Deep Purple

ponduss

Medlem
Ble medlem
12.06.2016
Antall liker
1
Skal det være noe forskjell på
Made In Japan - Deluxe Edition [Linn Remaster]
og
Made In Japan -
Steven Wilson remix 2025

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
13.780
Skal det være noe forskjell på
Made In Japan - Deluxe Edition [Linn Remaster]
og
Made In Japan -
Steven Wilson remix 2025

ponduss

Medlem
Ble medlem
12.06.2016
Antall liker
1
Hvilket cat.nr refererer du til?
Har ikke peiling på hva du mener, en kammerat sa det var utgitt for Linn remix for flere år siden,
Vil ha best lyd om der er forskjell,
har jo hørt mye positivt om Steven Wilson

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.369
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ De nr som fremgår i bildet under. De er produksjonsnr, som sammen med andre opplysninger, er med på å identifisere hvilke utgivelse det er.
Made in Japan (alle format) finnes i omtrent 500 forskjellige utgivelser.
IMG_0316.jpeg

ponduss

Medlem
Ble medlem
12.06.2016
Antall liker
1
^ De nr som fremgår i bildet under. De er produksjonsnr, som sammen med andre opplysninger, er med på å identifisere hvilke utgivelse det er.
Made in Japan (alle format) finnes i omtrent 500 forskjellige utgivelser.
Vis vedlegget 1144776
Takk for for fin forklaring.
Jeg kjenner bare til de to som er nevnt
Made In Japan - Deluxe Edition [Linn Remaster] og den som er kommet i år 2025 remixet av Steven Wilson.
Jeg er ikke noe videre brvandret i denne jungelen av utgivelser.
Når det snevres inn til Deluxe utgivelser og ny fra iår trodde jeg det var enkelt for dere om dere har lytte eller vudert disse to
Pft

Vedlegg

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.678
Torget vurderinger
1
2025 remixen av Steven Wilson skal visstnok være betydelig bedre på alle områder. Bemerk at han gjort en remix basert på den originale multitrack mastertapen.
Han går inn i kildematerialet, plukker alt fra hverandre og setter det så sammen igjen med moderne digitalteknologi. I stedet for en støyende analog miksepult med kullfiberpotmeter og kretser anno 1972, så blir det hele remixet i transparent 24/96 digitalformat. Dette er noe helt annet enn simpel "remastering" som mer ligner på å "sminke en gris".

ponduss

Medlem
Ble medlem
12.06.2016
Antall liker
1
2025 remixen av Steven Wilson skal visstnok være betydelig bedre på alle områder. Bemerk at han gjort en remix basert på den originale multitrack mastertapen.
Han går inn i kildematerialet, plukker alt fra hverandre og setter det så sammen igjen med moderne digitalteknologi. I stedet for en støyende analog miksepult med kullfiberpotmeter og kretser anno 1972, så blir det hele remixet i transparent 24/96 digitalformat. Dette er noe helt annet enn simpel "remastering" som mer ligner på å "sminke en gris".
Takk for fint svar, Nå er det lettere for meg å velge :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.439
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Yup. Det er nesten ufattelig hva man kan få til med digital rensing av gamle multisporstaper i dag. Tospors også, forsåvidt.
Steven Wilson er dritflink.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.369
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
2025 remixen av Steven Wilson skal visstnok være betydelig bedre på alle områder.
Langt fra alle er enige i det. Et, av mange eksempler på det, her:

Og - ja, Wilson har gjort en Re-Mix og ikke en Re-master som eksempelvis den fra 2014.
Har foreløpig ikke hatt tid til å høre- og sammenlikne selv ennå, men jeg har sammenliknet noen andre utgivelser/RM's med originalpressing. Jeg er langt fra enig med @Karl_Erik som i sin artikkel mener at originalpressingen ikke er spesielt god. Et snev blodfattig, og litt lite bunn - ja, men...

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.734
Torget vurderinger
0
Jeg er langt fra enig med @Karl_Erik som i sin artikkel mener at originalpressingen ikke er spesielt god. Et snev blodfattig, og litt lite bunn - ja, men...
Den er ikke verre enn at bandets medlemmer ikke ville ha den utgitt.
Kjøpte den for et par år siden og ble mer skuffet enn Karl Erik - ble sendt i retur.....

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.369
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Kjøpte den for et par år siden og ble mer skuffet enn Karl Erik - ble sendt i retur.....
Lever du i den tro at bandet ikke ville ha Made in Japan utgitt grunnet lydkvaliteten på produksjonen?
Da tror jeg du får ta en ny titt i historiebøkene, for årsaken hadde absolutt ikke noe med det å gjøre.

Om du kjøpte en originalpressing - dvs en fra 1972 (eller re-press fra 73/74) for et par år tilbake, så må jo det ha vært en brukt plate - og hyggelig for deg at selger da tok den i retur.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.340
Torget vurderinger
1
Takk for for fin forklaring.
Jeg kjenner bare til de to som er nevnt
Made In Japan - Deluxe Edition [Linn Remaster] og den som er kommet i år 2025 remixet av Steven Wilson.
Jeg er ikke noe videre brvandret i denne jungelen av utgivelser.
Når det snevres inn til Deluxe utgivelser og ny fra iår trodde jeg det var enkelt for dere om dere har lytte eller vudert disse to
Pft
Det obskure her er vel linn utgaven. Discogs har registrert 14 deluxe utgaver på cd
Ingen fra linn så vidt jeg kan se.

Mvh
KJ

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
65.542
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
86
Hørt igjenom på streaming i dag, Steven Wilson mixen er i det minste mest ørevennlig er min mening.
IMG_6984.png

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.377
Torget vurderinger
1

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.439
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har ikke klart å finne noen referanser til Deep Purple hos Linn Records. @ponduss, kan du peke på en?

• Liker
Reaksjoner: ptb

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.377
Torget vurderinger
1
Såvidt jeg har oppfattet var det på forhånd de ikke ønsket en Liveutgivelse, men ombestemte seg da de fikk høre Made in Japan. Dette var for øvrig dere første liveplate, og var opprinnelig tiltenkt å være begrenset til det japanske markedet, men ble etter hvert utgitt i resten av verden også da bandet fikk høre hvor bra det ble. Men jeg vet ikke om det gjaldt lyden eller det musikalske resultatet.

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Antall liker
995
Torget vurderinger
8
Jeg har både remaster versjonen fra 2014 på vinyl og 2025 Steven Wilson versjonen, foreløpig bare i hi-rez Qobuz digital versjon. (avspilt på min glimrende Altair G2.2 streamer/dac). Her er det tydelig forskjell...Men trenger man egentlig flere detaljer/mikrodetaljer som dukker opp, som for eksempel lyden i Rickenbacker bassen til Roger Glover som du i 2025 versjonenher tydeligere hører, jo da dette er en Rickenbacker bass (ref. eksempel Chris Squire-Yes)

Jeg har kost meg med 2014 versjonen, men min generelle interesse for lyd/miksing av lyd/ mange år i band/ har et lite hjemmestudio primært for gitaropptak, gjør denne 2025 versjonen også interresant for meg. Men musikken som ble formidlet disse kvelden i Japan er likevel det viktigste.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.908
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Min UK orginal press TPS 3511 låter fett som F😎 hjemme hos meg, og god live lyd akkurat som en -70t live hårdrock innspilling skal oppleves🤘

Topp Bunn