begge å janzen på mellomtone bass like verdier som orginalen . de er jo fysisk strørre så er vel gode grunner for det tenker jeg å e skal lodde direkte på komonten sammen hele filter
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.199
Antall liker
2.449
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Gjør som andre sier over her, finn noe nytt du har lyst til å bygge.

Det kommer sjelden noe godt ut av å skifte komponenter bit for bit med lignende komponenter.
Hei det blir et nytt filter med samme spoler de bruker jeg så bruker e komonenter med lik verdi som orginalene spolene er janzen så gode nok sies det men blir det bra med det første bytte så bytter spolen å
Jantzen C kerne er de bedst lydende af alle spoler.
Til bass mener du? Du vil ikke ha jernkjerne i spoler som står i serie med mellomtoner eller diskant? Det er nå ihvertfall min erfaring...
 
Topp Bunn