De nye strømmålerne

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nei.

Det er innstrålt støy fra radiosenderen i strømmåleren som lager kneppingen. Dette er samme fenomenet som når en mobiltelefon ligger nære et apparat og begynner å ringe, så kan en høre takka,takka,drrr,takka i høyttaleren.

Det er forskjell på hvor immune apparater er for slik innstrålt støy. Noen er ikke følsomme i det hele tatt, mens andre er temmelig ømfintlige. Jeg mistenker at forsterkeren til ts kunne vært litt bedre på støyimmunitet.

Jeg prøvde en Perraux Riaa en gang, og den plukket opp noe vannvittig mye brum, straks den kom innenfor en meter fra effektforsterkeren min...

Johan-Kr
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Forsøk med ferrite på HT kabelen. Så nær forsterkeren som mulig.
Noen nett kabler har en slik "klump" montert ferdig. Klipp av begge kontaktene og bruk endene slik de er.
Hvis det tar bort støyen er det "luft" støy som plukkes opp av kabelen og bringes inn i forsterkeren.
Detekteres, forsterkes og plager eieren.
Det høres ut som du har lokalisert støykilden.
Forsøk først et diplomatisk fremstøt mot Eidsiva.
 
Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Sist redigert:

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.057
Antall liker
2.847
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Fikk montert slik måler for noen uker siden. Montør ville sette antenne på utsiden av sikringsskapet. Skapet godt synlig. Visste at ineriørpolitiet ville steile, så jeg sa neitakk. Ser ut som det er tilstrekkelig med målerens innebygde antenne hos oss....
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.752
Antall liker
10.450
Sted
London
Kan noen teknisk fortelle meg hva som skjer?
Plukkes støyen opp fra fra strømnettet.

Haavard
Gjetter at målerne sender over mobilnettet - liknende en SMS.
Jeg jobber for et selskap her i Storbritannia som har installert rundt 2 millioner av disse - vi har parametre i målerne som setter når og hvor ofte de sender.
Hvis disse har samme, kan du kontakte everk og si at du vil bare sende en gang om dagen, og om dette kan bli gjort om natta

I tillegg kommer kommunikasjon når du skifter tariff og slike ting...
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.966
Antall liker
7.017
Sted
Kongsberg
Kan noen teknisk fortelle meg hva som skjer?
Plukkes støyen opp fra fra strømnettet.

Haavard
Det kan være strømnettet, eller det kan være -som andre her har vært inne på, at det er høyttalerledningene. Disse kan virke som "antenner" som plukker opp trådløse sendinger fra AMS. Noen forsterkere kan være konstruert så minimalistisk at de ikke har filtre som undertrykker slik støy.
Ved å klipse slike på både strømledning og HT kabler filtrerer du bort høyfrekvent støy. https://www.ebay.com/itm/4pc-10mm-F...841775&hash=item2820ddeb52:g:1yoAAOSw8w1X4tHX

Du vet ikke akkurat ved hvilken frekvens disse vil være mest effektive, men de vil påvirke positivt.

Her er et eksempel på en som er mest effektiv ved 2MHz og brukes på en USB kabel.
https://www.fair-rite.com/wpapers_anotes/ferrite-cores-for-low-frequency-emi-cable-suppression-2/

Informasjon om sendeeffekt og frekvenser på AMS-målere. Stråling fra Automatisk strømmåler | EMF Consult
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Hvis smart målerene nu plutselig stråler 3 gang så mye som en mobiltelefon etter at myndigheter og kraftselskap i mange måneder har fortalt at de stråler bare en brøkdel....
Så er ikke det bra. Kan man ikke stole på noe?
Men den siden du har funnet fram der, er den til å stole på? Høres ut som et talerør for de eloverfølsomme.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hvis smart målerene nu plutselig stråler 3 gang så mye som en mobiltelefon etter at myndigheter og kraftselskap i mange måneder har fortalt at de stråler bare en brøkdel....
Så er ikke det bra. Kan man ikke stole på noe?
Men den siden du har funnet fram der, er den til å stole på? Høres ut som et talerør for de eloverfølsomme.
Det vet jeg ikke. Har ikke gjort noe forsøk på å sjekke det ut.
Men vi vet en mobil øker styrken hvis den har dårlig dekning.
Og den innebygde antenna i strømmåleren står inni et skap gjerne midt i huset, så ville ikke vert overraskende.
BKK slit med å lese min måler og har nettopp skiftet komunikkasjonsmodul. Vet ikke om det kom seg.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Og ikke nok med det, nå har jeg fått beskjed om jeg skal få elektronisk vannmåler som sender inn målinger. What - jeg leser av måleren en gang i året, hva f.. skal jeg med det ?

Det står at måleren samler inn nøyaktig data om forbruket mitt - hvorfor skal de vite når jeg dusjer eller driter, eller planlegges det at vannet skal bli dyrere når jeg trenger det morgen og kveld slik som strømmen ?

