Dedikert SACD - DAC

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
...
De finnes?

Jeg bare tester..

;)

For det er bare ett selskap som har en "tweak" som gjør at alle sacd spillere vil sende ut "urørt sacd data"

mvh

R

Roysen

Gjest
Imperial,

Jeg er litt usikker på om jeg er med på hva du spør etter. Det finnes et uttall SACD DACer. dCS Delius, dCS Elgar, dCS Paganini, dCS Scarlatti, Emm Labs DAC6, Emm Labs DCC-2, Emm Labs DAC-2, Accuphase DC-801 og Esoteric P-01, Esoteric P-03, Esoteric P-05, MBL 1611F, Tube Research Labs GTRP Digital Processor. Snart kommer også Wadia med SACD-oppgradering til sin 931/922. Om alle av disse tar imot SACD signalet som digital DSD fra transporten skal jeg la være usagt. Det er mulig at de fleste kun kan motta PCM og at det da er opp til transporten å konvertere fra DSD til PCM før overføring til DAC.

Mvh
Roysen

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Dette som Imperial spør om, har jeg også lurt på. Jeg er blitt fortalt at dette ikke skal gå an - jfr. det jeg har sakset fra Wikipedia:

SACD-avspillere får ikke sende ut en ukryptert digital DSD-strøm. Enten må den konverteres til et analogt signal, krypteres over firewire/HDMI, eller den kan sendes som et digitalt signal med lavere oppløsning.

DSD audio-data er kryptert på disken, og spesielle data er tilgjengelig bare for lisensierte SACD-spillere.

R

Roysen

Gjest
Alle de overnevnte DACene bortsett fra Emm Labs og MBL sender digitalstrømmen fra transport til DAC via et kryptert FireWire interface. MBL sender digitalstrømmen fra transport til DAC via et kryptert HDMI interface fordi dette gir de mulighet til å sende DVD-Audio PCM 24/192 kryptert over samme forbindelse. Vi må da snakke om Emm Labs som sender signalet over en optisk forbindelse.

Mvh
Roysen

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hm.... interessant - da ble jeg litt klokere i dag også. Takk for info.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Så er det en dac der ute som BARE kan decode SACD?

mvh

R

Roysen

Gjest
Imperial skrev:

mvh
Snakker vi om å dekode SACD eller ukryptert DSD og mener du at den ikke skal være i stand til å dekode PCM - altså dedikert til SACD/ukryptert DSD?

Jeg blir litt forvirret av din henvisning til dette ene selskapets tweak i åpningsinnlegget og skjønner ikke helt spørsmålet.

Mvh
Roysen

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Jeg husker at Ingvar Øhman i 2002 uttalte seg om DSD teknikken.
http://sound.westhost.com/cd-sacd-dvda.htm

Har dette gått i glemmeboken?

Nå om dagen driver man på og upsampler SACD dataene til enda høyere datarates...
Jeg tror man ser problemet og forsøker å fikse det.

mvh

R

Roysen

Gjest
Imperial,

Jeg har problemer med å skjønne hvor du vil, hva du mener og hva du spør etter - selv om det sikkert er et interessant emne (det er vanligvis det når du tar de opp). :D

Har du noe imot å forklare i fullstendige setninger og klar tekst hva det er du spør om evt. ønsker å informere om?
:)
Mvh
Roysen

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Tja...
Egentlig ville jeg at folk skulle lese den artikkelen hvor Øhman snakker on SACD der ett par poster over...
Ikke les i Wikipedia... det hjelper svært lite!!!
Nå begynner man å messe om at SACD har vunnet formatkrigen!!!
Det ville vært i mine personlige øyne, helt utrolig dårlige nyheter...
Grunnen til at det ikke er er DEDIKERTE SACD DACS, men heller dacs som kan flere ting, er sikkert TROR JEG
At man er klar over ... kall det utfordringen man har med nettopp SACD sin digitale natur...
JEG håper man heller anntar høybit format som 32/384 eller noe sånt!

Men det begynner å se mørkt ut gitt!!!

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
6.211
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:

mvh
Hva er hensikten med en dedikert SACD/DSD DAC??

mvh
KJ

R

Roysen

Gjest
Imperial skrev:
Tja...
Egentlig ville jeg at folk skulle lese den artikkelen hvor Øhman snakker on SACD der ett par poster over...
Ikke les i Wikipedia... det hjelper svært lite!!!
Nå begynner man å messe om at SACD har vunnet formatkrigen!!!
Det ville vært i mine personlige øyne, helt utrolig dårlige nyheter...
Grunnen til at det ikke er er DEDIKERTE SACD DACS, men heller dacs som kan flere ting, er sikkert TROR JEG
At man er klar over ... kall det utfordringen man har med nettopp SACD sin digitale natur...
JEG håper man heller anntar høybit format som 32/384 eller noe sånt!

Men det begynner å se mørkt ut gitt!!!

mvh
Jeg forstår! SACD har vel imidlertid ikke vunnet noen formatkrig i mine øyne. Det se ut som om både SACD og DVD-A tapte og ingen vant. Kanskje Blue-Ray kan være tingen. Det begynner å komme dedikerte lyd-utgivelser på Blue-Ray format.

Mvh
Roysen

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Nå er det heldigvis en 4-5 SACD A/D teknikker man kan bruke å ta opp med.
Så det er variasjon innen DSD også nå om dagen da.

mvh

Topp Bunn