Dead at Fillmore - magisk!!

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.591
Antall liker
7.153
Skal gladelig innrømme at jeg aldri helt har skjønt den nesegruse beundring mange har lagt Dead og Garcia til del.

Ikke før nå.

Før helgen fikk jeg tilsendt trippel-CDen "Fillmore West 1969". Ved siden av, bokstavelig talt, forbilledlig innpakning og en innspilling som skapt for rørmagi, er dette simpelten en av de beste konserter jeg noensinne har hørt festet til bånd!

Skulle være unødvendig å tilføre, men det første jeg gjorde i morges da jeg logget meg på nettet var å legge inn en bestilling på den komplette boksen med 10 CDer!


noruego
 
O

om.s

Gjest
Skal gladelig innrømme at jeg aldri helt har skjønt den nesegruse beundring mange har lagt Dead og Garcia til del.

Ikke før nå.

Før helgen fikk jeg tilsendt trippel-CDen "Fillmore West 1969". Ved siden av, bokstavelig talt, forbilledlig innpakning og en innspilling som skapt for rørmagi, er dette simpelten en av de beste konserter jeg noensinne har hørt festet til bånd!

Skulle være unødvendig å tilføre, men det første jeg gjorde i morges da jeg logget meg på nettet var å legge inn en bestilling på den komplette boksen med 10 CDer!


noruego
Har du noen link til boksen?

edit: leser man nøyaktig så finner man.....

mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Støttes. Jeg kjøpte også den nye 3-cd boksen; mye av materialet er jo samlet på Live/Dead, men jøje meg for noen flotte konserter! For komplettister fins visstnok også en 10CD-boks, inneholdende hver eneste note som Grateful Dead spilte disse sessionene..

De medfølgende trykksaker i 3CD-boksen er også svært lesverdigt.

EDIT: ser at du bestilte 10CD-boksen ja...  :D

Mvh Vidar P
 
A

Affa

Gjest
Skal gladelig innrømme at jeg aldri helt har skjønt den nesegruse beundring mange har lagt Dead og Garcia til del.

Ikke før nå.

Før helgen fikk jeg tilsendt trippel-CDen "Fillmore West 1969". Ved siden av, bokstavelig talt, forbilledlig innpakning og en innspilling som skapt for rørmagi, er dette simpelten en av de beste konserter jeg noensinne har hørt festet til bånd!

Skulle være unødvendig å tilføre, men det første jeg gjorde i morges da jeg logget meg på nettet var å legge inn en bestilling på den komplette boksen med 10 CDer!


noruego
Vekommen som dead-head!
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
"Dead/Live" er den eneste skiva jeg har med Dead.

Forslag til andre utgivelser jeg burde få med meg før jeg går løs på boksene?

mvh
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.591
Antall liker
7.153
"Dead/Live" er den eneste skiva jeg har med Dead.

Forslag til andre utgivelser jeg burde få med meg før jeg går løs på boksene?

mvh
Av studioinnspillingene er det vel American Beauty og Workingman's Dead som regnes som de største klassikerne, men her på forumet er det sikkert mange som er atskillig mer bevandret i Dead materien enn hva jeg er.


noruego
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
A

Affa

Gjest
Jeg lot meg føre tilbake til en svunnet tid i går. Inspirert av Noruego oppgraderte jeg Dead avdelingen med noen flotte nye Rhino "bokser". Den nevnte Dead  Fillmore West 69. Nyyydelig sak. Vellykket lyd. Mye bedre enn alle de gamle frynseutgivelsene. Tokogså med de fantastiske Truckin´ Up To Buffalo July 4, 1989 og Ladies And Gentlemen: Fillmore East - New York City - April 1971  Disse er like bra…..

I går kjørte jeg sammen med Dead til Buffalo 89. For et band dette var. Så tight, så vitale, selv i 89. Minner om den sterkt undervurderte siste studioplata In the dark fra 87. Kjøp.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.591
Antall liker
7.153
Jeg lot meg føre tilbake til en svunnet tid i går. Inspirert av Noruego oppgraderte jeg Dead avdelingen med noen flotte nye Rhino "bokser". Den nevnte Dead  Fillmore West 69. Nyyydelig sak. Vellykket lyd. Mye bedre enn alle de gamle frynseutgivelsene. Tokogså med de fantastiske Truckin´ Up To Buffalo July 4, 1989 og Ladies And Gentlemen: Fillmore East - New York City - April 1971  Disse er like bra…..

I går kjørte jeg sammen med Dead til Buffalo 89. For et band dette var. Så tight, så vitale, selv i 89. Minner om den sterkt undervurderte siste studioplata In the dark fra 87. Kjøp.
Affa,

Mens jeg venter på at den komplette Fillmore-boksen skal ankomme, har de tre jeg har hatt selskap av Beefheart sin eminente "The Spotlight Kid/The Clear Spot". Anbefales!

noruego
 
A

Affa

Gjest
Ja, Beefheart var sannelig en særegen artist. Meget spesiell stemme og tendenser til konsentrasjonsproblemer, men utrolig når alt klaffet. Nå for tiden er det mye enkelt og melodiøst som snurrer rundt her i hjemmet. Rufus Wainwright og Anthony sine plater går jevnt. Fin musikk synes jeg, selv om Kongen av New York kaster lange skygger over dem…
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Minner om den sterkt undervurderte siste studioplata In the dark fra 87. Kjøp.

