Dekk og felg

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.161
Torget vurderinger
1
Noen som vet om en kalkulator på nett som tar hensyn til felgbredde når den beregner rullediameter, eller om det er behov for det når man holder seg innenfor anbefalt dekk/felg størrelse?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.528
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Vegvesenet går ikke ut fra felgbredde når de vurderer om et dekk er lovlig eller ikke.

De går etter STRO sine tabeller for å se om det er innenfor +-5% av rulleomkrets på den dimensjonen som står i vognkortet, ut fra hva tabellen sier, så er alt hunky dory. Vel og merke så fremt dekkene ikke stikker utenfor skjermene...

Sånn apropos - nettopp pga at det brukes en tabell, så er det ikke sikkert du er innenfor lovlig diameter, selv om dekk-kalkisen sier alt er ok. Hvis du ligger på ytterkanten av 5%-regelen, anbefaler jeg at du ringer dem og spør - så får du rett svar: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Kontakt/Kontakt+oss/Telefon

Vær forøvrig obs på at speedoen din kan få nok misvisning til at du kan gå 5 på og få deg en bot, selv om speedoen viser at du holder fartsgrensa...

En annen sak å være litt forsiktig med er reservehjulet. Om det er mye forskjell i rulleomkrets på reservehjulet og de andre hjulene, så er det mye belastning på differ. Spesielt hvis det er en bil med 4 wd. Ikke kjør lengre enn du må på forskjellig dekkdim...

Johan-Kr

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.161
Torget vurderinger
1
Har kontroll på alt med regelverk og avvikene, men her
Om det er mye forskjell i rulleomkrets , så er det mye belastning på differ. Spesielt hvis det er en bil med 4 wd
er du inne på mitt problem så spørsmålet er om det blir forskjell på rullediameter mellom 8 og 9”felg med samme dekk

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Roald skrev:
Har kontroll på alt med regelverk og avvikene, men her
Om det er mye forskjell i rulleomkrets , så er det mye belastning på differ. Spesielt hvis det er en bil med 4 wd
er du inne på mitt problem så spørsmålet er om det blir forskjell på rullediameter mellom 8 og 9”felg med samme dekk
Her har du kalkulatoren din:

www.dekkalkulator.com

Husk på at godtatt forskjell er +,- 5%

mvh
FreddB

T

TT.

Gjest
Vær også opmerksom på at du kun kan øke sporvidden med max 15mm pr aksel. Dvs 7,5 mm per felg. Vær derfor nøye med å få rett innpress på felgene.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.161
Torget vurderinger
1
Som jeg sa over, jeg har full kontroll på alt bortsett fra om rullediameter endrer seg mellom 8/9” felg med samme dekk ??? Og jeg finner ikke noe kakulator for dette.

Jeg tror den forblir den samme, men tro holder ikke for diffrensialene er ikke gratis :-\

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.161
Torget vurderinger
1
;) :-\ :-\ :eek:

Nei

freddie77

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.09.2009
Antall liker
457
Mener du med samme dekk f.eks. 235-45-17 på 8" eller 9" bred felg er det vel bare "dekkstrekk" det er snakk om, altså om sideveggen er rett eller skrå?
Et "strukket" dekk vil vel bli noe lavere, men usikker hvor mye...

T

TT.

Gjest
Uansett marginal når det bare dreier seg om 1". Verre om du har 8" foran og 10 eller mer bak. da selvfølgelig med forskjellig dim. Dette derper sakte men sikkert et Quattro/Syncro el lignende drivverk, da diffen evt Haldex-koblingen mellom for og bakakselen må jobbe kontinuerlig. Har du for eller bakhjulstrekk er dette et IKKE-tema (du skriver ikke om hvilket system/bil du har)

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.161
Torget vurderinger
1
4matic og samme dekk på 8 og 9” felg.

Ingen kalkulatorer som jeg har funnet tar hensyn til felg bredde og holder man seg innenfor anbefalt størrelse på felgen i forhold til bredde/profil på dekket vil jeg tro rullediameter opprettholdes.

Slik jeg forstår konstruksjonen av dekk er det forandringen av sideveggene ved forskjellig felg som gjør at rullediameter blir konstant, avviker man for mye tror jeg dekkflaten blir deformert før denne endrer seg.

Får ringe/maile en dekkprodusent………………….

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Roald skrev:
Ingen kalkulatorer som jeg har funnet tar hensyn til felg bredde og holder man seg innenfor anbefalt størrelse på felgen i forhold til bredde/profil på dekket vil jeg tro rullediameter opprettholdes.
Rullediameter endres ikke av felgens bredde, derfor tar ikke disse kalkulatorene hensyn til dette. Så enkelt er det.

Mvh

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
Delle skrev:
Roald skrev:
Rullediameter endres ikke av felgens bredde, derfor tar ikke disse kalkulatorene hensyn til dette. Så enkelt er det.

Mvh
Riktig! Du skal ganske langt utenfor anbefalt felgbredde før rulleomkrets påvirkes, så langt at broblemet ikke er aktuelt.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Fenalaar skrev:
Vær forøvrig obs på at speedoen din kan få nok misvisning til at du kan gå 5 på og få deg en bot, selv om speedoen viser at du holder fartsgrensa...

Johan-Kr
Det er jo nettopp derfor det er godkjent med +/- 5% endring av rulleomkrets. Speedometeret i de aller fleste biler har en feilvisning på 5-7% som er lagt inn med viten og vilje fra bilprodusentene for å være HELT sikker på at de ikke får skylda når du kjører for fort.

Øker du rulleomretsen med 5% vil derfor speedometeret vise nær korrekt, og det blir fortsatt ingen bot.

Topp Bunn