De klassiske seriene

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:


    "Last of the summer wine" har gått på BBC i 30 år. Utrolig at den ikke er vist i Norge. Makan til gjeng med gale mennesker skal man lete lenge etter.
    Roy Clarke står bak The last of the summer wine - skrev manuset til alle episodene (over 300 visstnok). Han står også bak denne ;D; også en klassiker når vi snakker om komedier.
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Allo Allo er jo slettes ikke dum den heller ;D
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Shoestring er en krimserie fra 1979 med Trevor Eve (Waking the dead; Kidnap and Ransom) i hovedrollen som Eddie Shoestring; en radiodetektiv som tar saker pr telefon direkte på lufta. Det ble produsert to serier (serie 1 er nettopp sluppet på DVD), begge vist på NRK i 1980.
    Serien holder veldig bra selv i dag. Den er ikke like langsom som mye annet fra 70- og 80 -tallet. Den virker mindre datert enn f.eks Bergerac.
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg kjøpt komplett Persuaders (gullguttene på Norsk) på blu-ray. Jeg vet jeg har skrevet tidligere i tråden at denne ikke holder mål lengre etter å ha sett noen episoder på video på 90-tallet. Nå synes jeg den er virkelig underholdene. Joda, plottene er ofte veldig far out men det er endel av sjarmen.
    Roger Moore og Tony Curtis spiller to playboyer; den ene amerikaner og self-made (Curtis) den andre bristisk Lord (Moore). Begge jobber for "the judge", en pensjonert dommer, og løser mysterier. Kjemien mellom Morre og Curtis er storartet. Moore fikk antakelig James Bond rollen utfra hans innsats i denne serien - man kjenner igjen figuren. Denn er kjapp for sin tid, actionfylt og vittig. Blu-ray kvaliteten er fantastisk; man føler seg virkelig hensatt til 1969!
    Den var almektig populær i sin samtid. Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor.
     

    Vedlegg

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Husker denne, var ulidelig bra den gang. Kunne ikke huske at hovedpersonen så slik ut.


    Voff skrev:
    Travelling man eller Lomax som den het på Norsk gikk på Detektimen på midten av 80-tallet en gang. Synes å huske at den gikk i en evighet men det er bare 13 epoisoder totalt. ???
    Den er kanskje ikke en klassiker og er vel mer en dramaserie enn et typisk krimserie. Lomax er eks-purk som har sittet to år inne for noe han ikke har begått. Han bor i en kanalbåt og reiser langs kanalene på spor av sin sønn samt de som har konspirert slik at han havnet bak lås og slå.
    Det er litt selsomt å se en slik serie nå; tempoet er langsomt og det er mye bakgrunnstøy slik som trafikkstøy; slikt er luket vekk i dag. Men det gir serien et realistisk preg. Som vanlig fra britene er det ypperlige skuespillere og serien er severdig dersom man kan omstille seg til et annet tempo....
     

    terjetroll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.10.2005
    Innlegg
    160
    Antall liker
    12
    Jeg ønsker meg serien: Jeg Claudius! 70 tallet om jeg husker riktig .Vet noen hvor jeg kan få tak i den?
    mvh Terje
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Husker noen en amerikansk komiserie som på norsk het "På sigarplanet?" Der hadde man samlet en del skuespillere fra forskjellige såpeoperaer, som parodierte de rollefigurene de spilte, bl.a. "Chase" fra Falcon Crest og Sjefen fra filmen "Nine to five". Det er kanskje å strekke det litt langt å kalle serien for "klassisk", men det hadde vært artig å få vite om den er å få på DVD, med eller uten norsk tekst.

