Deilig å være norsk i Norge

G

Gjestemedlem

Gjest
Re: Deilig og være norsk i Norge

Konge med egen hushjelp. Men man skal da betale dem anstendig for arbeidet.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2695843.ece

Livet for oss gode nordmenn blir bare bedre og bedre. Er det ikke deilig å være høyt oppe dere...
Hva er problemet? Au pair-instituttet, eller er det det at vi bruker hushjelp i ekte koloniherrestil?
Jeg har selv hatt au pair, hun var engelsk, fra Kent, og hun lærte mine barn perfekt engelsk. Og så Yorkshire pudding da. Husker godt overhøvlingen jeg fikk av hennes mor, etter at hun ble kjent med at datteren hadde fått seg norsk kjærest.   Faren bare lo.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.771

Konge med egen hushjelp. Men man skal da betale dem anstendig for arbeidet.
Naturligvis skal man både betale anstendig og behandle dem med den respekt de fortjener. Jeg har hatt hushjelp en gang i uken de siste årene. Med lønn basert på timene det ville tatt meg å gjøre det samme arbeidet, så ender hun opp med en meget bra timesbetaling på grunn av sitt effektive og gode arbeide. Det skulle da også bare mangle at hun ikke skulle ha vel så godt betalt som en snekker, rørlegger eller andre håndverktjenester.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo

Naturligvis skal man både betale anstendig og behandle dem med den respekt de fortjener. Jeg har hatt hushjelp en gang i uken de siste årene. Med lønn basert på timene det ville tatt meg å gjøre det samme arbeidet, så ender hun opp med en meget bra timesbetaling på grunn av sitt effektive og gode arbeide. Det skulle da også bare mangle at hun ikke skulle ha vel så godt betalt som en snekker, rørlegger eller andre håndverktjenester.

Exactly!!
Har overhodet ikke problem med at folk skaffer seg hushjelp eller au-pairer, men de skal behandles med respekt og har krav på sine rettigheter. Sånn leser ihvertfall jeg teksten, eller hva med deg Oddgeir?

Har i det siste halvåret jobbet mye med fremmed arbeidskraft i byggebransjen her i Oslo. Det som skjer er rent ut forkastelig. Men så lenge vi som gode nordmenn ser vårt snitt til å spare noen kroner og øke vår velstand ytterligere, driter vi i at polske/litauiske arbeidere er underbetalte, og blir stuet sammen på byggeplasser og i brakker.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.771

Exactly!!
Har overhodet ikke problem med at folk skaffer seg hushjelp eller au-pairer, men de skal behandles med respekt og har krav på sine rettigheter. Sånn leser ihvertfall jeg teksten, eller hva med deg Oddgeir?

Har i det siste halvåret jobbet mye med fremmed arbeidskraft i byggebransjen her i Oslo. Det som skjer er rent ut forkastelig. Men så lenge vi som gode nordmenn ser vårt snitt til å spare noen kroner og øke vår velstand ytterligere, driter vi i at polske/litauiske arbeidere er underbetalte, og blir stuet sammen på byggeplasser og i brakker.  
Ja, så lenge man har et ryddig og godt arbeidsforhold, så er det heller ikke noe problem å skille mellom hva som er jobb og hva som ikke er det. Som med andre gode kolleger, så omgås jeg ofte sosialt også med min hushjelp og hennes familie.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Exactly!!
Jeg behandler alltid kvinner med respekt, og hun tjente bedre hos oss enn hun gjorde som bibliotekar i Kent.

Cathrine likte seg så godt i Norge at hun er her fremdeles. Mor til 4 tror jeg. Og nå som hun er gift, har også moren hennnes tilgitt henne. ;D

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5

Og nå som hun er gift, har også moren hennnes tilgitt henne.  ;D
Men har hun tilgitt deg? 8)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10

Men har hun tilgitt deg?  8)
Beklageligvis nei. Jeg er nok fortsatt den store stygge ulven, en representant for europeisk umoral. ;D

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
0

Exactly!!

Er det forkastelig eller umoralsk å selge eller kjøpe arbeidskraft til en konkurransedyktig pris?

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
quote:

foreldrene i vertsfamilien forlangte at au pairen skulle stryke klær, vaske og støvsuge til klokken 01 på natten.

En annen au pair opplevde at familien fordret at hun skulle lage mat og stille opp som serveringshjelp når de holdt fester sammen med sine venner.

Midt på natten kom familiefaren inn på rommet til kvinnen og kom med seksuelle tilnærmelser. Hun avviste ham, men ble tildelt slag på kroppen som hevn.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926

Er det forkastelig eller umoralsk å selge eller kjøpe arbeidskraft til en konkurransedyktig pris?
Det kommer an på om noen lider av følgene.

G

Gjestemedlem

Gjest
quote:

foreldrene i vertsfamilien forlangte at au pairen skulle stryke klær, vaske og støvsuge til klokken 01 på natten.

En annen au pair opplevde at familien fordret at hun skulle lage mat og stille opp som serveringshjelp når de holdt fester sammen med sine venner.

Midt på natten kom familiefaren inn på rommet til kvinnen og kom med seksuelle tilnærmelser. Hun avviste ham, men ble tildelt slag på kroppen som hevn.
Nå kjenner jeg ikke til Au Pair systemet i detalj, men jeg har forstått at det hele er organisert virksomhet og at det er vanlig å bytte vertsfamilie hvis det ikke fungerer eller man ikke kommer over ens.

