De STORE gamle platespillerne !

25 wattern

Medlem
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
13
Antall liker
0
Er det noen her på forumet som vet om noen av disse virkelig store gamle platespillerne finnes i Norge ?
Jeg tenker på spillere som Goldmund Reference,Thorens Reference,Thorens Prestige O.s.v

Noen som vet ?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Har hørt at det skal være en Thorens Reference på østlandet. Den ble visstnok solgt uhyre rimelig etter et arveoppgjør. Hvem som har den må gudene vite....
 

25 wattern

Medlem
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
13
Antall liker
0
:eek: OI !!

Det er morsomt.....En Thorens Reference er ikke hverdagskost. Rett og slett en nydelig, men samtidig RÅ spiller. Kunne mer enn gjerne få bo hos meg ;D

Flere ??
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For evt innkjøp skulle vel verdensmarkedet, f.eks via ebay, være en bedre leteplass enn Norge tror jeg?

Når man ser hvordan andre av de aller beste platespillere fra epoken har blitt dramatisk forbedret siden da, så skulle man vel ved evt kjøp kanskje ha i bakhodet at evt prisforlangende ikke nødvendigvis står i stil med hva slags musikalske ytelser disse spillerne leverer sammenliknet med moderne verk av idag.
Platespillere generelt har blitt utrolig mye bedre de siste 5-10-20 år (litt produsentavhengig) imo; mye av årsaken ligger vel i at man har lært seg å se at musikalsk ytelse slett ikke automatisk henger sammen med wow&flutter-verdier etc, men beror på mange variabler som i tidligere tider var temmelig betåket.

Mvh Vidar P
 

25 wattern

Medlem
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
13
Antall liker
0
Vidar P.

Nei, jeg er nok ingen potensiell kjøper av disse spillerne. Man må nok punge ut en god del for å kunne plassere noe sånn i lytterommet. Har selv hatt Utrolig mye utstyr gjennom årene, men synes etterhvert det ble kjedelig med mye av det nye utstyret. En gammel klassiker vil også beholde sin verdi betydelig bedre enn hva er tilfelle med nytt. Det er mange faktorer som spiller inn. Først og fremst lydkvaliteten,eierglede samt muligheten for ikke å tape all verden med penger. ;)

Bare morsomt å vite om noe av dette utstyret befinner seg i Norge.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
25 wattern skrev:
Er det noen her på forumet som vet om noen av disse virkelig store gamle platespillerne finnes i Norge ?
Jeg tenker på spillere som Goldmund Reference,Thorens Reference,Thorens Prestige O.s.v

Noen som vet ?
En kollega av meg hadde en Goldmund Reference, men da han skilte lag med kona, var det hun som stakk av med Goldmunden. Hun solgte drivverk, tangentialarm og pickup hver for seg, til ulike deler av landet, sannsynligvis for å gjøre det mest mulig vanskelig for ham å kjøpe den tilbake. ::)
 

25 wattern

Medlem
Ble medlem
14.10.2007
Innlegg
13
Antall liker
0
Det må jeg si ...... Goldmund Reference i Norge... :eek:
Hadde fruen i huset stukket av med en slik godbit hadde jeg nok rensket løpet på min gamle russiske Baikal, og det litt kvikt ;D

Skal lure på hvor den befinner seg nå.. ::) Jeg vil ha en sånn...
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.903
Antall liker
13.158
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
MELCO med 50kg bronsetallerken støpt av japanske klokkestøpere og silkedrift.DET var tungt,svært og får Microseiki til å fremstå som Dinky Toys :eek:
IMO
Mvh
 
K

kbwh

Gjest
Vidar P skrev:
[...] man har lært seg å se at musikalsk ytelse slett ikke automatisk henger sammen med wow&flutter-verdier etc, men beror på mange variabler som i tidligere tider var temmelig betåket.
Dette skulle jeg gjerne lært mere om. Kan du anbefale et sted, Vidar?

Enig med argh. Bilder, værsåsnill!
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
Vidar P skrev:
For evt innkjøp skulle vel verdensmarkedet, f.eks via ebay, være en bedre leteplass enn Norge tror jeg?

Når man ser hvordan andre av de aller beste platespillere fra epoken har blitt dramatisk forbedret siden da, så skulle man vel ved evt kjøp kanskje ha i bakhodet at evt prisforlangende ikke nødvendigvis står i stil med hva slags musikalske ytelser disse spillerne leverer sammenliknet med moderne verk av idag.
Platespillere generelt har blitt utrolig mye bedre de siste 5-10-20 år (litt produsentavhengig) imo; mye av årsaken ligger vel i at man har lært seg å se at musikalsk ytelse slett ikke automatisk henger sammen med wow&flutter-verdier etc, men beror på mange variabler som i tidligere tider var temmelig betåket.

Mvh Vidar P
Jeg er ikke enig i det budskab, Vidar.

Jeg mener at netop pladespillerværk har oplevet en stagnation i udvikling de sidste mange år.
Arme, Pick Up's og RIAA delene har oplevet en stor udvikling.

De er alle med stift ophæng og store pladetallerkener.

Ud af kassen lyder faste pladespillere ofte bedst, de er nemmest at omgås og i opstillingen er de ukritiske.

Det er næsten samme ganske lille tilbagekobling der sker uanset hvor den placeres.

Generelt spiller de alle temmelig godt.
Til en hvis grænse.
En grænse som godt nok ikke mærkes hos så mange men til gengæld, når først man opdager denne grænse er det en af slagsen man aldrig kommer forbi med sådan en spille.