    Edit: Den ble vist på NRK for mange år siden.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Voff skrev:
    Da har jeg kjøpt komplett Persuaders (gullguttene på Norsk) på blu-ray. Jeg vet jeg har skrevet tidligere i tråden at denne ikke holder mål lengre etter å ha sett noen episoder på video på 90-tallet. Nå synes jeg den er virkelig underholdene. Joda, plottene er ofte veldig far out men det er endel av sjarmen.
    Roger Moore og Tony Curtis spiller to playboyer; den ene amerikaner og self-made (Curtis) den andre bristisk Lord (Moore). Begge jobber for "the judge", en pensjonert dommer, og løser mysterier. Kjemien mellom Morre og Curtis er storartet. Moore fikk antakelig James Bond rollen utfra hans innsats i denne serien - man kjenner igjen figuren. Denn er kjapp for sin tid, actionfylt og vittig. Blu-ray kvaliteten er fantastisk; man føler seg virkelig hensatt til 1969!
    Den var almektig populær i sin samtid. Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor.
    Var det ikke heller Roger Moores innsats i serien om The Saint som eventuelt gjorde at han fikk rollen i The Persuaders?
    Moores første Bond-film var så vidt jeg husker Live And Let Die fra 1973, altså etter Persuaders.
    Jeg mener også å huske at Moore furtet litt, fordi han syntes Tony Curtis fikk for mange av de gode replikkene i serien.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Dette er kanskje noe for de som liker Morse?
    Endeavour handler om den unge Morse. Handlingen er lagt til 1965 og jeg vil tro dette er en en pilotepisode til en ny serie.
    Absolutt severdig! :D

    Forøvrig kommer Lewis Serie 6 den 25 Juni. Forhåndsbestillt. 8)
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:


    "Last of the summer wine" har gått på BBC i 30 år. Utrolig at den ikke er vist i Norge. Makan til gjeng med gale mennesker skal man lete lenge etter.

    Det er ikke så rart den ikke er visst på NRK. ;D
    Kvinnesynet som formidles i denne serien gjør den utenkelig både på 70-tallet, 80-tallet og endog 90-tallet. I serien er alle kvinner rivjern og deres ektemenn er tøffelhelter. Unkarene (som forøvrig er avbildet over) er som store gutter og levere et totalt bekymringsløst liv. 8)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Voff skrev:
    Dette er kanskje noe for de som liker Morse?
    Endeavour handler om den unge Morse. Handlingen er lagt til 1965 og jeg vil tro dette er en en pilotepisode til en ny serie.
    Absolutt severdig!  :D
    Takk for tips, den er herved på spillelista om kort tid. De kaller den imidlertid for en "one-off" på Wiki, men man får håpe du har rett i at det blir en serie!

    http://en.wikipedia.org/wiki/Endeavour_(TV_series)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Takk for tips, den er herved på spillelista om kort tid. De kaller den imidlertid for en "one-off" på Wiki, men man får håpe du har rett i at det blir en serie!

    http://en.wikipedia.org/wiki/Endeavour_(TV_series)
    Vi får krysse fingrene. ;D

    Det står forøvrig følgende også:

    "Noting that upwards of 6.5m viewers were received, Mark Sweeny writing in The Guardian stated that any decision to commission a subsequent series should be easy.[2] Digitalspy says Endeavour could well lead to a full series, while members of the production team have confirmed that discussions between ITV and the production company are ongoing.[3]"
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Trevor Eve spiller hovedrollen i Kidnap and Ransom som jeg mistenker er en ny serie hvorav dvd'en som er sluppet antagelig er pilotepisoden. Eve spiller en forhandler i kidnappingssaker. Denne er svært severdig og dette kan bli en bra serie. Varer i hele tre timer.

    Hva var det jeg sa? 8)
    Kidnap and Ransom Serie 2 slippes 26 Mars. Har bestillt! ;D
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Voff skrev:
    Dette er kanskje noe for de som liker Morse?
    Endeavour handler om den unge Morse. Handlingen er lagt til 1965 og jeg vil tro dette er en en pilotepisode til en ny serie.
    Absolutt severdig! :D

    Forøvrig kommer Lewis Serie 6 den 25 Juni. Forhåndsbestillt. 8)
    Takk for opplysningene, Voff. Dette skal sjekkes ut! ;D
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Takk for opplysningene, Voff. Dette skal sjekkes ut! ;D
    Merk at det finnes to versjoner av denne. Èn som ble sluppet 9-Januar som viser seg å være forkortet med 9 minutter. Det er den jeg har :(. En komplett versjon ble slupper 26. Januar - det er denne du vil ha.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Britene produserer jo kvalitetskrimserier på rekke og rad. 8)