De sier at man skal avdekke lekkasje og rørbrudd, men jeg veit ikke om de trenger en slik måler for å finne ut av det. På toppen av det hele sier de at måleren sender data via datanettverk med sende effekt på tusendeler av grenseverdier fra Staten strålevern og 200 000 svakere enn mobiltelefon. Vannmålerne står som regel lengst ned i huset ved bakkenivå, slik min gjør, og skal ikke trenge noen sende effekt for å nå mottaker - bullshit !

På toppen må jeg nok betale mange hundrelapper i året for å finansiere skitten, besøk en gang I året for å skifte batteri mm - nei nå ble jeg skikkelig forbanna :mad:
 

PeddyOfficer

Medlem
Ble medlem
23.04.2011
Innlegg
47
Antall liker
57
Hvis smart målerene nu plutselig stråler 3 gang så mye som en mobiltelefon etter at myndigheter og kraftselskap i mange måneder har fortalt at de stråler bare en brøkdel....
Så er ikke det bra. Kan man ikke stole på noe?
Men den siden du har funnet fram der, er den til å stole på? Høres ut som et talerør for de eloverfølsomme.
Flydal ville jeg tatt med en stor klype salt.

https://no.wikipedia.org/wiki/Einar_Flydal
https://tjomlid.com/2017/10/11/en-kommentar-til-einar-flydal-og-hans-frykt-for-smarte-strommalere/
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.271
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Sist redigert:

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Og ikke nok med det, nå har jeg fått beskjed om jeg skal få elektronisk vannmåler som sender inn målinger. What - jeg leser av måleren en gang i året, hva f.. skal jeg med det ?

Det står at måleren samler inn nøyaktig data om forbruket mitt - hvorfor skal de vite når jeg dusjer eller driter, eller planlegges det at vannet skal bli dyrere når jeg trenger det morgen og kveld slik som strømmen ?

De sier at man skal avdekke lekkasje og rørbrudd, men jeg veit ikke om de trenger en slik måler for å finne ut av det. På toppen av det hele sier de at måleren sender data via datanettverk med sende effekt på tusendeler av grenseverdier fra Staten strålevern og 200 000 svakere enn mobiltelefon. Vannmålerne står som regel lengst ned i huset ved bakkenivå, slik min gjør, og skal ikke trenge noen sende effekt for å nå mottaker - bullshit !

På toppen må jeg nok betale mange hundrelapper i året for å finansiere skitten, besøk en gang I året for å skifte batteri mm - nei nå ble jeg skikkelig forbanna :mad:
Kommunen skal ha mer inntekter, med Statens velsignelse. Heldigvis har jeg egen vannkilde og AMS skal aldri inn i mitt hus.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
En her fikk en kjemperegning på over 100.000 for overforbruk.
Det viste seg at han hadde en lekkasje på tomten.
Stod i avisa her lokalt.
Etter advokat slapp han unna.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Men, hvorfor skriver han at strømmålere stråler 1 titusendels promille mens trådløst nett stråler 0.4 promille av grenseverdier når folk flest ikke er i stand til å forholde seg til /regne ut dette ..... Det gjør bare folk enda mer forvirret.
Folk som ikke takler enkel prosentregning leser kanskje ikke sånne artikler i utgangspunktet? ;)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Det som har kommet fram er vel at AMS målerne stråler 3-4 ggr mer enn en gjennomsnittlig mobiltelefon, men det er vel også avhengig av avstanden til mobilbase, ettersom telefonen justerer utgangseffekt etter hva som er nødvending for en en akseptabel forbindelse... Nå er det faktisk også slik at mange ingeniører som ikke arbeider med radiotransmisjon heller ikke forstår så mye av dette, - i alle fall ikke før det blir forklart på en skikkelig måte...
Vi har flere spektrumsanalysatorer på jobb, men de fleste er rackmonterte. Den jeg trenger for å måle heime hos meg sjøl er ute på tur enda i et par uker... Jeg har ikke kalibrerte måleantenner til dette, men en relativ måling mot annet som foregår i heimen er mulig...
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Når og boksen har innebygget antenne og montert inni et stålskap midt i huset vil den stråle mye. Klart det.
Litt dårlig internett dekning på mobilnettet så vil den stråle for full styrke.
Hos meg ser det ikke ut til at de får det til. Så da betyr det at den stråler for full styrke hele tiden.
Fått ny modul så får ringe de å høre. BKK gir ikke beskjed vert fall.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.957
Antall liker
11.365
Sted
Ytterst i havgapet...
Problemet med montering inne i sikringsskapet er nettopp at strålingen for det meste forblir inne i skapet.. der gjør den i alle fall ingen skade..:cool:
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Men, hvorfor skriver han at strømmålere stråler 1 titusendels promille mens trådløst nett stråler 0.4 promille av grenseverdier når folk flest ikke er i stand til å forholde seg til /regne ut dette ..... Det gjør bare folk enda mer forvirret.
Folk som ikke takler enkel prosentregning leser kanskje ikke sånne artikler i utgangspunktet? ;)
Omtrent som når journalister skal formidle meningsmålinger......
 
Topp Bunn