Der er heller ingen tvivl om at de moderne pladespillere designmæssigt er ret besnærende og de kan til enhver tid indgå i et ægte BoBedre miljø.

En flydende ophængt pladespiller er vanskelig at omgås.

Står den først korrekt i ophænget skal man holde fingrene fra den for altid.

Hvis man er typen der ikke kan holde fingrene væk er det ikke sådan en pladespiller man skal have.

Man skal nærmest have ekspansionsbolte i sin mest stabile mur og spilledåsen op på en hylde med spikes, kork, fjedre, et gardin foran og helst skal den stå i et andet rum end højttalerne eller også skal den omsluttes af vaccuum.

Monterer man en SME 3009 eller lignende så forsvinder al dybbas formidling i den.
Den kan under ingen omstændigheder bruges med tangential arme.

Lægger man den forkerte måtte på bliver musikken til noget rigtigt grimt mudder.

Mange af de gamle maskiner af denne type kom på markedet med nogle skrøbelig motorstyringer og nogle modeller endda med ekstremt rumlende motorer.


Men har man fået bugt med de nævnte handicap i motorstyringen og fået dæmpet evt. motorstøj og rammer man rigtig med tallerken, måtte, arm og pick up, når den så har haft de rette og svært sjældne finge til at justere ophænget korrekt op og man har fundet det sted på muren hvor hylden bør hænge fordi der er mindst mulig tilbagekoblingstendens.........................................................................

Så kan sådan en flydende pladespiller trylle og spille på magisk vis lidt på samme måde som en super ultra high-end lækker og dyr rør slæde kan trylle................ og det er lidt mere end en super transistor forstærker kan (efter min bedste overbevisning), omend rørforstærkerne på samme vis kan være det vanskeligere at leve med end transistorforstærkerne.

Lyden i disse flydende pladespillere er ikke kun præcis og veldefineret, den emmer af rumformidling, musikalitet, dyyyb bund med præcision og en åbenhed i toppen som virker som en dug der flyttes fra foran diskantenhederne.
Sangstemmer fremtræder i en uhørt naturlig form.
Musikken formidles såre simpelt på inderlig vis så den kæler for sin lytter og skaber glæde omkring sig.

Jeg ved ikke hvad det er der er sket i de mange år pladespillerproduktionen stort set var gået i stå?
Men det har tilsyneladende ikke været godt for nichen kan man se og ikke mindst høre på dagens marked. Hvor blev magien af?

"dolph"
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Jeg har en gammel Thorens 126mk3 elctronic som jeg lurer på om det har noe for seg å bygge videre på. Jeg er eneste eier av den så dermed har jeg har garanti for at den er pent behandlet. Originalt var den oppsatt med en SME 3009 series 3 (den med S-form), men det har jeg greid å miste(!) under diverse utprøvinger av andre armrør.Det brummet nemlig i mitt.
Er det noen som har peiling på hvordan dette verket står seg i forhold til dagens standard? Videre om hvilken arm som kan passe til den pickupen jeg har tenkt meg; en Benz Glider?
helarn
 
L

Ludo

Gjest
Thorens Reference..... sikle sikle....!!!





Goldmund Reference... ikke sikle like mye, men dog !!! ;D ;D ;D

 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Thorens Reference ser jo egentlig flott ut på sitt barokkprofesjonelle vis, men gullforgylte SME-armer?? Herregud, det er noe av det mest Harry jeg har sett på lenge!!
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Synes begge de avbildede spillerne var grisefine.

Om vi ser litt bakover var gulldetaljer noe gjerne bare det grommeste utstyret hadde.

Jeg har fortsatt litt sansen, men merker at etter kineserne tok helt av med bling-bling gull og glitter paa produktene sine, har slik dekor fatt "harry-status".
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Thorens Reference ser litt baderomsaktig ut. ;D

Goldmund Reference derimot. den kunne jeg godt tenkt meg å ha i stua en gang. ;D
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
3.333
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
impulse skrev:
Thorens Reference ser jo egentlig flott ut på sitt barokkprofesjonelle vis, men gullforgylte SME-armer?? Herregud, det er noe av det mest Harry jeg har sett på lenge!!
Den spillern er noe av det mest harry jeg har sett på lenge.

En mann som er så god som deg til å skrive Impulse, burde vite at det heter forgylt. ;)
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Thorens Reference ble i første omgang laget i 100 eks, alle etter kundenes krav i henhold til farge og finish. Litt senere ble det laget 50 stk til kunder i Asia, så totalt er det laget 150 stk av denne.

Thorens Prestige er i grunnen finere :)



Forgylt hifi er harry ;D
 
K

kbwh

Gjest
MBL får Electrocompaniet til å se ut som Scandinavian modern. Urk.

Til saken: Flotte grammofonbilder. Likte godt Thorens Prestige, selv om stål/alu alltid ser bedre ut enn messing,
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Denne er STOR den: Thorens "The Masterpiece"


TD 224, et fascinerende skue, og slett ikke mangel på vellyd. Her er det bare å legge opp programmet for en kosekveld i godstolen, og bli sittende til den har spilt ferdig ;D ;D ;D
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
25 wattern skrev:
Det må jeg si ...... Goldmund Reference i Norge... :eek:
Hadde fruen i huset stukket av med en slik godbit hadde jeg nok rensket løpet på min gamle russiske Baikal, og det litt kvikt ;D

Skal lure på hvor den befinner seg nå.. ::) Jeg vil ha en sånn...
Jeg må korrigere meg selv. Da jeg så bildet av Reference-modellen kjente jeg den ikke igjen. Med litt googling fant jeg ut at det var "Studio"-modellen min kollega hadde.
 
Topp Bunn