Slikt er det i allefall for norske som er Au Pair i andre land etter det jeg forstår.

Slike forhold som du beskriver her er jo helt horrible. Drittsekker finnes overalt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Nemlig, mange følger med i tiden og forventer effektivitet.
Vi kan jo bare håpe at "familiefaren" blir tatt av økokrim slått konkurs og stappet i spjeldet ! Mangler han moral i privatlivet gjør han det sikkert på jobb også !

Hvis vi alle sammen håper veldig sterkt !! ? ;)

K

knutinh

Gjest
Nemlig, mange følger med i tiden og forventer effektivitet.
Jeg ser ikke poenget med å blande kortene her.

Å frivillig jobbe til en lønn som andre ser på som slavearbeid er vesensforskjellig fra å bli tvunget inn i et arbeidsforhold, seksuelle eller voldelige overgrep.

Polakker har da plukket jordbær i manns minne fordi nordmenn er for bortskjemte til å ta jobben? Så lenge de kan reise tilbake og kjøpe seg hus eller bil for det vi anser som småpenger så bidrar vi til å tilføre kapital og arbeid til haltende økonomier.

Den virkelige grunnen til at venstresida skriker om slike forhold har ingenting å gjøre med omsorg for fremmedarbeidere, og alt å gjøre med interesse av en flatlønnspolitikk som gjør at vi må isolere oss fra resten av verden.

Teknologer og økonomer må konkurere med ivrige og kvalifiserte Indere uten tollmurer. Hvis forholdet mellom lønn og produktivitet blir for dårlig så flagges virksomheten ut. Hvorfor skal ikke vaskedamer gjøre det samme?

-k

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest

Å frivillig jobbe til en lønn som andre ser på som slavearbeid er vesensforskjellig fra å bli tvunget inn i et arbeidsforhold, seksuelle eller voldelige overgrep.

Polakker har da plukket jordbær i manns minne fordi nordmenn er for bortskjemte til å ta jobben? Så lenge de kan reise tilbake og kjøpe seg hus eller bil for det vi anser som småpenger så bidrar vi til å tilføre kapital og arbeid til haltende økonomier.

Den virkelige grunnen til at venstresida skriker om slike forhold har ingenting å gjøre med omsorg for fremmedarbeidere, og alt å gjøre med interesse av en flatlønnspolitikk som gjør at vi må isolere oss fra resten av verden.

Teknologer og økonomer må konkurere med ivrige og kvalifiserte Indere uten tollmurer. Hvis forholdet mellom lønn og produktivitet blir for dårlig så flagges virksomheten ut. Hvorfor skal ikke vaskedamer gjøre det samme?

-k
som forventet fra deg.

Gjesp. ZZZZZZZZZZZZZZZZ

og jeg tilhører faaen ikke venstresiden. :mad:

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
0

-k

Enig, det bør lønne seg for de som beveger Norge. Vi har mistet nok allerede.

K

knutinh

Gjest
som forventet fra deg.

Gjesp.  ZZZZZZZZZZZZZZZZ
Når du tydeligvis ikke har noe vettugt å si, har du da for vane å poengtere din ignoranse med disse store "Z"-ene?

Hvorfor deltar du i disse diskusjonene i det hele tatt hvis du ikke har noen meninger og ønsker å fremstå som lett frekk og tafatt?

-k

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
du skriver mye, men lite vettugt. (gjelder ikke teknologi tråder)

side opp og side ned med svada. (politikeremne ?)
good day.

:mad: :mad: :mad:

K

knutinh

Gjest
du skriver mye, men lite vettugt.
side opp og side ned med svada. (politikeremne ?)
good day.
Så lenge du ikke greier å svare noe vettugt regner jeg med at det jeg skriver er såpass håndfast at du ikke greier å argumentere mot meg. Det ser jeg som betryggende. Når du greier å besvare meg med annet enn frekkheter kan vi ta opp diskusjonen.

-k

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Sa da tolker jeg det dit hen at det er helt ok å stue sammen folk på steder, det ikke er lov til og bo. Sette folk til å jobbe på anleggsområder som ikke er forskriftsmessig sikret etter norsk lovverk. Noe som faktisk har medført både dødsfall og alvorlige skader i den senere tid.

Selvsagt er det helt ok fordi det er i konkuransedyktighetens navn.

Amen

K

knutinh

Gjest
Sa da tolker jeg det dit hen at det er helt ok å stue sammen folk på steder, det ikke er lov til og bo. Sette folk til å jobbe på anleggsområder som ikke er forskriftsmessig sikret etter norsk lovverk. Noe som faktisk har medført både dødsfall og alvorlige skader i den senere tid.

Selvsagt er det helt ok fordi det er i konkuransedyktighetens navn.

Amen
Er det noen som har sagt det da?

-k

C

CAP

Gjest
ref til overteksten i denne tråden.

Jeg måtte ned i Brugata i Oslo her forleden.............. fy f'en ............ gjett hvor mange norske det var der foruten meg.......... hvis det var 1% av de som var der så var det max................ æh-æh deilig og være norsk i norge, er pokker i meg flere nordmenn i sydafrika enn i sentrum av oslo.

Topp Bunn