Dedikerte mono - bryter/knapp

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Hei, jeg har for øyeblikket MoFi StudioPhono med dedikert mono switch. Tenkte å skifte ut denne etterhvert med en Gold Note PH-5.
Den har dog ikke mono - funksjon, så er det noe man kan skaffe, typ en liten boks e.l som gjør signalet om til mono?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.090
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
2
Nå ble jeg nysgjerrig, hvorfor skulle man ønske seg det ? ( med mindre man bare har en høyttaler, men da finnes det andre måter...)
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.090
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
2
Du vil sikkert ikke høre at du bare skal spille de med en Mono PU.
Jeg ville trodd at den støyen en stereo PU plukker opp på en monoskive kommer i begge kanaler , og en en ren monoswitch i seg selv ikke bidrar noe? Er det ikke et rumblefilter eller noe inkludert i den Mofien ?
 

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.697
Antall liker
1.804
Torget vurderinger
1
Det beste er nok egen mono pickup, vis spilleren har avtagbart headshell så er det jo enkelt og bytte. Har du 2 armer på spilleren eller flere spillere i oppsettet så blir det enda enklere.
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Mofien har det ja, men hvis jeg skulle ha byttet ut den med feks Gold Note PH-5, som ikke har en egen mono switch.. Er en mono switch noe man enkelt kan få tak i et sted?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.090
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
2
Mofien har det ja, men hvis jeg skulle ha byttet ut den med feks Gold Note PH-5, som ikke har en egen mono switch.. Er en mono switch noe man enkelt kan få tak i et sted?
Jeg håper jeg får tid og ro til å lese å forstå alt ( eller iallfall nok ) av artikkelen til å skjønne hvordan støy fra en mono LP kanselleres når kanalene summeres, men vi snakker om så svake signaler at det har betydning hvor og hvordan summeringen skjer.
Skjemaet vist i artikkelen plasserer summeringen mellom trinnene i en RIAA-topologi. Hvis jeg forstår det rett er det for å unngå å innføre ytterligere dempeledd på signalet hvis summeringen må skje mellom PU og RIAA eller etter RIAA.

AAFA8867-C584-4E20-A014-906C73ACBCEF.png


Kan hende var det slik Mofien din var bygget.

« Summing the outputs of the phono stage by simply bridging the line output with an SPST switch is also quite undesirable for several reasons. Most competent designs will have an output impedance in the range of a couple of hundred ohms determined by resistor in series with the output; enough to prevent parasitic oscillation of the amplifier stage connected to the line and its inherent capacitance, but certainly not enough to prevent current limiting overload from taking place should it be bridged onto the adjacent channel with any appreciable voltage difference between the two channels. Some low-quality single-stage designs get around this by increasing the value of these load stability resistors, turned current sharing resistors, by a factor of ten all the way to 1kΩ so that the amplifier stages for both channels aren't fighting each other so hard through a low impedance load. A few op-amps may still struggle to drive 1kΩ worth of current sharing without a significant loss in linearity.

Further considering the fairly heavy loading that a low impedance and therefore low noise RIAA equalisation network places on a single-stage design there may not be very much current capability left to throw into the mono summing network and the resistors are sometimes increased all the way past 3kΩ and sets the output impedance of the phono stage high enough that almost a 3dB loss in level is experienced when it is connected to a common line input impedance of 10kΩ, diminishing to a still rather unhappy 1dB loss if 1kΩ current sharing resistors are used. Many of the designs that the author has seen use 2.2kΩ current sharing resistors which will not only cause a level loss of 1.64dB but also increase the effective line impedance an order of magnitude from what it might ideally be, increasing the susceptibility to electrostatic coupling of interference. The higher output impedance can also cause the frequency response to droop at the high end if the phono stage is going to be connected to a length of cabling and line input with considerable input capacitance, capacitance being added to most line inputs for the purposes of filtering out radio frequency interference, often without consideration of line source impedances of more than a few hundred ohms.»
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.950
Antall liker
17.292
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Er det noen som kan hjelpe stakkars TS ved å tipse om hvor han kan få kjøpt en dings som gjør det han gjentatte ganger har etterlyst?

EN (LITEN, ENKEL) BOKS MED MONO SWITCH !!!✅
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.090
Antall liker
3.092
Torget vurderinger
2
KAB MSX-1 har dette.
Dedikert til oppgaven, ser lovende ut. Nå gjenstår det å se om «liten og enkel» kun handlet om størrelse og implementering, eller om $229 + frakt, toll og mva var litt mer enn Fixxman hadde tenkt seg. Man kan vel skaffe seg en anstendig mono PU for de pengene, eller ?
 

Fixxman88

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2021
Innlegg
93
Antall liker
22
Sted
Oslo
Dedikert til oppgaven, ser lovende ut. Nå gjenstår det å se om «liten og enkel» kun handlet om størrelse og implementering, eller om $229 + frakt, toll og mva var litt mer enn Fixxman hadde tenkt seg. Man kan vel skaffe seg en anstendig mono PU for de pengene, eller ?
Har platespiller med en arm, og der sitter det allerede en Phasemation PP-200 hehe. Mofien funker den, men skulle gjerne hatt en phonoamp mer mer futt.? Og selvfølgelig med mono funksjon.
 
Topp Bunn