    DCI Banks er også verdt å få med seg. Med Stephen Tomkinson som også spiller i "In Deep".
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    The Gentle Touch ble sent på detektimen sånn omtrent 80-84 (eller noe sånt) under navnet Maggie Forbes. I likhet med Lomax er denne også preget av tidens tann; veeeldig langsom etter nåtidens standard og man legger merke til mye bagrunnstøy; f.eks høres biltrafikk selv i innedørscener.
    Den er forsåvidt ikke dårlig; godt spillt som vanlig fra britene, men man skal være rimelig nostalgisk før dette kommer høyt på innkjøpslista. Har ikke bestemt meg for om jeg skal kjøpe serie 2.....

    GT.jpg
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Endelig en serie som med rette kan kalles en klassiker.
    Raffles ble sent på NRK sånn ca 1977. Om den het Raffles på Norsk er jeg usikker på tittelen ikke sa meg noe men jeg husker serien som svært bra. Og den holder fremdeles. Den er dialogdrevet og føles derfor ikke så langsom som 70-talls serier kan.
    Raffles er playboy og lever sitt sosietetsliv blant fiffen ved å stjele fra de samme. Han er spesialist på smykker og juveler. Selv ser han på seg selv som en slags Robin Hood; han stjeler kun fra de rike og når han selv er blakk dvs fattig. Han har med seg kompisen sin Bunny som har et svært uskyldig oppsyn. Raffles selv er en kriminell versjon av Sherlock Holmes. Foregår i 1890 årene. Serien framstår som en mellomting mellom Sherlock Holmes og Jeeves and Wooster. Anbefales dersom man ikke er avhengig av action.
     

    Vedlegg

    C

    Cyber

    Gjest
    Av klassikere synes jeg MASH, Frasier og Allo' Allo' holder seg bra. Sistnevnte klarer man ikke for mange episoder av, men men
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Dette er kanskje noe for de som liker Morse?
    Endeavour handler om den unge Morse. Handlingen er lagt til 1965 og jeg vil tro dette er en en pilotepisode til en ny serie.
    Absolutt severdig! :D
    Ja. Endeavour blir en serie. Serie 1 er fire episoder og ryktene sier at de kommer på dvd i løpet av året.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    The Gentle Touch ble sent på detektimen sånn omtrent 80-84 (eller noe sånt) under navnet Maggie Forbes. I likhet med Lomax er denne også preget av tidens tann; veeeldig langsom etter nåtidens standard og man legger merke til mye bagrunnstøy; f.eks høres biltrafikk selv i innedørscener.
    Den er forsåvidt ikke dårlig; godt spillt som vanlig fra britene, men man skal være rimelig nostalgisk før dette kommer høyt på innkjøpslista. Har ikke bestemt meg for om jeg skal kjøpe serie 2.....
    Har kjøpt serie 2 og det er en markant foirbedring fra serie 1. Synes den er severdig men er selvfølgelig langsom etter dagens standard. Den ble regnet som banebrytende i sin tid og tok opp aktuelle sosiale problemer; noe av det synes litt snålt og naivt i dag. Spesielt er det framstillingen og samspillet mellom politifolkene som framstår som moderne. Det er kanskje akkurat her serien har hatt sin største inflytelse på britiske krimdramaer...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Foyle's war, som strengt tatt var avsluttet, er starta opp igjen (hurra!). Serie 7 slippes 13. Mai
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Foyle holder fremdekes mål.

    Ellers synes Jeg Jonathan Creek er fornøyelig. Nokså far fetched men gjort med glimt i øyet.
     

    Vedlegg

    • Liker
    Reaksjoner: oct

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    Foyle er favoritt, derefter George Gently & gjerne gamle Derrick. Sistnevte er best uten Herbert Reinecker som forfatter. Finnes det andre? Vet at en episode ble skrevet av Tshjekov (helt på bærtur når det gjelder russisk).


