Death and the Maid - Schubert

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Hei!

Eg må skaffe meg "Death and the Maid" og i den samanhengen treng eg anbefalingar av gode innspelingar av verket. Kjekt om nokon har tips å kome med og kanskje eit par ord om korleis innspelinga er.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sangen som variasjonssatsen i kvartetten er bygd på, eller kvartetten?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Første strykekvartetten jeg ble hekta på, det er skremmende mange år siden; og har vel heller ikke hørt på den på lenge. den gang tror jeg det var Hungarian Quartet på DG, på CD har jeg bare Meloskvartetten (på samme selskap) i de komplette Schubertkvartettene, bra innspilling men det er lenge siden jeg har hørt på den; og de tidlige Schubertkvartettene er ikke all verden til verker, det er liksom nr 11-15 som gjelder.

Tror jeg ville sjanset på denne:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4717402.htm

til en hyggelig pris, om jeg bare var på jakt etter akkurat denne kvartetten, me har ikke hørt den.

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Antall liker
5
Dette var også en av de første kvartettene som fikk min oppmerksomhet. Når jeg kikker litt i hyllene er det mange innspillinger å anbefale. Meloskvartetten er jo grei, ellers vil jeg anbefale Quartetto Italiano og Alban Berg Quartet. Ellers finnes det en flott innspilling med Busch Quartet ca. 1938 - men veldig bra lyd.
Gustav Mahler har forresten orkestrert denne kvartetten, og det finnes en innspilling på Denon med Orchestre d'Auvergne.

Leif the second

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Italiano er en klassiker blant kritikerne ja, og Buschkvartetten skulle jeg gjerne ha hørt; elsker de i Beethoven.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Takkar for tipsa så langt:) Skal sjå om eg får høyrd på nokon av dei

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Takkar for fleire tips:)

Ser det er mange som linkar opp til butikken MDT. Korleis er det å handle frå denne butikken? Eg tenkjer på leveransetid, porto, toll og liknande..

K

kbwh

Gjest
MDT bruker 1-5 forretningsdager fra de mottar ordren til de sender. Postgang fra england er vel 3 dager. Portoen er 2-3 £. Dersom du holder deg under "tollgrensen" på 200 NOK netto (dvs. pris på musikken uten VAT og porto) betaler du ikke norsk moms eller andre avgifter. Jeg anbefaler butikken p det varmeste.

Ellers er www.cayman.com også fin å bruke, gjerne gjennom www.amazon.co.uk. Det hender ofte at de er enda billigere enn MDT (og da blir det jo billigere enn Harrybillig...).

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Det høyres jo veldig greit ut. Eg får legge inn ein betilling der:)

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Eg gjekk for Talich-kvartetten på MTD. Er godt nøygd me kjøpet, takk for tipsa. Slengte med Holst: The Planets, med Dutoit. Når dette vert levert kjapt på døra for 180 kr. kan ein ikkje klage:)

K

kbwh

Gjest
Første strykekvartetten jeg ble hekta på, det er skremmende mange år siden; og har vel heller ikke hørt på den på lenge. den gang tror jeg det var Hungarian Quartet på DG, på CD har jeg bare Meloskvartetten (på samme selskap) i de komplette Schubertkvartettene, bra innspilling men det er lenge siden jeg har hørt på den; og de tidlige Schubertkvartettene er ikke all verden til verker, det er liksom nr 11-15 som gjelder.

Tror jeg ville sjanset på denne:

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4717402.htm

til en hyggelig pris, om jeg bare var på jakt etter akkurat denne kvartetten, me har ikke hørt den.
Koplingen her er Hagenkvartettens (som trio med Schiff og Posch på piano og bass) smått legendariske innspilling av Schuberts "Ørretkvintett". Den har jeg i originalutgivelse. En gang i verden var man villig til å betale 180 kroner for en klassisk enkeltcd med 40 minutter musikk på.

Denne platen må være et bankers kjøp. £7,50.

Topp Bunn