Støttes. Jeg synes at "In The Dark" er en av de beste utgivelsene deres.
Men hvis en har alle utgivelsene, kan en jo begynne å samle på forskjellige versjoner av mange sanger. Har 4 av "Althea". Den 5. som var den beste, klarte jeg jo selvfølgelig å slette. Tror den var fra en konsert på 80 tallet.
Og hvis en vil ha alt som Garcia har gitt ut eller vært med på, lykke til, for det er jo "en del" ;)
 
I

ijustpop

Gjest
Skulle jeg anbefalt noen skiver til noen som ville sette seg inn i Grateful Dead ville jeg plukket ut:

Workingman's Daughter, American Beauty og Europe 72. Sistnevnte er min favoritt live-utgivelse med the Dead. Fet trippel vinyl.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Siste studioplata til Dead var vel Built To Last om jeg ikke tar helt feil. Det fins vel snart ikke en konsert som ikke er utgitt med Dead
(litt overdrevet). Det er jo Dicks Picks serien. Er vel langt over 30 utgivelser der nå. Jeg ga opp for et par år siden og holde følge med og kjøpe de. Men jeg kan anbefale Dicks Picks 25, 4cd box
fra 1978. Og Dicks Picks 29, 6 cd box fra 1977. Lydkvaliteten på serien kan være litt opp og ned. Disse to er det bra lyd på, i tillegg
til stor musikk. Kan også nevne 4 cd utgivelsen der de øver sammen med Dylan før de legger ut på turne i 1989. Topp musikk.
Kan på ingen måte sammenlignes med den offisielle liveplata som ble utgitt i forbindelse med den turneen. Den er på langt nær så bra som denne. Kanskje vanskelig å få tak i.
 
A

Affa

Gjest
Du har selvsagt rett, men Built to last er fortrengt. For meg er den ikke eksisterende... Flott med anbefalinger vedr gode DP!!!
 
A

Affa

Gjest
Skeletons From The Closet - The Best Of
Grateful Dead aka Skull & Roses
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Bestilte Fillmore boxen igår, ser fram til å få den i postkassa.

;D
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Kom til å tenke på denne siden : http://www.archive.org/search.php?query=grateful dead .Kom tilfeldig over den da jeg lette etter "Way of the groove"(Pastorius sine tvillingsønner),og husker at der var en bråte med Grateful Dead konserter.
Jeg er ingen fan etter de 2 platene jeg har av de,men har hørt et par låter på radio som swingte noe inn i granskauen(Husker selvsagt ikke hva de het ::) ).Finns det noe på denne siden dere kjenner til som er anbefalt å lytte til ?
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Der var bare så enormt mange så det er vanskelig å vite hvor en skal begynne ;)
Regner med det meste som ligger der er bootlegs.
Plukket foresten frem "The closing of winterland" 4CD live fra 1978 som jeg har hatt liggende,og nå ble jeg fascinert av roen bandet har.Det virker som de koser seg og har en avslappet atmosfære i sin musisering.Minner meg forsåvidt litt om sydlandsk attitude.Har kanskje en samenheng med deres liberale holdning til dop å gjøre ;D
Slengte likegodt avgårde en bestilling til CDON ; "Live from Filmore west","American Beauty" og "Workingman's dead"
 
A

Affa

Gjest
. Dette blir bra skal du se!!

I går kveld kjørte jeg i gjennom 4 CDer fra Fillmore East 71. Pass og Dynaudio med litt hjelp fra DP/Wadia gjenskaper trøkket, atmosfæren, roen, humoren og samspillet helt utrolig bra. Det er så du kjenner cannabis lukten i stua. Det bør legges til at 6 iskalde pils ble fortært sammen med deilig Whisky og plomme marinert pipetobakk.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Prøv også Nightfall of Diamonds. Dobbel CD. Konsert fra 1989.
Går veldig bra sammen med Tuborg Gold og Rød Eventyrblanding.
 

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Innlegg
532
Antall liker
4
Måtte lete litt i "hippie-avdelingen" i vinylhyllene, når jeg så denne tråden. Fant enda et bidrag til live-lista - en japansk boot, må det være - "Vintage Dead", Live at the Avalon Ballroom in San Francisco1966.

Lyden er ikke særlig å skrive om, og musikken holder heller ikke helt vanlig Dead-standard. Men hva var vel gruppemedlemmenes standard på den tiden - litt opp og ned kanskje?
Side to består ene og alene av en 28:23 minutters versjon av "In the Midnight Hour", det blir vel sterkt i lengden. Men som samleobjekt er den jo artig å ha.

mvh
 
O

om.s

Gjest
Både, American Beauty og Workingmans´s dead, i 180 gr har gledet meg godt gjennom vinteren, vel verdt investeringen!!

mvh
 

olisn1

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.11.2004
Innlegg
532
Antall liker
4
Fint med de linkene der, Vidar. Blir nok kjøp!

mvh
 
Topp Bunn