    MVH
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    The Invisible Man er en annen klassisker som ble vist på NRK i 1977. Den er ganske fornøyelig fremdeles og anbefales til de som liker 70-talls serier...
     

    Vedlegg

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    The Invisible Man er en annen klassisker som ble vist på NRK i 1977. Den er ganske fornøyelig fremdeles og anbefales til de som liker 70-talls serier...
    Hehe. Mine tanker går til "The Man From U.N.C.L.E." med Robert Vaughn som Napoleon Solo og David McCallum som Illya Kuryakin.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    En annen klassiker fra 1977; The Professionals. Ble vist på NRK i 1978 (må det ha vært).
    En ypperlig serie som holder i dag. Alle gir fem stjener på Amazon. Mye action.
    Ja det er Martin Shaw (George Gently) til venstre på bildet:). Anbefales.
     

    Vedlegg

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    The Saint
    The Avengers
    Secret Agent Man
    The Prisoner
    Hawaii-Five-O
    Murder She Wrote
    Poirot
    Sherlock Holmes

    Utvalgte serier som er å finne i heimen.

    Thee ErosLoveking Collection of Trash
    Avengers (Patrick Macnee) og New Avengers (Patrick Macnee) er ren moro .
    Men glem ikke:
    Gullguttene/the Persuaders (Roger Moore/Tony Curtis)
    Jason King (Peter Wyngarde).
    Depatment S (også med Peter Wyngarde)
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    For mange år siden var det en amerikansk komiserie fra en liten politistasjon. Stasjonen var bemannet av tre personer; han som var sjefen, han som ikke var sjefen, pluss en godt voksen mann som het Fish. Han måtte strø hele tiden.

    Er det noen som husker hva den het? Den gikk på NRK.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    For mange år siden var det en amerikansk komiserie fra en liten politistasjon. Stasjonen var bemannet av tre personer; han som var sjefen, han som ikke var sjefen, pluss en godt voksen mann som het Fish. Han måtte strø hele tiden.

    Er det noen som husker hva den het? Den gikk på NRK.
    Barney Miller
     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Nok en klassiker. The Macahans (eller How the west was won). Denne gikk på NRK fra 1977 til 1979. Den holder virkelig mål fremdeles og er en utmerket westernserie.
    James Arness spiller John Wayne...eh...Matt Dillon...øh nei....Zeb Macahan. Arness har virkelig tilstedeværelse og dominerer hver scene. Episodene er på 1,5t. 40 timer totalt...
     

    Vedlegg

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    For mange år siden var det en amerikansk komiserie fra en liten politistasjon. Stasjonen var bemannet av tre personer; han som var sjefen, han som ikke var sjefen, pluss en godt voksen mann som het Fish. Han måtte strø hele tiden.

    Er det noen som husker hva den het? Den gikk på NRK.
    Barney Miller
    Takk! :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Kruttrøyk!
    Antagelig det mest populære programmet på TV rundt 1970. Og den holder enda. Har kun sett serie 9 del 1 fra 1963 (i nyere tid). Gunsmoke ble produsert fra 1955-1975 og det er 635 episoder. Tror jeg kjøper alle.
    Serien imponerer på mange plan. Personene er ikke endimensjonale (bortsett fra Matt Dillon som er en riktig kjernekar); selv ikke skurkene. Det er mye psykologi i personkarakterisrikken.

     

    Vedlegg

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    I serie 12 er serien ikke lengre i sort hvitt. Den blir bare bedre og bedre ut over i serien. Håper alle 20 seriene av Gunsmoke kommer på DVD....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Alias Smith & Jones overtok på norsk TV da kruttrøy slutta. Var en av de mest populære westernseriene i USA. Den holder mål fremdeles. En lettbeint serie om to etterlyste bankranere, Kid Curry og Hannibal Heyes, som vil få amnesti dersom de holder seg på matta i ett år. Dette fører naturlig nok til en rekke komplikasjoner.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    ^Husker den godt, og husker godt at den tapte seg etter at Pete Duel døde.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn